Yeterlilik Kodu

TR0030016055

Yeterlilik Adı
Biyokimya ve Moleküler Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.acibadem.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyokimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Biyokimya ve Moleküler Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı’nın amacı, her gün hızla değişerek ve yenilenerek ilerleyen bilim ve teknoloji çağına ayak uydurmak için güçlü bir ekip çalışması ruhu ile düşünme, sorgulama, fikir üretme, araştırma ve üretime katkı yapabilecek kendi alanında dünyanın önde gelen nitelikli bilim adamlarının yetişmesini sağlamaya öncülük etmektir. İş olanakları ve çeşitli bölgelerden tercih edilirlik açısından üstün olan araştırmacı yetiştirmeyi amaçlayan bu programı tamamlayan bir öğrenci, üniversiteler ile araştırma merkezleri gibi tüzel ve özel kuruluşlarda araştırmacı olarak görev yapabileceği gibi hastalıkların tanı ve tedavi merkezleri gibi tıp fakülteleri ve sağlık sektörünün birçok laboratuarlarında deneyimli elemanlar olarak çalışabileceklerdir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlıkta ve hastalıkta gözlenen önemli hücresel ve kimyasal olayları moleküler düzeyde ayrıntılı bir şekilde öğrenir.
  • Genetik, sinyal iletimi ve metabolik reaksiyonları ve bunların birbiriyle ilişkisini biyokimyasal ve moleküler biyolojik yaklaşımları kullanarak güncel bilgilerin ışığında bütünsel bir bakış açısıyla değerlendirir.
  • Laboratuvarda kullanılan teknik ekipman, özgün cihaz ve yöntemleri eğitim ve araştırma alanlarında multidisipliner yaklaşımlarla kullanır.
  • Literatürdeki güncel bilimsel gelişmeleri geçerli bilgi kaynaklarına ulaşarak takip eder.
  • Özgün bir deneysel çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, sonuçlandırır ve bulguları literatür bilgilerini kullanarak yorumlar.
  • Yaptığı özgün deneysel çalışmanın bulgularını bilimsel toplantılarda sunar, ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.
  • Bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerini benimser ve uygular.
  • Alanındaki yeni bilgiyi ve teknolojik gelişmeleri takip eder, tasarlayacağı bilimsel projelerde bu bilgileri kullanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • BMB programındaki her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından farklı ölçme ve değerlendirme teknikleri uygulanmaktadır. Buna bağlı olarak, ara sınav, final, laboratuvar uygulaması, seminer, proje, makale tartışması gibi farklı yöntemler mevcuttur. Her ders için ölçme ve değerlendirme yöntemi detaylı olarak ders bilgi paketlerinde verilmiştir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Dil Yeterliliği

Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yabancı dil sınavlarından;

TOEFL-IBT: En az 60 puan

YDS/ÜDS/KPDS/YÖKDİL: En az 50 puan

Yabancı dil belgesine sahip olmayan adaylar için Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak olan Yabancı Dil Yeterlilik Sınavından en az 50 puan almış olmaları istenecektir.

Bilimsel Yeterlilik

Adayların Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) elde edecekleri sayısal puanın en az 55 olması gerekmektedir

Başarma Şartları Programdaki mezuniyet koşulunu oluşturan dersleri alarak ve kriterleri yerine getirerek başarılı olmuş, tez çalışmasını başarıyla tamamlamış ve tez savunma sınavında başarılı bulunmuş öğrenciler, gnel not ortalaması en az Sağlık Bilimleri Enstitüsünün belirlediği geçme notu olmak kaydıyla ve her yıl kongrelere sunulmuş bir abstract; ve tezinin SCI-SCI-expanded kapsamındaki dergilerde yayına yollanmış olması kaydıyla tezli yüksek lisans öğrenimini başarı ile tamamlamış sayılırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yüksek lisanstan mezun olan öğrenciler, doktora eğitimlerine devam edebilir veya ilaç sektörü/arge merkezlerinde araştırmacı olarak çalışabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030016055


Yeterlilik Adı
Biyokimya ve Moleküler Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Biyokimya ve Moleküler Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı’nın amacı, her gün hızla değişerek ve yenilenerek ilerleyen bilim ve teknoloji çağına ayak uydurmak için güçlü bir ekip çalışması ruhu ile düşünme, sorgulama, fikir üretme, araştırma ve üretime katkı yapabilecek kendi alanında dünyanın önde gelen nitelikli bilim adamlarının yetişmesini sağlamaya öncülük etmektir. İş olanakları ve çeşitli bölgelerden tercih edilirlik açısından üstün olan araştırmacı yetiştirmeyi amaçlayan bu programı tamamlayan bir öğrenci, üniversiteler ile araştırma merkezleri gibi tüzel ve özel kuruluşlarda araştırmacı olarak görev yapabileceği gibi hastalıkların tanı ve tedavi merkezleri gibi tıp fakülteleri ve sağlık sektörünün birçok laboratuarlarında deneyimli elemanlar olarak çalışabileceklerdir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlıkta ve hastalıkta gözlenen önemli hücresel ve kimyasal olayları moleküler düzeyde ayrıntılı bir şekilde öğrenir.
  • Genetik, sinyal iletimi ve metabolik reaksiyonları ve bunların birbiriyle ilişkisini biyokimyasal ve moleküler biyolojik yaklaşımları kullanarak güncel bilgilerin ışığında bütünsel bir bakış açısıyla değerlendirir.
  • Laboratuvarda kullanılan teknik ekipman, özgün cihaz ve yöntemleri eğitim ve araştırma alanlarında multidisipliner yaklaşımlarla kullanır.
  • Literatürdeki güncel bilimsel gelişmeleri geçerli bilgi kaynaklarına ulaşarak takip eder.
  • Özgün bir deneysel çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, sonuçlandırır ve bulguları literatür bilgilerini kullanarak yorumlar.
  • Yaptığı özgün deneysel çalışmanın bulgularını bilimsel toplantılarda sunar, ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.
  • Bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerini benimser ve uygular.
  • Alanındaki yeni bilgiyi ve teknolojik gelişmeleri takip eder, tasarlayacağı bilimsel projelerde bu bilgileri kullanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • BMB programındaki her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından farklı ölçme ve değerlendirme teknikleri uygulanmaktadır. Buna bağlı olarak, ara sınav, final, laboratuvar uygulaması, seminer, proje, makale tartışması gibi farklı yöntemler mevcuttur. Her ders için ölçme ve değerlendirme yöntemi detaylı olarak ders bilgi paketlerinde verilmiştir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Dil Yeterliliği

Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yabancı dil sınavlarından;

TOEFL-IBT: En az 60 puan

YDS/ÜDS/KPDS/YÖKDİL: En az 50 puan

Yabancı dil belgesine sahip olmayan adaylar için Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak olan Yabancı Dil Yeterlilik Sınavından en az 50 puan almış olmaları istenecektir.

Bilimsel Yeterlilik

Adayların Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) elde edecekleri sayısal puanın en az 55 olması gerekmektedir


Başarma Şartları
Programdaki mezuniyet koşulunu oluşturan dersleri alarak ve kriterleri yerine getirerek başarılı olmuş, tez çalışmasını başarıyla tamamlamış ve tez savunma sınavında başarılı bulunmuş öğrenciler, gnel not ortalaması en az Sağlık Bilimleri Enstitüsünün belirlediği geçme notu olmak kaydıyla ve her yıl kongrelere sunulmuş bir abstract; ve tezinin SCI-SCI-expanded kapsamındaki dergilerde yayına yollanmış olması kaydıyla tezli yüksek lisans öğrenimini başarı ile tamamlamış sayılırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yüksek lisanstan mezun olan öğrenciler, doktora eğitimlerine devam edebilir veya ilaç sektörü/arge merkezlerinde araştırmacı olarak çalışabilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030016055

Qualification Title
Master Of Science in Biochemistry And Molecular Biology (With Thesis)
Awarding BodyAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar University
Awarding Body ContactAcıbadem Mehmet Ali Aydinlar University
Awarding Body Urlhttp://www.acibadem.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasBiochemistry
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile
  • The purpose of Acibadem University Health Sciences Institute’s ‘Biochemistry and Molecular Biology’ Doctoral Program is to educate qualified scientists, who have strong team work spirit, questioning, idea production and investigation mentality and who can also contribute to production.
  • Today, Biochemistry and Molecular Biology are the two fastest developing scientific fields and have substantial effect on sectors such as medicine, pharmacology, agriculture, husbandry, industry and environment globally, as much as in our country. All of the modern biotechnologic products are based on the knowledge at hand about biochemistry and molecular biology.
  • In this doctoral program, the goal is to teach students cellular and chemical incidents, which are observed at health and sickness, at molecular level. Genetics, signal transduction and metabolic reactions form a grift interaction web that has harmony with the environment. Genetic changes such as mutation and polymorphism, which affect single molecule, have also effect on cellular behaviour besides chemical process. This way, they might have significant effect on the organs’ functions and the organism itself. Because of these reasons, today’s biochemistry involves a wide interdisciplinary web of genomics, proteomics, gene and protein network, as well as lipid, carbohydrate and protein metabolic pathway, cellular communication and signal cascades and also organs’ complex diseases and cardiovascular circulation. And in modern biochemical researches, as parallel to that wide content, advanced techniques such as microarrays, peptides, proteins and mass – spectrometry anlysis of biomolecules are also in use. Students, who attend this doctoral program, will gain experience about clinical and laboratory aspects of biochemical and genetic researches, besides acquisition of wide theoric knowledge about an interdisciplinary program.
  • As a result, a student, who graduates from this program that aims to educate preemptible researchers in terms of career opportunities and preferability in various areas, will be able to become an academician or a researcher at public or private institutions such as universities and research centers and also will have executive positon opportunities at medical faculties’ and health institutions’ diagnosis and tratment laboratories.
Learning Environments
  • Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training takes place in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships in workplaces.
Description
  • Learn the important cellular and chemical events observed in health and disease at the molecular level.
  • Evaluate genetic, signal transduction and metabolic reactions and their relation with a general overview in the light of current information using biochemical and molecular biological approaches
  • Use the technical equipment and original devices in the laboratory and learn the methods with multidisciplinary approaches in the fields of education and research.
  • Follow actual scientific developments in the literature by accessing valid sources of information
  • Design an original experimental study, manage, conclude and interpret the results using the literature.
  • Present original experimental study results in scientific meetings and publish in national / international refereed journal
  • Adopt and apply the principles of scientific research and publication ethics
  • Follow the new knowledge and technological developments in the field and use this information in scientific projects
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

Literacy competence
Multilingual competence
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
Digital competence
Personal, social and learning to learn competence
Citizenship competence
Entrepreneurial competence
Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • For the evaluation of students, different assessment and evaluation methods such as midterm, project presentation, practice exam, final exam and article discussion are used.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Language Proficiency:

 

TOEFL-IBT: At least 60

YDS/ÜDS/KPDS/YÖKDİL: At least 50

Candidates who do not have a foreign language certificate will be asked to get at least 50 points from the Foreign Language Proficiency Exam that will be held by Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University Foreign Languages ??Department.

Additionally,

Candidates must have a minimum score of 55 from the Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Examination (ALES).

Conditions for Success Students who have successfully completed the courses in the program and have fulfilled the graduation criteria, who have successfully completed their thesis work, who have been successful in the thesis defense exam and who has submitted an abstract each year and who has submitted the thesis work to a journal covered in SCI-SCI expanded are considered to have successfully completed the masters's degree program provided that the GPA is at least the passing grade determined by the Institute of Health Science.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Students can either proceed to doctorate education or work at pharmaceutical industry or R&D centers.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Postgraduate Education and Training Regulation
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030016055


Qualification Title
Master Of Science in Biochemistry And Molecular Biology (With Thesis)

Awarding Body
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University

Awarding Body Contact
Acıbadem Mehmet Ali Aydinlar University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile
  • The purpose of Acibadem University Health Sciences Institute’s ‘Biochemistry and Molecular Biology’ Doctoral Program is to educate qualified scientists, who have strong team work spirit, questioning, idea production and investigation mentality and who can also contribute to production.
  • Today, Biochemistry and Molecular Biology are the two fastest developing scientific fields and have substantial effect on sectors such as medicine, pharmacology, agriculture, husbandry, industry and environment globally, as much as in our country. All of the modern biotechnologic products are based on the knowledge at hand about biochemistry and molecular biology.
  • In this doctoral program, the goal is to teach students cellular and chemical incidents, which are observed at health and sickness, at molecular level. Genetics, signal transduction and metabolic reactions form a grift interaction web that has harmony with the environment. Genetic changes such as mutation and polymorphism, which affect single molecule, have also effect on cellular behaviour besides chemical process. This way, they might have significant effect on the organs’ functions and the organism itself. Because of these reasons, today’s biochemistry involves a wide interdisciplinary web of genomics, proteomics, gene and protein network, as well as lipid, carbohydrate and protein metabolic pathway, cellular communication and signal cascades and also organs’ complex diseases and cardiovascular circulation. And in modern biochemical researches, as parallel to that wide content, advanced techniques such as microarrays, peptides, proteins and mass – spectrometry anlysis of biomolecules are also in use. Students, who attend this doctoral program, will gain experience about clinical and laboratory aspects of biochemical and genetic researches, besides acquisition of wide theoric knowledge about an interdisciplinary program.
  • As a result, a student, who graduates from this program that aims to educate preemptible researchers in terms of career opportunities and preferability in various areas, will be able to become an academician or a researcher at public or private institutions such as universities and research centers and also will have executive positon opportunities at medical faculties’ and health institutions’ diagnosis and tratment laboratories.

Learning Environments
  • Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training takes place in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships in workplaces.

Description
  • Learn the important cellular and chemical events observed in health and disease at the molecular level.
  • Evaluate genetic, signal transduction and metabolic reactions and their relation with a general overview in the light of current information using biochemical and molecular biological approaches
  • Use the technical equipment and original devices in the laboratory and learn the methods with multidisciplinary approaches in the fields of education and research.
  • Follow actual scientific developments in the literature by accessing valid sources of information
  • Design an original experimental study, manage, conclude and interpret the results using the literature.
  • Present original experimental study results in scientific meetings and publish in national / international refereed journal
  • Adopt and apply the principles of scientific research and publication ethics
  • Follow the new knowledge and technological developments in the field and use this information in scientific projects

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

Literacy competence
Multilingual competence
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
Digital competence
Personal, social and learning to learn competence
Citizenship competence
Entrepreneurial competence
Cultural awareness and expression competence


Further Info
  • For the evaluation of students, different assessment and evaluation methods such as midterm, project presentation, practice exam, final exam and article discussion are used.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Language Proficiency:

 

TOEFL-IBT: At least 60

YDS/ÜDS/KPDS/YÖKDİL: At least 50

Candidates who do not have a foreign language certificate will be asked to get at least 50 points from the Foreign Language Proficiency Exam that will be held by Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University Foreign Languages ??Department.

Additionally,

Candidates must have a minimum score of 55 from the Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Examination (ALES).


Conditions for Success
Students who have successfully completed the courses in the program and have fulfilled the graduation criteria, who have successfully completed their thesis work, who have been successful in the thesis defense exam and who has submitted an abstract each year and who has submitted the thesis work to a journal covered in SCI-SCI expanded are considered to have successfully completed the masters's degree program provided that the GPA is at least the passing grade determined by the Institute of Health Science.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Students can either proceed to doctorate education or work at pharmaceutical industry or R&D centers.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Postgraduate Education and Training Regulation
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address