Yeterlilik Kodu

TR0030014145

Yeterlilik Adı
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ibu.edu.tr/tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Bilgisayar kullanımı
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim teknolojisi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilişkili olan disiplinleri bilir ve alanla aralarındaki etkileşimi kavrar.
  • Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları ve başvurulan bilimsel yöntemleri bilir.
  • Bilimsel araştırma yaparken uyulması gereken etik kuralları bilir.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
  • Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle bağdaştırarak sistem yaklaşımı içerisinde yorumlar ve yeni bilgiler oluşturabilir.
  • Eğitim teknolojisi alanında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Eğitim teknolojisi alanıyla ilgili olarak bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Araştırmada topladığı veriyi doğru bir şekilde analiz edebilmek için nitel ve nicel yöntemlere başvurabilir, gerektiğinde yeni yöntemleri öğrenerek uygulayabilir.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Toplumsal, bilimsel, kültürel, ve etik değerleri gözeterek alanda uygulama yapar, veri toplar, verileri analiz eder, ulaştığı bulguları yorumlar ve sonuçları duyurur.
  • Eğitim teknolojisi alanında karşılaşılan sorunlardan birinin çözümü için özgün bir araştırma deseni oluşturur.
  • Eğitim teknolojisi alanındaki gelişmeleri izler ve kendi öğrenmelerini geliştirir.
  • Hazırladığı araştırma raporunu bilim insanlarına yazılı ve sözlü şekilde sunar.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesi için gerekli ortamların oluşmasını teşvik eder ve ortamlara aktif katılır.
  • Araştırdığı konu ile ilgili literatürü tarayarak konu ile ilgili kuramsal ve pratik bilgiye ulaşabilir.
  • Ulusal ve uluslararası proje ekiplerinde grup çalışması normlarına uygun bir çalışma ortamı oluşturulmasına grup üyesi olarak katkı sağlar.
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri çeşitli eğitim sorunlarının çözümü için kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
  • Araştırma sonucunda ulaştığı bulguları yorumlar ve alan için yeni öneriler oluşturabilir.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilgili olarak özümsenen bilgi ve becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir. Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014145


Yeterlilik Adı
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitim teknolojisi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilişkili olan disiplinleri bilir ve alanla aralarındaki etkileşimi kavrar.
  • Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları ve başvurulan bilimsel yöntemleri bilir.
  • Bilimsel araştırma yaparken uyulması gereken etik kuralları bilir.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
  • Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle bağdaştırarak sistem yaklaşımı içerisinde yorumlar ve yeni bilgiler oluşturabilir.
  • Eğitim teknolojisi alanında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Eğitim teknolojisi alanıyla ilgili olarak bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Araştırmada topladığı veriyi doğru bir şekilde analiz edebilmek için nitel ve nicel yöntemlere başvurabilir, gerektiğinde yeni yöntemleri öğrenerek uygulayabilir.
  • Alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Toplumsal, bilimsel, kültürel, ve etik değerleri gözeterek alanda uygulama yapar, veri toplar, verileri analiz eder, ulaştığı bulguları yorumlar ve sonuçları duyurur.
  • Eğitim teknolojisi alanında karşılaşılan sorunlardan birinin çözümü için özgün bir araştırma deseni oluşturur.
  • Eğitim teknolojisi alanındaki gelişmeleri izler ve kendi öğrenmelerini geliştirir.
  • Hazırladığı araştırma raporunu bilim insanlarına yazılı ve sözlü şekilde sunar.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesi için gerekli ortamların oluşmasını teşvik eder ve ortamlara aktif katılır.
  • Araştırdığı konu ile ilgili literatürü tarayarak konu ile ilgili kuramsal ve pratik bilgiye ulaşabilir.
  • Ulusal ve uluslararası proje ekiplerinde grup çalışması normlarına uygun bir çalışma ortamı oluşturulmasına grup üyesi olarak katkı sağlar.
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri çeşitli eğitim sorunlarının çözümü için kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
  • Araştırma sonucunda ulaştığı bulguları yorumlar ve alan için yeni öneriler oluşturabilir.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Eğitim teknolojisi alanı ile ilgili olarak özümsenen bilgi ve becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları, gerekli bilgi ve becerileri kazandıktan sonra bakanlık birimlerinde veya özel öğretim kurumlarında eğitim uzmanı olarak çalışabilmektedir. Programın bir başka istihdam alanı üniversitelerdir. Program mezunlarının bir kısmı başka üniversitelerde ve/veya başka alanlarda doktora programlarına devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014145

Qualification Title
Awarding BodyBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasComputer use
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Develop and deepen knowledge in the field of educational technology at the level of expertise.
  • Know which disciplines are interacted with educational technology and comprehends the interaction between the field and other disiplines.
  • Know basic concepts related to scientific research and applied scientific methods.
  • Know the ethical rules that must be followed when conducting scientific research.
  • Use a foreign language effectively at a level that is capable of following the international literature on the field.
  • Connect the knowledge gained from the field with the other disciplines through interpreting with the system approach and creates new knowledge.
  • Analyze the problems encountered in the field of educational technology by using research methods.
  • Conduct an independent research on the field of educational technology.
  • Apply qualitative and quantitative methods to analyze data collected in the research appropriately, and apply and learn new methods when necessary.
  • Supporting the up to date developments in the field with quantitative and qualitative data, deliver information to the groups related to field and out of field through written, oral and visual ways and in a systematic way.
  • Practice on the field, collect data, analyze data, interpret findings, and report findings by observing social, scientific, cultural and ethical values.
  • Constitute a unique research design for the solution of one of the problems encountered in the field of educational technology.
  • Follow the developments in the field of educational technology and fulfils self-regulated learning.
  • Present a research report to the scientists verbally and in written.
  • Review and evaluate national and international literature about interested field.
  • Encourages the formation of platforms for analyzing problems related to the field of educational technology and actively participates in the platforms.
  • Access theoretical and practical knowledge about the subject by searching the related literature.
  • Contribute to the formation of a working environment in accordance with the norms of group work in national and international project teams as a group member.
  • Transfer the knowledge gained on the field to the practical and various educational problems.
  • Use a foreign language to communicate verbally and in written at least at the B level of European Language Portfolia. Interpret findings achieved as a result of a research and generate new proposals for the field.
  • Use information and communication technologies at advanced level. Use knowledge and experience internalised with regard to the field of educational technology in interdisciplinary studies.

 

Key Competencies-
Further Info

The table below provides the detailed information about the local grades and coefficients. Score Grades Coefficients 90-l00 AA 4.0 85-89 BA 3.5 80-84 BB 3.0 75-79 CB 2.5 70-74 CC 2.0 65-69 DC 1.5 60-64 DD 1.0 50-59 FD 0.5 49 ve aşağısı FF 0 Eksik I 0 Devamsız NA 0 Yeterli S Not Ortalamasına Katılmaz Yetersiz U Not Ortalamasına Katılmaz Gelişmekte Olan P Not Ortalamasına Katılmaz Muaf EX Not Ortalamasına Katılmaz Not Ortalamasına Katılmayan NI Not Ortalamasına Katılmaz The lowest grade to be successful in a course is (C1) 2,00.

Quality Assurance-
Access Requirements

ALES: 55 is the minimum Equal weight score for ALES exam. Foreign language: 40 is the minimum score from UDS, KPDS YDS, YÖKDİL or Abant İzzet Baysal University's foreign language exams. Diploma grade: CGPA must be 2.00 out of 4 at least. Graduation: Being graduated from one of the four-year-undergraduate programs of the Faculty of Education or having a pedagogical formation certificate for other four-year-faculty graduates. Students who are graduated from outside the field of Computer and Instructional Technology should take the appropriate scientific preparatory courses.

Conditions for SuccessMaster’s Degree Programs (with thesis) consist of at least seven courses, one seminar, other educational activities and thesis that totals to a minimum of 21 National Credits and 120 ECTS. Students should take from courses and seminar, 60 ECTS from thesis. In order to be successful in a course, student’s grade must at least 2.00 out of 4.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program can work as a training specialist in the units of the ministry or private educational institutions after gaining the necessary knowledge. Other areas of employment are universities. Some graduates of the program may have a chance to work in other universities and/or other fields as an academic personnel.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014145


Qualification Title

Awarding Body
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Develop and deepen knowledge in the field of educational technology at the level of expertise.
  • Know which disciplines are interacted with educational technology and comprehends the interaction between the field and other disiplines.
  • Know basic concepts related to scientific research and applied scientific methods.
  • Know the ethical rules that must be followed when conducting scientific research.
  • Use a foreign language effectively at a level that is capable of following the international literature on the field.
  • Connect the knowledge gained from the field with the other disciplines through interpreting with the system approach and creates new knowledge.
  • Analyze the problems encountered in the field of educational technology by using research methods.
  • Conduct an independent research on the field of educational technology.
  • Apply qualitative and quantitative methods to analyze data collected in the research appropriately, and apply and learn new methods when necessary.
  • Supporting the up to date developments in the field with quantitative and qualitative data, deliver information to the groups related to field and out of field through written, oral and visual ways and in a systematic way.
  • Practice on the field, collect data, analyze data, interpret findings, and report findings by observing social, scientific, cultural and ethical values.
  • Constitute a unique research design for the solution of one of the problems encountered in the field of educational technology.
  • Follow the developments in the field of educational technology and fulfils self-regulated learning.
  • Present a research report to the scientists verbally and in written.
  • Review and evaluate national and international literature about interested field.
  • Encourages the formation of platforms for analyzing problems related to the field of educational technology and actively participates in the platforms.
  • Access theoretical and practical knowledge about the subject by searching the related literature.
  • Contribute to the formation of a working environment in accordance with the norms of group work in national and international project teams as a group member.
  • Transfer the knowledge gained on the field to the practical and various educational problems.
  • Use a foreign language to communicate verbally and in written at least at the B level of European Language Portfolia. Interpret findings achieved as a result of a research and generate new proposals for the field.
  • Use information and communication technologies at advanced level. Use knowledge and experience internalised with regard to the field of educational technology in interdisciplinary studies.

 


Key Competencies
-

Further Info

The table below provides the detailed information about the local grades and coefficients. Score Grades Coefficients 90-l00 AA 4.0 85-89 BA 3.5 80-84 BB 3.0 75-79 CB 2.5 70-74 CC 2.0 65-69 DC 1.5 60-64 DD 1.0 50-59 FD 0.5 49 ve aşağısı FF 0 Eksik I 0 Devamsız NA 0 Yeterli S Not Ortalamasına Katılmaz Yetersiz U Not Ortalamasına Katılmaz Gelişmekte Olan P Not Ortalamasına Katılmaz Muaf EX Not Ortalamasına Katılmaz Not Ortalamasına Katılmayan NI Not Ortalamasına Katılmaz The lowest grade to be successful in a course is (C1) 2,00.


Quality Assurance
-

Access Requirements

ALES: 55 is the minimum Equal weight score for ALES exam. Foreign language: 40 is the minimum score from UDS, KPDS YDS, YÖKDİL or Abant İzzet Baysal University's foreign language exams. Diploma grade: CGPA must be 2.00 out of 4 at least. Graduation: Being graduated from one of the four-year-undergraduate programs of the Faculty of Education or having a pedagogical formation certificate for other four-year-faculty graduates. Students who are graduated from outside the field of Computer and Instructional Technology should take the appropriate scientific preparatory courses.


Conditions for Success
Master’s Degree Programs (with thesis) consist of at least seven courses, one seminar, other educational activities and thesis that totals to a minimum of 21 National Credits and 120 ECTS. Students should take from courses and seminar, 60 ECTS from thesis. In order to be successful in a course, student’s grade must at least 2.00 out of 4.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program can work as a training specialist in the units of the ministry or private educational institutions after gaining the necessary knowledge. Other areas of employment are universities. Some graduates of the program may have a chance to work in other universities and/or other fields as an academic personnel.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address