Yeterlilik Kodu | TR0020223009 | |
Yeterlilik Adı | Erkek Terziliği Kurs Bitirme Belgesi
| |
Sorumlu Kurum | Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hbogm.meb.gov.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 3 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 3 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tekstil (kıyafetler, ayakkabı ve deri) | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 7531.04 Erkek Terzisi | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 33 | |
Programın Normal Süresi | 814 Saat | |
Program Profili (Amaç) | Kurs programını tamamlayan bireyin;
amaçlanmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | 3. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde kuramsal ve orta seviyede sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır.
| |
Kalite Güvencesi | Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması: Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir. Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır. Ölçme-Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır. Belgelendirme: Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir. Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir. Öz Değerlendirme:
Dış Değerlendirme:
Düzenli Gözden Geçirme:
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS. Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir.
| |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0020223009
ISCO 08: 7531.04 Erkek Terzisi
ISCO 08: 7531.04 Erkek Terzisi
Kurs programını tamamlayan bireyin;
- İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgiye sahip olması,
- İş süreçlerinde kalite gereklerini uygulaması,
- İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini uygulaması,
- Giysi ham maddelerini ve yüzey özelliklerini değerlendirerek uygun tekstil yüzeyini seçmesi,
- Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapması,
- Sanayi tipi düz dikiş makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
- Overlok makinesini kullanım kılavuzuna uygun kullanması,
- Reçme makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
- İlik-düğme makinesinde ilik-düğme dikim işlemlerini yapması,
- Standartlara ve ütü kullanım kılavuzuna uygun şekilde giysiyi ütüleme ve giysiden leke çıkarma işlemlerini yapması,
- Kumaşı kesime hazırlayıp giysi kalıplarıyla çelik örgü eldiven kullanarak kesim işlemini yapması,
- Tekniğine uygun bir şekilde elde ilik açma, düğme dikme, kenar temizleme ve teyel çeşitlerini yapması,
- Giyim mesleği ile ilgili temel matematiksel işlemleri yapması,
- Ulusal ve uluslararası standartlara uygun model analizi doğrultusunda teknik föy hazırlaması,
- Erkek gömlek kalıbı çizimini yapması,
- Erkek gömleği kesim, dikim ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Erkek tişört kalıbı çizimini yapması,
- Erkek tişört dikimini yapması,
- Temel erkek pantolon kalıbı çizmesi ve üzerinde vücut özelliğine göre düzeltme işlemlerini yapması,
- Erkek pantolonunda kesim, dikim, ara ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Temel erkek yelek kalıbı, model uygulamalı erkek yelek kalıbı çizimi yapması,
- Erkek yelek kesim, dikim ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Erkek ceketi kalıbı çizimi yapması,
- Astarlı erkek ceketi kesimi, dikimi ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Temel palto-kaban kalıbı çizimi yapması,
- Palto-kaban kesimi, ara kontrol, dikim ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Erkek mont kalıbı hazırlaması,
- Erkek mont kesim, dikim ve son kontrol işlemlerini yapması,
- Giysilerin kol, paça ve giysi boylarını düzeltmesi,
- Çeşitli giysilerde fermuar değişimi yapması,
- Genişletme ve daraltma işlemlerini yapması,
- Çeşitli giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapması,
- Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbı çizimi yapması,
- Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağı dikim işlemlerini yapması,
amaçlanmaktadır.
- Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim-öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
- Programın uygulanmasında gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.
- İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
- İş süreçlerinde kalite güvence sistemi dokümanlarına uygun çalışır.
- İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini alır.
- Giysi ham madde ve yüzey özelliklerini belirleyip uygun tekstil yüzeyinin seçimini yapar.
- Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapar.
- Sanayi tipi düz dikiş makinesinde dikim işlemlerini yapar.
- Makinenin koruyucu tertibatını kullanarak overlok makinesini dikime hazırlar ve dikim işlemlerini yapar.
- Makinenin koruyucu tertibatını kullanarak reçme makinesini dikime hazırlar, dikim işlemlerini yapar.
- İlik düğme otomatındaki çalışmaları yapar.
- Ütüleme ve leke çıkarma işlemlerini yapar.
- Kumaşı kesime hazırlayarak kesim işlemini yapar.
- Elde ilik açma, düğme dikme, kenar temizleme ve teyel çeşitlerini yapar.
- Temel matematiksel işlemleri kullanarak giyim mesleği ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapar.
- Teknik föy hazırlar.
- Temel ve model uygulamalı erkek gömleği kalıbı çizer.
- Erkek gömleği dikimi yapar.
- Erkek tişört kalıbı çizimi yapar.
- Erkek tişört dikimi yapar.
- Erkek pantolon kalıbı çizer.
- Erkek pantolonu dikimi yapar.
- Temel erkek yeleği ve model uygulamalı erkek yeleği kalıbı çizer.
- Erkek yeleği dikimi yapar.
- Erkek ceketi kalıbı çizimi yapar.
- Astarlı erkek ceketi dikimi yapar.
- Palto-kaban kalıbı çizer.
- Palto-kaban dikimi yapar.
- Erkek mont kalıbı çizer.
- Erkek mont dikimi yapar.
- Giysilerin kol, paça ve giysi boyu düzeltmelerini yapar.
- Çeşitli giysilerin fermuar değişimini yapar.
- Pantolon ve gömlekte genişletme ve daraltma işlemlerini yapar.
- Giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapar.
- Dokuma ve örme kumaşlardaki hasarı uygun yöntemle onarır.
- Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbının çizimini yapar.
- Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağının dikim işlemlerini yapar.
3. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde kuramsal ve orta seviyede sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği,
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
- Dijital yetkinlik,
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
- Vatandaşlık yetkinliği,
- Girişimcilik yetkinliği,
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır.
- Kurslarda başarı, programın özelliğine göre eğitimci tarafından değerlendirilir.
- Değerlendirme; yazılı sınav, uygulamalı sınav varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
- Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir.
- Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı, öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
- Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
- Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
- Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavı, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
- Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:
Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.
Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.
Ölçme-Değerlendirme:
Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.
Belgelendirme:
Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.
Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.
Öz Değerlendirme:
- Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
- Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
- Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
- Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
- Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
- Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinde; eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
- Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
- Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.
Dış Değerlendirme:
- Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
- Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
- Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
- Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
- Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
- Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
- Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.
Düzenli Gözden Geçirme:
- Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
- Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
- Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.
Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.
- Okuryazar olmak.
- 14 yaşını tamamlamış olmak.
- 18 yaşından küçük kursiyerler için ''Veli/Vasi İzin Belgesi''ne sahip olmak.
- Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.
- 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1).
- 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
- 16.10.2024 tarihli ve 32694 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
- Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
- Talim ve Terbiye Kurulunun 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları.
- Talim ve Terbiye Kurulunun 03.09.2024 tarihli ve 41 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programı Çerçeve Öğretim Programları.
- 15.05.2013 tarihli ve 28648 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0020223009 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Ministry of National Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 3 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 3 | |
Thematic Areas | Textiles (clothes, footwear and leather) | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |