Yeterlilik Kodu | TR0030011887 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | 2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://nevsehir.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde bölümümüz 2007 yılında kurulmuş, ilk kez 2012 yılında lisans öğrencilerini alarak eğitim-öğretime başlamıştır. Bölümümüzde Prof. Dr. Ensar ÇETİN, Prof. Dr. Mehmet CANSIZ, Doç. Dr. Hasan YAVUZER, , Doç. Dr. Çağdaş Ümit YAZGAN, Doç. Dr. Ahmet Faruk YILDIRIM, Dr. Öğr. Üyesi Neval KARANFİL, Dr. Öğr. Üyesi Hulusi YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Nihan OZANSOY TUNÇDEMİR, Arş. Gör. Dr. Linda BARIŞ, Arş. Gör. Dr. Mevlüt UĞURLU, ve Arş. Gör. Dr. Hakan BAKKAL görev yapmaktadır. Sosyoloji bölümü olarak amacımız ve öğrencilerimizden beklentimiz, sosyolojik bakış açısını kazanmış sosyologlar olarak, sosyolojik kavramlarla kuramları toplumsal sahadaki uygulamalar ile birleştirmiş, Türkiye’nin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısı ile ilgili sosyolojik araştırmalar yapabilme potansiyeline sahip çağdaş bireyler olarak yetişmeleridir. Bölümümüzün önemli bir avantajı tarihi ve kültürel zenginlikleri ile bilinen Kapadokya bölgesinde bulunması nedeni ile tüm öğrencilerimiz ve dışarıdan gelen araştırmacılar için bir öğrenme ve araştırma merkezi niteliği taşımasıdır. Mezun olan öğrencilerimiz başta kamu kuruluşlarında sosyolog kadrosu ile istihdam edilebildikleri gibi özel araştırma şirketlerinde de saha ve kamuoyu araştırmaları yapabilmektedirler. İsteyen mezunlarımız pedagojik formasyon sertifikalarını aldıktan sonra özel ve devlet okullarında Felsefe grubu öğretmeni olarak atanabilmektedir. Bölümümüz öğrencileri Psikoloji Bölümü ve Türk Halk Bilimi bölümünde Çift Anadal ve Yandal eğitim hakkı kazanabilmektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Sosyoloji Bölümü, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Merkez Kampüsü’nde bulunan Fen-Edebiyat Fakültesi’ndeki ofis ve derslik olarak kullanılan geniş bir alanda eğitim ve araştırma faaliyetlerini sürdürmektedir. Sosyoloji Bölümü Fen Edebiyat Fakültesinin 1. Katında eğitim hizmetlerini yürütmektedir. Sosyoloji bölümünün Fen Edebiyat Fakültesinde sadece sosyoloji bölümünün kullanımına uygun 4 adet dersliği bulunmaktadır. Sınıflarda yeterli sayıda masa ve sıra yer almaktadır. Öğretim için Fen Edebiyat Fakültesinde bulunan 4 adet sınıf kullanılmaktadır. Zorunlu dersler iki adet büyük sınıfta yürütülmektedir. Bölümün seçmeli dersleri ise iki adet küçük derslikte yürütülmektedir. Bölümde ayrıca akademik personelin ofislerinin yer aldığı koridorun sonun seminer salonu yer almaktadır. Seminer salonunda 15 adet sandalye ve 6 adet masa yer almaktadır. Seminer salonunda 1 adet projeksiyon cihazı ve bilgisayar kasası yer almaktadır. Seminer salonunda yüksek lisans dersleri ve yüksek lisans tez savunma sınavları yapılabilmektedir. Ayrıca düşük sayıda öğrencinin tercih ettiği seçmeli derslerde seminer salonunda yapılabilmektedir. Sınıflar yetersiz kaldığında diğer fakültelerden uygun olan derslikler kullanılabilmektedir. Ayrıca iki derslikte iki adet projeksiyon cihazı internet kullanımına uygun iki adet bilgisayar mevcuttur. Bilgisayar laboratuvarında bilgisayarlı istatistik programları konusunda faydalanılabilmektedir. Bu çerçevede Uygulamalı Alan Araştırmaları II dersinin uygulama çalışmaları fakültenin ikinci katında yer alan bilgisayar laboratuvarında yürütülmektedir. Bölüm olarak Fakültenin Prof. Dr. Zeynep Korkmaz Konferans Salonu topluluk faaliyetleri için yürütülebilmektedir. Ayrıca fakülte içinde öğrencilerin serbest zamanlarını geçirebilecekleri ve yiyecek içecek ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir adet kantin yer almaktadır. Öğrenciler Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesine ait 57 adet öğrenci kulübü, 12 adet öğrenci topluluğuna üye olabilmekte ve bu topluluklar aracılığıyla sosyal ve kültürel faaliyetler yürütebilmektedirler. Bu 12 topluluk içerisinden biri Sosyoloji bölümü öğrencilerinin üye olabildikleri Sosyoloji Topluluğu’dur. “Sosyoloji Topluluğu” “Sosyoloji Kariyer Günleri” ve “Sinema ve Toplum Söyleşileri” adlı iki etkinlik dizisi yürütmektedir. Ayrıca sosyolojik donanımı arttırabilecek konferansların hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Bölüm akademik kadrosu içinde yer alan 11 personelin her birinin tek kişilik ofisi mevcuttur. Her ofis içerisinde masa, sandalye kitaplık, internet bağlantısı ve masaüstü bilgisayar seti yer almaktadır. Bilgisayarlar, internet bağlantısı, büro malzemeleri üniversite tarafından karşılanan hizmetler içerisinde yer almaktadır.
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Tanımlanan Program Öğretim AmaçlarıNevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyoloji Bölümünün Öğretim Amaçları aşağıdaki gibidir: ÖA-1. Toplumu anlama ve analiz etmede sosyolojinin temel kavramlarından faydalanabilmesini sağlamak. ÖA-2. Farklı ontolojik ve epistemolojik varsayımlara dayanan farklı sosyolojik yaklaşımları ve temel sosyolojik kuramları toplumu anlamak ve açıklamak üzere kullanabilmesini sağlamak. ÖA-3. Farklı sosyal araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal süreçler, kurumlar, etkileşimler ve sorunlar üzerine sosyolojik araştırma projeleri tasarlayacak, uygulayacak ve yorumlayabilecek alt yapı sunmak. ÖA-4. Araştırma yöntemlerini kullanarak yürüttüğü çalışmalardan çıkarımlar yapıp çözüm önerileri geliştirebilmesini sağlayacak birikimi sunmak. ÖA- 5. Araştırma yöntemlerini kullanarak yürüttüğü çalışmaların tüm aşamalarında bilimsel ilkelere ve etik değerlere uygun davranması için gerekli bilgileri sağlamak. ÖA-6. Yürüttüğü çalışmalarda takım çalışmasına uygun hareket edebilir, sorumluluklarını yerine getirir ve problem çözebilme becerisini geliştirmek. ÖA-7. Yürüttüğü bireysel çalışmalarda inisiyatif ve sorumluluk alabilir, karşılaştığı problemleri çözebilme becerisini geliştirmek. ÖA-8. Toplumsal eşitsizlikleri ve sorunları neden ve sonuçlarıyla birlikte tespit edebilme ve çözüm önerileri sunabilme becerisini geliştirmek. ÖA-9. Ele aldığı toplumun dinamiklerini anlayabilme ve toplumsal değişmeleri gözlemleyerek analiz edebilmesine olanak veren birikimi sağlamak. ÖA-10. Sosyoloji ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip etme merakını uyandırmak ve mevcut çalışmalardan hareketle ele aldığı toplumu anlamada faydalanabilmesini sağlamak. ÖA-11.sosyolojinin temel alanları olan Genel Sosyoloji; Kurumlar, Aile, Ekonomi, Siyaset, Eğitim, Sağlık, Din, Hukuk Sosyolojisi gibi temel kurumlar ile uygulamalı sosyoloji ve metodoloji hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak. ÖA-12. Diğer Sosyal bilim alanlarından (uluslararası ilişkiler, kamu yönetimi, felsefe, psikoloji, tarih, edebiyat, hukuk, iktisat, siyaset bilimi gibi) faydalanabilme ve multidisipliner çalışmalar yapabilme becerisini geliştirmek. ÖA-13. Ulusal ve uluslararası boyutta gerçekleşen teknolojik gelişmeleri takip edebilmesini ve bunların toplum üzerindeki etkisini analiz edebilmesini sağlamak. ÖA-14. Teknolojik değişmeleri takip edebilecek ve alanı ile ilgili çalışmalarda bunlardan faydalanabilecek beceriler geliştirmesine uygun ortam sağlamak. ÖA-15. Gelecekte sahip olacağı istihdam olanakları çerçevesinde eğitimi süresince elde ettiği donanımı kullanacak yeterliliğe ulaşmasını sağlamak. ÖA-16. Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılma ve benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenme becerisini geliştirmek. ÖA- 17. Anadilini ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak ulusal ve uluslararası sosyolojik çalışmaları ve akademik faaliyetleri takip edebilecek yeterliliğe sahip olmasını sağlamak | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - (1) Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı gibi çeşitli türlerde yapılabilir. (2) Sınavlar ve diğer tüm ölçme araçları 100 tam puan üzerinden puanlanır. (3) Azami ders yükü sınırları içinde kalmak koşuluyla öğrenciler notlarını yükseltmek üzere her dönemde başarılı oldukları derslere devam şartı aranmaksızın yeniden kaydolarak bunların sınavlarına girebilirler. Bu durumda en son alınan not geçerli sayılır. (4) Herhangi bir sınava girmeyen öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır puan almış sayılır. Öğrencilerin puanlamaya tâbi tutulan ödev, seminer, proje, uygulama gibi yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden yapmadıkları veya katılmadıkları da aynı şekilde değerlendirilir. (5) Sınav esnasında veya sınav evrakının incelenmesi sırasında kopya yapmak, kopya yaptırmak, kopya yapılmasına yardım etmek veya bunlara teşebbüs etmek eylemlerinden birini işlediği için açılan disiplin soruşturması sonucunda cezalandırılan öğrenciye o dersin sınavından sıfır puan verilir. (6) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi hâlinde aldığı not iptal edilir. (7) Öğrencilerin sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmeleri, öğrenci kimlik kartlarını ve ilgili birim yönetimi tarafından istenen diğer belgeleri yanlarında bulundurmaları gerekir. (8) Sınav gün ve saatleri, habersiz yapılan kısa süreli sınavlar hariç, akademik takvime uygun olarak ilgili birim yönetim kurulu kararıyla, sınavlardan en az beş iş günü önce birim tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili birim yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir. Dinî ve millî bayramlar dışında cumartesi ve pazar günleri de sınav yapılabilir. Ara sınavlar, o yarıyılın/yılın ilk ve son üç haftası dışında kalan süre içinde tamamlanır. (9) Sınavlar, sorumlu öğretim elemanları ve ilgili birim yönetimi tarafından görevlendirilen gözetmenler tarafından yapılır. (10) Sorumlu öğretim elemanı, sınav notlarını öğrenci bilgi sistemine girdikten sonraki iki iş günü içinde sınav evrakını ve ders devam çizelgelerini ilgili birim yönetimine teslim eder. Sınav evrakı, sınav tarihinden itibaren en az iki yıl süreyle saklanır. (11) Sınav ve puanlamaya yönelik her türlü etkinliğin ölçme sonuçları, bu maddede belirtilen bütünleme sınavlarıyla ilgili kısıtlamalar hariç olmak üzere sınav ve etkinliklerin yapılış tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde ilgili öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi sistemine girilerek duyurulur. (12) İlgili birim yönetim kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir sebeple sınavlara giremeyen öğrenciler için Senatoca belirlenen usul ve esaslar uygulanır. (13) İlgili birim kurullarının önerisi ve Senatonun onayıyla yeterlik, muafiyet, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin esaslar, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen ilkelere göre Senato tarafından karar verilir. | |
Kalite Güvencesi | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi’nin 2023 değerlendirme döneminde FEDEKtarafından İlk Kez Genel Değerlendirmeleri yapılan SosyolojiLisans Programı Sosyoloji 19 Ekim 2024 - 30 Eylül 2026 süresinde AKREDİTASYON verilmiştir | |
Giriş Şartı | Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSS seçme sınavında başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler. Öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi. | |
Başarma Şartları | Sosyoloji alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezun olan öğrencilerimiz başta kamu kuruluşlarında sosyolog kadrosu ile istihdam edilebildikleri gibi özel araştırma şirketlerinde de saha ve kamuoyu araştırmaları yapabilmektedirler. İsteyen mezunlarımız pedagojik formasyon sertifikalarını aldıktan sonra özel ve devlet okullarında Felsefe grubu öğretmeni olarak atanabilmektedir. Bölümümüz öğrencileri Psikoloji Bölümü ve Türk Halk Bilimi bölümünde Çift Anadal ve Yandal eğitim hakkı kazanabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSS seçme sınavında başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler. Öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi. | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Tam Zamanlı | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030011887
ISCO: 08
ISCO: 08
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde bölümümüz 2007 yılında kurulmuş, ilk kez 2012 yılında lisans öğrencilerini alarak eğitim-öğretime başlamıştır. Bölümümüzde Prof. Dr. Ensar ÇETİN, Prof. Dr. Mehmet CANSIZ, Doç. Dr. Hasan YAVUZER, , Doç. Dr. Çağdaş Ümit YAZGAN, Doç. Dr. Ahmet Faruk YILDIRIM, Dr. Öğr. Üyesi Neval KARANFİL, Dr. Öğr. Üyesi Hulusi YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Nihan OZANSOY TUNÇDEMİR, Arş. Gör. Dr. Linda BARIŞ, Arş. Gör. Dr. Mevlüt UĞURLU, ve Arş. Gör. Dr. Hakan BAKKAL görev yapmaktadır.
Sosyoloji bölümü olarak amacımız ve öğrencilerimizden beklentimiz, sosyolojik bakış açısını kazanmış sosyologlar olarak, sosyolojik kavramlarla kuramları toplumsal sahadaki uygulamalar ile birleştirmiş, Türkiye’nin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısı ile ilgili sosyolojik araştırmalar yapabilme potansiyeline sahip çağdaş bireyler olarak yetişmeleridir. Bölümümüzün önemli bir avantajı tarihi ve kültürel zenginlikleri ile bilinen Kapadokya bölgesinde bulunması nedeni ile tüm öğrencilerimiz ve dışarıdan gelen araştırmacılar için bir öğrenme ve araştırma merkezi niteliği taşımasıdır.
Mezun olan öğrencilerimiz başta kamu kuruluşlarında sosyolog kadrosu ile istihdam edilebildikleri gibi özel araştırma şirketlerinde de saha ve kamuoyu araştırmaları yapabilmektedirler. İsteyen mezunlarımız pedagojik formasyon sertifikalarını aldıktan sonra özel ve devlet okullarında Felsefe grubu öğretmeni olarak atanabilmektedir. Bölümümüz öğrencileri Psikoloji Bölümü ve Türk Halk Bilimi bölümünde Çift Anadal ve Yandal eğitim hakkı kazanabilmektedir.
Sosyoloji Bölümü, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Merkez Kampüsü’nde bulunan Fen-Edebiyat Fakültesi’ndeki ofis ve derslik olarak kullanılan geniş bir alanda eğitim ve araştırma faaliyetlerini sürdürmektedir. Sosyoloji Bölümü Fen Edebiyat Fakültesinin 1. Katında eğitim hizmetlerini yürütmektedir. Sosyoloji bölümünün Fen Edebiyat Fakültesinde sadece sosyoloji bölümünün kullanımına uygun 4 adet dersliği bulunmaktadır. Sınıflarda yeterli sayıda masa ve sıra yer almaktadır. Öğretim için Fen Edebiyat Fakültesinde bulunan 4 adet sınıf kullanılmaktadır. Zorunlu dersler iki adet büyük sınıfta yürütülmektedir. Bölümün seçmeli dersleri ise iki adet küçük derslikte yürütülmektedir. Bölümde ayrıca akademik personelin ofislerinin yer aldığı koridorun sonun seminer salonu yer almaktadır. Seminer salonunda 15 adet sandalye ve 6 adet masa yer almaktadır. Seminer salonunda 1 adet projeksiyon cihazı ve bilgisayar kasası yer almaktadır. Seminer salonunda yüksek lisans dersleri ve yüksek lisans tez savunma sınavları yapılabilmektedir. Ayrıca düşük sayıda öğrencinin tercih ettiği seçmeli derslerde seminer salonunda yapılabilmektedir. Sınıflar yetersiz kaldığında diğer fakültelerden uygun olan derslikler kullanılabilmektedir. Ayrıca iki derslikte iki adet projeksiyon cihazı internet kullanımına uygun iki adet bilgisayar mevcuttur.
Bilgisayar laboratuvarında bilgisayarlı istatistik programları konusunda faydalanılabilmektedir. Bu çerçevede Uygulamalı Alan Araştırmaları II dersinin uygulama çalışmaları fakültenin ikinci katında yer alan bilgisayar laboratuvarında yürütülmektedir.
Bölüm olarak Fakültenin Prof. Dr. Zeynep Korkmaz Konferans Salonu topluluk faaliyetleri için yürütülebilmektedir. Ayrıca fakülte içinde öğrencilerin serbest zamanlarını geçirebilecekleri ve yiyecek içecek ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir adet kantin yer almaktadır. Öğrenciler Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesine ait 57 adet öğrenci kulübü, 12 adet öğrenci topluluğuna üye olabilmekte ve bu topluluklar aracılığıyla sosyal ve kültürel faaliyetler yürütebilmektedirler. Bu 12 topluluk içerisinden biri Sosyoloji bölümü öğrencilerinin üye olabildikleri Sosyoloji Topluluğu’dur. “Sosyoloji Topluluğu” “Sosyoloji Kariyer Günleri” ve “Sinema ve Toplum Söyleşileri” adlı iki etkinlik dizisi yürütmektedir. Ayrıca sosyolojik donanımı arttırabilecek konferansların hayata geçirilmesi planlanmaktadır.
Bölüm akademik kadrosu içinde yer alan 11 personelin her birinin tek kişilik ofisi mevcuttur. Her ofis içerisinde masa, sandalye kitaplık, internet bağlantısı ve masaüstü bilgisayar seti yer almaktadır. Bilgisayarlar, internet bağlantısı, büro malzemeleri üniversite tarafından karşılanan hizmetler içerisinde yer almaktadır.
- Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
- Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
- Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
- Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
- Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
- Sosyoloji alanındaki mevcut uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve teçhizat kullanabilme becerisi kazanabilir.
- Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
- Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir.
- Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
- Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
- Sosyoloji alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Tanımlanan Program Öğretim Amaçları
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyoloji Bölümünün Öğretim Amaçları aşağıdaki gibidir:
ÖA-1. Toplumu anlama ve analiz etmede sosyolojinin temel kavramlarından faydalanabilmesini sağlamak.
ÖA-2. Farklı ontolojik ve epistemolojik varsayımlara dayanan farklı sosyolojik yaklaşımları ve temel sosyolojik kuramları toplumu anlamak ve açıklamak üzere kullanabilmesini sağlamak.
ÖA-3. Farklı sosyal araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal süreçler, kurumlar, etkileşimler ve sorunlar üzerine sosyolojik araştırma projeleri tasarlayacak, uygulayacak ve yorumlayabilecek alt yapı sunmak.
ÖA-4. Araştırma yöntemlerini kullanarak yürüttüğü çalışmalardan çıkarımlar yapıp çözüm önerileri geliştirebilmesini sağlayacak birikimi sunmak.
ÖA- 5. Araştırma yöntemlerini kullanarak yürüttüğü çalışmaların tüm aşamalarında bilimsel ilkelere ve etik değerlere uygun davranması için gerekli bilgileri sağlamak.
ÖA-6. Yürüttüğü çalışmalarda takım çalışmasına uygun hareket edebilir, sorumluluklarını yerine getirir ve problem çözebilme becerisini geliştirmek.
ÖA-7. Yürüttüğü bireysel çalışmalarda inisiyatif ve sorumluluk alabilir, karşılaştığı problemleri çözebilme becerisini geliştirmek.
ÖA-8. Toplumsal eşitsizlikleri ve sorunları neden ve sonuçlarıyla birlikte tespit edebilme ve çözüm önerileri sunabilme becerisini geliştirmek.
ÖA-9. Ele aldığı toplumun dinamiklerini anlayabilme ve toplumsal değişmeleri gözlemleyerek analiz edebilmesine olanak veren birikimi sağlamak.
ÖA-10. Sosyoloji ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip etme merakını uyandırmak ve mevcut çalışmalardan hareketle ele aldığı toplumu anlamada faydalanabilmesini sağlamak.
ÖA-11.sosyolojinin temel alanları olan Genel Sosyoloji; Kurumlar, Aile, Ekonomi, Siyaset, Eğitim, Sağlık, Din, Hukuk Sosyolojisi gibi temel kurumlar ile uygulamalı sosyoloji ve metodoloji hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak.
ÖA-12. Diğer Sosyal bilim alanlarından (uluslararası ilişkiler, kamu yönetimi, felsefe, psikoloji, tarih, edebiyat, hukuk, iktisat, siyaset bilimi gibi) faydalanabilme ve multidisipliner çalışmalar yapabilme becerisini geliştirmek.
ÖA-13. Ulusal ve uluslararası boyutta gerçekleşen teknolojik gelişmeleri takip edebilmesini ve bunların toplum üzerindeki etkisini analiz edebilmesini sağlamak.
ÖA-14. Teknolojik değişmeleri takip edebilecek ve alanı ile ilgili çalışmalarda bunlardan faydalanabilecek beceriler geliştirmesine uygun ortam sağlamak.
ÖA-15. Gelecekte sahip olacağı istihdam olanakları çerçevesinde eğitimi süresince elde ettiği donanımı kullanacak yeterliliğe ulaşmasını sağlamak.
ÖA-16. Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılma ve benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenme becerisini geliştirmek.
ÖA- 17. Anadilini ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak ulusal ve uluslararası sosyolojik çalışmaları ve akademik faaliyetleri takip edebilecek yeterliliğe sahip olmasını sağlamak
- (1) Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı gibi çeşitli türlerde yapılabilir. (2) Sınavlar ve diğer tüm ölçme araçları 100 tam puan üzerinden puanlanır. (3) Azami ders yükü sınırları içinde kalmak koşuluyla öğrenciler notlarını yükseltmek üzere her dönemde başarılı oldukları derslere devam şartı aranmaksızın yeniden kaydolarak bunların sınavlarına girebilirler. Bu durumda en son alınan not geçerli sayılır. (4) Herhangi bir sınava girmeyen öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır puan almış sayılır. Öğrencilerin puanlamaya tâbi tutulan ödev, seminer, proje, uygulama gibi yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden yapmadıkları veya katılmadıkları da aynı şekilde değerlendirilir. (5) Sınav esnasında veya sınav evrakının incelenmesi sırasında kopya yapmak, kopya yaptırmak, kopya yapılmasına yardım etmek veya bunlara teşebbüs etmek eylemlerinden birini işlediği için açılan disiplin soruşturması sonucunda cezalandırılan öğrenciye o dersin sınavından sıfır puan verilir. (6) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi hâlinde aldığı not iptal edilir. (7) Öğrencilerin sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmeleri, öğrenci kimlik kartlarını ve ilgili birim yönetimi tarafından istenen diğer belgeleri yanlarında bulundurmaları gerekir. (8) Sınav gün ve saatleri, habersiz yapılan kısa süreli sınavlar hariç, akademik takvime uygun olarak ilgili birim yönetim kurulu kararıyla, sınavlardan en az beş iş günü önce birim tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili birim yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir. Dinî ve millî bayramlar dışında cumartesi ve pazar günleri de sınav yapılabilir. Ara sınavlar, o yarıyılın/yılın ilk ve son üç haftası dışında kalan süre içinde tamamlanır. (9) Sınavlar, sorumlu öğretim elemanları ve ilgili birim yönetimi tarafından görevlendirilen gözetmenler tarafından yapılır. (10) Sorumlu öğretim elemanı, sınav notlarını öğrenci bilgi sistemine girdikten sonraki iki iş günü içinde sınav evrakını ve ders devam çizelgelerini ilgili birim yönetimine teslim eder. Sınav evrakı, sınav tarihinden itibaren en az iki yıl süreyle saklanır. (11) Sınav ve puanlamaya yönelik her türlü etkinliğin ölçme sonuçları, bu maddede belirtilen bütünleme sınavlarıyla ilgili kısıtlamalar hariç olmak üzere sınav ve etkinliklerin yapılış tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde ilgili öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi sistemine girilerek duyurulur. (12) İlgili birim yönetim kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir sebeple sınavlara giremeyen öğrenciler için Senatoca belirlenen usul ve esaslar uygulanır. (13) İlgili birim kurullarının önerisi ve Senatonun onayıyla yeterlik, muafiyet, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin esaslar, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen ilkelere göre Senato tarafından karar verilir.
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi’nin 2023 değerlendirme döneminde FEDEKtarafından İlk Kez Genel Değerlendirmeleri yapılan SosyolojiLisans Programı Sosyoloji 19 Ekim 2024 - 30 Eylül 2026 süresinde AKREDİTASYON verilmiştir
Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSS seçme sınavında başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler. Öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.
Mezun olan öğrencilerimiz başta kamu kuruluşlarında sosyolog kadrosu ile istihdam edilebildikleri gibi özel araştırma şirketlerinde de saha ve kamuoyu araştırmaları yapabilmektedirler. İsteyen mezunlarımız pedagojik formasyon sertifikalarını aldıktan sonra özel ve devlet okullarında Felsefe grubu öğretmeni olarak atanabilmektedir. Bölümümüz öğrencileri Psikoloji Bölümü ve Türk Halk Bilimi bölümünde Çift Anadal ve Yandal eğitim hakkı kazanabilmektedir.
Ülkemizde, üniversitelere giriş için ÖSS seçme sınavında başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler. Öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.
Tam Zamanlı

Qualification Code | TR0030011887 | |
Qualification Title | Sociology Undergraduate Degree Diploma | |
Awarding Body | Nevşehir Hacı Bektaş Veli University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://nevsehir.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Our department was established in 2007 within the Faculty of Arts and Sciences of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University and started education by accepting undergraduate students for the first time in 2012. Prof. Dr. Ensar ÇETİN, Prof. Dr. Mehmet CANSIZ, Assoc. Prof. Dr. Hasan YAVUZER, Assoc. Prof. Dr. Çağdaş Ümit YAZGAN, Assoc. Prof. Dr. Ahmet Faruk YILDIRIM, Assoc. Prof. Neval KARANFİL, Assoc. Prof. Hulusi YILMAZ, Assoc. Prof. Nihan OZANSOY TUNÇDEMİR, Res. Asst. Dr. Linda BARIŞ, Res. Asst. Dr. Mevlüt UĞURLU, and Res. Asst. Dr. Hakan BAKKAL are working in our department. As the sociology department, our aim and expectation from our students is to be educated as sociologists who have gained a sociological perspective, who have combined sociological concepts and theories with social field applications, and who have the potential to conduct sociological research on the socio-cultural and economic structure of Turkey. An important advantage of our department is that it is a learning and research center for all our students and researchers from outside, due to its location in the Cappadocia region, known for its historical and cultural richness. Our graduates can be employed as sociologists in public institutions, as well as conducting field and public opinion research in private research companies. Our graduates, who wish to do so, can be appointed as Philosophy group teachers in private and public schools after receiving their pedagogical formation certificates. Our department students can earn the right to double major and minor education in the Department of Psychology and the Department of Turkish Folklore. | |
Learning Environments | The Sociology Department continues its education and research activities in a large area used as offices and classrooms in the Faculty of Arts and Sciences located in the Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Central Campus. The Sociology Department provides educational services on the 1st floor of the Faculty of Arts and Sciences. The Sociology Department has 4 classrooms in the Faculty of Arts and Sciences that are suitable for use only by the Sociology Department. There are sufficient number of desks and tables in the classrooms. 4 classrooms in the Faculty of Arts and Sciences are used for education. Compulsory courses are conducted in two large classrooms. The elective courses of the department are conducted in two small classrooms. There is also a seminar hall at the end of the corridor where the offices of the academic staff are located in the department. There are 15 chairs and 6 tables in the seminar hall. There is 1 projector and a computer case in the seminar hall. Postgraduate courses and postgraduate thesis defense exams can be held in the seminar hall. In addition, elective courses preferred by a small number of students can be held in the seminar hall. When the classrooms are insufficient, suitable classrooms from other faculties can be used. In addition, there are two projectors and two computers suitable for internet use in two classrooms. Computerized statistics programs can be used in the computer laboratory. In this context, the applied studies of the Applied Field Research II course are carried out in the computer laboratory located on the second floor of the faculty. As a department, the Faculty's Prof. Dr. Zeynep Korkmaz Conference Hall can be used for community activities. In addition, there is a canteen in the faculty where students can spend their free time and meet their food and beverage needs. Students can become members of 57 student clubs and 12 student societies belonging to Nevşehir Hacı Bektaş Veli University and carry out social and cultural activities through these societies. One of these 12 societies is the Sociology Society, which Sociology Department students can become members of. The "Sociology Society" carries out two event series called "Sociology Career Days" and "Cinema and Society Talks". In addition, it is planned to hold conferences that can increase sociological knowledge. Each of the 11 personnel in the department's academic staff has a single office. Each office includes a desk, chair, bookcase, internet connection and desktop computer set. Computers, internet connection and office supplies are among the services provided by the university. | |
Description |
| |
Key Competencies | Defined Program Teaching Objectives | |
Further Info | - (1) Exams may be of various types such as written, oral or both written and oral and/or applied. (2) Exams and all other measurement tools are scored out of 100 points. (3) Provided that they remain within the maximum course load limits, students may re-register for the courses they have passed in each term and take their exams without requiring attendance in order to increase their grades. In this case, the last grade received is considered valid. (4) Students who do not take any exams are considered to have used their right to take that exam and received zero points for that exam. Students' failure to do or participate in mid-term/year activities such as homework, seminars, projects, and practices subject to scoring are also evaluated in the same way. (5) Students who are penalized as a result of a disciplinary investigation opened for cheating, having others cheat, assisting others to cheat, or attempting to cheat during an exam or during the examination of exam documents are given zero points for that course exam. (6) If a student takes an exam that he/she does not deserve to take, the grade he/she receives is cancelled. (7) Students must take the exams at the time and place indicated in the exam program and must have their student ID cards and other documents requested by the relevant unit management. (8) Except for unannounced short-term exams, the exam days and times are announced by the unit at least five working days before the exams, in accordance with the academic calendar, with the decision of the relevant unit management board. After the exam dates are announced, they can only be changed with the decision of the relevant unit management board. Exams can be held on Saturdays and Sundays, except for religious and national holidays. Midterm exams are completed within the period other than the first and last three weeks of that semester/year. (9) Exams are held by the responsible faculty members and invigilators assigned by the relevant unit management. (10) The responsible faculty member delivers the exam documents and course attendance schedules to the relevant unit management within two working days after entering the exam grades into the student information system. Exam documents are kept for at least two years from the exam date. (11) The measurement results of all kinds of activities related to exams and scoring shall be announced by the relevant faculty member by entering them into the student information system within ten working days at the latest from the date of the exams and activities, except for the restrictions related to make-up exams specified in this article. (12) The procedures and principles determined by the Senate shall be applied to students who cannot take the exams due to a justified and valid reason accepted by the relevant unit management board. (13) All exams measuring proficiency, exemption, level determination or course achievements, upon the proposal of the relevant unit boards and the approval of the Senate, may be conducted simultaneously on paper or in an electronic environment, allowing each candidate to be asked different questions at different times from a question bank that is securely stored and classified according to field and difficulty level. The principles regarding the preparation of the questions to be asked in the exams, the creation and encryption of the question bank, the storage of the exam questions in paper or electronic environment and the provision of exam security shall be decided by the Senate in accordance with the principles determined by the Council of Higher Education. | |
Quality Assurance | The accreditation decision regarding the Sociology Undergraduate Program of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Faculty of Arts and Sciences, whose General Evaluations were made for the First Time by FEDEK in the 2023 evaluation period, is presented below. Sociology 19 October 2024 - 30 September 2026 | |
Access Requirements | It is necessary that students pass the ÖSS exam (Student Selection Examination). The students make choices to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). ÖSYM takes all the applications lists the scores the students have received from highest to lowest and announces the current programs according to the scores placing the students in the programs they have preferred. On the other hand, foreign national students are placed in the universities across Turkey as per the scores they received on the central exam named YÖS (Foreign Student Exam) Documents required for registration: 1- Diplomas of High Schools and their equivalents 2- The Result of Student Placement Exam by ÖSYM | |
Conditions for Success | Students who have accomplished all the courses (equal to 240 ECTS) and have weighted average of at least 2.0 out of 4.00 are awarded an undergraduate diploma in Sociology | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates can be employed as sociologists in public institutions, and they can also conduct field and public opinion research in private research companies. Our graduates who wish to receive their pedagogical formation certificates can be appointed as Philosophy group teachers in private and public schools. Our students can earn the right to double major and minor education in the Department of Psychology and the Department of Turkish Folklore. | |
Legal Basis | It is necessary that students pass the ÖSS exam (Student Selection Examination). The students make choices to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). ÖSYM takes all the applications lists the scores the students have received from highest to lowest and announces the current programs according to the scores placing the students in the programs they have preferred. On the other hand, foreign national students are placed in the universities across Turkey as per the scores they received on the central exam named YÖS (Foreign Student Exam) Documents required for registration: 1- Diplomas of High Schools and their equivalents 2- The Result of Student Placement Exam by ÖSYM | |
Validity Period (If Any) | Full-time | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030011887
ISCO: 08
ISCO: 08
Our department was established in 2007 within the Faculty of Arts and Sciences of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University and started education by accepting undergraduate students for the first time in 2012. Prof. Dr. Ensar ÇETİN, Prof. Dr. Mehmet CANSIZ, Assoc. Prof. Dr. Hasan YAVUZER, Assoc. Prof. Dr. Çağdaş Ümit YAZGAN, Assoc. Prof. Dr. Ahmet Faruk YILDIRIM, Assoc. Prof. Neval KARANFİL, Assoc. Prof. Hulusi YILMAZ, Assoc. Prof. Nihan OZANSOY TUNÇDEMİR, Res. Asst. Dr. Linda BARIŞ, Res. Asst. Dr. Mevlüt UĞURLU, and Res. Asst. Dr. Hakan BAKKAL are working in our department.
As the sociology department, our aim and expectation from our students is to be educated as sociologists who have gained a sociological perspective, who have combined sociological concepts and theories with social field applications, and who have the potential to conduct sociological research on the socio-cultural and economic structure of Turkey. An important advantage of our department is that it is a learning and research center for all our students and researchers from outside, due to its location in the Cappadocia region, known for its historical and cultural richness.
Our graduates can be employed as sociologists in public institutions, as well as conducting field and public opinion research in private research companies. Our graduates, who wish to do so, can be appointed as Philosophy group teachers in private and public schools after receiving their pedagogical formation certificates. Our department students can earn the right to double major and minor education in the Department of Psychology and the Department of Turkish Folklore.
The Sociology Department continues its education and research activities in a large area used as offices and classrooms in the Faculty of Arts and Sciences located in the Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Central Campus. The Sociology Department provides educational services on the 1st floor of the Faculty of Arts and Sciences. The Sociology Department has 4 classrooms in the Faculty of Arts and Sciences that are suitable for use only by the Sociology Department. There are sufficient number of desks and tables in the classrooms. 4 classrooms in the Faculty of Arts and Sciences are used for education. Compulsory courses are conducted in two large classrooms. The elective courses of the department are conducted in two small classrooms. There is also a seminar hall at the end of the corridor where the offices of the academic staff are located in the department. There are 15 chairs and 6 tables in the seminar hall. There is 1 projector and a computer case in the seminar hall. Postgraduate courses and postgraduate thesis defense exams can be held in the seminar hall. In addition, elective courses preferred by a small number of students can be held in the seminar hall. When the classrooms are insufficient, suitable classrooms from other faculties can be used. In addition, there are two projectors and two computers suitable for internet use in two classrooms.
Computerized statistics programs can be used in the computer laboratory. In this context, the applied studies of the Applied Field Research II course are carried out in the computer laboratory located on the second floor of the faculty.
As a department, the Faculty's Prof. Dr. Zeynep Korkmaz Conference Hall can be used for community activities. In addition, there is a canteen in the faculty where students can spend their free time and meet their food and beverage needs. Students can become members of 57 student clubs and 12 student societies belonging to Nevşehir Hacı Bektaş Veli University and carry out social and cultural activities through these societies. One of these 12 societies is the Sociology Society, which Sociology Department students can become members of. The "Sociology Society" carries out two event series called "Sociology Career Days" and "Cinema and Society Talks". In addition, it is planned to hold conferences that can increase sociological knowledge.
Each of the 11 personnel in the department's academic staff has a single office. Each office includes a desk, chair, bookcase, internet connection and desktop computer set. Computers, internet connection and office supplies are among the services provided by the university.
- Can understand the basic concepts regarding the sociology programs.
- Can transfer and adapt what they have acquired in the field of Sociology to other disciplines.
- Can develop creative, resourceful in terms of conducting sociological analysis and equipped with the communication and social skills necessary to take part in team work.
- Can have the skills to define, model and solve the sociological problems in the field of Sociology and related fields.
- Can dedicate to improve themselves by keeping abreast of the developments in science, technology and modern topics.
- Can assess and evaluate the data making use of the advanced knowledge and skills that they have acquired in the field, to define and analyze the issues connected with current technological developments finding ways to offer solutions to those issues based on the researched and evidence.
- Can use the modern techniques and devices necessary for the current practices in the field of Sociology.
- Can collaborate both intra- and interdisciplinarily by planning and managing the activities regarding the development of the members subordinate to them.
- Are able to express themselves in verbal and written communication having the ability to work individually, take initiatives and make their own decisions.
- Can have the professional and ethical responsibility in the process of the collection, evaluation and implementation of the data in the field of study and publishing the results.
- Can observe the current national and international issues.
- Can make their knowledge regarding human health and environmental awareness available for the benefit of the society.
- Can know at least one foreign language at B1 level in the European Language Portfolio so that they can follow the developments in their field of study and exchange information or ideas with their colleagues abroad.
- Can use the information and communication technology required by the field of Sociology with a competence at the level of European Computer Driving License.
- Can aware of the universal nature of social rights, justice, quality management, protection of cultural values and environment as well as occupational health and safety.
Defined Program Teaching Objectives
The Teaching Objectives of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Sociology Department are as follows:
ÖA-1. To enable students to benefit from the basic concepts of sociology in understanding and analyzing society.
ÖA-2. To enable students to use different sociological approaches and basic sociological theories based on different ontological and epistemological assumptions to understand and explain society.
ÖA-3. To provide the infrastructure to design, implement and interpret sociological research projects on social processes, institutions, interactions and problems using different social research methods.
ÖA-4. To provide the knowledge that will enable students to draw inferences from their studies using research methods and develop solution proposals.
ÖA-5. To provide the necessary information to act in accordance with scientific principles and ethical values at all stages of their studies using research methods.
ÖA-6. To be able to act in accordance with teamwork in their studies, fulfill their responsibilities and develop problem-solving skills.
ÖA-7. To be able to take initiative and responsibility in individual studies, to develop the ability to solve the problems encountered.
ÖA-8. To develop the ability to identify social inequalities and problems with their causes and consequences and to offer solution suggestions.
ÖA-9. To provide the knowledge that allows the person to understand the dynamics of the society he/she deals with and to observe and analyze social changes.
ÖA-10. To stimulate the curiosity to follow national and international literature on sociology and to ensure that he/she can benefit from existing studies in understanding the society he/she deals with.
ÖA-11. To provide information about basic fields of sociology such as General Sociology; Institutions, Family, Economy, Politics, Education, Health, Religion, Law Sociology and basic institutions as well as applied sociology and methodology.
ÖA-12. To develop the ability to benefit from other social science fields (such as international relations, public administration, philosophy, psychology, history, literature, law, economics, political science) and to conduct multidisciplinary studies.
ÖA-13. To ensure that the student can follow technological developments at national and international levels and analyze their impact on society.
ÖA-14. To provide an environment suitable for the student to develop skills that will enable him/her to follow technological changes and benefit from them in studies related to his/her field.
ÖA-15. To ensure that he/she reaches the competence to use the equipment he/she has acquired during his/her education within the framework of future employment opportunities.
ÖA-16. To develop the skill to participate in scientific, cultural and artistic events held in his/her field and to undertake duties in the creation and preparation of similar events.
ÖA-17. To ensure that he/she has the competence to follow national and international sociological studies and academic activities by effectively using his/her mother tongue and at least one foreign language.
- (1) Exams may be of various types such as written, oral or both written and oral and/or applied. (2) Exams and all other measurement tools are scored out of 100 points. (3) Provided that they remain within the maximum course load limits, students may re-register for the courses they have passed in each term and take their exams without requiring attendance in order to increase their grades. In this case, the last grade received is considered valid. (4) Students who do not take any exams are considered to have used their right to take that exam and received zero points for that exam. Students' failure to do or participate in mid-term/year activities such as homework, seminars, projects, and practices subject to scoring are also evaluated in the same way. (5) Students who are penalized as a result of a disciplinary investigation opened for cheating, having others cheat, assisting others to cheat, or attempting to cheat during an exam or during the examination of exam documents are given zero points for that course exam. (6) If a student takes an exam that he/she does not deserve to take, the grade he/she receives is cancelled. (7) Students must take the exams at the time and place indicated in the exam program and must have their student ID cards and other documents requested by the relevant unit management. (8) Except for unannounced short-term exams, the exam days and times are announced by the unit at least five working days before the exams, in accordance with the academic calendar, with the decision of the relevant unit management board. After the exam dates are announced, they can only be changed with the decision of the relevant unit management board. Exams can be held on Saturdays and Sundays, except for religious and national holidays. Midterm exams are completed within the period other than the first and last three weeks of that semester/year. (9) Exams are held by the responsible faculty members and invigilators assigned by the relevant unit management. (10) The responsible faculty member delivers the exam documents and course attendance schedules to the relevant unit management within two working days after entering the exam grades into the student information system. Exam documents are kept for at least two years from the exam date. (11) The measurement results of all kinds of activities related to exams and scoring shall be announced by the relevant faculty member by entering them into the student information system within ten working days at the latest from the date of the exams and activities, except for the restrictions related to make-up exams specified in this article. (12) The procedures and principles determined by the Senate shall be applied to students who cannot take the exams due to a justified and valid reason accepted by the relevant unit management board. (13) All exams measuring proficiency, exemption, level determination or course achievements, upon the proposal of the relevant unit boards and the approval of the Senate, may be conducted simultaneously on paper or in an electronic environment, allowing each candidate to be asked different questions at different times from a question bank that is securely stored and classified according to field and difficulty level. The principles regarding the preparation of the questions to be asked in the exams, the creation and encryption of the question bank, the storage of the exam questions in paper or electronic environment and the provision of exam security shall be decided by the Senate in accordance with the principles determined by the Council of Higher Education.
The accreditation decision regarding the Sociology Undergraduate Program of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Faculty of Arts and Sciences, whose General Evaluations were made for the First Time by FEDEK in the 2023 evaluation period, is presented below.
Sociology 19 October 2024 - 30 September 2026
ACCREDITATION was given
It is necessary that students pass the ÖSS exam (Student Selection Examination). The students make choices to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). ÖSYM takes all the applications lists the scores the students have received from highest to lowest and announces the current programs according to the scores placing the students in the programs they have preferred. On the other hand, foreign national students are placed in the universities across Turkey as per the scores they received on the central exam named YÖS (Foreign Student Exam) Documents required for registration: 1- Diplomas of High Schools and their equivalents 2- The Result of Student Placement Exam by ÖSYM
Our graduates can be employed as sociologists in public institutions, and they can also conduct field and public opinion research in private research companies. Our graduates who wish to receive their pedagogical formation certificates can be appointed as Philosophy group teachers in private and public schools. Our students can earn the right to double major and minor education in the Department of Psychology and the Department of Turkish Folklore.
It is necessary that students pass the ÖSS exam (Student Selection Examination). The students make choices to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). ÖSYM takes all the applications lists the scores the students have received from highest to lowest and announces the current programs according to the scores placing the students in the programs they have preferred. On the other hand, foreign national students are placed in the universities across Turkey as per the scores they received on the central exam named YÖS (Foreign Student Exam) Documents required for registration: 1- Diplomas of High Schools and their equivalents 2- The Result of Student Placement Exam by ÖSYM
Full-time
