Yeterlilik Kodu | TR0030217367 | |
Yeterlilik Adı | Uçak Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Motorlu taşıtlar, gemiler ve uçaklar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir. (2) Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. (3) Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir. (4) Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) 4) VZ: Dersten çekilme. (7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO?sunun en az 2,00 olması gerekir. - Uçak teknolojisi için gerekli temel matematik ve fen bilimleri bilgi birikimine sahiptir. - Alanında karşılaştığı problemleri tespit edip çözüm üretir. - Alanının gerektirdiği temel teknik resim bilgi ve becerisine sahiptir. - Alanında gerekli olan teknik araç, gereç ve aletleri kullanabilme becerisine sahiptir. - Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgisayar destekli cihazları kullanır. - Alanı ile ilgili konularda sahip oldukları bilgi, beceri ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak Türkçe ve yabancı bir dilde muhatapları ile paylaşabilme ve iletişim kurabilme becerisine sahiptir. - Alanı ile ilgili konularda sosyal ve kültürel değerlere sahip çıkar ve bununla birlikte meslek etiğini de koruyarak iş sağlığı ve güvenliğini önemser. - Alanı ile ilgili imalat yöntemlerini bilir, alet ve makineleri tanır ve kullanır. - Alanında edinmiş olduğu standartları bilir ve uygular. - Uçak bakım ve onarımı ile ilgili temel bilgi ve standartları bilir. - Uçak bakım ve onarımı için gerekli alet ve malzemeleri kullanma becerisine sahiptir. - Alanın gerektirdiği malzemeleri bilir, seçer ve sınıflandırabilir. - Uçak teknolojisi ile ilgili temel elektrik - elektronik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. - Uçak teknolojisinde kullanılan kompozit malzemeler hakkında temel bilgi birikimi ve üretim - montaj bilgisine sahiptir. - Uçaklarda kullanılan çevrimleri, türbinli motorları oluşturan parçaları ve gaz türbinleri ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahiptir. - Çalışma hayatında bireysel veya takım olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir. - Alanı ile ilgili kontrol sistemlerinin temellerini bilir. Programlanabilir mantıksal denetleyicileri öğrenir. Temel düzeyde programlama yapabilir. - Alanı ile ilgili robotik sistemlerini bilir. Bu sistemlere ait koordinat sistemlerine ve simülasyon yazılımlarını temel seviyede öğrenir. - Yaşam boyu öğrenmenin gerekli olduğunun farkına vararak, mesleki ve akademik olarak kendini sürekli yeniler. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | TYT puan türünden yeterli puanı alan öğrenciler aşağıdaki sartları sağladıkları sürece kayıt yaptırabilirler.
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak, mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Havacılık sektöründe faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217367
- Uçak teknolojisi için gerekli temel matematik ve fen bilimleri bilgi birikimine sahiptir.
- Alanında karşılaştığı problemleri tespit edip çözüm üretir.
- Alanının gerektirdiği temel teknik resim bilgi ve becerisine sahiptir.
- Alanında gerekli olan teknik araç, gereç ve aletleri kullanabilme becerisine sahiptir.
- Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgisayar destekli cihazları kullanır.
- Alanı ile ilgili konularda sahip oldukları bilgi, beceri ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak Türkçe ve yabancı bir dilde muhatapları ile paylaşabilme ve iletişim kurabilme becerisine sahiptir.
- Alanı ile ilgili konularda sosyal ve kültürel değerlere sahip çıkar ve bununla birlikte meslek etiğini de koruyarak iş sağlığı ve güvenliğini önemser.
- Alanı ile ilgili imalat yöntemlerini bilir, alet ve makineleri tanır ve kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu standartları bilir ve uygular.
- Uçak bakım ve onarımı ile ilgili temel bilgil ve standartları bilir.
- Uçak bakım ve onarımı için gerekli alet ve malzemeleri kullanma becerisine sahiptir.
- Alanın gerektirdiği malzemeleri bilir, seçer ve sınıflandırabilir.
- Uçak teknolojisi ile ilgili temel elektrik - elektronik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
- Uçak teknolojisinde kullanılan kompozit malzemeler hakkında temel bilgi birikimi ve üretim - montaj bilgisine sahiptir.
- Uçaklarda kullanılan çevrimleri, türbinli motorları oluşturan parçaları ve gaz türbinleri ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahiptir.
- Çalışma hayatında bireysel veya takım olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir.
- Alanı ile ilgili kontrol sistemlerinin temellerini bilir.
- Programlanabilir mantıksal denetleyicileri öğrenir.
- Temel düzeyde programlama yapabilir.
- Alanı ile ilgili robotik sistemlerini bilir.
- Bu sistemlere ait koordinat sistemlerine ve simülasyon yazılımlarını temel seviyede öğrenir.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekli olduğunun farkına vararak, mesleki ve akademik olarak kendini sürekli yeniler.
(1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir. (2) Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. (3) Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir. (4) Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) 4) VZ: Dersten çekilme. (7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO?sunun en az 2,00 olması gerekir. - Uçak teknolojisi için gerekli temel matematik ve fen bilimleri bilgi birikimine sahiptir. - Alanında karşılaştığı problemleri tespit edip çözüm üretir. - Alanının gerektirdiği temel teknik resim bilgi ve becerisine sahiptir. - Alanında gerekli olan teknik araç, gereç ve aletleri kullanabilme becerisine sahiptir. - Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgisayar destekli cihazları kullanır. - Alanı ile ilgili konularda sahip oldukları bilgi, beceri ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak Türkçe ve yabancı bir dilde muhatapları ile paylaşabilme ve iletişim kurabilme becerisine sahiptir. - Alanı ile ilgili konularda sosyal ve kültürel değerlere sahip çıkar ve bununla birlikte meslek etiğini de koruyarak iş sağlığı ve güvenliğini önemser. - Alanı ile ilgili imalat yöntemlerini bilir, alet ve makineleri tanır ve kullanır. - Alanında edinmiş olduğu standartları bilir ve uygular. - Uçak bakım ve onarımı ile ilgili temel bilgi ve standartları bilir. - Uçak bakım ve onarımı için gerekli alet ve malzemeleri kullanma becerisine sahiptir. - Alanın gerektirdiği malzemeleri bilir, seçer ve sınıflandırabilir. - Uçak teknolojisi ile ilgili temel elektrik - elektronik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. - Uçak teknolojisinde kullanılan kompozit malzemeler hakkında temel bilgi birikimi ve üretim - montaj bilgisine sahiptir. - Uçaklarda kullanılan çevrimleri, türbinli motorları oluşturan parçaları ve gaz türbinleri ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahiptir. - Çalışma hayatında bireysel veya takım olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahiptir. - Alanı ile ilgili kontrol sistemlerinin temellerini bilir. Programlanabilir mantıksal denetleyicileri öğrenir. Temel düzeyde programlama yapabilir. - Alanı ile ilgili robotik sistemlerini bilir. Bu sistemlere ait koordinat sistemlerine ve simülasyon yazılımlarını temel seviyede öğrenir. - Yaşam boyu öğrenmenin gerekli olduğunun farkına vararak, mesleki ve akademik olarak kendini sürekli yeniler.
TYT puan türünden yeterli puanı alan öğrenciler aşağıdaki sartları sağladıkları sürece kayıt yaptırabilirler.
- Havalimanı giriş kartı almasına engel oluşturacak herhangi bir Adli Sicil Kaydı veya Adli Sicil Arşiv Kaydı bulunmamak.
- Mesleği ve/veya meslekte verilen görevi icra etmesine engel oluşturacak herhangi bir sağlık sorunu bulunmadığına dair tam teşekküllü bir hastaneden son 6 ay içinde almış olmak şartıyla heyet raporu almak (renk körlüğü, işitme kaybı/eksikliği, görme kaybı/eksikliği vb).
Havacılık sektöründe faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217367 | |
Qualification Title | UÇAK TEKNOLOJİSİ Associate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Motor vehicles, ships and aircraft | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. - Has the basic knowledge of mathematics and science necessary for aircraft technology. - Identifies the problems encountered in the field and produces solutions. - Has the basic technical drawing knowledge and skills required by the field. - Has the ability to use the necessary technical tools, equipment and tools in the field. - Uses computer software and computer supported devices required by the field. - Has the ability to share their knowledge, skills and thoughts on issues related to the field with their interlocutors in verbal or written Turkish and foreign language and communicate with them. - It maintains social and cultural values in the field of related subjects and also cares about occupational health and safety while preserving professional ethics. - Knows the manufacturing methods related to the field, recognizes and uses the tools and machines. - Knows and applies the standards acquired in the field. - Knows basic information and standards about aircraft maintenance and repair. - Has the ability to use the tools and materials necessary for the maintenance and repair of aircraft. - Knows, selects and classifies the materials required by the field. - Has the basic electrical - electronic knowledge and application skills related to aircraft technology. - Has the basic knowledge about composite materials used in aircraft technology and production - assembly knowledge. - Has the basic knowledge and skills related to the cycles used in aircraft, components of turbine engines and gas turbines. - Has the competence to work and take responsibility individually or as a team in working life. - Knows the basics of control systems related to the field. Learns programmable logical controllers. Can do basic programming. - Knows robotic systems related to the field. Learns the coordinate systems and simulation software of these systems at basic level. - Realizes the necessity of lifelong learning and constantly renews itself professionally and academically. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students who get enough points in the TYT score type can register as long as they meet the following conditions. 1) Not to have any Criminal Records or Criminal Records Archive Records that will prevent the airport from obtaining an entry card. 2) To get a delegation report provided that it has been received from a full-fledged hospital in the last 6 months that there is no health problem that would prevent him from performing his / her job and / or duty (color blindness, hearing loss / deficiency, vision loss / deficiency etc.). | |
Conditions for Success | - Has the basic knowledge of mathematics and science necessary for aircraft technology. - Identifies the problems encountered in the field and produces solutions. - Has the basic technical drawing knowledge and skills required by the field. - Has the ability to use the necessary technical tools, equipment and tools in the field. - Uses computer software and computer supported devices required by the field. - Has the ability to share their knowledge, skills and thoughts on issues related to the field with their interlocutors in verbal or written Turkish and foreign language and communicate with them. - It maintains social and cultural values in the field of related subjects and also cares about occupational health and safety while preserving professional ethics. - Knows the manufacturing methods related to the field, recognizes and uses the tools and machines. - Knows and applies the standards acquired in the field. - Knows basic information and standards about aircraft maintenance and repair. - Has the ability to use the tools and materials necessary for the maintenance and repair of aircraft. - Knows, selects and classifies the materials required by the field. - Has the basic electrical - electronic knowledge and application skills related to aircraft technology. - Has the basic knowledge about composite materials used in aircraft technology and production - assembly knowledge. - Has the basic knowledge and skills related to the cycles used in aircraft, components of turbine engines and gas turbines. - Has the competence to work and take responsibility individually or as a team in working life. - Knows the basics of control systems related to the field. Learns programmable logical controllers. Can do basic programming. - Knows robotic systems related to the field. Learns the coordinate systems and simulation software of these systems at basic level. - Realizes the necessity of lifelong learning and constantly renews itself professionally and academically. Students must obtain a grade point average of minimum 2.00 out of 4.00 and successfully complete all the courses (total of 120 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Institutions and organizations operating in the aviation sector. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217367
Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. - Has the basic knowledge of mathematics and science necessary for aircraft technology. - Identifies the problems encountered in the field and produces solutions. - Has the basic technical drawing knowledge and skills required by the field. - Has the ability to use the necessary technical tools, equipment and tools in the field. - Uses computer software and computer supported devices required by the field. - Has the ability to share their knowledge, skills and thoughts on issues related to the field with their interlocutors in verbal or written Turkish and foreign language and communicate with them. - It maintains social and cultural values in the field of related subjects and also cares about occupational health and safety while preserving professional ethics. - Knows the manufacturing methods related to the field, recognizes and uses the tools and machines. - Knows and applies the standards acquired in the field. - Knows basic information and standards about aircraft maintenance and repair. - Has the ability to use the tools and materials necessary for the maintenance and repair of aircraft. - Knows, selects and classifies the materials required by the field. - Has the basic electrical - electronic knowledge and application skills related to aircraft technology. - Has the basic knowledge about composite materials used in aircraft technology and production - assembly knowledge. - Has the basic knowledge and skills related to the cycles used in aircraft, components of turbine engines and gas turbines. - Has the competence to work and take responsibility individually or as a team in working life. - Knows the basics of control systems related to the field. Learns programmable logical controllers. Can do basic programming. - Knows robotic systems related to the field. Learns the coordinate systems and simulation software of these systems at basic level. - Realizes the necessity of lifelong learning and constantly renews itself professionally and academically.
Students who get enough points in the TYT score type can register as long as they meet the following conditions. 1) Not to have any Criminal Records or Criminal Records Archive Records that will prevent the airport from obtaining an entry card. 2) To get a delegation report provided that it has been received from a full-fledged hospital in the last 6 months that there is no health problem that would prevent him from performing his / her job and / or duty (color blindness, hearing loss / deficiency, vision loss / deficiency etc.).
Institutions and organizations operating in the aviation sector.
Qualification is continuous