Yeterlilik Kodu | TR0030013275 | |
Yeterlilik Adı | Tarih Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tarih ve arkeoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Tarih bölümü tarihçi yetiştirmek amacıyla bir eğitim programı yürütmektedir. Eğitim planlarında zorunlu olan derslere ek olarak öğrencilerin tarih biliminde uzmanlaşmak istedikleri alana göre seçebilme şansları bulunan seçmeli dersler mevcuttur. Bununla birlikte ilgili alandaki her hizmet sahasında ya da iletişimde yetişmiş personel sağlamak da hedefler arasındadır. Bunlar Kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dalları olarak belirlenebilir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Tüm derslerinden başarılı olup 240 AKTS kredisini tamamlayan öğrenciler mezun olabilirler. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Pedagojik formasyon eğitimi alanlar, KPSS’den yeterli puanı almaları durumunda MEB tarafından tarih öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Mezunlarımız özel, eğitimi destekleyici kurumlarda tarih öğreticiliği üzerine çalışabilmektedirler. Bununla birlikte, kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dallarında istihdam olanağı mevcuttur. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030013275
Tarih bölümü tarihçi yetiştirmek amacıyla bir eğitim programı yürütmektedir. Eğitim planlarında zorunlu olan derslere ek olarak öğrencilerin tarih biliminde uzmanlaşmak istedikleri alana göre seçebilme şansları bulunan seçmeli dersler mevcuttur. Bununla birlikte ilgili alandaki her hizmet sahasında ya da iletişimde yetişmiş personel sağlamak da hedefler arasındadır. Bunlar Kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dalları olarak belirlenebilir.
- Tarihi süreçte meydana gelen olayları ve olguları çağdaş yöntemlerle tartışıp araştıran, akademik çalışmalar sonucu meydana gelen bilgi değişikliklerini ve konulara yönelik yaklaşım farklılıklarını takip edebilme ve öğrenebilme yöntemini edinen bu donanımla alanlarındaki gelişmeleri yakından takip eden ve edindiği bilgi ve yaklaşımları çevresiyle paylaşabilen bir öğrenci profili oluşmasına yönelik bir program uygulamak.
- Tarihle ilgili konularda yayın yapma, dergi çıkarma, toplumsal projeler organize etme vs. becerisi kazanır.
- Tarih bilgisi ile diğer alanlarda mukayeseler yapma, danışmanlık yapma ve topluma katkı sağlama yetisi.
- Alanı ile ilgili toplumu aydınlatacak etkinliklerde görev alabilir.
- Milli ve evrensel değerleri kavramış, Atatürk ilkelerine bağlı yeni bilgi ve fikirlere açıktır.
- Toplumunun ve insanlığın geçmiş kurumları ve zihniyetlerinin günümüze etkisi hakkında fikir yürütebilir.
- Tarihi olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi kurabilen, tarihi bir temelden kaynaklanan günlük sorunlara tarihi açıdan bakabilen ve tarihi çıkarımlarda bulunabilen, sürekli kendini yenileyebilen, bilgiye ulaşabilen eğitim kurumlarında öğretmen, kamu ve özel kurumlarda araştırmacı olarak görev alabilecek becerileri kazanmasına yardım etmek.
- Tarih araştırmaları dersleri ve konferanslar verme gib konularda yetkinlik kazanır.
- İlgi alanına giren konuların nasıl araştırılacağı, araştırma alanının sınır ve kapsamı, zaman ve mekan gibi sınırlılıkları belirleyebilir.
- Yapacağı çalışmalar sonucu elde edeceği bilgi ve yaklaşımların paylaşımında toplumsal, insanî, bilimsel ve milli değerleri gözetir.
- Tarihe konu olan olgular hakkında bağımsız olarak araştırma ve inceleme yapma ve bunları yazıya dökme veya bu konularda dersler ve konferanslar verme yetisi kazanır.
- Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
- Tarih alanının gerektirdiği oranda bilgisayar donanımına sahiptir. Çağdaş bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- İnsanlık tarihini, temel insanî değerleri ve demokrasiyi tanıyıp tanıtacak ve yayacak donanıma sahiptir.
- Kamuyu bulunduğu bölgenin tarihi geçmişi hakkında bilgilendirecek bilgi donanımına sahiptir.
- Alanında gerçekleştirilmiş araştırmaları ve yayınları takip eder.
Pedagojik formasyon eğitimi alanlar, KPSS’den yeterli puanı almaları durumunda MEB tarafından tarih öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Mezunlarımız özel, eğitimi destekleyici kurumlarda tarih öğreticiliği üzerine çalışabilmektedirler. Bununla birlikte, kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dallarında istihdam olanağı mevcuttur.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030013275 | |
Qualification Title | DEPARTMENT OF HISTORY HISTORY | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | History and archaeology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | purpose of historian researchs case and fact occuring during history with contemporary methot, purpose of historian can obtain methot finding out and following discrepancies of approach and information changing occuring with academic. So, historian obtains the equipment can follow closely development in self area. Historian with obtaining information and approach creates the student profile sharing. Target of historian relates cause and effect among cases and historian survey historicaly problem causing a base of historical and draw conclusion historicaly, historian helps tat ıts students obtain skill employing as researchs in public and private establishment which self constantly.T Historian can beam at casei magazine publishing, organize sociatial protect etc. Students will be able to express an opinion about past instutions and mentality of society. Historian can comperate another field and consulte and contribute to its society historian can take office activity illuminating its society as regargs ıts field Students perfectly understand national and universal values, They are loyal to principles of Atatürk and they are open to new ideas. Historian can give lectures and conferences within the framework his/her field. Historian can detect how he/she research theme invastigating and know area of researching an scope and tıme and location Students consider social,national and humanitarian values while sharing the knowlege they have. Students will be able to engage in professional dissemination of their work by presenting their research at conferences. Students will be able to understand historical languages. Students can be able to use modern information and communication technologies. (they can be able to use computer as required by history department) Students wil have the enough knowlege of history of humanity, basic humanitarian values and democracy. Historian has information to public opinion for informing as regards history backgraund of area. Historian follows investigation and publication conducting in self profession | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In history department there is one midterm exam and one final exam, total of two exams per term. Mid term exam affects final grade % 40, and final exam affect it % 60. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in the Yuzuncu Yıl University according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information on the Institution. Under an established exchanges program or one approved by the University, exchange students from abroad may be accepted for studies on the courses taught in English. Or, if they are confident in Turkish, they may then enrol any courses, running in Turkish. | |
Conditions for Success | Successfully complete all the courses available in the program (total 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates, who have pedagogic formation and obtain sufficient score in KPSS (Civil Servant Election Exam), can be assigned history teacher by the Ministry of the National Education. Besides, there are employment opportunity in public utility, local and regional administration, personnel management, journalism, international organizations, tourism, administration and evaluation of cultural heritage, archives, museums, libraries and lateral branches of these. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030013275
purpose of historian researchs case and fact occuring during history with contemporary methot, purpose of historian can obtain methot finding out and following discrepancies of approach and information changing occuring with academic. So, historian obtains the equipment can follow closely development in self area. Historian with obtaining information and approach creates the student profile sharing. Target of historian relates cause and effect among cases and historian survey historicaly problem causing a base of historical and draw conclusion historicaly, historian helps tat ıts students obtain skill employing as researchs in public and private establishment which self constantly.T Historian can beam at casei magazine publishing, organize sociatial protect etc. Students will be able to express an opinion about past instutions and mentality of society. Historian can comperate another field and consulte and contribute to its society historian can take office activity illuminating its society as regargs ıts field Students perfectly understand national and universal values, They are loyal to principles of Atatürk and they are open to new ideas. Historian can give lectures and conferences within the framework his/her field. Historian can detect how he/she research theme invastigating and know area of researching an scope and tıme and location Students consider social,national and humanitarian values while sharing the knowlege they have. Students will be able to engage in professional dissemination of their work by presenting their research at conferences. Students will be able to understand historical languages. Students can be able to use modern information and communication technologies. (they can be able to use computer as required by history department) Students wil have the enough knowlege of history of humanity, basic humanitarian values and democracy. Historian has information to public opinion for informing as regards history backgraund of area. Historian follows investigation and publication conducting in self profession
In history department there is one midterm exam and one final exam, total of two exams per term. Mid term exam affects final grade % 40, and final exam affect it % 60.
Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in the Yuzuncu Yıl University according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information on the Institution. Under an established exchanges program or one approved by the University, exchange students from abroad may be accepted for studies on the courses taught in English. Or, if they are confident in Turkish, they may then enrol any courses, running in Turkish.
Graduates, who have pedagogic formation and obtain sufficient score in KPSS (Civil Servant Election Exam), can be assigned history teacher by the Ministry of the National Education. Besides, there are employment opportunity in public utility, local and regional administration, personnel management, journalism, international organizations, tourism, administration and evaluation of cultural heritage, archives, museums, libraries and lateral branches of these.
The document is valid continuously.