Yeterlilik Kodu

TR0030219334

Yeterlilik Adı
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumKarabük Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKarabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük
Sorumlu Kurum URLhttp://www.karabuk.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyoloji ve kültürel çalışmalar
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
  • Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
  • Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
  • Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
  • Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
  • Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
  • Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
  • Görsel, işitsel ve yazılı bilgi ve veri kaynaklarına ulaşma, çözümleme ve yorumlama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi kuramsal analiz ve uygulama açısından değerlendirir.
  • Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
  • Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
  • Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler kayıt yaptırdıkları kredili derslerden her yarıyıl içinde en az bir defa ara sınava ve bir yarıyılda aldığı ve devam şartını sağladığı bütün derslerin genel sınavına girer. Sınava girmeyen öğrenciye F2 notu verilir. Sınav tarihleri en az iki hafta önce anabilim/anasanat dalı başkanlıklarınca ilan edilir. Takdir olunan sınav notları akademik takvimde belirtilen süre içinde vermekle görevli öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi sistemine girilir.
  • Mazereti nedeniyle ara sınava giremeyen öğrenciye, mazereti Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edildiği takdirde, ara sınav yerine geçmek üzere bir mazeret sınavı hakkı tanınabilir. Mazeret sınavı öğretim elemanı tarafından akademik takvimde belirtilen süre içerisinde yapılarak, notu sisteme girilir.
  • Sınavları, o dersi vermekle görevli öğretim elemanı düzenler ve yönetir. Sorumlu öğretim elemanının mazereti nedeniyle gerçekleştiremediği sınavı kimin yapacağı anabilim/ anasanat dalı başkanı tarafından belirlenir ve Enstitü Müdürlüğüne bildirilir.
  • Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve tüm adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir.
  • Notlarla ilgili herhangi bir maddi hata düzeltmesi, dersi veren öğretim elemanının başvurusu ile yarıyıl veya yaz okulu sonu notlarının son veriliş tarihinden itibaren beş iş günü içinde anabilim/anasanat dalının onayı ile yapılır. Maddi hata düzeltme işlemleri ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.

Başarı notunun hesaplanması MADDE 52

  • Başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ve genel sınav notunun %60’ı alınarak hesaplanır.
  • Bir dersin başarılı sayılabilmesi için hem genel sınav notunun hem de başarı notunun 100 tam not üzerinden, yüksek lisans düzeyinde en az 65 ve doktora düzeyinde en az 70 olması gerekir.
  • Seminer dersi, uzmanlık alanı, yeterlik dersi, tez çalışması ve bitirme projesi geçer (G) veya kalır (K) olarak değerlendirilir.
  • Öğrenci başarısız olduğu bir dersin yerine başka bir ders alabilir.

Notlar MADDE 53

  • Başarı notu değerlendirme sonucuna göre öğrenciye aşağıdaki harf notlarından birisi verilir:

DEĞERLENDİRME YÜKSEK LİSANS DOKTORA

  • Puan Harf notu Katsayı Katsayı 90-100 AA 4.00 4.00 80-89 BA 3.50 3.50 70-79 BB 3.00 3.00 65-69 CB 2.50
  • Ayrıca, çizelgedeki harf notlarının dışında kalan değerlendirmeler için aşağıdaki harfler kullanılır: G: (Geçer) Kredisiz bir derste, dersin gereklerini yerine getirerek başarılı olan öğrenciye verilir. K: (Kalır) Kredisiz bir derste, dersin gereklerini yerine getirmeyerek başarısız olan öğrenciye verilir. F1: Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciye verilir, öğrencinin sınava/sınavlara girme hakkı yoktur. F2: Sınava girmeyen öğrenciye verilir. F3: Sınava giren ancak başarısız olan öğrenciye verilir.

Tarih alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için (Tarih Uzmanı unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar;

  • Müfredattaki derslerden, toplam 120 ECTS kredisi almak,
  • Yüksek lisans tezini hazırlamış, jüri önünde sunmuş ve başarılı bir not ile geçmiş olmak.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  •  Lisans diplomasına sahip olmak,
  • ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmak.
  • Yüksek Lisans programına başvuran adaylar değerlendirme öncesinde yabancı dil sınavına alınırlar.Adayların yabancı dil ve mülakatlarının değerlendirilmesi, Anabilim Dalı Kurulu’nun önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen en az üç, beş ya da en çok yedi üyeden oluşan jürilerce yapılır. Yabancı dil sınavında başarı notu tam notun %60’tır.
  • Yüksek lisans öğrenimine kabulde başarı notu; ALES standart puanının %70 i ve mülakat puanının %30 u alınarak hesaplanır. Mülakat, 100 tam not üzerinden değerlendirilerek adaya mülakat notu verilir. Mülakat notu, 60’ın altında olan adaylar başarısız kabul edilir.
Başarma ŞartlarıTarih alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için (Tarih Uzmanı unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar; Müfredattaki derslerden, toplam 120 ECTS kredisi almak, Yüksek lisans tezini hazırlamış, jüri önünde sunmuş ve başarılı bir not ile geçmiş olmak. Yüksek Lisans programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren, her yarıyıl tez çalışmasına ve tez danışmanınca ilgili Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlığı’na her bir öğrenci için açılması önerilen ve Enstitü Kurulu kararı ile açılan “Uzmanlık Alanı” adlı derse kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversite, orta öğretim, araştırma, medya, halkla ilişkiler şirketleri, ceza ve tutukevleri, hastane yönetimleri, DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu), ticaret ve sanayi odaları, yerel yönetimler, Vakıf, STK ve gönüllülük esasıyla çalışan kuruluşlar sosyoloji yüksek lisans programı mezunlarının çalışabilecekleri kurumlardan bazılarıdır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219334


Yeterlilik Adı
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Karabük Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Karabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
  • Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
  • Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
  • Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
  • Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
  • Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
  • Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
  • Görsel, işitsel ve yazılı bilgi ve veri kaynaklarına ulaşma, çözümleme ve yorumlama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi kuramsal analiz ve uygulama açısından değerlendirir.
  • Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
  • Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
  • Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler kayıt yaptırdıkları kredili derslerden her yarıyıl içinde en az bir defa ara sınava ve bir yarıyılda aldığı ve devam şartını sağladığı bütün derslerin genel sınavına girer. Sınava girmeyen öğrenciye F2 notu verilir. Sınav tarihleri en az iki hafta önce anabilim/anasanat dalı başkanlıklarınca ilan edilir. Takdir olunan sınav notları akademik takvimde belirtilen süre içinde vermekle görevli öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi sistemine girilir.
  • Mazereti nedeniyle ara sınava giremeyen öğrenciye, mazereti Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edildiği takdirde, ara sınav yerine geçmek üzere bir mazeret sınavı hakkı tanınabilir. Mazeret sınavı öğretim elemanı tarafından akademik takvimde belirtilen süre içerisinde yapılarak, notu sisteme girilir.
  • Sınavları, o dersi vermekle görevli öğretim elemanı düzenler ve yönetir. Sorumlu öğretim elemanının mazereti nedeniyle gerçekleştiremediği sınavı kimin yapacağı anabilim/ anasanat dalı başkanı tarafından belirlenir ve Enstitü Müdürlüğüne bildirilir.
  • Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve tüm adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir.
  • Notlarla ilgili herhangi bir maddi hata düzeltmesi, dersi veren öğretim elemanının başvurusu ile yarıyıl veya yaz okulu sonu notlarının son veriliş tarihinden itibaren beş iş günü içinde anabilim/anasanat dalının onayı ile yapılır. Maddi hata düzeltme işlemleri ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.

Başarı notunun hesaplanması MADDE 52

  • Başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ve genel sınav notunun %60’ı alınarak hesaplanır.
  • Bir dersin başarılı sayılabilmesi için hem genel sınav notunun hem de başarı notunun 100 tam not üzerinden, yüksek lisans düzeyinde en az 65 ve doktora düzeyinde en az 70 olması gerekir.
  • Seminer dersi, uzmanlık alanı, yeterlik dersi, tez çalışması ve bitirme projesi geçer (G) veya kalır (K) olarak değerlendirilir.
  • Öğrenci başarısız olduğu bir dersin yerine başka bir ders alabilir.

Notlar MADDE 53

  • Başarı notu değerlendirme sonucuna göre öğrenciye aşağıdaki harf notlarından birisi verilir:

DEĞERLENDİRME YÜKSEK LİSANS DOKTORA

  • Puan Harf notu Katsayı Katsayı 90-100 AA 4.00 4.00 80-89 BA 3.50 3.50 70-79 BB 3.00 3.00 65-69 CB 2.50
  • Ayrıca, çizelgedeki harf notlarının dışında kalan değerlendirmeler için aşağıdaki harfler kullanılır: G: (Geçer) Kredisiz bir derste, dersin gereklerini yerine getirerek başarılı olan öğrenciye verilir. K: (Kalır) Kredisiz bir derste, dersin gereklerini yerine getirmeyerek başarısız olan öğrenciye verilir. F1: Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciye verilir, öğrencinin sınava/sınavlara girme hakkı yoktur. F2: Sınava girmeyen öğrenciye verilir. F3: Sınava giren ancak başarısız olan öğrenciye verilir.

Tarih alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için (Tarih Uzmanı unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar;

  • Müfredattaki derslerden, toplam 120 ECTS kredisi almak,
  • Yüksek lisans tezini hazırlamış, jüri önünde sunmuş ve başarılı bir not ile geçmiş olmak.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  •  Lisans diplomasına sahip olmak,
  • ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavında başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmak.
  • Yüksek Lisans programına başvuran adaylar değerlendirme öncesinde yabancı dil sınavına alınırlar.Adayların yabancı dil ve mülakatlarının değerlendirilmesi, Anabilim Dalı Kurulu’nun önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen en az üç, beş ya da en çok yedi üyeden oluşan jürilerce yapılır. Yabancı dil sınavında başarı notu tam notun %60’tır.
  • Yüksek lisans öğrenimine kabulde başarı notu; ALES standart puanının %70 i ve mülakat puanının %30 u alınarak hesaplanır. Mülakat, 100 tam not üzerinden değerlendirilerek adaya mülakat notu verilir. Mülakat notu, 60’ın altında olan adaylar başarısız kabul edilir.

Başarma Şartları
Tarih alanında yüksek lisans derecesi elde edebilmek için (Tarih Uzmanı unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar; Müfredattaki derslerden, toplam 120 ECTS kredisi almak, Yüksek lisans tezini hazırlamış, jüri önünde sunmuş ve başarılı bir not ile geçmiş olmak. Yüksek Lisans programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren, her yarıyıl tez çalışmasına ve tez danışmanınca ilgili Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlığı’na her bir öğrenci için açılması önerilen ve Enstitü Kurulu kararı ile açılan “Uzmanlık Alanı” adlı derse kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversite, orta öğretim, araştırma, medya, halkla ilişkiler şirketleri, ceza ve tutukevleri, hastane yönetimleri, DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu), ticaret ve sanayi odaları, yerel yönetimler, Vakıf, STK ve gönüllülük esasıyla çalışan kuruluşlar sosyoloji yüksek lisans programı mezunlarının çalışabilecekleri kurumlardan bazılarıdır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219334

Qualification Title
Yüksek Lisans - Sosyoloji Masters Degree
Awarding BodyKarabük University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.karabuk.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasSociology and cultural studies
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Learn which concepts and theories in sociology are used in production of knowledge and how the knowledge produced is grounded in social reality; Learn which sociological approaches and methods of analysis are used in which sociological fields and areas of specialization and present and publish the original findings from these analyses individually and in teams in accordance with academic principles Discuss critically cause and effect relationships used in sociological perspectives; thereby formulate visions, aims and targets by determining gaps in the existing knowledge in the areas of interest. Analyze and determine the formation, the structure and future development of such institutions as family, state, education and religion critically and scientifically; and develop policy proposals for implementation. Gain lifelong learning skills and competencies and use them in every day life situations and professional contexts and thereby develop projects, implement and manage them with socially responsible approaches. Combine sociology with social sciences such as psychology, philosophy and anthropology in interdisciplinary approach and thereby develop new conceptualizations and interpretations. Learn to design and conduct qualitative and quantitative sociological research, select the subject, develop a research question, formulate a theoretical framework with variables and hypotheses, prepare questionnaires, collect and analyze data from a sample, write a research report, and disseminate the findings in professional fields of interest within a social, cultural, and ethical framework. Be equipped with skills and methods of access, analysis and interpretation of audio-visual and written materials and sources and evaluate the acquired knowledge in theoretical frameworks as well as implementation contexts. Acquire skills and competencies of using initiative in evaluating and changing norms while implementing decisions in social problem areas. Pursue national and international publications and innovations and thereby find solutions to problems using qualitative and quantitative data and publish and disseminate best practices. Know, contribute and participate to current sociological debates and be ready to go ahead with a third cycle program. Have unbiased attitudes towards universality of social rights and social justice, value high standards of quality, respect cultural values, promote environmental protection, health and work safety at work and be open to change.

Key Competencies-
Further Info

(1) Students take the midterm exam at least once in each semester and the general exam of all courses taken in one semester and meet the attendance requirement. Students who do not take the exam are given an F2 grade. Exam dates are announced at least two weeks before by the head of the department / department. Appreciated exam grades are entered into the student information system by the instructor in charge of giving within the period specified in the academic calendar. (2) Students who cannot take the midterm exam due to their excuse may be entitled to a make-up exam to replace the midterm exam, if their excuse is accepted by the Board of Directors of the Institute. The make-up exam is made by the instructor within the period specified in the academic calendar and the grade is entered into the system. (3) The academic staff responsible for giving the course organizes and manages the exams. The head of the department / department determines who will take the exam that the responsible instructor could not take due to his excuse and is notified to the Institute Directorate. (4) All exams that measure proficiency, level determination or course success can be done on paper and all candidates simultaneously, as well as being classified according to the field and difficulty level, and from a securely stored question bank, each candidate can be asked different questions at different times It can also be done in the environment. (5) Correction of any material errors regarding the grades is made with the approval of the department / department within five working days from the deadline of semester or summer school final grades with the application of the lecturer. Dates for correction of material errors are specified in the academic calendar. Calculation of success grade ARTICLE 52 - (1) Success grade is calculated by taking 40% of midterm exam grade and 60% of final exam grade. (2) In order for a course to be considered successful, both the final exam grade and the success grade must be at least 65 out of 100 for the masters level and at least 70 at the doctoral level. (3) Seminar course, field of specialization, qualification course, thesis study and graduation project are evaluated as pass (G) or fail (K). (4) A student can take another course instead of a course he failed. Notes ARTICLE 53 - (1) One of the following letter grades is given to the student according to the success grade evaluation result: ASSESSMENT MASTER DEGREE DOCTOR Score Letter grade Coefficient Coefficient 90-100 AA 4.00 4.00 80-89 BA 3.50 3.50 70-79 BB 3.00 3.00 65-69 CB 2.50. - In addition, the following letters are used for evaluations outside the letter grades in the table: G: (Pass) In a non-credit course, it is given to a student who is successful by fulfilling the requirements of the course. K: (Remains) Given to a student who fails to fulfill the requirements of the course in a non-credit course. F1: It is given to the student who does not fulfill the attendance requirement, the student does not have the right to take the exam / exams. F2: It is given to a student who does not take the exam. F3: Given to students who take the exam but fail. In order to obtain a masters degree in the field of history (to gain the title of History Expert), the conditions that must be met by students; a) To get a total of 120 ECTS credits from the courses in the curriculum, b) Having prepared the masters thesis, presented it to the jury and passed it with a successful grade.

Quality Assurance-
Access Requirements

For Turkish Citizens: First Cycle (Bachelors) Degree diploma, (2) A minimum score of 55 in the Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on ALES and first cycle degree grade point averages. For International Students: First Cycle Degree diploma obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their first cycle degree grade point averages.

Conditions for SuccessIn order to obtain a masters degree in the field of history (to gain the title of History Expert), the conditions that must be met by students; a) To get a total of 120 ECTS credits from the courses in the curriculum, b) Having prepared the masters thesis, presented it to the jury and passed it with a successful grade. In order to qualify for the award of a Master’s Degree, a student must have complated - 7 courses with minimum 21 local credits, - One seminar and pass its oral examination, - Submission of a M.Sc. Thesis and pass its oral examination, - A minimum CGPA of 2.50/4.00 (65/100) and 120 ECTS and no failing grades.
Progression Paths (Relationship Type)

University, secondary education, research, media, public relations companies, prisons and detention centers, hospital management, DPT (State Planning Organization), Ministry of Agriculture and Rural Affairs, TSI (Turkey Statistical Institute), trade and industry, local governments, foundations, NGOs and organizations working on a voluntary basis are some of the institutions where sociology graduate graduates can work.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219334


Qualification Title
Yüksek Lisans - Sosyoloji Masters Degree

Awarding Body
Karabük University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Learn which concepts and theories in sociology are used in production of knowledge and how the knowledge produced is grounded in social reality; Learn which sociological approaches and methods of analysis are used in which sociological fields and areas of specialization and present and publish the original findings from these analyses individually and in teams in accordance with academic principles Discuss critically cause and effect relationships used in sociological perspectives; thereby formulate visions, aims and targets by determining gaps in the existing knowledge in the areas of interest. Analyze and determine the formation, the structure and future development of such institutions as family, state, education and religion critically and scientifically; and develop policy proposals for implementation. Gain lifelong learning skills and competencies and use them in every day life situations and professional contexts and thereby develop projects, implement and manage them with socially responsible approaches. Combine sociology with social sciences such as psychology, philosophy and anthropology in interdisciplinary approach and thereby develop new conceptualizations and interpretations. Learn to design and conduct qualitative and quantitative sociological research, select the subject, develop a research question, formulate a theoretical framework with variables and hypotheses, prepare questionnaires, collect and analyze data from a sample, write a research report, and disseminate the findings in professional fields of interest within a social, cultural, and ethical framework. Be equipped with skills and methods of access, analysis and interpretation of audio-visual and written materials and sources and evaluate the acquired knowledge in theoretical frameworks as well as implementation contexts. Acquire skills and competencies of using initiative in evaluating and changing norms while implementing decisions in social problem areas. Pursue national and international publications and innovations and thereby find solutions to problems using qualitative and quantitative data and publish and disseminate best practices. Know, contribute and participate to current sociological debates and be ready to go ahead with a third cycle program. Have unbiased attitudes towards universality of social rights and social justice, value high standards of quality, respect cultural values, promote environmental protection, health and work safety at work and be open to change.


Key Competencies
-

Further Info

(1) Students take the midterm exam at least once in each semester and the general exam of all courses taken in one semester and meet the attendance requirement. Students who do not take the exam are given an F2 grade. Exam dates are announced at least two weeks before by the head of the department / department. Appreciated exam grades are entered into the student information system by the instructor in charge of giving within the period specified in the academic calendar. (2) Students who cannot take the midterm exam due to their excuse may be entitled to a make-up exam to replace the midterm exam, if their excuse is accepted by the Board of Directors of the Institute. The make-up exam is made by the instructor within the period specified in the academic calendar and the grade is entered into the system. (3) The academic staff responsible for giving the course organizes and manages the exams. The head of the department / department determines who will take the exam that the responsible instructor could not take due to his excuse and is notified to the Institute Directorate. (4) All exams that measure proficiency, level determination or course success can be done on paper and all candidates simultaneously, as well as being classified according to the field and difficulty level, and from a securely stored question bank, each candidate can be asked different questions at different times It can also be done in the environment. (5) Correction of any material errors regarding the grades is made with the approval of the department / department within five working days from the deadline of semester or summer school final grades with the application of the lecturer. Dates for correction of material errors are specified in the academic calendar. Calculation of success grade ARTICLE 52 - (1) Success grade is calculated by taking 40% of midterm exam grade and 60% of final exam grade. (2) In order for a course to be considered successful, both the final exam grade and the success grade must be at least 65 out of 100 for the masters level and at least 70 at the doctoral level. (3) Seminar course, field of specialization, qualification course, thesis study and graduation project are evaluated as pass (G) or fail (K). (4) A student can take another course instead of a course he failed. Notes ARTICLE 53 - (1) One of the following letter grades is given to the student according to the success grade evaluation result: ASSESSMENT MASTER DEGREE DOCTOR Score Letter grade Coefficient Coefficient 90-100 AA 4.00 4.00 80-89 BA 3.50 3.50 70-79 BB 3.00 3.00 65-69 CB 2.50. - In addition, the following letters are used for evaluations outside the letter grades in the table: G: (Pass) In a non-credit course, it is given to a student who is successful by fulfilling the requirements of the course. K: (Remains) Given to a student who fails to fulfill the requirements of the course in a non-credit course. F1: It is given to the student who does not fulfill the attendance requirement, the student does not have the right to take the exam / exams. F2: It is given to a student who does not take the exam. F3: Given to students who take the exam but fail. In order to obtain a masters degree in the field of history (to gain the title of History Expert), the conditions that must be met by students; a) To get a total of 120 ECTS credits from the courses in the curriculum, b) Having prepared the masters thesis, presented it to the jury and passed it with a successful grade.


Quality Assurance
-

Access Requirements

For Turkish Citizens: First Cycle (Bachelors) Degree diploma, (2) A minimum score of 55 in the Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on ALES and first cycle degree grade point averages. For International Students: First Cycle Degree diploma obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their first cycle degree grade point averages.


Conditions for Success
In order to obtain a masters degree in the field of history (to gain the title of History Expert), the conditions that must be met by students; a) To get a total of 120 ECTS credits from the courses in the curriculum, b) Having prepared the masters thesis, presented it to the jury and passed it with a successful grade. In order to qualify for the award of a Master’s Degree, a student must have complated - 7 courses with minimum 21 local credits, - One seminar and pass its oral examination, - Submission of a M.Sc. Thesis and pass its oral examination, - A minimum CGPA of 2.50/4.00 (65/100) and 120 ECTS and no failing grades.

Progression Paths (Relationship Type)

University, secondary education, research, media, public relations companies, prisons and detention centers, hospital management, DPT (State Planning Organization), Ministry of Agriculture and Rural Affairs, TSI (Turkey Statistical Institute), trade and industry, local governments, foundations, NGOs and organizations working on a voluntary basis are some of the institutions where sociology graduate graduates can work.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address