Yeterlilik Kodu | TR0030219027 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muş Alparslan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi, Diyarbakır Yolu 7. km, 49250 Merkez/Muş | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.alparslan.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ders ve her türlü uygulamanın öğretim bakımından değerlendirilmesi, AKTS üzerinden yapılır. Lisansüstü derslerinin sınavları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir ve her ders için bir arasınav ve bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğrencinin aldığı bir dersten, yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için; teorik derslerde en az %70, uygulama derslerinde ise en az %80 devam etmesi gerekir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Yükseköğretim Kurumu lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliği ile Muş Alparslan Üniversitesi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliği esaslarına göre öğrenci alınır. | |
Başarma Şartları | İlgili yönetmelik esasları çerçevesinde, derslerden başarılı olup, seminer çalışmalarını tamamladıktan sonra tez aşamasında tespit edilecek konuda bir tez hazırlayıp, tez çalışmalarını başarıyla savunanlar mezun olurlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sosyoloji bölümü mezunları, kamu ve özel sektör kurumlarında istihdam edilebilir. Özel şirketlerin insan kaynakları bölümlerinde, medya kuruluşlarında, araştırma şirketlerinde; Adalet, İçişleri, Aile ve Sosyal Politikalar, Sağlık Bakanlıkları ve benzeri kurumlarda uzman, proje yöneticisi ve sosyolog olarak çalışabilir. Yine çocuk ıslah evlerinde, hapishanelerde, bakıma muhtaç çocuk yurtlarında ve benzeri kuruluşlarda sosyolog, uzman, memur veya araştırmacı olarak çalışabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219027
Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.
- Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.
- Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.
- Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.
- Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.
- Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.
- Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.
- Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ders ve her türlü uygulamanın öğretim bakımından değerlendirilmesi, AKTS üzerinden yapılır. Lisansüstü derslerinin sınavları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir ve her ders için bir arasınav ve bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğrencinin aldığı bir dersten, yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için; teorik derslerde en az %70, uygulama derslerinde ise en az %80 devam etmesi gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yükseköğretim Kurumu lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliği ile Muş Alparslan Üniversitesi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Lisansüstü eğitim-öğretim yönetmeliği esaslarına göre öğrenci alınır.
Sosyoloji bölümü mezunları, kamu ve özel sektör kurumlarında istihdam edilebilir. Özel şirketlerin insan kaynakları bölümlerinde, medya kuruluşlarında, araştırma şirketlerinde; Adalet, İçişleri, Aile ve Sosyal Politikalar, Sağlık Bakanlıkları ve benzeri kurumlarda uzman, proje yöneticisi ve sosyolog olarak çalışabilir. Yine çocuk ıslah evlerinde, hapishanelerde, bakıma muhtaç çocuk yurtlarında ve benzeri kuruluşlarda sosyolog, uzman, memur veya araştırmacı olarak çalışabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219027 | |
Qualification Title | Sosyoloji (Tezli) MASTER OF SCIENCE (WITH THESIS) | |
Awarding Body | MUŞ ALPARSLAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.alparslan.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have the knowledge of classical and contemporary sociological theories and the ability to evaluate these theories comparatively. Gain knowledge of basic methodological approaches, social research and data analysis methods in the field of sociology. Gain knowledge in the fields of general sociology, sociology of institutions, social structure and change, and applied sociology, which are the basic fields of sociology. Have the ability to design and implement a sociological project with the most appropriate methods for the research question, individually or as a group member, from the beginning to the end. Have the ability to identify social problems at local, national and global levels and to propose new policy proposals for the solution of these problems. Have the knowledge and skills to use information technologies in data collection and data analysis processes of a sociological research. Have the ability to act with a sense of social responsibility and to take into account scientific and ethical values in the stages of collecting, analyzing, interpreting and announcing sociological data. Have the ability to constantly renew himself/herself professionally by following scientific and technological developments in the fields of sociology and social research. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The evaluation of the course and all kinds of applications in terms of teaching is done through ECTS. The exams of graduate courses are evaluated over 100 full points and a midterm and a final exam are held for each course. In order for the student to take the final exam from a course taken; It is required to attend at least 70% in theoretical courses and at least 80% in practical courses. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are admitted in accordance with the regulations of the Higher Education Institution graduate education and training regulations of Muş Alparslan University University, Institute of Social Sciences. | |
Conditions for Success | Within the framework of the relevant regulations, those who are successful in the courses and who, after completing the seminar studies, prepare a thesis on the subject to be determined in the thesis stage and successfully defend their thesis work, graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Sociology graduates can be employed in public and private sector institutions. In the human resources departments of private companies, media organizations, research companies; They can work as sociologists in institutions such as the Ministry of Justice, Internal Affairs, Family and Social Policies, and Health Ministries. In addition, they can work as sociologists, specialists, civil servants or researchers in juvenile detention centers, prisons, orphanages and similar institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219027
Have the knowledge of classical and contemporary sociological theories and the ability to evaluate these theories comparatively. Gain knowledge of basic methodological approaches, social research and data analysis methods in the field of sociology. Gain knowledge in the fields of general sociology, sociology of institutions, social structure and change, and applied sociology, which are the basic fields of sociology. Have the ability to design and implement a sociological project with the most appropriate methods for the research question, individually or as a group member, from the beginning to the end. Have the ability to identify social problems at local, national and global levels and to propose new policy proposals for the solution of these problems. Have the knowledge and skills to use information technologies in data collection and data analysis processes of a sociological research. Have the ability to act with a sense of social responsibility and to take into account scientific and ethical values in the stages of collecting, analyzing, interpreting and announcing sociological data. Have the ability to constantly renew himself/herself professionally by following scientific and technological developments in the fields of sociology and social research.
The evaluation of the course and all kinds of applications in terms of teaching is done through ECTS. The exams of graduate courses are evaluated over 100 full points and a midterm and a final exam are held for each course. In order for the student to take the final exam from a course taken; It is required to attend at least 70% in theoretical courses and at least 80% in practical courses.
Students are admitted in accordance with the regulations of the Higher Education Institution graduate education and training regulations of Muş Alparslan University University, Institute of Social Sciences.
Sociology graduates can be employed in public and private sector institutions. In the human resources departments of private companies, media organizations, research companies; They can work as sociologists in institutions such as the Ministry of Justice, Internal Affairs, Family and Social Policies, and Health Ministries. In addition, they can work as sociologists, specialists, civil servants or researchers in juvenile detention centers, prisons, orphanages and similar institutions.
Qualification is continuous