Yeterlilik Kodu

TR0030033188

Yeterlilik Adı
Yeni Medya ve İletişim (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Ekonomi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ieu.edu.tr/tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Medya ve İletişim lisans programı, öğrencilerine radyo televizyon yayıncılığı, basın ve internet gibi medya ve iletişim sektörlerinin tüm alanlarında çalışmalarını sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmayı, çalışma alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeten eleştirel bir tutuma sahip mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yeni medya ve iletişim disiplininin temelini oluşturan teori, kavram ve fikirleri eleştirel olarak tartışabilir ve yorumlayabilme.
  • Yeni medya ve iletişim alanında rol oynayan biçimler, etkenler ve faktörler arasındaki ilişkilere ilişkin teorik tartışmaları eleştirel olarak yorumlayabilme.
  • Yeni medya üretim süreçlerinin gerektirdiği teknik donanım ve yazılım programlarını kullanabilecek temel bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Üretim ve dağıtım süreçlerinde verileri toplayabilme, inceleyebilme ve bilimsel olarak inceleyebilme. 
  • Edinilen teorik bilgileri pratikte kullanabilme. 
  • Yeni medya ve iletişim alanında karşılaşılan sorunlara çözüm geliştirmek için hem bireysel hem de grup üyesi olarak sorumluluk alabilme. 
  • Ulusal, bölgesel ve küresel konular ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak; kanıt ve araştırmanın kalitesine bağlı olarak problem çözme yöntemleri üretebilmek ve bu yöntemlerin sonuçlarını kamuoyuna bildirme becerisi kazanmak.
  • Yeni medya ve iletişim çalışmaları alanını tamamlayan diğer disiplinlerin temelini oluşturan teorileri, kavramları ve fikirleri eleştirel olarak tartışabilir ve bunlardan faydalanabilir. 
  • Yaşam boyu sürecek bir süreçte kişisel ve sosyal hedeflere yönelik bilgi ve becerilerini geliştirip kullanabilmek.
  • Yeni medya ve iletişim alanında sosyal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygulayabilme.
  • Bir yabancı dilde yeni medya ve iletişim alanlarında veri toplayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). 
  • Orta düzeyde akıcılıkla ikinci bir yabancı dili verimli bir şekilde konuşabilme.
  • İnsanlık tarihi boyunca birikmiş bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilme.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Her harf notunun ayrıca AKTS notu olarak eşdeğeri de bulunmaktadır.

 

PUAN

HARF NOTU

KATSAYI

AKTS NOTU

90-100

AA

4.0

A

85-89

BA

3.5

B*

80-84

BB

3.0

B*

75-79

CB

2.5

C*

70-74

CC

2.0

C*

65-69

DC

1.5

D

60-64

DD

1.0

E

50-59

FD

0.5

FX

49 ve altı

FF

0.0

F

*Bu notlar için yüksek olan not dikkate alınmaktadır.

Bir derste başarılı olabilmek için, ön lisans ve lisans öğrencilerinin en az DD/S notu, yüksek lisans öğrencilerinin en az CC notu, doktora öğrencilerinin en az CB notu almaları gerekmektedir.

Yukarıdaki tabloda belirtildiği üzere, her harf notunun eşdeğeri olarak bir AKTS notu bulunmaktadır. Bu, öğrencilerin değişim dönemlerinde aldıkları notların Üniversitemiz sistemini de kolaylaştırmaktadır.

Ayrıca harf notlarından, 

I

Eksik

S

Yeterli

U

Yetersiz

P

Başarılı Devam

NP

Başarısız Devam

EX

Muaf

NI

Not Ortalamaya Katılmayan

W

Çekilmiş

NA

Devamsız

  • I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının / anabilim dalı baklanlığının önerisi üzerine ve o akademik birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.
  • S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
  • U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
  • P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.
  • NP (Başarısız devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getirmeyen öğrencilere verilir.
  • EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.
  • NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.
  • W (çekilmiş) notu, normal ders ekleme ve ders bırakma süresi bittikten sonra öğrencinin dönem başından itibaren ilk on hafta içinde, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki dersler ile tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Bir öğrenciye bir dönemde çift anadal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Bir öğrenci, çekildiği dersi açıldığı ilk dönemde almak zorundadır. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen ve/veya dönem içinde yapılan sınavların hiçbirine katılmadığı için dönem sonu sınavına girme hakkını kaybeden öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Bölümü Lisans Programı, İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu (İLEDAK) değerlendirmesi sonucunda gerekli ölçütleri karşıladığı saptanarak 5 yıl süreyle akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

Genel Değerlendirme: 08.04.2022 - 08.04.2027

Giriş Şartı
  • İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne ÖSYM tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. Yeni Medya ve İletişim Bölümü YKS ile öğrenci kabulünde Sözel (SÖZ) puan türü ile öğrenci kabul eder. Öğrenciler programa burslu veya %50 burs indirimiyle kabul edilirler.
  • İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde genel kayıt kabul işlemleri, üniversite tarafından yürütülmekte olup, akademik kayıt işlemleri dekanlık tarafından uygulanmaktadır. İlgili yönetmeliklere ilişkin bilgi, İzmir Ekonomi Üniversitesi web sitesinden bulunabilir:
  • Kayıt işlemlerine dair ayrıntılı bilgiye https://oim.ieu.edu.tr/tr/yeni-kayit-islemleri adresinden ulaşılabilir.
  • Programa YKS dışında yatay geçiş yolu ile de öğrenci kabul edilmektedir. Yatay geçiş yolu ile öğrenci kabulü, Üniversite programlarına Üniversite dışından veya Üniversite içinden yatay geçiş başvuruları ve değerlendirmeleri, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve diğer mevzuat hükümlerine dayanılarak Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
  • Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
  • İlgili mevzuat ve üniversite yönetmeliği gereğince, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde özel öğrencilik hakkı uygulanır. Özel öğrenciler, İEÜ’de herhangi bir ön lisans ya da lisans programına kayıtlı olmayan, bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrencilerin ön lisans-lisans düzeyindeki derslere kabulü bölüm başkanı ve/veya dekan/yüksekokul müdürünün onayı ile yapılır. Özel öğrenciler, Üniversitenin öğrencisi sayılmaz ve öğrenci haklarından yararlanamazlar. Bu öğrencilere, talep etmeleri durumunda kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir. Bu belge, diploma yerine geçmez veya akademik bir dereceyi göstermez. Özel öğrenciler, Üniversite tarafından belirlenen ücreti öderler. Bu öğrenciler, Üniversitenin tüm öğrencilerine uyguladığı kurallara tabidir.
  • Programın eğitim-öğretim dili İngilizcedir. Program süresince YÖK’ün zorunlu dersleri olan Türk Dili ve İnkılap Tarihi dersleri dışında tüm dersler İngilizce olarak işlenmekte ve İngilizce olarak değerlendirilmektedir. Programa kabul edilen öğrenciler İngilizce Düzey Belirleme Sınavı’na (İDBS) tabi tutulurlar. Bu sınav üniversiteye yeni kayıtlanan ve İngilizce hazırlık programında öğrenim görecek öğrencilerin dil düzeylerini belirlemeye yönelik uygulanan sınavdır. Bu sınavdan 69,50 ve üzeri not alan öğrenciler İngilizce Yeterlik Sınavı’na (İYS) girmeye hak kazanırlar. İDBS’den yeterli puanı alamayan öğrenciler aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler. İDBS’den yeterli puanı alan öğrencilerin dil yeterliği açısından akademik düzeyde alacakları dersleri takip edebilecek düzeyde olup olmadıkları İYS ile belirlenir. Bu sınav öğrencilerin dil bilgisi, okuma, dinleme, not alma, yazılı ifade ve sözlü ifade bakımından dil beceri ve yetkinliklerini ölçer. İYS’den 64,50 puan ve üzeri alan öğrenciler programın ders aşamasına geçerler, bu değerin altında kalan öğrenciler ise aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler.
Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yeni Medya ve İletişim Bölümü mezunları, ulusal ve uluslararası yayın organlarında gazetecilik, muhabirlik, yazarlık, eleştirmenlik, yönetmenlik, senaristlik, müşteri temsilciliği, kamuoyu araştırmacılığı gibi görevler üstlenebilirler. Gazeteler, dergiler, televizyonlar, radyolar, reklam ajansları, yayınevleri, film yapım ve dağıtım şirketleri mezunlarımızın çalışma imkanı bulabileceği alanlardan bazılarıdır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033188


Yeterlilik Adı
Yeni Medya ve İletişim (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Ekonomi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Medya ve İletişim lisans programı, öğrencilerine radyo televizyon yayıncılığı, basın ve internet gibi medya ve iletişim sektörlerinin tüm alanlarında çalışmalarını sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmayı, çalışma alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeten eleştirel bir tutuma sahip mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yeni medya ve iletişim disiplininin temelini oluşturan teori, kavram ve fikirleri eleştirel olarak tartışabilir ve yorumlayabilme.
  • Yeni medya ve iletişim alanında rol oynayan biçimler, etkenler ve faktörler arasındaki ilişkilere ilişkin teorik tartışmaları eleştirel olarak yorumlayabilme.
  • Yeni medya üretim süreçlerinin gerektirdiği teknik donanım ve yazılım programlarını kullanabilecek temel bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Üretim ve dağıtım süreçlerinde verileri toplayabilme, inceleyebilme ve bilimsel olarak inceleyebilme. 
  • Edinilen teorik bilgileri pratikte kullanabilme. 
  • Yeni medya ve iletişim alanında karşılaşılan sorunlara çözüm geliştirmek için hem bireysel hem de grup üyesi olarak sorumluluk alabilme. 
  • Ulusal, bölgesel ve küresel konular ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak; kanıt ve araştırmanın kalitesine bağlı olarak problem çözme yöntemleri üretebilmek ve bu yöntemlerin sonuçlarını kamuoyuna bildirme becerisi kazanmak.
  • Yeni medya ve iletişim çalışmaları alanını tamamlayan diğer disiplinlerin temelini oluşturan teorileri, kavramları ve fikirleri eleştirel olarak tartışabilir ve bunlardan faydalanabilir. 
  • Yaşam boyu sürecek bir süreçte kişisel ve sosyal hedeflere yönelik bilgi ve becerilerini geliştirip kullanabilmek.
  • Yeni medya ve iletişim alanında sosyal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygulayabilme.
  • Bir yabancı dilde yeni medya ve iletişim alanlarında veri toplayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). 
  • Orta düzeyde akıcılıkla ikinci bir yabancı dili verimli bir şekilde konuşabilme.
  • İnsanlık tarihi boyunca birikmiş bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilme.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Her harf notunun ayrıca AKTS notu olarak eşdeğeri de bulunmaktadır.

 

PUAN

HARF NOTU

KATSAYI

AKTS NOTU

90-100

AA

4.0

A

85-89

BA

3.5

B*

80-84

BB

3.0

B*

75-79

CB

2.5

C*

70-74

CC

2.0

C*

65-69

DC

1.5

D

60-64

DD

1.0

E

50-59

FD

0.5

FX

49 ve altı

FF

0.0

F

*Bu notlar için yüksek olan not dikkate alınmaktadır.

Bir derste başarılı olabilmek için, ön lisans ve lisans öğrencilerinin en az DD/S notu, yüksek lisans öğrencilerinin en az CC notu, doktora öğrencilerinin en az CB notu almaları gerekmektedir.

Yukarıdaki tabloda belirtildiği üzere, her harf notunun eşdeğeri olarak bir AKTS notu bulunmaktadır. Bu, öğrencilerin değişim dönemlerinde aldıkları notların Üniversitemiz sistemini de kolaylaştırmaktadır.

Ayrıca harf notlarından, 

I

Eksik

S

Yeterli

U

Yetersiz

P

Başarılı Devam

NP

Başarısız Devam

EX

Muaf

NI

Not Ortalamaya Katılmayan

W

Çekilmiş

NA

Devamsız

  • I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının / anabilim dalı baklanlığının önerisi üzerine ve o akademik birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.
  • S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
  • U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
  • P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.
  • NP (Başarısız devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getirmeyen öğrencilere verilir.
  • EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.
  • NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.
  • W (çekilmiş) notu, normal ders ekleme ve ders bırakma süresi bittikten sonra öğrencinin dönem başından itibaren ilk on hafta içinde, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki dersler ile tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Bir öğrenciye bir dönemde çift anadal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Bir öğrenci, çekildiği dersi açıldığı ilk dönemde almak zorundadır. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen ve/veya dönem içinde yapılan sınavların hiçbirine katılmadığı için dönem sonu sınavına girme hakkını kaybeden öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Bölümü Lisans Programı, İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu (İLEDAK) değerlendirmesi sonucunda gerekli ölçütleri karşıladığı saptanarak 5 yıl süreyle akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

Genel Değerlendirme: 08.04.2022 - 08.04.2027


Giriş Şartı
  • İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne ÖSYM tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. Yeni Medya ve İletişim Bölümü YKS ile öğrenci kabulünde Sözel (SÖZ) puan türü ile öğrenci kabul eder. Öğrenciler programa burslu veya %50 burs indirimiyle kabul edilirler.
  • İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde genel kayıt kabul işlemleri, üniversite tarafından yürütülmekte olup, akademik kayıt işlemleri dekanlık tarafından uygulanmaktadır. İlgili yönetmeliklere ilişkin bilgi, İzmir Ekonomi Üniversitesi web sitesinden bulunabilir:
  • Kayıt işlemlerine dair ayrıntılı bilgiye https://oim.ieu.edu.tr/tr/yeni-kayit-islemleri adresinden ulaşılabilir.
  • Programa YKS dışında yatay geçiş yolu ile de öğrenci kabul edilmektedir. Yatay geçiş yolu ile öğrenci kabulü, Üniversite programlarına Üniversite dışından veya Üniversite içinden yatay geçiş başvuruları ve değerlendirmeleri, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve diğer mevzuat hükümlerine dayanılarak Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
  • Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
  • İlgili mevzuat ve üniversite yönetmeliği gereğince, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde özel öğrencilik hakkı uygulanır. Özel öğrenciler, İEÜ’de herhangi bir ön lisans ya da lisans programına kayıtlı olmayan, bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrencilerin ön lisans-lisans düzeyindeki derslere kabulü bölüm başkanı ve/veya dekan/yüksekokul müdürünün onayı ile yapılır. Özel öğrenciler, Üniversitenin öğrencisi sayılmaz ve öğrenci haklarından yararlanamazlar. Bu öğrencilere, talep etmeleri durumunda kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir. Bu belge, diploma yerine geçmez veya akademik bir dereceyi göstermez. Özel öğrenciler, Üniversite tarafından belirlenen ücreti öderler. Bu öğrenciler, Üniversitenin tüm öğrencilerine uyguladığı kurallara tabidir.
  • Programın eğitim-öğretim dili İngilizcedir. Program süresince YÖK’ün zorunlu dersleri olan Türk Dili ve İnkılap Tarihi dersleri dışında tüm dersler İngilizce olarak işlenmekte ve İngilizce olarak değerlendirilmektedir. Programa kabul edilen öğrenciler İngilizce Düzey Belirleme Sınavı’na (İDBS) tabi tutulurlar. Bu sınav üniversiteye yeni kayıtlanan ve İngilizce hazırlık programında öğrenim görecek öğrencilerin dil düzeylerini belirlemeye yönelik uygulanan sınavdır. Bu sınavdan 69,50 ve üzeri not alan öğrenciler İngilizce Yeterlik Sınavı’na (İYS) girmeye hak kazanırlar. İDBS’den yeterli puanı alamayan öğrenciler aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler. İDBS’den yeterli puanı alan öğrencilerin dil yeterliği açısından akademik düzeyde alacakları dersleri takip edebilecek düzeyde olup olmadıkları İYS ile belirlenir. Bu sınav öğrencilerin dil bilgisi, okuma, dinleme, not alma, yazılı ifade ve sözlü ifade bakımından dil beceri ve yetkinliklerini ölçer. İYS’den 64,50 puan ve üzeri alan öğrenciler programın ders aşamasına geçerler, bu değerin altında kalan öğrenciler ise aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler.

Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yeni Medya ve İletişim Bölümü mezunları, ulusal ve uluslararası yayın organlarında gazetecilik, muhabirlik, yazarlık, eleştirmenlik, yönetmenlik, senaristlik, müşteri temsilciliği, kamuoyu araştırmacılığı gibi görevler üstlenebilirler. Gazeteler, dergiler, televizyonlar, radyolar, reklam ajansları, yayınevleri, film yapım ve dağıtım şirketleri mezunlarımızın çalışma imkanı bulabileceği alanlardan bazılarıdır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033188

Qualification Title
Bachelor's Degree in New Media and Communication
Awarding Bodyİzmir University of Economics
Awarding Body ContactFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Awarding Body Urlhttp://www.ieu.edu.tr/tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

We, as the Izmir University of Economics Department of New Media and Communication, believe that a pluralistic, fair, and responsible communication process is possible only with communicators who can add valuable content to the existing media environment. We also believe that the need for such content, which is produced with ethical and social responsibility, increases the demand for qualified personnel in the work force. We offer our students the chance to determine their own area of specialization, and we hope to get them ready for their careers in as efficient and thorough a way as possible. Our program embraces the importance of creative and critical thinking, and is prepared to reflect the dynamics of the sector by means of our state-of-the-art communication technologies.

Learning Environments

Learning occurs through formal, open, or distance education modalities. Additionally, practical training takes place either within the laboratories and workshops of higher education institutions or through internships or workplace training in industries, or businesses. This program is also offered as full scholarship.

Description
  • To be able to critically discuss and interpret the theories, concepts and ideas that form the basis of the new media and communication discipline.
  • To be able to critically interpret theoretical discussions regarding the forms, factors and relationships between factors that play a role in the field of new media and communication.
  • To have the basic knowledge and skills to use the technical hardware and software programs required by new media production processes.
  • To be able to collect, analyze and scientifically examine data in production and distribution processes.
  • To be able to use the acquired theoretical knowledge in practice.
  • To be able to take responsibility both individually and as a group member to develop solutions to problems encountered in the field of new media and communication.
  • To have knowledge about national, regional and global issues and problems and to be able to produce problem-solving methods depending on the quality of evidence and research and to gain the ability to report the results of these methods to the public.
  • To be able to critically discuss and draw on theories, concepts and ideas that underpin other disciplines that complement the field of new media and communication studies.
  • To be able to develop and use knowledge and skills towards personal and social goals in a lifelong process.
  • To be able to apply social, scientific and professional ethical values in the field of new media and communication.
  • To be able to collect data and communicate with colleagues in new media and communication fields in a foreign language ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
  • To be able to speak a second foreign language efficiently with intermediate fluency.
  • To be able to relate the knowledge accumulated throughout the history of humanity to the field of specialization.
Key Competencies

Advanced proficiency is exhibited in the following key competencies:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

For each course taken at IUE, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade.  Each grade has also its as ECTS grade equivalent

The table below provides the detailed information about the local letter grades, coefficients and ECTS grade equivalents.

SCORE

GRADE

COEFFICIENT

ECTS Grade

90-100

AA

4.0

A

85-89

BA

3.5

B*

80-84

BB

3.0

B*

75-79

CB

2.5

C*

70-74

CC

2.0

C*

65-69

DC

1.5

D

60-64

DD

1.0

E

50-59

FD

0.5

FX

49 and below

FF

0.0

F

*for these ones, the higher grade is applied

In order to be successful in a course, short cycle (associate degree) and first cycle (bachelor’s degree) students have to get a grade of at least DD, second cycle (master's degree) students have to get a grade of at least CC, and third cycle (Ph.D.) students have to get a grade of at least CB to pass a course. For courses which are not included in the cumulative GPA, students need to get a grade of S.

Apart from that, each local grade has it is equivalent ECTS grade which makes it more easier to transfer the grades of mobility periods of students. The chart above shows the ECTS grading system at IUE.

Also, among the Letter Grades;

I

Incomplete

S

Satisfactory Completion

U

Unsatisfactory

P

Successful Progress

NP

Not Successful Progress

EX

Exempt

NI

Not included

W

Withdrawal

NA 

Non-Attendance

  • Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester grades or summer school grades submitted. However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective Graduate School department head and the decision of that academic unit’s administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of FF, or grade of U.
  • Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses.
  • Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses.
  • Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester.
  • Grade of NP (Not Successful Progress) is given to students, who do not regularly perform the academic studies for the respective semester for courses that are not included in the GPA and have a period exceeding one semester.
  • Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum.
  • Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student in the program or programs which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to.
  • Grade of W (Withdrawal) is used for the courses that the student withdraws from in the first ten weeks of the semester following the add/drop period, upon the recommendation of his/ her advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student is not allowed to withdraw from courses during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program and from those courses he/she has to repeat and received grade “W” before, which are not included in the grade average. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student has to take the course that he/she withdrew from, the first semester in which it is offered. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students being educated at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of International Relations Office Directorate and the permission of the instructor. In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied.
  • Grade “NA” (Non-Attendance) is issued by the instructor for students who fail to fulfil the attendance and/or requirements of the course and/or who lose their right to take the end of semester exam because they failed to take any of the exams administered throughout the semester. Grade “NA” is considered as 0, 00 (zero) in taking the averages.

Both the ECTS grades and the local grades of the students are displayed on the official transcript of the students.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined per the legislation.

The Evaluation and Accreditation Board has accredited New Media and Communication undergraduate program at İzmir University of Economics for Communication Education-Turkey (İLEDAK) for 5 years.

Accreditation Start/End Date:

General Evaluation: 08.04.2022 - 08.04.2027

Access Requirements
  • İzmir University of Economics admits students through the Higher Education Institutions Examination (YKS) organized by ÖSYM. The Department of New Media and Communication accepts students with the Verbal (SÖZ) score type in the YKS student admission. Students are admitted to the program with a scholarship or a 50% tuition fee discount.
  • General registration and admission procedures at İzmir University of Economics are carried out by the university, and academic registration procedures are applied by the dean's office. Information on relevant regulations can be found on the İzmir University of Economics website:
  • Detailed information on registration procedures can be found at https://oim.ieu.edu.tr/tr/yeni-kayit-islemleri.
  • Students are also admitted to the program through horizontal transfer other than YKS. Admission of students through horizontal transfer is based on the principles determined by the Senate in accordance with the Regulation on the Principles of Transfer Between Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer, published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and numbered 27561, and other legislation.
  • In addition to the YKS, students are also accepted into the program through lateral transfers. Admission through lateral transfer, both from outside and within the university, is conducted based on principles determined by the Senate in accordance with the "Regulation on Transition, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions" published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and other related legislation.
  • In accordance with the relevant legislation and university regulations, special student status is applied at Izmir University of Economics. Special students are those who are not enrolled in any associate or bachelor's degree program at İEÜ, but are expected to complete the requirements of a limited number of courses by enrolling in them. Admission of special students to associate-bachelor level courses is subject to approval by the department chair and/or dean/school director. Special students are not considered as students of the University and do not benefit from student rights. They receive a document indicating the courses they are enrolled in and the grades they receive upon request. This document does not substitute for a diploma or indicate an academic degree. Special students pay the fee determined by the University and are subject to the rules applied to all students of the University.
  • The language of instruction in the program is English. Except for mandatory courses designated by YÖK (Council of Higher Education) such as Turkish Language and History of Revolution courses, all courses are conducted and evaluated in English throughout the program. Students admitted to the program are subject to the English Proficiency Determination Exam (EPDE). This exam is administered to determine the language proficiency levels of newly enrolled students who will attend the English preparatory program. Students who score 69.50 and above in the EPDE are eligible to take the English Proficiency Exam (EPE). Students who do not obtain a sufficient score in the EPDE continue in the English preparatory program based on their scores. The ability of students who obtain a sufficient score in the EPDE to follow the academic level courses in terms of language proficiency is determined by the EPE. This exam measures students' language skills and competencies in grammar, reading, listening, note-taking, written expression, and oral expression. Students who score 64.50 and above in the EPE proceed to the course stage of the program, while those who score below this value continue in the English preparatory program according to their scores.
Conditions for SuccessTo graduate from this undergraduate program, the students are required to; succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a grade of at least DD/S with a minimum of 240 ECTS to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00 to complete their compulsory internship in a specified duration and quality.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of New Media and Communication can take on positions such as journalism, reporter, writer, critic, director, screenwriter, customer representative, public opinion researcher in national and international media outlets. Newspapers, magazines, televisions, radios, advertising agencies, publishing houses, film production and distribution companies are some of the areas where our graduates can find work opportunities.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033188


Qualification Title
Bachelor's Degree in New Media and Communication

Awarding Body
İzmir University of Economics

Awarding Body Contact
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

We, as the Izmir University of Economics Department of New Media and Communication, believe that a pluralistic, fair, and responsible communication process is possible only with communicators who can add valuable content to the existing media environment. We also believe that the need for such content, which is produced with ethical and social responsibility, increases the demand for qualified personnel in the work force. We offer our students the chance to determine their own area of specialization, and we hope to get them ready for their careers in as efficient and thorough a way as possible. Our program embraces the importance of creative and critical thinking, and is prepared to reflect the dynamics of the sector by means of our state-of-the-art communication technologies.


Learning Environments

Learning occurs through formal, open, or distance education modalities. Additionally, practical training takes place either within the laboratories and workshops of higher education institutions or through internships or workplace training in industries, or businesses. This program is also offered as full scholarship.


Description
  • To be able to critically discuss and interpret the theories, concepts and ideas that form the basis of the new media and communication discipline.
  • To be able to critically interpret theoretical discussions regarding the forms, factors and relationships between factors that play a role in the field of new media and communication.
  • To have the basic knowledge and skills to use the technical hardware and software programs required by new media production processes.
  • To be able to collect, analyze and scientifically examine data in production and distribution processes.
  • To be able to use the acquired theoretical knowledge in practice.
  • To be able to take responsibility both individually and as a group member to develop solutions to problems encountered in the field of new media and communication.
  • To have knowledge about national, regional and global issues and problems and to be able to produce problem-solving methods depending on the quality of evidence and research and to gain the ability to report the results of these methods to the public.
  • To be able to critically discuss and draw on theories, concepts and ideas that underpin other disciplines that complement the field of new media and communication studies.
  • To be able to develop and use knowledge and skills towards personal and social goals in a lifelong process.
  • To be able to apply social, scientific and professional ethical values in the field of new media and communication.
  • To be able to collect data and communicate with colleagues in new media and communication fields in a foreign language ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
  • To be able to speak a second foreign language efficiently with intermediate fluency.
  • To be able to relate the knowledge accumulated throughout the history of humanity to the field of specialization.

Key Competencies

Advanced proficiency is exhibited in the following key competencies:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

For each course taken at IUE, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade.  Each grade has also its as ECTS grade equivalent

The table below provides the detailed information about the local letter grades, coefficients and ECTS grade equivalents.

SCORE

GRADE

COEFFICIENT

ECTS Grade

90-100

AA

4.0

A

85-89

BA

3.5

B*

80-84

BB

3.0

B*

75-79

CB

2.5

C*

70-74

CC

2.0

C*

65-69

DC

1.5

D

60-64

DD

1.0

E

50-59

FD

0.5

FX

49 and below

FF

0.0

F

*for these ones, the higher grade is applied

In order to be successful in a course, short cycle (associate degree) and first cycle (bachelor’s degree) students have to get a grade of at least DD, second cycle (master's degree) students have to get a grade of at least CC, and third cycle (Ph.D.) students have to get a grade of at least CB to pass a course. For courses which are not included in the cumulative GPA, students need to get a grade of S.

Apart from that, each local grade has it is equivalent ECTS grade which makes it more easier to transfer the grades of mobility periods of students. The chart above shows the ECTS grading system at IUE.

Also, among the Letter Grades;

I

Incomplete

S

Satisfactory Completion

U

Unsatisfactory

P

Successful Progress

NP

Not Successful Progress

EX

Exempt

NI

Not included

W

Withdrawal

NA 

Non-Attendance

  • Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester grades or summer school grades submitted. However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective Graduate School department head and the decision of that academic unit’s administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of FF, or grade of U.
  • Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses.
  • Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses.
  • Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester.
  • Grade of NP (Not Successful Progress) is given to students, who do not regularly perform the academic studies for the respective semester for courses that are not included in the GPA and have a period exceeding one semester.
  • Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum.
  • Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student in the program or programs which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to.
  • Grade of W (Withdrawal) is used for the courses that the student withdraws from in the first ten weeks of the semester following the add/drop period, upon the recommendation of his/ her advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student is not allowed to withdraw from courses during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program and from those courses he/she has to repeat and received grade “W” before, which are not included in the grade average. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student has to take the course that he/she withdrew from, the first semester in which it is offered. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students being educated at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of International Relations Office Directorate and the permission of the instructor. In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied.
  • Grade “NA” (Non-Attendance) is issued by the instructor for students who fail to fulfil the attendance and/or requirements of the course and/or who lose their right to take the end of semester exam because they failed to take any of the exams administered throughout the semester. Grade “NA” is considered as 0, 00 (zero) in taking the averages.

Both the ECTS grades and the local grades of the students are displayed on the official transcript of the students.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined per the legislation.

The Evaluation and Accreditation Board has accredited New Media and Communication undergraduate program at İzmir University of Economics for Communication Education-Turkey (İLEDAK) for 5 years.

Accreditation Start/End Date:

General Evaluation: 08.04.2022 - 08.04.2027


Access Requirements
  • İzmir University of Economics admits students through the Higher Education Institutions Examination (YKS) organized by ÖSYM. The Department of New Media and Communication accepts students with the Verbal (SÖZ) score type in the YKS student admission. Students are admitted to the program with a scholarship or a 50% tuition fee discount.
  • General registration and admission procedures at İzmir University of Economics are carried out by the university, and academic registration procedures are applied by the dean's office. Information on relevant regulations can be found on the İzmir University of Economics website:
  • Detailed information on registration procedures can be found at https://oim.ieu.edu.tr/tr/yeni-kayit-islemleri.
  • Students are also admitted to the program through horizontal transfer other than YKS. Admission of students through horizontal transfer is based on the principles determined by the Senate in accordance with the Regulation on the Principles of Transfer Between Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer, published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and numbered 27561, and other legislation.
  • In addition to the YKS, students are also accepted into the program through lateral transfers. Admission through lateral transfer, both from outside and within the university, is conducted based on principles determined by the Senate in accordance with the "Regulation on Transition, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions" published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and other related legislation.
  • In accordance with the relevant legislation and university regulations, special student status is applied at Izmir University of Economics. Special students are those who are not enrolled in any associate or bachelor's degree program at İEÜ, but are expected to complete the requirements of a limited number of courses by enrolling in them. Admission of special students to associate-bachelor level courses is subject to approval by the department chair and/or dean/school director. Special students are not considered as students of the University and do not benefit from student rights. They receive a document indicating the courses they are enrolled in and the grades they receive upon request. This document does not substitute for a diploma or indicate an academic degree. Special students pay the fee determined by the University and are subject to the rules applied to all students of the University.
  • The language of instruction in the program is English. Except for mandatory courses designated by YÖK (Council of Higher Education) such as Turkish Language and History of Revolution courses, all courses are conducted and evaluated in English throughout the program. Students admitted to the program are subject to the English Proficiency Determination Exam (EPDE). This exam is administered to determine the language proficiency levels of newly enrolled students who will attend the English preparatory program. Students who score 69.50 and above in the EPDE are eligible to take the English Proficiency Exam (EPE). Students who do not obtain a sufficient score in the EPDE continue in the English preparatory program based on their scores. The ability of students who obtain a sufficient score in the EPDE to follow the academic level courses in terms of language proficiency is determined by the EPE. This exam measures students' language skills and competencies in grammar, reading, listening, note-taking, written expression, and oral expression. Students who score 64.50 and above in the EPE proceed to the course stage of the program, while those who score below this value continue in the English preparatory program according to their scores.

Conditions for Success
To graduate from this undergraduate program, the students are required to; succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a grade of at least DD/S with a minimum of 240 ECTS to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00 to complete their compulsory internship in a specified duration and quality.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of New Media and Communication can take on positions such as journalism, reporter, writer, critic, director, screenwriter, customer representative, public opinion researcher in national and international media outlets. Newspapers, magazines, televisions, radios, advertising agencies, publishing houses, film production and distribution companies are some of the areas where our graduates can find work opportunities.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode