Yeterlilik Kodu

TR0020223115

Yeterlilik Adı
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Yabancılara Türkçe Öğretimi Programı (Ytöp) Eğitici Eğitimi Kurs Bitirme Belgesi
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 2
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2353.11 Türkçe Öğretmeni (Dil Kursu)

KategoriAna
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi 40 Saat
Program Profili (Amaç)

Kurs programını tamamlayan bireyin;

  1. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları’nın amaçlarını açıklaması,
  2. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefeleri hakkında bilgi sahibi olması,
  3. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hedeflediği öğrenci profilini açıklaması,
  4. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkelerini açıklaması,
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın beceriler çerçevesine yönelik yapısını açıklaması,
  6. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktılarına yönelik yapısını açıklaması,
  7. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine yönelik yapısını açıklaması,
  8. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme öğretme yaşantılarına yönelik yapısını açıklaması,
  9. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın programlar arası bileşenlere yönelik yapısını açıklaması,
  10. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın farklılaştırma uygulamalarına yönelik yapısını açıklaması,
  11. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme kanıtları/ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik yapısını açıklaması,
  12. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin önemi hakkında bilgi sahibi olması,
  13. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin stratejik önemini açıklaması,
  14. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bilgi sahibi olması,
  15. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’ni ve dil politikalarını açıklaması,
  16. Yabancılara Türkçe öğretiminin temel ilkelerini açıklaması,
  17. Yabancılara Türkçe öğretim sürecinde kullanılan yeni yaklaşımları içeren yöntemlerin özelliklerini açıklaması,
  18. Yabancılara Türkçe öğretiminde yeni yaklaşımları içeren yöntem ve teknikleri uygulaması,
  19. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinin öğretimine yönelik ders planı hazırlama becerisi kazanması,
  20. Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan materyallerin öğrenme öğretme sürecine etkilerini açıklaması,
  21. Yabancı çocukların temel özelliklerini (bilişsel, sosyal, kültürel) dikkate alarak yabancılara Türkçe dersine yönelik öğretim materyalleri geliştirmesi,
  22. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinde, geliştirilen materyalleri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Türkçe öğretiminin ilkelerine uygun olarak kullanması,
  23. Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçme becerisine sahip olması,
  24. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının önemini fark etmesi,
  25. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknolojiyi kullanması,
  26. Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları açıklaması,
  27. Yabancı çocuklarının dil becerilerinin gelişim düzeylerine ilişkin olarak süreç ve sonuç odaklı ölçme değerlendirme tekniklerini uygulaması,
  28. Yabancılara Türkçe öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecine etkisini fark etmesi,
  29. Yabancılara Türkçe öğretme ve öğrenme sürecinde uygun araç gereç ve materyalleri etkin kullanması,
  30. Ölçme değerlendirmeyi objektif ve adil olarak yapması

amaçlanmaktadır. 

Öğrenme Ortamları

Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları’nın amaçlarını açıklar.
  2. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefeleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hedeflediği öğrenci profilini açıklar.
  4. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkelerini açıklar.
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın beceriler çerçevesine yönelik yapısını açıklar.
  6. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktılarına yönelik yapısını açıklar.
  7. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine yönelik yapısını açıklar.
  8. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme öğretme yaşantılarına yönelik yapısını açıklar.
  9. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın programlar arası bileşenlere yönelik yapısını açıklar.
  10. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın farklılaştırma uygulamalarına yönelik yapısını açıklar.
  11. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme kanıtları/ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik yapısını açıklar.
  12. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin önemi hakkında bilgi sahibi olur.
  13. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin stratejik önemini açıklar.
  14. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bilgi sahibi olur.
  15. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’ni ve dil politikalarını açıklar.
  16. Yabancılara Türkçe öğretiminin temel ilkelerini açıklar.
  17. Yabancılara Türkçe öğretim sürecinde kullanılan yeni yaklaşımları içeren yöntemlerin özelliklerini açıklar.
  18. Yabancılara Türkçe öğretiminde yeni yaklaşımları içeren yöntem ve teknikleri uygular.
  19. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinin öğretimine yönelik ders planı hazırlama becerisi kazanır.
  20. Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan materyallerin öğrenme öğretme sürecine etkilerini açıklar.
  21. Yabancı çocukların temel özelliklerini (bilişsel, sosyal, kültürel) dikkate alarak yabancılara Türkçe dersine yönelik öğretim materyalleri geliştirir.
  22. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinde, geliştirilen materyalleri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Türkçe öğretiminin ilkelerine uygun olarak kullanır.
  23. Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçme becerisine sahip olur.
  24. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının önemini fark eder.
  25. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknolojiyi kullanır.
  26. Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları açıklar.
  27. Yabancı çocuklarının dil becerilerinin gelişim düzeylerine ilişkin olarak süreç ve sonuç odaklı ölçme değerlendirme tekniklerini uygular.
  28. Yabancılara Türkçe öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecine etkisini fark eder.
  29. Yabancılara Türkçe öğretme ve öğrenme sürecinde uygun araç gereç ve materyalleri etkin kullanır.
  30. Ölçme değerlendirmeyi objektif ve adil olarak yapar.
Anahtar Yetkinlikler

2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı, uygulamalı sınavlar veya varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir.
  4. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
  5. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  6. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Kalite Güvencesi

 

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.

Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için ''Veli/Vasi İzin Belgesi''ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Başarma ŞartlarıKursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez.

Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası:1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı. 
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020223115


Yeterlilik Adı
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Yabancılara Türkçe Öğretimi Programı (Ytöp) Eğitici Eğitimi Kurs Bitirme Belgesi

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2353.11 Türkçe Öğretmeni (Dil Kursu)


AYÇ Seviyesi
2

TYÇ Seviyesi
2
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2353.11 Türkçe Öğretmeni (Dil Kursu)


Kategori
Ana

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
40 Saat

Program Profili (Amaç)

Kurs programını tamamlayan bireyin;

  1. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları’nın amaçlarını açıklaması,
  2. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefeleri hakkında bilgi sahibi olması,
  3. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hedeflediği öğrenci profilini açıklaması,
  4. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkelerini açıklaması,
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın beceriler çerçevesine yönelik yapısını açıklaması,
  6. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktılarına yönelik yapısını açıklaması,
  7. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine yönelik yapısını açıklaması,
  8. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme öğretme yaşantılarına yönelik yapısını açıklaması,
  9. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın programlar arası bileşenlere yönelik yapısını açıklaması,
  10. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın farklılaştırma uygulamalarına yönelik yapısını açıklaması,
  11. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme kanıtları/ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik yapısını açıklaması,
  12. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin önemi hakkında bilgi sahibi olması,
  13. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin stratejik önemini açıklaması,
  14. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bilgi sahibi olması,
  15. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’ni ve dil politikalarını açıklaması,
  16. Yabancılara Türkçe öğretiminin temel ilkelerini açıklaması,
  17. Yabancılara Türkçe öğretim sürecinde kullanılan yeni yaklaşımları içeren yöntemlerin özelliklerini açıklaması,
  18. Yabancılara Türkçe öğretiminde yeni yaklaşımları içeren yöntem ve teknikleri uygulaması,
  19. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinin öğretimine yönelik ders planı hazırlama becerisi kazanması,
  20. Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan materyallerin öğrenme öğretme sürecine etkilerini açıklaması,
  21. Yabancı çocukların temel özelliklerini (bilişsel, sosyal, kültürel) dikkate alarak yabancılara Türkçe dersine yönelik öğretim materyalleri geliştirmesi,
  22. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinde, geliştirilen materyalleri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Türkçe öğretiminin ilkelerine uygun olarak kullanması,
  23. Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçme becerisine sahip olması,
  24. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının önemini fark etmesi,
  25. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknolojiyi kullanması,
  26. Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları açıklaması,
  27. Yabancı çocuklarının dil becerilerinin gelişim düzeylerine ilişkin olarak süreç ve sonuç odaklı ölçme değerlendirme tekniklerini uygulaması,
  28. Yabancılara Türkçe öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecine etkisini fark etmesi,
  29. Yabancılara Türkçe öğretme ve öğrenme sürecinde uygun araç gereç ve materyalleri etkin kullanması,
  30. Ölçme değerlendirmeyi objektif ve adil olarak yapması

amaçlanmaktadır. 


Öğrenme Ortamları

Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları’nın amaçlarını açıklar.
  2. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefeleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hedeflediği öğrenci profilini açıklar.
  4. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkelerini açıklar.
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın beceriler çerçevesine yönelik yapısını açıklar.
  6. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktılarına yönelik yapısını açıklar.
  7. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine yönelik yapısını açıklar.
  8. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme öğretme yaşantılarına yönelik yapısını açıklar.
  9. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın programlar arası bileşenlere yönelik yapısını açıklar.
  10. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın farklılaştırma uygulamalarına yönelik yapısını açıklar.
  11. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları’nın öğrenme kanıtları/ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik yapısını açıklar.
  12. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin önemi hakkında bilgi sahibi olur.
  13. Türkiye'de yaşayan yabancı çocuklar için Türkçe öğretiminin stratejik önemini açıklar.
  14. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bilgi sahibi olur.
  15. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni’ni ve dil politikalarını açıklar.
  16. Yabancılara Türkçe öğretiminin temel ilkelerini açıklar.
  17. Yabancılara Türkçe öğretim sürecinde kullanılan yeni yaklaşımları içeren yöntemlerin özelliklerini açıklar.
  18. Yabancılara Türkçe öğretiminde yeni yaklaşımları içeren yöntem ve teknikleri uygular.
  19. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinin öğretimine yönelik ders planı hazırlama becerisi kazanır.
  20. Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan materyallerin öğrenme öğretme sürecine etkilerini açıklar.
  21. Yabancı çocukların temel özelliklerini (bilişsel, sosyal, kültürel) dikkate alarak yabancılara Türkçe dersine yönelik öğretim materyalleri geliştirir.
  22. Yabancılara Türkçe öğretimi dersinde, geliştirilen materyalleri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve Türkçe öğretiminin ilkelerine uygun olarak kullanır.
  23. Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçme becerisine sahip olur.
  24. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının önemini fark eder.
  25. Yabancılara Türkçe öğretiminde teknolojiyi kullanır.
  26. Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları açıklar.
  27. Yabancı çocuklarının dil becerilerinin gelişim düzeylerine ilişkin olarak süreç ve sonuç odaklı ölçme değerlendirme tekniklerini uygular.
  28. Yabancılara Türkçe öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecine etkisini fark eder.
  29. Yabancılara Türkçe öğretme ve öğrenme sürecinde uygun araç gereç ve materyalleri etkin kullanır.
  30. Ölçme değerlendirmeyi objektif ve adil olarak yapar.

Anahtar Yetkinlikler

2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı, uygulamalı sınavlar veya varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir.
  4. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
  5. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  6. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.

Kalite Güvencesi

 

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.


Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için ''Veli/Vasi İzin Belgesi''ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.

Başarma Şartları
Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez.


Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası:1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı. 
  5. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020223115

Qualification Title
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationGeneral
EQF Level2
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 2
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration40 Saat
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0020223115


Qualification Title

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
2

TQF Level
2
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
40 Saat

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address