Yeterlilik Kodu

TR0030223553

Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması
Sorumlu KurumBitlis Eren Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiRahva Yerleşkesi Beş Minare Mah. Ahmet Eren Bulvarı 13100 Merkez/Bitlis
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bitliseren.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Temel programlar ve yeterlilikler
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programımız alanında uzman akademisyenlerden oluşur ve gerekli çalışmalar derslerle birlikte yürütülmektedir. Amaç öğrenciyi alan becerilerine de sahip bireyler olarak yetiştirmektir. Bölümümüzün çalışma alanları Eskiçağ, Ortaçağ, Genel Türk Tarihi, Yeniçağ, Yakınçağ, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi'dir. Bu doğrultuda her anabilim dalında akademisyen kadrosu bulunmakta ve bölüm akademisyen profili de geniş tutulmaya çalışılmaktadır. İstenilen öğrencinin daha sonra karşılaşacakları meslek sınavlarında başarılı olmalarını sağlayarak gerek kamu gerekse özel sektör alanında istedikleri yerlerde başta öğretmen olmak üzere çalışmalarını sürdürebilmeyi sağlamaktır. Aynı zamanda öğrencilerimizi ulusal ve uluslararası düzeyde yetenekli ve donanımlı tarihçi olarak yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Örgün öğretim şeklinde gerçekleşen öğrenme, gerekli görülen derslerde UZEM olarak da gerçekleştirilmektedir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

- Sosyal bilimler ve tarih bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olur.

- Tarih olaylarını tanımlayabilir, kurgulayabilir ve değerlendirebilir, tarih araştırmaları için gerekli yöntemleri ve araçları kullanabilir.

- Tarih araştırmalarında ortaya çıkan sonuçların evrensel ve toplumsal etkilerini neden-sonuç ilişkisi içinde kavrayabilir.

- Tarih araştırmalarında kullanılabilecek kaynak dil ve yazılara vakıf olur.

- Edindiği bilgileri tarih araştırmalarında uygulayabilir ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilir ve tarih araştırmalarına yönelik disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilir.

- Araştırmalarda konunun tespiti, araştırılması, kaleme alınması ve değerlendirilmesi aşamasında meslekî etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilir.

- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilir tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilir ve etkin iletişim sağlayabilir.

- Yeni tarihi araştırmaların ve diğer ilgili alanlardaki yeni gelişmelerin takibini yapabilir ve bilgilerini güncelleyebilir.

- Alanlarına göre tasarlama, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisine sahiptir.

- Bilgi teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir.

 

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

Okuma yazma yetkinliği, çoklu dil yetkinliği, kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği, kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği, vatandaşlık yetkinliği, girişimcilik yetkinliği ve djital yetkinliğine ileri düzeyde sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Aşağıda sıralanan Ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.

- Sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı,

- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

- Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Dönem not ortalaması ve genel not ortalaması MADDE 29 – (1) Dönem not ortalaması (DNO); öğrencinin bir yarıyılda aldığı derslerin her birinden elde ettiği başarı notu katsayısının, o dersin kredisi ile çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının, o yarıyıldaki ders planında bulunan bütün derslerin toplam kredisine bölünmesi ile elde edilecek değerdir. (2) Genel not ortalaması (GNO); öğrencinin ilk yarıyıldan itibaren bulunduğu yarıyıl sonuna kadar aldığı derslerin her birinden elde ettiği başarı notu katsayısının, o dersin kredisi ile çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının, o döneme kadar kayıt yaptırdığı bütün derslerin kredileri toplamına bölünmesi ile elde edilecek değerdir. Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibarıyla GNO belirlenirken, başarı harf notu YT ve MU olarak belirlenmiş dersler ile staj hesaba katılmaz. Başarı notu MADDE 30 – (1) Öğrencinin bir dersteki başarı notu, Senato tarafından düzenlenen mutlak değerlendirme sistemi esasları çerçevesinde belirlenir. (2) Öğrencilerin not dönüşüm işlemleri ilgili akademik birimlerce yapılacak olup, başarı notu katsayısı 4’lük sisteme göre olan öğrencilerin notlarının, 100’lük sisteme dönüştürülmesinde, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği not dönüşüm tablosu kullanılır. 100’lük sistemden 4’lük sisteme dönüştürme de aynı tabloya göre yapılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi; 11.06.2025/ 30.09.2027

Giriş Şartı

Türk Vatandaşları İçin

(1) Lise Diploması,

(2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.

Uluslararası Öğrenciler İçin

(1) Lise Diploması ve TC Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi".

(2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan SAT i, ACT, vb. gibi uluslararası üniversite giriş sınavları. Adaylar YÖS veya dengi sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara giriş hakkı kazanırlar.

Başarma ŞartlarıProgramda; 1) Ulusal Kredi veya 240 AKTS, 2) 100 üzerinden en az 60 not ortalaması elde etmek.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrenciler kendi ilgi alanları çerçevesinde başta öğretmenlik, araştırma görevliliği, arşivcilik ve diğer kamu kurumlarında memurluk alanında çalışmaktadırlar.

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavı ile başarı ortalamaları ve mülakat sınavını başararak lisansüstü programlarda (yüksek lisans ve doktora) öğrenim görebilmektedirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030223553


Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bitlis Eren Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Rahva Yerleşkesi Beş Minare Mah. Ahmet Eren Bulvarı 13100 Merkez/Bitlis

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programımız alanında uzman akademisyenlerden oluşur ve gerekli çalışmalar derslerle birlikte yürütülmektedir. Amaç öğrenciyi alan becerilerine de sahip bireyler olarak yetiştirmektir. Bölümümüzün çalışma alanları Eskiçağ, Ortaçağ, Genel Türk Tarihi, Yeniçağ, Yakınçağ, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi'dir. Bu doğrultuda her anabilim dalında akademisyen kadrosu bulunmakta ve bölüm akademisyen profili de geniş tutulmaya çalışılmaktadır. İstenilen öğrencinin daha sonra karşılaşacakları meslek sınavlarında başarılı olmalarını sağlayarak gerek kamu gerekse özel sektör alanında istedikleri yerlerde başta öğretmen olmak üzere çalışmalarını sürdürebilmeyi sağlamaktır. Aynı zamanda öğrencilerimizi ulusal ve uluslararası düzeyde yetenekli ve donanımlı tarihçi olarak yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Örgün öğretim şeklinde gerçekleşen öğrenme, gerekli görülen derslerde UZEM olarak da gerçekleştirilmektedir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

- Sosyal bilimler ve tarih bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olur.

- Tarih olaylarını tanımlayabilir, kurgulayabilir ve değerlendirebilir, tarih araştırmaları için gerekli yöntemleri ve araçları kullanabilir.

- Tarih araştırmalarında ortaya çıkan sonuçların evrensel ve toplumsal etkilerini neden-sonuç ilişkisi içinde kavrayabilir.

- Tarih araştırmalarında kullanılabilecek kaynak dil ve yazılara vakıf olur.

- Edindiği bilgileri tarih araştırmalarında uygulayabilir ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilir ve tarih araştırmalarına yönelik disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilir.

- Araştırmalarda konunun tespiti, araştırılması, kaleme alınması ve değerlendirilmesi aşamasında meslekî etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilir.

- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilir tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilir ve etkin iletişim sağlayabilir.

- Yeni tarihi araştırmaların ve diğer ilgili alanlardaki yeni gelişmelerin takibini yapabilir ve bilgilerini güncelleyebilir.

- Alanlarına göre tasarlama, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisine sahiptir.

- Bilgi teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir.

 


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

Okuma yazma yetkinliği, çoklu dil yetkinliği, kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği, kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği, vatandaşlık yetkinliği, girişimcilik yetkinliği ve djital yetkinliğine ileri düzeyde sahip olur.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Aşağıda sıralanan Ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.

- Sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı,

- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

- Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Dönem not ortalaması ve genel not ortalaması MADDE 29 – (1) Dönem not ortalaması (DNO); öğrencinin bir yarıyılda aldığı derslerin her birinden elde ettiği başarı notu katsayısının, o dersin kredisi ile çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının, o yarıyıldaki ders planında bulunan bütün derslerin toplam kredisine bölünmesi ile elde edilecek değerdir. (2) Genel not ortalaması (GNO); öğrencinin ilk yarıyıldan itibaren bulunduğu yarıyıl sonuna kadar aldığı derslerin her birinden elde ettiği başarı notu katsayısının, o dersin kredisi ile çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının, o döneme kadar kayıt yaptırdığı bütün derslerin kredileri toplamına bölünmesi ile elde edilecek değerdir. Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibarıyla GNO belirlenirken, başarı harf notu YT ve MU olarak belirlenmiş dersler ile staj hesaba katılmaz. Başarı notu MADDE 30 – (1) Öğrencinin bir dersteki başarı notu, Senato tarafından düzenlenen mutlak değerlendirme sistemi esasları çerçevesinde belirlenir. (2) Öğrencilerin not dönüşüm işlemleri ilgili akademik birimlerce yapılacak olup, başarı notu katsayısı 4’lük sisteme göre olan öğrencilerin notlarının, 100’lük sisteme dönüştürülmesinde, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği not dönüşüm tablosu kullanılır. 100’lük sistemden 4’lük sisteme dönüştürme de aynı tabloya göre yapılır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi; 11.06.2025/ 30.09.2027


Giriş Şartı

Türk Vatandaşları İçin

(1) Lise Diploması,

(2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.

Uluslararası Öğrenciler İçin

(1) Lise Diploması ve TC Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi".

(2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan SAT i, ACT, vb. gibi uluslararası üniversite giriş sınavları. Adaylar YÖS veya dengi sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara giriş hakkı kazanırlar.


Başarma Şartları
Programda; 1) Ulusal Kredi veya 240 AKTS, 2) 100 üzerinden en az 60 not ortalaması elde etmek.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrenciler kendi ilgi alanları çerçevesinde başta öğretmenlik, araştırma görevliliği, arşivcilik ve diğer kamu kurumlarında memurluk alanında çalışmaktadırlar.

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavı ile başarı ortalamaları ve mülakat sınavını başararak lisansüstü programlarda (yüksek lisans ve doktora) öğrenim görebilmektedirler.


Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030223553

Qualification Title
Bachelor's Degree in History
Awarding BodyBitlis Eren University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.bitliseren.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasBasic programmes and qualifications
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Our program is comprised of expert academics in their fields, and the necessary studies are conducted alongside coursework. The goal is to cultivate students as individuals equipped with relevant field skills. Our department's areas of study include Ancient History, the Middle Ages, General Turkish History, Modern History, Modern Age, Ottoman Institutions and Civilization, and the History of the Republic of Turkey. In this direction, we have academic staff in every department, and we strive to maintain a broad academic profile. Our goal is to ensure that students succeed in future professional exams, enabling them to pursue their careers in both the public and private sectors, primarily as teachers. Our goal is to cultivate our students as talented and well-equipped historians at national and international levels.

Learning Environments

Learning, which takes place in the form of formal education, is also provided through UZEM in required courses. Additionally, applied training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, healthcare institutions, and workplaces.

Description

- They will acquire the ability to use knowledge of social sciences and history.

- They will be able to define, construct, and evaluate historical events, and use the methods and tools necessary for historical research.

- They will be able to grasp the universal and societal impacts of the results obtained in historical research within a cause-and-effect relationship.

- They will be familiar with the source languages ​​and texts that can be used in historical research.

- They will be able to apply the acquired knowledge in historical research, analyze and interpret the results, and reach solutions with an interdisciplinary approach to historical research.

- They will be able to act with professional ethics and a sense of responsibility during the identification, research, writing, and evaluation of the topic in their research.

- They will understand the necessity of lifelong learning and will be able to use methods to keep their knowledge current, serve in single- or multidisciplinary working groups, and communicate effectively.

- They will be able to follow new historical research and new developments in other relevant fields and update their knowledge.

- Possesses skills in designing, fieldwork, collecting data, analyzing results, archiving, and deciphering and/or interpreting texts, depending on their field.

- Possesses the ability to use information technologies effectively.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level.

They will have advanced literacy competence, multilingual competence, cultural awareness and expression competence, personal, social and learning to learn competence, citizenship competence, entrepreneurship competence and digital competence.

Further Info

The following measurement and evaluation methods are used:

- Types of exams and their contribution to course success grades.

- Various methods are used in measurement and evaluation, including assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams.

- These methods are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE) on these matters.

- Letter-based or grade-based systems are used to evaluate student performance.

Term Grade Point Average and Cumulative Grade Point Average ARTICLE 29 – (1) Term Grade Point Average (GPA) is the value obtained by multiplying the coefficient of the student's grade from each course taken in a semester by the credits of that course, and dividing the sum of the numbers obtained by multiplying the coefficient of the grade obtained from each course taken from the first semester to the end of the current semester by the credits of that course, and dividing the sum of the numbers obtained by multiplying the coefficient of the grade obtained from each course taken by the student from the first semester to the end of the current semester by the total credits of all the courses registered for up to that semester. In determining the GPA as of the end of the registered semester, courses designated as success letter grades YT and MU, as well as internships, are not taken into account. Success Grade ARTICLE 30 – (1) A student's success grade in a course is determined within the framework of the absolute evaluation system principles established by the Senate.(2) Grade conversion procedures for students will be carried out by the relevant academic units. The grade conversion table determined by the Council of Higher Education will be used to convert the grades of students whose success grade coefficient is based on the 4-point system to the 100-point system. Conversion from the 100-point system to the 4-point system is also carried out according to the same table.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

• Every year, CoHE publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Committee (HEQC) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by HEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the HEQC legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Curriculum for Faculties of Science, Literature, Science and Letters, Language, History and Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date: 11.06.2025/ 30.09.2027

Access Requirements

For Turkish Citizens

(1) High School Diploma,

(2) Placement through a central, nationwide student selection and placement exam organized by the Measurement, Selection and Placement Center (OSYM). Candidates gain access to the programs based on their composite scores consisting of central exam scores and high school GPA.

For International Students

(1) High School Diploma and "Equivalence Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MoNE).

(2) International Student Examination (ISE) or SAT i, ACT, etc. recognized by the Council of Higher Education (CoHE), which is the national authority in higher education. international university entrance exams such as. Candidates gain the right to enter the programs according to the scores they receive from ISE or equivalent exams.

Conditions for SuccessIn the program 1) National Credit or 240 ECTS 2) Obtain a GPA of at least 60 out of 100
Progression Paths (Relationship Type)

Graduated students work within the framework of their fields of interest, especially as teachers, research assistants, archivists and civil servants in other public institutions.

Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs (master's and doctorate) by passing exam, their success averages and the interview exam.

Legal Basis

Higher Education Law No. 2547

• Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

• Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

• Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

• Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030223553


Qualification Title
Bachelor's Degree in History

Awarding Body
Bitlis Eren University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Our program is comprised of expert academics in their fields, and the necessary studies are conducted alongside coursework. The goal is to cultivate students as individuals equipped with relevant field skills. Our department's areas of study include Ancient History, the Middle Ages, General Turkish History, Modern History, Modern Age, Ottoman Institutions and Civilization, and the History of the Republic of Turkey. In this direction, we have academic staff in every department, and we strive to maintain a broad academic profile. Our goal is to ensure that students succeed in future professional exams, enabling them to pursue their careers in both the public and private sectors, primarily as teachers. Our goal is to cultivate our students as talented and well-equipped historians at national and international levels.


Learning Environments

Learning, which takes place in the form of formal education, is also provided through UZEM in required courses. Additionally, applied training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, healthcare institutions, and workplaces.


Description

- They will acquire the ability to use knowledge of social sciences and history.

- They will be able to define, construct, and evaluate historical events, and use the methods and tools necessary for historical research.

- They will be able to grasp the universal and societal impacts of the results obtained in historical research within a cause-and-effect relationship.

- They will be familiar with the source languages ​​and texts that can be used in historical research.

- They will be able to apply the acquired knowledge in historical research, analyze and interpret the results, and reach solutions with an interdisciplinary approach to historical research.

- They will be able to act with professional ethics and a sense of responsibility during the identification, research, writing, and evaluation of the topic in their research.

- They will understand the necessity of lifelong learning and will be able to use methods to keep their knowledge current, serve in single- or multidisciplinary working groups, and communicate effectively.

- They will be able to follow new historical research and new developments in other relevant fields and update their knowledge.

- Possesses skills in designing, fieldwork, collecting data, analyzing results, archiving, and deciphering and/or interpreting texts, depending on their field.

- Possesses the ability to use information technologies effectively.


Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level.

They will have advanced literacy competence, multilingual competence, cultural awareness and expression competence, personal, social and learning to learn competence, citizenship competence, entrepreneurship competence and digital competence.


Further Info

The following measurement and evaluation methods are used:

- Types of exams and their contribution to course success grades.

- Various methods are used in measurement and evaluation, including assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams.

- These methods are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (CoHE) on these matters.

- Letter-based or grade-based systems are used to evaluate student performance.

Term Grade Point Average and Cumulative Grade Point Average ARTICLE 29 – (1) Term Grade Point Average (GPA) is the value obtained by multiplying the coefficient of the student's grade from each course taken in a semester by the credits of that course, and dividing the sum of the numbers obtained by multiplying the coefficient of the grade obtained from each course taken from the first semester to the end of the current semester by the credits of that course, and dividing the sum of the numbers obtained by multiplying the coefficient of the grade obtained from each course taken by the student from the first semester to the end of the current semester by the total credits of all the courses registered for up to that semester. In determining the GPA as of the end of the registered semester, courses designated as success letter grades YT and MU, as well as internships, are not taken into account. Success Grade ARTICLE 30 – (1) A student's success grade in a course is determined within the framework of the absolute evaluation system principles established by the Senate.(2) Grade conversion procedures for students will be carried out by the relevant academic units. The grade conversion table determined by the Council of Higher Education will be used to convert the grades of students whose success grade coefficient is based on the 4-point system to the 100-point system. Conversion from the 100-point system to the 4-point system is also carried out according to the same table.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

• Every year, CoHE publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Committee (HEQC) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by HEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the HEQC legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Curriculum for Faculties of Science, Literature, Science and Letters, Language, History and Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date: 11.06.2025/ 30.09.2027


Access Requirements

For Turkish Citizens

(1) High School Diploma,

(2) Placement through a central, nationwide student selection and placement exam organized by the Measurement, Selection and Placement Center (OSYM). Candidates gain access to the programs based on their composite scores consisting of central exam scores and high school GPA.

For International Students

(1) High School Diploma and "Equivalence Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MoNE).

(2) International Student Examination (ISE) or SAT i, ACT, etc. recognized by the Council of Higher Education (CoHE), which is the national authority in higher education. international university entrance exams such as. Candidates gain the right to enter the programs according to the scores they receive from ISE or equivalent exams.


Conditions for Success
In the program 1) National Credit or 240 ECTS 2) Obtain a GPA of at least 60 out of 100

Progression Paths (Relationship Type)

Graduated students work within the framework of their fields of interest, especially as teachers, research assistants, archivists and civil servants in other public institutions.

Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs (master's and doctorate) by passing exam, their success averages and the interview exam.


Legal Basis

Higher Education Law No. 2547

• Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

• Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

• Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

• Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address