Yeterlilik Kodu

TR0010000150

Yeterlilik Adı
Servis Görevlisi Seviye 4 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi
Sorumlu KurumMesleki Yeterlilik Kurumu
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.myk.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi4
4 Yeterlilik TYÇ’ye 03/10/2022 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 4
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)

Bu yeterlilik, orta düzeyde kuramsal ve işlemsel bilgi ile ileri düzeyde olgusal bilgi kullanılarak öngörülebilir ancak değişime açık çalışma ortamlarında faaliyet yürütülen, sorunlara çözüm üretilen ve başkalarının yürüttüğü rutin görevlerin gözetimi yapınan iş ve mesleklerde önceki öğrenmelerin tanınması amacıyla sunulmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş süreçlerinde İSG ve çevre koruma risklerini ve önlemlerini açıklar.
  • Çalışma süreçlerindeki olası tehlike ve riskler ile İSG önlemlerini açıklar.
  • Acil durumlarda uygun davranış ve önlemleri ayırt eder.
  • Çalışma ortamında atıkların bertarafına yönelik yöntem ve prosedürleri açıklar.
  • Sağlık ve hijyeni sağlamaya yönelik kural ve prosedürleri açıklar.
  • Kişisel hijyen ve sağlığını korumaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Çalışma ortamının hijyen ve sanitasyon kurallarını sağlamaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Gıda güvenliği ve kalite gerekliliklerini açıklar.
  • Sorumluluğundaki işlerin gıda güvenliğini ve kalitesini belirleyen yasal mevzuatı açıklar.
  • Sorumluluğundaki işleri gıda güvenliği ve kalite gerekliliklerine göre açıklar.
  • İş organizasyonu yapar.
  • Vardiyalar arası koordinasyonu sağlar.
  • Amirinin talimatlarını astlarına iletir.
  • Sorumluluğundaki işlerin İSG kurallarına ve kalite gerekliliklerine uygun yapılmasını sağlar.
  • Servis öncesi işlemleri yapar.
  • Servis alanını ve servis malzemelerini servise hazırlar.
  • Salondaki faaliyetin türüne göre gerekli hazırlığı yapar.
  • Konukları karşılayarak masaya yönlendirir.
  • Konukları karşılar.
  • Konukları masaya yönlendirerek oturmalarına yardımcı olur.
  • Yiyecek ve içecekleri servise uygun servis edildiğini denetler.
  • Servisin ve servis alanlarının düzenini kontrol eder.
  • Konuk istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Konukların istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Konukların istek ve şikâyetlerini amirine bildirir.
  • İşletme içerisinde oluşan kazalarla ve iş akışındaki aksaklıklarla ilgilenir.
  • İşletme içerisinde oluşan kazalarla ilgilenir.
  • İş akışında oluşan aksaklıklarla ilgilenir.
  • Servis sonrası ve vardiya sonu işlemleri uygular.
  • Hesap pusulasındaki bilgilere göre hesabı alındığını denetler.
  • Konuğu uğurlar.
  • Masayı bir sonraki servis için hazırlatır.
  • Salonu bir sonraki vardiyaya hazırlatır.
  • Araç, gereç ve donanımları temizletir.
  • Konuklar tarafından verilen hediyeleri işletme standartlarına uygun olarak kabul eder.
  • Kayıp ve bulunmuş eşya ile ilgili işletme standartlarını uygular.
  • Servis depolarını sayarak düzenler.
  • Malzeme sayımı yapar.
  • Servis depolarını düzenletir.
Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme; MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği doğrultusunda ilgili Ulusal Yeterlilikte tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede yazılı-sözlü sınavlar, performans sınavları, gözlem, mülakat, simülasyon, canlandırma (role-play), portfolyo ve işbaşında gözetim gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.

Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.

Giriş Şartı

Giriş şartı aranmamaktadır.

Başarma ŞartlarıUlusal yeterliliğe dayalı ölçme-değerlendirme yoluyla edinilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Servis Görevlisi Seviye 4 yeterliliğine sahip bir birey, Bar Görevlisi Seviye 4 ile ortak birimlerin dışında kalan fark birimlerini de alması durumunda Bar Görevlisi Seviye 4 yeterliliğine sahip olabilir.

Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0010000150


Yeterlilik Adı
Servis Görevlisi Seviye 4 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi

Sorumlu Kurum
Mesleki Yeterlilik Kurumu

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131


AYÇ Seviyesi
4

TYÇ Seviyesi
4
Yeterlilik TYÇ’ye 03/10/2022 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)

Bu yeterlilik, orta düzeyde kuramsal ve işlemsel bilgi ile ileri düzeyde olgusal bilgi kullanılarak öngörülebilir ancak değişime açık çalışma ortamlarında faaliyet yürütülen, sorunlara çözüm üretilen ve başkalarının yürüttüğü rutin görevlerin gözetimi yapınan iş ve mesleklerde önceki öğrenmelerin tanınması amacıyla sunulmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş süreçlerinde İSG ve çevre koruma risklerini ve önlemlerini açıklar.
  • Çalışma süreçlerindeki olası tehlike ve riskler ile İSG önlemlerini açıklar.
  • Acil durumlarda uygun davranış ve önlemleri ayırt eder.
  • Çalışma ortamında atıkların bertarafına yönelik yöntem ve prosedürleri açıklar.
  • Sağlık ve hijyeni sağlamaya yönelik kural ve prosedürleri açıklar.
  • Kişisel hijyen ve sağlığını korumaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Çalışma ortamının hijyen ve sanitasyon kurallarını sağlamaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Gıda güvenliği ve kalite gerekliliklerini açıklar.
  • Sorumluluğundaki işlerin gıda güvenliğini ve kalitesini belirleyen yasal mevzuatı açıklar.
  • Sorumluluğundaki işleri gıda güvenliği ve kalite gerekliliklerine göre açıklar.
  • İş organizasyonu yapar.
  • Vardiyalar arası koordinasyonu sağlar.
  • Amirinin talimatlarını astlarına iletir.
  • Sorumluluğundaki işlerin İSG kurallarına ve kalite gerekliliklerine uygun yapılmasını sağlar.
  • Servis öncesi işlemleri yapar.
  • Servis alanını ve servis malzemelerini servise hazırlar.
  • Salondaki faaliyetin türüne göre gerekli hazırlığı yapar.
  • Konukları karşılayarak masaya yönlendirir.
  • Konukları karşılar.
  • Konukları masaya yönlendirerek oturmalarına yardımcı olur.
  • Yiyecek ve içecekleri servise uygun servis edildiğini denetler.
  • Servisin ve servis alanlarının düzenini kontrol eder.
  • Konuk istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Konukların istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Konukların istek ve şikâyetlerini amirine bildirir.
  • İşletme içerisinde oluşan kazalarla ve iş akışındaki aksaklıklarla ilgilenir.
  • İşletme içerisinde oluşan kazalarla ilgilenir.
  • İş akışında oluşan aksaklıklarla ilgilenir.
  • Servis sonrası ve vardiya sonu işlemleri uygular.
  • Hesap pusulasındaki bilgilere göre hesabı alındığını denetler.
  • Konuğu uğurlar.
  • Masayı bir sonraki servis için hazırlatır.
  • Salonu bir sonraki vardiyaya hazırlatır.
  • Araç, gereç ve donanımları temizletir.
  • Konuklar tarafından verilen hediyeleri işletme standartlarına uygun olarak kabul eder.
  • Kayıp ve bulunmuş eşya ile ilgili işletme standartlarını uygular.
  • Servis depolarını sayarak düzenler.
  • Malzeme sayımı yapar.
  • Servis depolarını düzenletir.

Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme; MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği doğrultusunda ilgili Ulusal Yeterlilikte tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede yazılı-sözlü sınavlar, performans sınavları, gözlem, mülakat, simülasyon, canlandırma (role-play), portfolyo ve işbaşında gözetim gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.


Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.


Giriş Şartı

Giriş şartı aranmamaktadır.


Başarma Şartları
Ulusal yeterliliğe dayalı ölçme-değerlendirme yoluyla edinilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Servis Görevlisi Seviye 4 yeterliliğine sahip bir birey, Bar Görevlisi Seviye 4 ile ortak birimlerin dışında kalan fark birimlerini de alması durumunda Bar Görevlisi Seviye 4 yeterliliğine sahip olabilir.


Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000150

Qualification Title
Busser Level 4 VQA Vocational Qualification Certificate
Awarding BodyVocational Qualifications Authority
Awarding Body ContactBalgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.myk.gov.tr/index.php/en
OrientationOccupational
EQF Level4
4 The Qualification has been included in TQF on 03/10/2022
TQF Level 4
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification

ISCO 08: 5131

CategorySpecific Purpose
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

This qualification is offered with the aim of recognizing prior learning in jobs and occupations that operate in predictable but open to change work environments, produce solutions to problems, and oversee routine tasks performed by others, using moderate theoretical and procedural knowledge and advanced factual knowledge.

Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.

Description

The person who has this qualification;

  • Explains the OHS and environmental protection legislation.
  • Describes methods of reducing environmental risks.
  • Analyzes activities related to food safety and quality management system.
  • Constitutes control measures for the appropriateness of food safety and quality.
  • Analyzes the activities to increase guest satisfaction.
  • Makes personal preparations.
  • Provides coordination between shifts.
  • Establishes the communication between subordinates and superiors.
  • Manages the subordinates.
  • Carries out activities in the area of responsibility.
  • Prepares food and drink service materials for the enterprise.
  • Makes the service area ready for service.
  • Maintains the tools and equipment.
  • Ensures that materials to be used during service are provided.
  • Provides table and lounge layout.
  • Welcomes guests and presents their food cards.
  • Takes the orders and allows the order to be delivered.
  • Serves water and bread.
  • Allows the service to be run without disruption.
  • Deals with guest requests and complaints.
  • Takes care of the accidents during service.
  • Reports breakthroughs in the workflow.
  • Serves brewed tea (black and herbal).
  • Serves Turkish coffee.
  • Serves filter coffee.
  • Serves espresso with traditional method.
  • Serves hot chocolate.
  • Serves sahlep.
  • Serves coffee prepared with French press.
  • Serves mulled wine.
  • Serves white, rose and sparkling wine.
  • Serves red wine and serves beer.
  • Serves high alcoholic drinks.
  • Serves alcoholic beverages.
  • Performs the serving of starter foods.
  • Serves soup.
  • Performs savoury appetizer service.
  • Performs salad service.
  • Serves the main course.
  • Performs desert and fruit service.
  • Serves flambé.
  • Serves fondue.
  • Prepares the check according to the food prices.
  • Bids farewell to the guests.
  • Prepares the table again.
  • Prepares the room for the next shift.
  • Cleans tools, utensils and equipment.
  • Accepts gifts given by guests in accordance with the enterprise procedures.
  • Applies the business practices related to lost and found items.
  • Controls periodical cleaning operations in service areas.
  • Checks the works to detect and prevent pests.
  • Counts the materials.
  • Controls the order of service repositories.
  • Analyzes publications, innovations and technological developments related to the profession.
  • Analyzes the on-the-job training program for the new staff.
Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.

Further Info

Quantification and consideration; It is carried out in accordance with the conditions and methods defined in the relevant National Competence, in line with the Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation by the certification bodies authorized by MYK. In measurement and evaluation, different methods such as written and oral exams, performance exams, observation, interview, simulation, role-play, portfolio and on-the-job supervision are used.

Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.

Access Requirements

Entry condition is not required.

Conditions for SuccessObtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​
Progression Paths (Relationship Type)

Service Personnel Level 4 qualification certificate holder might obtain Bar Personnel Level 4 qualification certificate after accomplishing the qualification units beyond the common units.

Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies

Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000150


Qualification Title
Busser Level 4 VQA Vocational Qualification Certificate

Awarding Body
Vocational Qualifications Authority

Awarding Body Contact
Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara


Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 5131


EQF Level
4

TQF Level
4
The Qualification has been included in TQF on 03/10/2022

National Occupation Classification

ISCO 08: 5131


Category
Specific Purpose

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

This qualification is offered with the aim of recognizing prior learning in jobs and occupations that operate in predictable but open to change work environments, produce solutions to problems, and oversee routine tasks performed by others, using moderate theoretical and procedural knowledge and advanced factual knowledge.


Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.


Description

The person who has this qualification;

  • Explains the OHS and environmental protection legislation.
  • Describes methods of reducing environmental risks.
  • Analyzes activities related to food safety and quality management system.
  • Constitutes control measures for the appropriateness of food safety and quality.
  • Analyzes the activities to increase guest satisfaction.
  • Makes personal preparations.
  • Provides coordination between shifts.
  • Establishes the communication between subordinates and superiors.
  • Manages the subordinates.
  • Carries out activities in the area of responsibility.
  • Prepares food and drink service materials for the enterprise.
  • Makes the service area ready for service.
  • Maintains the tools and equipment.
  • Ensures that materials to be used during service are provided.
  • Provides table and lounge layout.
  • Welcomes guests and presents their food cards.
  • Takes the orders and allows the order to be delivered.
  • Serves water and bread.
  • Allows the service to be run without disruption.
  • Deals with guest requests and complaints.
  • Takes care of the accidents during service.
  • Reports breakthroughs in the workflow.
  • Serves brewed tea (black and herbal).
  • Serves Turkish coffee.
  • Serves filter coffee.
  • Serves espresso with traditional method.
  • Serves hot chocolate.
  • Serves sahlep.
  • Serves coffee prepared with French press.
  • Serves mulled wine.
  • Serves white, rose and sparkling wine.
  • Serves red wine and serves beer.
  • Serves high alcoholic drinks.
  • Serves alcoholic beverages.
  • Performs the serving of starter foods.
  • Serves soup.
  • Performs savoury appetizer service.
  • Performs salad service.
  • Serves the main course.
  • Performs desert and fruit service.
  • Serves flambé.
  • Serves fondue.
  • Prepares the check according to the food prices.
  • Bids farewell to the guests.
  • Prepares the table again.
  • Prepares the room for the next shift.
  • Cleans tools, utensils and equipment.
  • Accepts gifts given by guests in accordance with the enterprise procedures.
  • Applies the business practices related to lost and found items.
  • Controls periodical cleaning operations in service areas.
  • Checks the works to detect and prevent pests.
  • Counts the materials.
  • Controls the order of service repositories.
  • Analyzes publications, innovations and technological developments related to the profession.
  • Analyzes the on-the-job training program for the new staff.

Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.


Further Info

Quantification and consideration; It is carried out in accordance with the conditions and methods defined in the relevant National Competence, in line with the Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation by the certification bodies authorized by MYK. In measurement and evaluation, different methods such as written and oral exams, performance exams, observation, interview, simulation, role-play, portfolio and on-the-job supervision are used.


Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.


Access Requirements

Entry condition is not required.


Conditions for Success
Obtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​

Progression Paths (Relationship Type)

Service Personnel Level 4 qualification certificate holder might obtain Bar Personnel Level 4 qualification certificate after accomplishing the qualification units beyond the common units.


Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies


Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode