Yeterlilik Kodu | TR0030045101 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Türkçe Eğitimi Bölümünün temel amacı, Atatürk İlke ve İnkılâpları doğrultusunda ülkesine, milletine gönülden bağlı, millî değerlerini koruyup yaşatmayı amaç edinmiş, özellikle Türk dilini koruyup geliştirmeyi amaçlayan, bulunduğu çağın değerlerini kavramış, nitelikli, ahlâklı, özverili, idealist öğretmenler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
| |
Giriş Şartı | ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev almakta, ayrıca Devlet Arşivleri, TRT ve basın gibi değişik sektörlerde istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030045101
ISCO:08
ISCO:08
Türkçe Eğitimi Bölümünün temel amacı, Atatürk İlke ve İnkılâpları doğrultusunda ülkesine, milletine gönülden bağlı, millî değerlerini koruyup yaşatmayı amaç edinmiş, özellikle Türk dilini koruyup geliştirmeyi amaçlayan, bulunduğu çağın değerlerini kavramış, nitelikli, ahlâklı, özverili, idealist öğretmenler yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Çağdaş Türkçe öğretimi temel kavram ve ilkelerini, metot, teknik ve teorilerini özümsemiş ve onları en iyi şekilde uygulayabilmek için gerekli bilgi ve becerilerle donanmış olma.
- Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olma.
- Eleştirel düşünme ve eleştirel okuma tekniklerini tanıma ve uygulama becerisine sahip olma.
- Farklı yaş ve grupların dil edinme ve öğrenme özelliklerinin farkında olma ve dil öğretim yöntem ve tekniklerini bu özellikler doğrultusunda kullanabilme.
- Türk dili ve edebiyatı, Türkçe eğitimi ile ilgili sorunları tanımlama, analiz etme, araştırma yapma ve bunları yazılı olarak ifade etme.
- Türk dilini ve Türk edebiyatını tarihi gelişimi içerisinde çeşitli yönleriyle tanıma, güçlenmesi ve zenginleşmesi için gerekli bilgi, bilinç ve donanıma sahip olma.
- Türk dili ve edebiyatı alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama ve değerlendirme.
- Yazılı ve sözlü etkili iletişim gücünü geliştirme, bilim, sanat ve kültürel yeterlilikleriyle farklı türlerde yazılı ve sözlü ürünler oluşturabilme.
- Eğitimin temel kavramlarını, diğer bilimlerle ilişkilerini, öğretmenlik mesleğinin özelliklerini, gelişimini tanıma ve izleme.
- Eğitim sistemlerinin yapı ve işleyişlerini, tarihi süreçlerini izleme ve değerlendirme.
- Eğitim öğretim ortamlarını, programlarını, teknik ve stratejilerini, materyallerini hedef kitlenin değişen özelliklerine göre düzenleme ve uygulama.
- Öğretimle ilgili temel kavramları, öğretimde planlı çalışmayı, öğrenme ve öğretme stratejilerini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri ve bunların eğitim süreçlerine yansımalarını tanıma ve uygulama.
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları, ölçme araçlarını ve özelliklerini tanıma, alanında ölçme aracı geliştirme ve değerlendirme yapma.
- Çalışma ve ilgi alanlarında çeşitli bilimsel ve sosyal etkinliklere, iş birliği projelerine katılma, bunları düzenleme ve izleme.
- Farklı kültürleri ve bunlara bağlı dil, edebiyat, bilim ve sanat ürünlerini tanıma, yorumlama.
- Evrensel, ulusal ve yerel değerleri tarihi derinliği içerisinde çağdaş yaklaşımlarla değerlendirme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır.
Mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev almakta, ayrıca Devlet Arşivleri, TRT ve basın gibi değişik sektörlerde istihdam edilebilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045101 | |
Qualification Title | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To understand main concept and principles, method, technique and theories in comtemporary Turkish language teaching and be furnished with required knowledge and skills in order to apply them bes To have knowledge and skills regarding reading, listening, speaking and writing education when transferring to properly secondary school students level and have knowledge and skill regarding required instructional method and technique when applying them To define critical thinking and critical reading techniques and have application skills To be concious about language acquisition and learning features at different age and groups and can use language instruction methods and techniques accordingly these features Define, analyze, research and express challenges relating to Turkish language and literature, Turkish language education To have knowledge, concious and backround required in order to recognize, strength and enrich the history of Turkish language and Turkish literature Conceptualize events and facts about Turkish Language and Literature, examine scientific methods and techniques, interpret and assess data Can develop the strengh of written and verbal communication, make written and verbal products at various types with science, art and cultural qualifications Recognize and monitor fundamental concepts in education, relations with other sciences, features of profession of a teacher and development Monitor and assess the structure, functions and historical process of education systems Regulate and practice instructional environmentals, programs, techniques and strategies, materials according to target populations’ changing features Recognize and apply fundamental concepts relating learning, planful study in teaching, learning and teaching strategies, factors influencing learning and these refletions on education process Recognize fundamental concepts relating measurement and assessment, measurement instrument and its features, develop measurement instruments and assess them Participate in various scientific and social activities, projects in work and interest, regulate and monitor them Recognize and interpret different cultures and their products on language, literature, science, and art Assess universal, national and local values in depth of historical through contemporary approaches | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır. | |
Conditions for Success | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev almakta, ayrıca Devlet Arşivleri, TRT ve basın gibi değişik sektörlerde istihdam edilebilmektedir. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030045101
To understand main concept and principles, method, technique and theories in comtemporary Turkish language teaching and be furnished with required knowledge and skills in order to apply them bes To have knowledge and skills regarding reading, listening, speaking and writing education when transferring to properly secondary school students level and have knowledge and skill regarding required instructional method and technique when applying them To define critical thinking and critical reading techniques and have application skills To be concious about language acquisition and learning features at different age and groups and can use language instruction methods and techniques accordingly these features Define, analyze, research and express challenges relating to Turkish language and literature, Turkish language education To have knowledge, concious and backround required in order to recognize, strength and enrich the history of Turkish language and Turkish literature Conceptualize events and facts about Turkish Language and Literature, examine scientific methods and techniques, interpret and assess data Can develop the strengh of written and verbal communication, make written and verbal products at various types with science, art and cultural qualifications Recognize and monitor fundamental concepts in education, relations with other sciences, features of profession of a teacher and development Monitor and assess the structure, functions and historical process of education systems Regulate and practice instructional environmentals, programs, techniques and strategies, materials according to target populations’ changing features Recognize and apply fundamental concepts relating learning, planful study in teaching, learning and teaching strategies, factors influencing learning and these refletions on education process Recognize fundamental concepts relating measurement and assessment, measurement instrument and its features, develop measurement instruments and assess them Participate in various scientific and social activities, projects in work and interest, regulate and monitor them Recognize and interpret different cultures and their products on language, literature, science, and art Assess universal, national and local values in depth of historical through contemporary approaches
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır.
Mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev almakta, ayrıca Devlet Arşivleri, TRT ve basın gibi değişik sektörlerde istihdam edilebilmektedir.
Qualification is continuous