Yeterlilik Kodu

TR0030217066

Yeterlilik Adı
Biyoloji Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur.
  • Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir.
  • Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir.
  • Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur.
  • Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar.
  • Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur.
  • İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur.
  • Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder.
  • Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır.
  • Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır.
  • Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. Öğrenme Yetkinliği - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. Alana Özgü Yetkinlik - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıMezuniyet koşulları ile ilgilli olarak Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü yönetmeliği bakabilirsiniz. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107)
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında biyoloji öğretmeliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin biyoloji eğitimi alanında akademik personel olarak çalışabilir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217066


Yeterlilik Adı
Biyoloji Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur.
  • Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir.
  • Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir.
  • Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur.
  • Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar.
  • Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur.
  • İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur.
  • Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder.
  • Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır.
  • Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır.
  • Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. Öğrenme Yetkinliği - Biyoloji eğitimi ile ilgili alan bilgisini geliştirir, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak uzmanlık düzeyinde araştırma yapma becerisine sahip olur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Alanı ile ilgili problem durumlarında yeni bir bilimsel bir yöntemi kullanır, araştırma sonuçlarını bilimsel bir yayına dönüştürerek bilime katkıda bulunur. - İnsanlar arasındaki ilişkileri yönlendiren kural ve ilkeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar, alanı ile ilgili uluslararası etkinliklerde yabancı dilde özgün görüşünü tartışır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ve güncel bilgisayar yazılımlarını uzmanlık düzeyinde kullanır. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder. Alana Özgü Yetkinlik - Disiplinlerarası araştırmalarda ve projelerde etkin olarak çalışır, sorumluluk alır, uzmanlık bilgilerini yeni ve farklı sorunların çözümünde kullanır, özgün sonuçlara ulaşır. - Alanı ile ilgili araştırmalarda üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak sistematik bir yaklaşımla yeni bilgililer edinir. - Yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır, çözüm önerileri geliştirir. - Alanıyla ilgili özgün bir araştırma tasarlar, uygun araştırma teknik ve yöntemlerini belirler, uygular; araştırma verilerinin analiz eder, ulaştığı sonuçlarla bilime katkıda bulunur. - Ulusal ve uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yapar. - Alanı ile ilgili bilimsel bir etkinlikte özgün görüşünü savunur. - Biyoloji eğitimi ile bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasında uygun öğretim yöntem ve stratejisini geliştirir ve öğrenme öğretme durumlarında etik kurallara dikkat eder. - Alanı ile ilgili her türlü sorunun çözümünde sorumluluk alır, ihtiyaç duyulan kurum ve kişilerle işbirliği içinde çalışır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Mezuniyet koşulları ile ilgilli olarak Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü yönetmeliği bakabilirsiniz. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107)

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında biyoloji öğretmeliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin biyoloji eğitimi alanında akademik personel olarak çalışabilir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217066

Qualification Title
BİYOLOJİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasBiology
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. Write a scientific article on biology education in national and international journals. Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values.

Key Competencies-
Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. SKILLS Cognitive, Practical - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Communication and Social Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Field-based Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. SKILLS Cognitive, Practical - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Communication and Social Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Field-based Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Please look at the Institute Regulations about graduation requirements. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107)
Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students can serve as a biology teacher at various schools or academic staff at universities.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217066


Qualification Title
BİYOLOJİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. Write a scientific article on biology education in national and international journals. Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values.


Key Competencies
-

Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. SKILLS Cognitive, Practical - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Communication and Social Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Field-based Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. SKILLS Cognitive, Practical - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Learning Competence - Develop the content knowledge about biology education and have the skill to do research at expert-level by using his/her extensive knowledge. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. Communication and Social Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Follow a new scientific method for the problems regarding his/her field of study and contribute to science through producing a scientific publication by the research results. - Assess critically the rules and principles that guide the relationships between people and when necessary, guide the actions to change them. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Establish oral and written communication in foreign language and discuss his/her original opinion in foreign language in an international activity regarding his/her field of study. - Use the information and communication technologies and current software programs at expert-level in the researches on biology education. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Field-based Competence - Work efficiently in interdisciplinary researches and projects, undertake responsibility and use the expert-knowledge for solving new and different problems and reach original solutions. - Obtain new knowledge by using high-level mental processes and adopting a systematic approach in researches on biology education. - Analyse the new concepts, opinions and approaches in respect of their different dimensions and follow a scientific and critical attitude and develop solution suggestions. - Design an original research about his/her field of study, determine and apply the suitable research techniques and methods, analyse the research data and contribute to science through the results he/she has reached. - Write a scientific article on biology education in national and international journals. - Defend his/her original opinion about his/her field of study in a scientific activity. - Develop the suitable teaching methods and strategies to enable students acquire the knowledge and skills regarding biology education and respect ethical rules in learning and teaching situations. - Undertake responsibility for the solution of any problems in his field of study, cooperate with the required organizations and persons and respect scientific and ethical values. Please look at the Institute Regulations about graduation requirements. (http://gazi.edu.tr/posts/download?id=229107)

Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students can serve as a biology teacher at various schools or academic staff at universities.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address