Yeterlilik Kodu | TR0030007614 | |
Yeterlilik Adı | Diş Hekimliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Necmettin Erbakan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yaka Mah. Yeni Meram Cad. Kasım Halife Sok. No: 11/1 (A Blok) No: 11 (B Blok) Posta Kodu: 42090 Meram / KONYA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.erbakan.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Diş muayenesi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 300 | |
Programın Normal Süresi | 5 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Fakültemiz öğrencilerini diş hekimliği mesleği alanında en ileri teknoloji ve en güncel bilgilerle yetiştirmek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgileri ile üst düzey meslek ve iletişim becerilerine sahip olarak mesleki uygulamalarını yapmalarını sağlamak. | |
Öğrenme Ortamları | Diş Hekimliği Fakültemizin 1., 2. ve 3. yılı "Temel Diş Hekimliği Dönemi"ni oluşturmaktadır. Eğitim programımızın ilk 3 yılı dönem olarak adlandırılan evreler halinde, ders temelli olarak yapılandırılmıştır."Klinik Diş Hekimliği Dönemi" eğitimin 4 üncü ve 5 inci yıllarından oluşur staj biçiminde yürütülür. klinik uygulama ve toplum sağlığına yönelik uygulamalara ağırlık verilen dönemlerdir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1.Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgileri edinmiş olmak ve bunları yaşamı boyunca uygular. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar; ara sınav, genel sınav, klinik uygulama sınavları, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, muafiyet sınavı ve mazeret sınavlarıdır. Bu sınavlar; yazılı, sözlü, her ikisi birden veya uygulamalı olarak yapılabilir. Sınavların yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılacağına, uygulama ve benzeri klinik çalışmaların nasıl değerlendirileceğine ilgili dersten sorumlu anabilim dalı ya da dallarının önerisi ile Fakülte Eğitim Komisyonunun görüşü alınarak, Fakülte Yönetim Kurulu karar verir. b)Bunlardan; | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | (1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı yoluyla yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim sağlar. Fakülteye kayıt yaptırabilmek için aşağıdaki şartlar aranır: a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak. b) ÖSYM tarafından yapılan merkezi yerleştirme sistemiyle veya uluslararası öğrenci olarak kayıt hakkı kazanmış olmak. c) Açık veya uzaktan eğitim dışında aynı düzeyde örgün programda kayıtlı olmamak. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin diş hekimliği programından mezun olabilmesi için eğitim-öğretim programında mevcut olan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları tamamlamış olması ve mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu program mezunlarına, ulusal mevzuat ve uygulamalara uygun olarak pratisyen diş hekimi olarak Diş Hekimliği alanında mesleğini icra etme imkânı sağlar. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030007614
ISCO 08
ISCO 08
Fakültemiz öğrencilerini diş hekimliği mesleği alanında en ileri teknoloji ve en güncel bilgilerle yetiştirmek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgileri ile üst düzey meslek ve iletişim becerilerine sahip olarak mesleki uygulamalarını yapmalarını sağlamak.
Eleştirel ve analitik bakış açısına sahip, güncel yöntem ve teknolojiyi kullanarak araştıran, çalışan, üreten ve yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli açık olan diş hekimleri yetiştirmek.
Hastalarımıza kaliteli ağız diş sağlığı hizmeti sunmak ve bunun için yenilikleri takip etmek.
Koruyucu önleyici ağız diş sağlığı hizmetlerini uygulamak ve hastaları ağız diş sağlığı hakkında bilinçlendirmek .
Mesleki deontoloji ve etik ilkeleri özümsemiş, görev, hak ve sorumluluklarının farkında ve toplumun sağlık ihtiyaçlarına duyarlı olarak sağlıkta kalite standartlarına uygun sağlık hizmeti veren diş hekimleri yetiştirmek.
Diş Hekimliği Fakültemizin 1., 2. ve 3. yılı "Temel Diş Hekimliği Dönemi"ni oluşturmaktadır. Eğitim programımızın ilk 3 yılı dönem olarak adlandırılan evreler halinde, ders temelli olarak yapılandırılmıştır."Klinik Diş Hekimliği Dönemi" eğitimin 4 üncü ve 5 inci yıllarından oluşur staj biçiminde yürütülür. klinik uygulama ve toplum sağlığına yönelik uygulamalara ağırlık verilen dönemlerdir.
1.Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgileri edinmiş olmak ve bunları yaşamı boyunca uygular.
2.Dental problemlerin çözümüne yönelik tanı ve tedavi planlaması ve güvenli, kanıta dayalı (doğruluğu kanıtlanmış) uygulamaları yapar.
3.Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygulayabilmek, problem çözme becerisi kazanır.
4.Diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım almak ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapabilme yeteneği kazanır.
5.Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek kendini sürekli geliştirerek, diş hekimliği mesleği ile ilgili güncel bilimsel çalışma ve gelişmeleri izlemek, değerlendirebilmek ve öğrendiklerini uygulamalarında kullanabilme becerisine hakim olur.
6.Hekim olmanın bilinci ile diş hekimliği tedavileri dışında, kendisi dahil, hizmet sunduğu toplumun ve bireylerin genel sağlığını ön planda tutan ve sağlıklılık durumlarını geliştirecek girişim ve uygulamaları yerine getirmek, bu konularda hastayı bilinçlendirerek yönlendirebilecek bilgiye sahip olur.
7.Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle karşılıklı anlayış, güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurabilmek ve iyi ilişkiler içinde bulunmak, her yaştaki ve kültürdeki hastaya psikolojik olarak uygun davranır.
8.Etik ve hijyenik kurallara uygun, hasta haklarına saygılı, insani değerleri ön planda tutan klinik ve laboratuvar çalışmaları yapar.
9.Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalıklı bireylere yönelik diş hekimliği uygulamaları yapabilmek veya gereken durumlarda tam teşkilatlı merkezlere yönlendirir.
10.Diş Hekimliği mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aletleri kullanabilmek ve diş hekimliği kliniklerinde kullanılan malzemeler hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
11.Terminolojiyi bilir,ağız hastalıkları teşhisi yapabilir,ağız hastalıklarını tedavi edebilir,hastaya tedavi olması için uzmana yönlendirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Sınavlar; ara sınav, genel sınav, klinik uygulama sınavları, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, muafiyet sınavı ve mazeret sınavlarıdır. Bu sınavlar; yazılı, sözlü, her ikisi birden veya uygulamalı olarak yapılabilir. Sınavların yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılacağına, uygulama ve benzeri klinik çalışmaların nasıl değerlendirileceğine ilgili dersten sorumlu anabilim dalı ya da dallarının önerisi ile Fakülte Eğitim Komisyonunun görüşü alınarak, Fakülte Yönetim Kurulu karar verir.
(1) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınav sonuçları sayısal puan ile ilan edilir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfırdır. Bir dersin sınav sonucunun, harf notuna karşılık gelen puan aralıkları ve katsayıları tabloda gösterildiği şekilde tanımlanır. Bu notların puan aralıkları değiştirilemez. (2) Harf notları ve katsayıları aşağıda gösterilmiştir:
a)Puanlar Notlar Katsayılar
90-100 AA 4.00
85-89 BA 3.50
75-84 BB 3.00
70-74 CB 2.50
60-69 CC 2.00
55-59 DC 1.50
50-54 DD 1.00
40-49 FD 0.50
0-39 FF 0.00
--- F 0.00
b)Bunlardan;
1)Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
2) (Değişik:RG-26/08/2024-32644) Uygulamalı dersler hariç, tüm teorik derslerde öğrencinin yıl ağırlıklı not ortalaması en az 2,00 olan öğrenci DC, DD olan dersleri de başarmış sayılır.”
3)FD ve FF notları başarısız not karşılığıdır. Ortak zorunlu derslerde ve seçmeli derslerde ders geçme esası uygulanır. Bir üst döneme geçmede ortak zorunlu derslerin ve seçmeli derslerin başarısı göz önünde bulundurulmaz.
4)F notu devamsızlık veya uygulamadan başarısız olması nedeniyle genel sınava girme hakkı bulunmayan öğrenciye verilir.
5)M (Muaf) notu programdan kaldırılan ve yerine yeni bir ders konulmayan herhangi bir derse verilen nottur.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı yoluyla yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim sağlar.
(1) Lise Diploması ve Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi". (2) Yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya SAT I, ACT vb. gibi uluslararası üniversite giriş sınavları. Adaylar, YÖS veya eşdeğer sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara erişim sağlar.
Fakülteye kayıt yaptırabilmek için aşağıdaki şartlar aranır: a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak. b) ÖSYM tarafından yapılan merkezi yerleştirme sistemiyle veya uluslararası öğrenci olarak kayıt hakkı kazanmış olmak. c) Açık veya uzaktan eğitim dışında aynı düzeyde örgün programda kayıtlı olmamak.
Bu program mezunlarına, ulusal mevzuat ve uygulamalara uygun olarak pratisyen diş hekimi olarak Diş Hekimliği alanında mesleğini icra etme imkânı sağlar.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030007614 | |
Qualification Title | Bachelor of Dentistry | |
Awarding Body | Necmettin Erbakan University | |
Awarding Body Contact | Yaka Mah. Yeni Meram Cad. Kasım Halife Sok. No: 11/1 (A Blok) No: 11 (B Blok) Posta Kodu: 42090 Meram / KONYA | |
Awarding Body Url | www.erbakan.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Dental studies | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 300 | |
Program Duration | 5 Yıl | |
Program Profile | Our faculty provides the most advanced technology and up-to-date information in the field of dentistry, ensuring that they maintain a high level of professional and communication skills, while maintaining professional records. We train dentists who possess a critical and analytical perspective, employ up-to-date methods and comprehensive research, work diligently, and maintain a constant openness to information and analysis, adhering to the principle of lifelong learning. | |
Learning Environments | The first, second, and third years of our Faculty of Dentistry constitute the "Basic Dentistry Period." The first three years of our program are structured in phases called semesters, based on coursework. The "Clinical Dentistry Period" consists of the fourth and fifth years of education, conducted as an internship. These periods focus on clinical practice and community health practices. | |
Description | 1. As a dentist, he/she has acquired the basic knowledge of clinical and social sciences required by his/her profession and applies them throughout his/her lifeAs a dentist, he/she has acquired the basic knowledge of clinical and social sciences required by his/her profession and athem throughout his/her life. 2.It makes diagnosis and treatment planning and safe, evidence-based (proven) applications for the solution of dental problems. 3. It gains the ability to apply the basic medical and scientific knowledge it has learned in both clinical and laboratory studies and problem-solving skills. 4. Performs intra- and interdisciplinary team work in various branches of dentistry, gains the ability to know the limits of their own knowledge and skills, to seek help from other healthcare professionals when necessary, and to cooperate with experts in their field4. Performs intra- and interdisciplinary team work in various branches of dentistry, gains the ability to know the limits of their own knowledge and skills, to seek help from other healthcare professionals when necessary, and to cooperate with experts in their field. 5.By constantly improving himself by adopting the importance of lifelong learning, he masters the ability to monitor, evaluate current scientific studies and developments related to the dental profession and to use what he has learned in practice. 6.With the awareness of being a physician, apart from dental treatments, he has the knowledge to guide the patient by raising awareness of these issues, to carry out initiatives and practices that prioritize the general health of the society and individuals he provides services to, including himself, and to improve their health status. 7.6.With the awareness of being a physician, apart from dental treatments, he has the knowledge to guide the patient by raising awareness of these issues, to carry out initiatives and practices that prioritize the general health of the society and individuals he provides services to, including himself, and to improve their health status. 7.Being able to communicate and have good relationships based on mutual understanding, trust and respect with the patient, patient relatives, colleagues and people working in the environment treats patients of all ages and cultures psychologically appropriately. 8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values. 9.8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values. 9.It directs t8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values. 9.It directs to fully organized centers to be able to practice dentistry for individuals who require special care or have systemic diseases, or if necessary. 10.To be able to use all kinds of instruments aimed at ensuring oral and dental health required by the dental profession and to have sufficient knowledge about the materials used in dental clinics. 11. Knows the terminology, can diagnose oral diseases, can treat oral diseases, and can refer the patient to a specialist for treatment | |
Key Competencies | He has the key competencies listed below at a pre-advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Exams are; midterm exams, final exams, clinical practice exams, make-up exams, single course exams, exemption exams and make-up exams. These exams can be conducted in written, oral, both orxams are; midterm exams, final exams, clinical practice exams, make-up exams, single course exams, exemption exams and make-up exams. These exams can be conducted in written, oral, both or practical form. The Board of Directors of the Faculty decides whether the exams will be conducted in written, oral or practical, how to evaluate practical and similar clinical studies, taking the recommendation of the department or branches responsible for the relevant course and the opinion of the Faculty Education Commission. | |
Quality Assurance | For monitoring the quality of higher education programs; The Council of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined byouncil of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education. The reports prepared based on these data, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.he “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher Education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Educational Programs: 1.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provi.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.3. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council. 2. Measurement and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues Measurement and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring.-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation.In addition, accreditation decisions made by accreditation organizati | |
Access Requirements | (1) High School Diploma, (2) Placement through a centralized, nationwide student selection and placement exam organized by the Assessment, Selection and Placement Center (OSYM). Candidates are given access to programs based on their composite scores consisting of central exam scores and high school grade point averages. (1) High School Diploma and "Equivalency Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) International Student Exam (YÖS) or SAT I, ACT etc., recognized by the Council of Higher Education (YÖK), which is the national authority 1) High School Diploma and "Equivalency Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) International Student Exam (YÖS) or SAT I, ACT etc., recognized by the Council of Higher Education (YÖK), which is the national authority in higher education. International university entrance exams such as . Candidates gain access to programs based on their scores from YÖS or equivalent exams. In order to enroll in the faculty, the following conditions are required: a) To be a graduate of a high school or equivalent vocational school. b) To have gained the right to enroll through the central placement system conducted by ÖSYM or as an international studentn order to enroll in the faculty, the following conditions are required: a) To be a graduate of a high scholl | |
Conditions for Success | In order for a student to graduate from the dentistry program, he/she must have completed all the courses, applications, internships and similar studies in the education program and have a minimum cumulative grade point average of 2.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | This program provides graduates with the opportunity to practice their profession in the field of Dentistry as a general dentist in accordance with national legislation and practices. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030007614
ISCO:08
ISCO:08
Our faculty provides the most advanced technology and up-to-date information in the field of dentistry, ensuring that they maintain a high level of professional and communication skills, while maintaining professional records. We train dentists who possess a critical and analytical perspective, employ up-to-date methods and comprehensive research, work diligently, and maintain a constant openness to information and analysis, adhering to the principle of lifelong learning.
The first, second, and third years of our Faculty of Dentistry constitute the "Basic Dentistry Period." The first three years of our program are structured in phases called semesters, based on coursework. The "Clinical Dentistry Period" consists of the fourth and fifth years of education, conducted as an internship. These periods focus on clinical practice and community health practices.
1. As a dentist, he/she has acquired the basic knowledge of clinical and social sciences required by his/her profession and applies them throughout his/her lifeAs a dentist, he/she has acquired the basic knowledge of clinical and social sciences required by his/her profession and athem throughout his/her life.
2.It makes diagnosis and treatment planning and safe, evidence-based (proven) applications for the solution of dental problems.
3. It gains the ability to apply the basic medical and scientific knowledge it has learned in both clinical and laboratory studies and problem-solving skills.
4. Performs intra- and interdisciplinary team work in various branches of dentistry, gains the ability to know the limits of their own knowledge and skills, to seek help from other healthcare professionals when necessary, and to cooperate with experts in their field4. Performs intra- and interdisciplinary team work in various branches of dentistry, gains the ability to know the limits of their own knowledge and skills, to seek help from other healthcare professionals when necessary, and to cooperate with experts in their field.
5.By constantly improving himself by adopting the importance of lifelong learning, he masters the ability to monitor, evaluate current scientific studies and developments related to the dental profession and to use what he has learned in practice.
6.With the awareness of being a physician, apart from dental treatments, he has the knowledge to guide the patient by raising awareness of these issues, to carry out initiatives and practices that prioritize the general health of the society and individuals he provides services to, including himself, and to improve their health status. 7.6.With the awareness of being a physician, apart from dental treatments, he has the knowledge to guide the patient by raising awareness of these issues, to carry out initiatives and practices that prioritize the general health of the society and individuals he provides services to, including himself, and to improve their health status.
7.Being able to communicate and have good relationships based on mutual understanding, trust and respect with the patient, patient relatives, colleagues and people working in the environment treats patients of all ages and cultures psychologically appropriately. 8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values. 9.8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values.
9.It directs t8.Performs clinical and laboratory studies in accordance with ethical and hygienic rules, respects patient rights, and prioritizes human values. 9.It directs to fully organized centers to be able to practice dentistry for individuals who require special care or have systemic diseases, or if necessary.
10.To be able to use all kinds of instruments aimed at ensuring oral and dental health required by the dental profession and to have sufficient knowledge about the materials used in dental clinics.
11. Knows the terminology, can diagnose oral diseases, can treat oral diseases, and can refer the patient to a specialist for treatment
He has the key competencies listed below at a pre-advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Exams are; midterm exams, final exams, clinical practice exams, make-up exams, single course exams, exemption exams and make-up exams. These exams can be conducted in written, oral, both orxams are; midterm exams, final exams, clinical practice exams, make-up exams, single course exams, exemption exams and make-up exams. These exams can be conducted in written, oral, both or practical form. The Board of Directors of the Faculty decides whether the exams will be conducted in written, oral or practical, how to evaluate practical and similar clinical studies, taking the recommendation of the department or branches responsible for the relevant course and the opinion of the Faculty Education Commission.
(1) Exams are evaluated out of 100 points. Exam results are announced with numerical scores. If a student does not take an exam, the score is zeroxams are evaluated out of 100 points. Exam results are announced with numerical scores. If a student does not take an exam, the score is zero. The score ranges and coefficients corresponding to the letter grades of a course's exam) Exams aluated out of 100 points. Exam results are anams are evaluated out of 100 points. Exam results ars are evaluated out of 100 pnExam res) Exams are evaluated out of 100 points. Exam results are announced with numerical scores. If a student does not take an exam, the score is zero. The score ranges and coefficients corresponding to the letter grades of a course's exam results are defined as shown in the table. The score ranges of these grades cannot be changed. (2) Letter grades and coefficients are shown below:
a)Points Grades Coefficients
90-100 AA 4.00
85-89 BA 3.50
75-84 BB 3.00
70-74 CB 2.50
60-69 CC 2.00
55-59 DC 1.50
50-54 DD 1.00
40-49 FD 0.50
0-39 FF 0.00
--- F 0.00
b)Of these;
1)A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC from a course is considered to have passed that course. 1)A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC from a course is considered to have passed that course.
2) (Changed: OG-26/08/2024-32644) Except for practical courses, a student whose student's year-wA student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC from a course is considered to have passed that course.
2) (Changed: OG-26/08/2024-32644) Except for practical courses, a student whose student's year-weighted grade point average is at least 2.00 in all theoretical courses is considered to have completed DC, DD courses.”
3)FD and FF grades are equivalent to failed grades. The course passing principle is applied in common compulsory courses and elective courses. The success of common compulsory courses and elective courses is not taken into account in the transition to the next semester.
4)An F grade is given to a student who is not entitled to take the general exam due to absenteeism or failure in the application.
5)An M (Exempt) grade is given to any course that has been removed from the program and no new course has been put in its place
For monitoring the quality of higher education programs; The Council of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined byouncil of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education. The reports prepared based on these data, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.he “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher Education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Educational Programs: 1.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provi.1. The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.3. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council. 2. Measurement and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues Measurement and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring.-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation.In addition, accreditation decisions made by accreditation organizati
(1) High School Diploma, (2) Placement through a centralized, nationwide student selection and placement exam organized by the Assessment, Selection and Placement Center (OSYM). Candidates are given access to programs based on their composite scores consisting of central exam scores and high school grade point averages.
(1) High School Diploma and "Equivalency Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) International Student Exam (YÖS) or SAT I, ACT etc., recognized by the Council of Higher Education (YÖK), which is the national authority
1) High School Diploma and "Equivalency Certificate" issued by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) International Student Exam (YÖS) or SAT I, ACT etc., recognized by the Council of Higher Education (YÖK), which is the national authority in higher education. International university entrance exams such as . Candidates gain access to programs based on their scores from YÖS or equivalent exams. In order to enroll in the faculty, the following conditions are required: a) To be a graduate of a high school or equivalent vocational school. b) To have gained the right to enroll through the central placement system conducted by ÖSYM or as an international studentn order to enroll in the faculty, the following conditions are required: a) To be a graduate of a high scholl
This program provides graduates with the opportunity to practice their profession in the field of Dentistry as a general dentist in accordance with national legislation and practices.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
The qualification is valid continuously.