Yeterlilik Kodu

TR0030221751

Yeterlilik Adı
Bilim Tarihi Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBeyazıt, 34452 Fatih/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.istanbul.edu.tr/tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 , Genel Alan Kodu: 2 - Temel Alan Kodu: 22 - 225

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Amaç: Türkiye'nin bilim ve teknoloji mirası konusundaki çalışmaları artırmak. Kütüphane, müze ve arşivlerde bulunan ve bu mirası belgeleyen yazma-baskı eserler, bilimsel aletler ve objeler, belge ve görsel malzemeleri inceleyecek araştırmacılar yetiştirmek. Türkiye'de geleneksel ve modern teknolojilerin kullanımı, sanayi tesislerinin kuruluşu, bilimsel düşünce ve yaklaşımların gelişim tarihini araştırmak. Hedef: Bilim ve teknoloji tarihiyle ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ve popüler yayınlarda bulunmak. Bilim ve teknoloji mirasımızı koruma çalışmalarına katkıda bulunmak. Bilim ve teknoloji tarihi konusundaki lisansüstü çalışmaları artırmak.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak
  • Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak
  • Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanını destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak
  • Alanıyla ilgili ürettiği ve elde ettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olmak
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanabilmek
  • Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme becerisine sahip olmak
  • Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmede ekip kurabilmek ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek
  • Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunabilmek
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilmek
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek
  • Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilmek
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek
  • Bir kaynak dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşabilmek
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olmak
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin, bilim tarihi alanıyla ilgili güncel literatürü takip etmelerini sağlamak. Öğrencilerin bilim tarihi alanıyla ilgili kaynak eserleri tanımalarına yönelik çalışmalar yaptırmak. Öğrencilere, ödev vermek, sunum yaptırmak, bilimsel toplantılara katılımlarını sağlamak. Öğretim elemanları ve öğrencileri arasında görsel ve yazılı ders materyallerinin paylaşılmasını sağlamak.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde doktora diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • Lisans mezunu olmak
  • Ales sınavına girmiş ve yeterli puan almış olmak
  • ÜDS/KPDS veya YÖK tarafından eşdeğerkiği kabul edilmiş Yabancı Dil sınavlarından birine girmiş ve yeterli puanı almış olmak
  • Anabilim Dalı tarafından yapılan mülakata girmek Minimum kabul puanları ve ağırlıkları İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği koşullar çerçevesinde saptanmaktadır.
Başarma ŞartlarıBilim Tarihi Doktoru
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Benzer programları yürüten akademik birimlerle ulusal ve uluslararası ortak çalıştaylar düzenleyerek.
  • Mezunlar arası iletişimi etkin hale getirerek program kalitesinin arttırılmasına yönelik stratejilerin hazırlanmasında işbirliği yaparak.
  • Türkiye'de istihdama yönelik değişik kurumlarda tanıtım günleri düzenleyerek.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030221751


Yeterlilik Adı
Bilim Tarihi Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Beyazıt, 34452 Fatih/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 , Genel Alan Kodu: 2 - Temel Alan Kodu: 22 - 225


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 , Genel Alan Kodu: 2 - Temel Alan Kodu: 22 - 225


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Amaç: Türkiye'nin bilim ve teknoloji mirası konusundaki çalışmaları artırmak. Kütüphane, müze ve arşivlerde bulunan ve bu mirası belgeleyen yazma-baskı eserler, bilimsel aletler ve objeler, belge ve görsel malzemeleri inceleyecek araştırmacılar yetiştirmek. Türkiye'de geleneksel ve modern teknolojilerin kullanımı, sanayi tesislerinin kuruluşu, bilimsel düşünce ve yaklaşımların gelişim tarihini araştırmak. Hedef: Bilim ve teknoloji tarihiyle ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ve popüler yayınlarda bulunmak. Bilim ve teknoloji mirasımızı koruma çalışmalarına katkıda bulunmak. Bilim ve teknoloji tarihi konusundaki lisansüstü çalışmaları artırmak.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak
  • Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak
  • Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanını destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak
  • Alanıyla ilgili ürettiği ve elde ettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olmak
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanabilmek
  • Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme becerisine sahip olmak
  • Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmede ekip kurabilmek ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek
  • Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunabilmek
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilmek
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek
  • Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilmek
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek
  • Bir kaynak dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşabilmek
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olmak

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin, bilim tarihi alanıyla ilgili güncel literatürü takip etmelerini sağlamak. Öğrencilerin bilim tarihi alanıyla ilgili kaynak eserleri tanımalarına yönelik çalışmalar yaptırmak. Öğrencilere, ödev vermek, sunum yaptırmak, bilimsel toplantılara katılımlarını sağlamak. Öğretim elemanları ve öğrencileri arasında görsel ve yazılı ders materyallerinin paylaşılmasını sağlamak.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde doktora diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • Lisans mezunu olmak
  • Ales sınavına girmiş ve yeterli puan almış olmak
  • ÜDS/KPDS veya YÖK tarafından eşdeğerkiği kabul edilmiş Yabancı Dil sınavlarından birine girmiş ve yeterli puanı almış olmak
  • Anabilim Dalı tarafından yapılan mülakata girmek Minimum kabul puanları ve ağırlıkları İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği koşullar çerçevesinde saptanmaktadır.

Başarma Şartları
Bilim Tarihi Doktoru

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Benzer programları yürüten akademik birimlerle ulusal ve uluslararası ortak çalıştaylar düzenleyerek.
  • Mezunlar arası iletişimi etkin hale getirerek program kalitesinin arttırılmasına yönelik stratejilerin hazırlanmasında işbirliği yaparak.
  • Türkiye'de istihdama yönelik değişik kurumlarda tanıtım günleri düzenleyerek.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030221751

Qualification Title
Awarding BodyISTANBUL UNIVERSITY
Awarding Body ContactBeyazıt, 34452 Fatih/Istanbul
Awarding Body Urlhttps://www.istanbul.edu.tr/en/_
OrientationGeneral
EQF Level1
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 1
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030221751


Qualification Title

Awarding Body
ISTANBUL UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Beyazıt, 34452 Fatih/Istanbul


Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
1

TQF Level
1
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address