Yeterlilik Kodu

TR0030010588

Yeterlilik Adı
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Bilgisayar kullanımı
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE)alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
  • BÖTE ve tarihi ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • BÖTE alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir.
  • Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
  • Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
  • BÖTE alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
  • BÖTE alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
  • Problem çözme yeteneklerini hem BÖTE alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
  • BÖTEde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
  • Araştırma, uygulama ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
  • "Mesleki gelişim" ve "yaşam boyu öğrenme" ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
  • BÖTE alanında meydana gelen gelişmeleri yerel (ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda) ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
  • BÖTE ve tarihi alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
  • Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
  • BÖTE ve tarihiye ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
  • BÖTE alanında yapılan çalışmalarda uyulması gereken etik kuralları bilir, değerlendirir ve öğretebilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Eğitim Bilimleri Enstitüsü yönetmeliğine göre öğrencinin herhangi bir anabilim dalında tezli veya tezsiz yüksek lisans programına başvurabilmesi için; ilgili enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olması gerekir. İlgili anabilim dalının ALES puanının %60'ı ile lisans AGNO’sunun % 40'ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır, ilgili anabilim/anasanat dalı için ilan edilen kontenjanlara yerleştirilir.

Başarma ŞartlarıBölümün ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik (60 AKTS karşılığı) ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

BÖTE'de yüksek lisansını tamamlayan öğrenciler, BÖTE alanından doktoraya kabul edilen programlarda doktora yapabilirler. Diğer taraftan, öğrenciler, bilişim ve eğitim sektörlerde teknik eleman, yönetici ve proje lideri gibi görevler alabileceklerdir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010588


Yeterlilik Adı
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE)alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
  • BÖTE ve tarihi ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • BÖTE alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir.
  • Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
  • Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
  • BÖTE alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
  • BÖTE alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
  • Problem çözme yeteneklerini hem BÖTE alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
  • BÖTEde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
  • Araştırma, uygulama ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
  • "Mesleki gelişim" ve "yaşam boyu öğrenme" ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
  • BÖTE alanında meydana gelen gelişmeleri yerel (ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda) ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
  • BÖTE ve tarihi alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
  • Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
  • BÖTE ve tarihiye ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
  • BÖTE alanında yapılan çalışmalarda uyulması gereken etik kuralları bilir, değerlendirir ve öğretebilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Eğitim Bilimleri Enstitüsü yönetmeliğine göre öğrencinin herhangi bir anabilim dalında tezli veya tezsiz yüksek lisans programına başvurabilmesi için; ilgili enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olması gerekir. İlgili anabilim dalının ALES puanının %60'ı ile lisans AGNO’sunun % 40'ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır, ilgili anabilim/anasanat dalı için ilan edilen kontenjanlara yerleştirilir.


Başarma Şartları
Bölümün ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik (60 AKTS karşılığı) ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında yüksek lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

BÖTE'de yüksek lisansını tamamlayan öğrenciler, BÖTE alanından doktoraya kabul edilen programlarda doktora yapabilirler. Diğer taraftan, öğrenciler, bilişim ve eğitim sektörlerde teknik eleman, yönetici ve proje lideri gibi görevler alabileceklerdir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010588

Qualification Title
Computer Education and Instructional Technology (CEIT) Postgraduate Diploması
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasComputer use
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Have expert level subject and professional knowledge in Computer Education and Instructional Technology(CEIT).
  • Understands the relationship between CEIT, history of CEIT and other disciplines.
  • Use the theoretical and applied knowledge gained in the field of CEIT for the purpose of research and teaching.
  • Recognize any problem in CEIT, develop possible solutions, put in practice and test these possible solutions, reach a conclusion by using the gathered data.
  • Take responsibilities when encounter problems in the methods and system used in CEIT to develop new strategic approaches and solutions.
  • Carry out research, education, and application works as an individual or as a team member.
  • Practices problem solving skills in the field of CEIT and interdisciplinary studies as well.
  • Evaluate new findings in the field of CEIT and history of CEIT in an unbiased and critical manner.
  • Apply principles of "Professional Development" and "Lifelong Learning" to himself and others.
  • Evaluate critically the social relations in vocational and professional environments and may lead to future studies to improve them when necessary.
  • Achieve written and verbal communication by using at least one foreign language, at the level of the “European Language Portfolio B2 General.
  • Interpret the policies applied in the field of CEIT, evaluate them within the framework of quality processes and improve them when necessary.
  • Know the rules of ethics to be followed in CEIT studies, and can evaluate and teach these rules.
  • Present his/her or other experts’ studies in the field of CEIT or history of CEIT via written, oral, or visual system in a meaningful way.
  • Evaluate developments in the field of CEIT in the local (in line with national values and realities of the country) and universal dimension.
Key Competencies-
Further Info

The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Computer Education and Instructional Technology is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 90-100 is assigned a letter grade of AA, 85-89 BA, 84-80 BB, 79-75 CB, 74-70 CC, 60-69 DC, 50-59 DD, 40-49 FD and 0-39 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass at master degree progammes.

Quality Assurance-
Access Requirements

Admission and registration requirements for the master program in computer education and instructional technology are holding an undergraduate diploma in the related areas identify by the graduate school, and having a score of at least 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). To be eligible for admission 60% of the ALES score and 40% of the GPA has to be at least 55 (out of 100). The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu.

Conditions for SuccessThe students who have successfully completed a minimum of 21 local credits (equivalant to 60 ECTS credits) from thought courses delivered within the graduate programme of the department and in related fields, achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 and prepared and successfully defened a thesis are given Master s Degree in Computer Education and Instructional Technology.
Progression Paths (Relationship Type)

Those who graduated from CEIT master program primarily become an academician and work in the universities. The other graduates work as advanced skilled technical staff, project manager, performance technologist, expert and manager in related sectors.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030010588


Qualification Title
Computer Education and Instructional Technology (CEIT) Postgraduate Diploması

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Have expert level subject and professional knowledge in Computer Education and Instructional Technology(CEIT).
  • Understands the relationship between CEIT, history of CEIT and other disciplines.
  • Use the theoretical and applied knowledge gained in the field of CEIT for the purpose of research and teaching.
  • Recognize any problem in CEIT, develop possible solutions, put in practice and test these possible solutions, reach a conclusion by using the gathered data.
  • Take responsibilities when encounter problems in the methods and system used in CEIT to develop new strategic approaches and solutions.
  • Carry out research, education, and application works as an individual or as a team member.
  • Practices problem solving skills in the field of CEIT and interdisciplinary studies as well.
  • Evaluate new findings in the field of CEIT and history of CEIT in an unbiased and critical manner.
  • Apply principles of "Professional Development" and "Lifelong Learning" to himself and others.
  • Evaluate critically the social relations in vocational and professional environments and may lead to future studies to improve them when necessary.
  • Achieve written and verbal communication by using at least one foreign language, at the level of the “European Language Portfolio B2 General.
  • Interpret the policies applied in the field of CEIT, evaluate them within the framework of quality processes and improve them when necessary.
  • Know the rules of ethics to be followed in CEIT studies, and can evaluate and teach these rules.
  • Present his/her or other experts’ studies in the field of CEIT or history of CEIT via written, oral, or visual system in a meaningful way.
  • Evaluate developments in the field of CEIT in the local (in line with national values and realities of the country) and universal dimension.

Key Competencies
-

Further Info

The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Computer Education and Instructional Technology is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 90-100 is assigned a letter grade of AA, 85-89 BA, 84-80 BB, 79-75 CB, 74-70 CC, 60-69 DC, 50-59 DD, 40-49 FD and 0-39 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass at master degree progammes.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Admission and registration requirements for the master program in computer education and instructional technology are holding an undergraduate diploma in the related areas identify by the graduate school, and having a score of at least 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). To be eligible for admission 60% of the ALES score and 40% of the GPA has to be at least 55 (out of 100). The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu.


Conditions for Success
The students who have successfully completed a minimum of 21 local credits (equivalant to 60 ECTS credits) from thought courses delivered within the graduate programme of the department and in related fields, achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 and prepared and successfully defened a thesis are given Master s Degree in Computer Education and Instructional Technology.

Progression Paths (Relationship Type)

Those who graduated from CEIT master program primarily become an academician and work in the universities. The other graduates work as advanced skilled technical staff, project manager, performance technologist, expert and manager in related sectors.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address