Yeterlilik Kodu

TR0030004271

Yeterlilik Adı
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÇankırı Caddesi, Çiçek Sokak No:3, Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.aybu.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Ekonomi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik ile ilgili kavramları bilir, güncel gelişmeleri değerlendirme kabiliyeti kazanır.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik alanında kazanılan kavramsal, uygulamalı ve yöntemsel becerileri kullanarak bu alandaki sorunlara çözüm yolları tasarlar.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik konusunda yeni fikirler geliştirebilir.
  • Akıcı şekilde İngilizce yazabilir ve konuşabilir.
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
  • Etik konular hakkında farkındalığa sahiptir, işletmecilik kararlarının, bu kararların alınması ile ilgili olanları nasıl etkilediğini bilir.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik alanındaki teorik kavramlarin uygulamadaki rolunu analiz ederek gecerliligini sorgulayabilir.
  • İcinde bulundugu uluslararası kurumun işletme ve finans yapisini analiz ederek karar verme surecleri gelistirebilir.
  • Çalışma alanları ile ilgili yasalar, kurallar, ahlaki kodlamalar hakkında bilgi sahibidir.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik konularını küreselleşme sürecine paralel olarak değerlendirebilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Öğrencilerin programa yerleştirilme süreci, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler LYS ve YGS sınavlarının sonuçlarına göre programa yerleştirilirler.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin tüm ders yüklerini ve zorunlu staj yükümlülüğünü başarı ile tamamlamış olmaları, genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması ve asgari 240 AKTS kredisini sağlamış olmaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak, öğrencinin FF alarak başarısız olduğu bir ders kalmamalıdır. Zorunlu staj uygulaması bulunmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Lisans Programı mezunları, ulusal ve uluslararası ölçeklerde finans, pazarlama, turizm, insan kaynakları yönetimi vb. kapsayan çok geniş bir alanda kariyer sahibi olmayı beklemektedirler. Mezunlarımız, öncelikle, uluslararası şirketlerde (yönetim, insan kaynakları, mmuhasebe, finans, uluslararası pazarlama vb.) Müşteri Danışmanlığı, Finansal Analiz Uzmanlığı, İnsan Kaynakları Yöneticiliği, Pazarlama Yönetciliği ve Kurumsal Satın Alma Uzmanlığı gibi alanlarda çalışabilirler. İkinci olarak, kamu sektörü ve kuruluşlarında, uluslararası ticari işbirlikleri ve promosyonu gibi alanlarda uzman olarak kariyer yapabilirler. Üçüncü olarak, mezunlarımız, ulusal ve uluslararası STK larda uzman olarak çalışabilirler. Son olarak, hem özel hem kamu sektöründe danışman ve rehber olarak kariyerlerini devam ettirebilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030004271


Yeterlilik Adı
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Çankırı Caddesi, Çiçek Sokak No:3, Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik ile ilgili kavramları bilir, güncel gelişmeleri değerlendirme kabiliyeti kazanır.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik alanında kazanılan kavramsal, uygulamalı ve yöntemsel becerileri kullanarak bu alandaki sorunlara çözüm yolları tasarlar.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik konusunda yeni fikirler geliştirebilir.
  • Akıcı şekilde İngilizce yazabilir ve konuşabilir.
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
  • Etik konular hakkında farkındalığa sahiptir, işletmecilik kararlarının, bu kararların alınması ile ilgili olanları nasıl etkilediğini bilir.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik alanındaki teorik kavramlarin uygulamadaki rolunu analiz ederek gecerliligini sorgulayabilir.
  • İcinde bulundugu uluslararası kurumun işletme ve finans yapisini analiz ederek karar verme surecleri gelistirebilir.
  • Çalışma alanları ile ilgili yasalar, kurallar, ahlaki kodlamalar hakkında bilgi sahibidir.
  • Uluslararası ticaret ve işletmecilik konularını küreselleşme sürecine paralel olarak değerlendirebilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Öğrencilerin programa yerleştirilme süreci, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler LYS ve YGS sınavlarının sonuçlarına göre programa yerleştirilirler.


Başarma Şartları
Öğrencilerin tüm ders yüklerini ve zorunlu staj yükümlülüğünü başarı ile tamamlamış olmaları, genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması ve asgari 240 AKTS kredisini sağlamış olmaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak, öğrencinin FF alarak başarısız olduğu bir ders kalmamalıdır. Zorunlu staj uygulaması bulunmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Lisans Programı mezunları, ulusal ve uluslararası ölçeklerde finans, pazarlama, turizm, insan kaynakları yönetimi vb. kapsayan çok geniş bir alanda kariyer sahibi olmayı beklemektedirler. Mezunlarımız, öncelikle, uluslararası şirketlerde (yönetim, insan kaynakları, mmuhasebe, finans, uluslararası pazarlama vb.) Müşteri Danışmanlığı, Finansal Analiz Uzmanlığı, İnsan Kaynakları Yöneticiliği, Pazarlama Yönetciliği ve Kurumsal Satın Alma Uzmanlığı gibi alanlarda çalışabilirler. İkinci olarak, kamu sektörü ve kuruluşlarında, uluslararası ticari işbirlikleri ve promosyonu gibi alanlarda uzman olarak kariyer yapabilirler. Üçüncü olarak, mezunlarımız, ulusal ve uluslararası STK larda uzman olarak çalışabilirler. Son olarak, hem özel hem kamu sektöründe danışman ve rehber olarak kariyerlerini devam ettirebilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030004271

Qualification Title
ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK License
Awarding BodyANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlwww.aybu.edu.tr
Orientation-
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEconomics
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

graduates are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of studygraduates can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experiencegraduates can produce new ideas regarding the field.graduates can write and speak English fluently.graduates can transfer the information and suggestions related to the field to the related persons in writing and orallygraduates are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.graduates can analyze the role of the basic concepts of the field in practice and interrogate their validity.graduates can analyze management and financial structure of the organization and improve decision making processes.graduates are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.graduates can evaluate the topics of the field in terms of globalization process.

Key Competencies-
Further Info

Instructors may use a variety of assessment methods including written examinations, quizzes, projects, and presentations.Success at coursework is measured using the grades below. To be successful in course, CC is required. F indicates that the student was unsuccessful.Letter Numerical Grade Grades (out of 4 and 100)AA4.0090-100BA3.5080-89BB3.0070-79CB2.5065-69CC2.0060-64DC1.5055-59DD1.0050-54FF0.0049 and lessStudents who successfully complete the Program:1.Are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of study2. will be furnished with creative thinking and entrepreneurial skills 3.Can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experience4.Can communicate effectively with expert and non-expert audiences regarding business problems and solutions to them5.Can independently learn more and expand already acquired skills by applying them to new circumstances6.Can lead others as they deal with business problems and help them acquire new skills and knowledge7.Writes and speaks fluently in English.8.Are computer literate, can effectively use word processing, spreadsheet, and data management software.9.Are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.10.Are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.11.Are open-minded, willing to fight discrimination of all kinds in workplaces and business environment12.Are knowledgeable about fundamental environmental and social issues13.Know how management topics are related to globalization

Quality Assurance-
Access Requirements

The placement of students in the Program is held through the National Student Election and Placement System (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi, ÖSYS), which is operated by the Measurement, Selection, and Placement Centre (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi, ÖSYM).

Conditions for SuccessStudents who successfully complete the Program:1.Are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of study2. will be furnished with creative thinking and entrepreneurial skills 3.Can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experience4.Can communicate effectively with expert and non-expert audiences regarding business problems and solutions to them5.Can independently learn more and expand already acquired skills by applying them to new circumstances6.Can lead others as they deal with business problems and help them acquire new skills and knowledge7.Writes and speaks fluently in English.8.Are computer literate, can effectively use word processing, spreadsheet, and data management software.9.Are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.10.Are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.11.Are open-minded, willing to fight discrimination of all kinds in workplaces and business environment12.Are knowledgeable about fundamental environmental and social issues13.Know how management topics are related to globalization Students are required to complete all coursework successfully with a minimum of 2.00/4.00 cumulative grade point average and 240 ECTS credits. Besides, the students must not have any unsuccessfull course in the transcript. There is a compulsorycourse called application of internship.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates from the International Trade and Business programme can expect to gain employment in a wide range of careers encompassing positions in many areas such as Finance, Marketing, Tourism and Human Resource Management in both national and international fields. Firstly, they can become administrators in international companies (management, human resources, accounting, foreign trade, international marketing) as Accountants Consultants, Financial Analysts, Human Resource Officers Marketing Managers and Corporate Buyers in Multinational Companies. Secondly, they can work in public administrations and institutions, in areas like cooperation or the promotion of transnational trade. Thirdly, students may work in many national and international NGOs. Finally, they can work in consultancy and guidance in the public and private sectors.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030004271


Qualification Title
ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK License

Awarding Body
ANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

graduates are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of studygraduates can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experiencegraduates can produce new ideas regarding the field.graduates can write and speak English fluently.graduates can transfer the information and suggestions related to the field to the related persons in writing and orallygraduates are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.graduates can analyze the role of the basic concepts of the field in practice and interrogate their validity.graduates can analyze management and financial structure of the organization and improve decision making processes.graduates are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.graduates can evaluate the topics of the field in terms of globalization process.


Key Competencies
-

Further Info

Instructors may use a variety of assessment methods including written examinations, quizzes, projects, and presentations.Success at coursework is measured using the grades below. To be successful in course, CC is required. F indicates that the student was unsuccessful.Letter Numerical Grade Grades (out of 4 and 100)AA4.0090-100BA3.5080-89BB3.0070-79CB2.5065-69CC2.0060-64DC1.5055-59DD1.0050-54FF0.0049 and lessStudents who successfully complete the Program:1.Are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of study2. will be furnished with creative thinking and entrepreneurial skills 3.Can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experience4.Can communicate effectively with expert and non-expert audiences regarding business problems and solutions to them5.Can independently learn more and expand already acquired skills by applying them to new circumstances6.Can lead others as they deal with business problems and help them acquire new skills and knowledge7.Writes and speaks fluently in English.8.Are computer literate, can effectively use word processing, spreadsheet, and data management software.9.Are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.10.Are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.11.Are open-minded, willing to fight discrimination of all kinds in workplaces and business environment12.Are knowledgeable about fundamental environmental and social issues13.Know how management topics are related to globalization


Quality Assurance
-

Access Requirements

The placement of students in the Program is held through the National Student Election and Placement System (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi, ÖSYS), which is operated by the Measurement, Selection, and Placement Centre (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi, ÖSYM).


Conditions for Success
Students who successfully complete the Program:1.Are equipped with up-to-date conceptual and applied knowledge of their field of study2. will be furnished with creative thinking and entrepreneurial skills 3.Can devise solutions to organizational or business problems using conceptual, applied, and methodological skills acquired during Program experience4.Can communicate effectively with expert and non-expert audiences regarding business problems and solutions to them5.Can independently learn more and expand already acquired skills by applying them to new circumstances6.Can lead others as they deal with business problems and help them acquire new skills and knowledge7.Writes and speaks fluently in English.8.Are computer literate, can effectively use word processing, spreadsheet, and data management software.9.Are ethically aware, know how business decisions affect those not directly involved in making of these decisions.10.Are knowledgeable about laws, rules, and moral codes that apply to their field of work.11.Are open-minded, willing to fight discrimination of all kinds in workplaces and business environment12.Are knowledgeable about fundamental environmental and social issues13.Know how management topics are related to globalization Students are required to complete all coursework successfully with a minimum of 2.00/4.00 cumulative grade point average and 240 ECTS credits. Besides, the students must not have any unsuccessfull course in the transcript. There is a compulsorycourse called application of internship.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates from the International Trade and Business programme can expect to gain employment in a wide range of careers encompassing positions in many areas such as Finance, Marketing, Tourism and Human Resource Management in both national and international fields. Firstly, they can become administrators in international companies (management, human resources, accounting, foreign trade, international marketing) as Accountants Consultants, Financial Analysts, Human Resource Officers Marketing Managers and Corporate Buyers in Multinational Companies. Secondly, they can work in public administrations and institutions, in areas like cooperation or the promotion of transnational trade. Thirdly, students may work in many national and international NGOs. Finally, they can work in consultancy and guidance in the public and private sectors.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address