Yeterlilik Kodu | TR0030222838 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Programcılığı (Avrupa MYO) Önlisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yeniköy Mahallesi Ilıca Caddesi No:29, Başiskele/Kocaeli Başiskele Merkez Kampüs Telefon: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-posta : info@kocaelisaglik.edu.tr Telefon2: 0850 450 28 28 E-posta2 : kostu@hs03.kep.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında teorik bilgi ve pratik beceri kazandırarak mezunların, mesleki hayatta etkin ve sorumlu bireyler olarak yer almasını sağlamak. TYYÇ’nin öngördüğü bilgi, beceri ve yetkinlik bileşenlerini kazandırarak bireylerin hem sektöre hem de akademik çalışmalara hazır hale gelmesi hedeflenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Teorik Eğitim:
Uygulamalı Eğitim:
Dijital Platformlar:
Staj:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Başarının Değerlendirilmesi a) Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir. b) Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. c) Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir. d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür. e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir. f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır. e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz. Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir. a) Notlar 100 üzerinden verilir. b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir. c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir. d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır. e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez
Not Ortalaması : Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Bilgisayar Programcılığı Programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrenci; kayıtlı olduğu diploma programının teorik ve pratik çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla; ön lisans programları için minimum 120 AKTS tamamlamak zorundadır. Ön lisans programından mezun olabilmek için, genel not ortalaması en az 2.00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu Bölüm/Program’ın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde genel not ortalaması 2.00’ın altında ise, (DD) ve (DC) notlarına sahip derslerinin en az birini yükselterek genel not ortalamasını 2.00 ve üzerine çıkarması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olan öğrenciler lisans eğitim programlarına başvurabilirler. ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı(DGS) ile üniversitelerin Bilgisayar Mühendisliği, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri, Bilgisayar ve Enformasyon Sistemleri, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilgisayar ve Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar-Enformatik, Bilişim Sistemleri Mühendisliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Enformasyon Teknolojileri, Fizik, İstatistik, İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri, Kontrol Mühendisliği, Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği, Matematik Mühendisliği, Matematik ve Bilgisayar Bilimleri, Matematik-Bilgisayar, Meteoroloji Mühendisliği, Uzay Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği gibi bölümlerine devam edip lisans diploması alabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222838
ISCO:08
ISCO:08
Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında teorik bilgi ve pratik beceri kazandırarak mezunların, mesleki hayatta etkin ve sorumlu bireyler olarak yer almasını sağlamak. TYYÇ’nin öngördüğü bilgi, beceri ve yetkinlik bileşenlerini kazandırarak bireylerin hem sektöre hem de akademik çalışmalara hazır hale gelmesi hedeflenir.
Teorik Eğitim:
- Sınıf içi derslerde temel ve ileri düzey bilgisayar bilimleri konuları işlenir.
- Dersler, TYYÇ'de belirtilen disiplinlerarası öğrenmeyi destekleyen bir yaklaşım ile tasarlanır.
Uygulamalı Eğitim:
- Laboratuvar çalışmaları: Programlama, veri tabanı yönetimi, ağ güvenliği gibi konularda uygulama yapılır.
- Projeler: Gerçek dünyadan alınmış örneklerle problem çözme odaklı çalışmalar gerçekleştirilir.
Dijital Platformlar:
- Online öğrenme araçları ile öğrencilerin bağımsız öğrenme becerileri desteklenir.( LMS)
Staj:
- TYYÇ’deki uygulamalı bilgi ve beceri kazanımı yeterliliği doğrultusunda zorunlu staj programları gerçekleştirilir.
-
- Bilgisayar sistemlerinin matematik modellerini kurabilir ve bilgisayarda benzetimini yapabilir.
- Algoritma tasarımını bilir ve analiz tekniklerini yapabilir.
- Algoritma geliştirmeyi bilir ve algoritmaya uygun veri yapısını oluşturabilir.
- Yazılım geliştirme platformlarını bilir ve kullanabilir.
- Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alma kabiliyeti kazanır.
- Öğrenmeyi öğrenebilme ve yönetebilme kabiliyeti kazanır.
- Web programlama dillerinden en az birini bilir.
- Web programlama yazılım geliştirme platformlarını bilir ve kullanır.
- Yeni bir bilgisayar problemini kendi kendine tanımlayabilir.
- Bilgisayarın donanım bileşenlerini bilir ve kullanır.
- Bilgisayar ve mikroişlemcilerin temel elemanlarını bilir ve bileşen seçimi yapar.
- Sorunların çözümü için gerekli yetileri belirler ve yöntem geliştirir.
- Temel bilimlerin ve teknolojinin güncel durumuna göre yenilikçi çözümler önerir.
Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:
-
- Dijital araçların ve yazılım geliştirme platformlarını etkin kullanır.
- Teknik dokümantasyon, sunum yapma ve takım çalışmasında etkin rol alabilir.
- Algoritmik düşünme ve sorunlara yenilikçi çözümler üretebilir.
Başarının Değerlendirilmesi
a) Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir.
b) Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.
c) Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir.
d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür.
e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir.
f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır.
e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz.
Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.
a) Notlar 100 üzerinden verilir.
b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir.
c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir.
d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır.
e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez
Başarı Notu |
Katsayı |
Harfli Başarı Notu |
|
90-100 |
4 |
AA |
Başarılı |
85-89 |
3,5 |
BA |
Başarılı |
75-84 |
3 |
BB |
Başarılı |
65-74 |
2,5 |
CB |
Başarılı |
60-64 |
2 |
CC |
Başarılı |
50-59 |
1,5 |
DC |
Koşullu geçer(Ön Lisans) |
45-49 |
1 |
DD |
Koşullu geçer(Lisans) |
0-44 |
FF |
Başarısız |
|
DZ |
Devamsız |
||
YZ |
Yetersiz |
||
B |
Kredisiz dersler için başarılı |
||
K |
Kredisiz dersler için başarısız |
||
DE |
Devam eden çalışma |
||
DÇ |
Dersten çekilme |
Not Ortalaması : Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bilgisayar Programcılığı Programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır.
Bu programdan mezun olan öğrenciler lisans eğitim programlarına başvurabilirler. ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı(DGS) ile üniversitelerin Bilgisayar Mühendisliği, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri, Bilgisayar ve Enformasyon Sistemleri, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Bilgisayar ve Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar-Enformatik, Bilişim Sistemleri Mühendisliği, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Enformasyon Teknolojileri, Fizik, İstatistik, İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri, Kontrol Mühendisliği, Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği, Matematik Mühendisliği, Matematik ve Bilgisayar Bilimleri, Matematik-Bilgisayar, Meteoroloji Mühendisliği, Uzay Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği gibi bölümlerine devam edip lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030222838 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Computer Programmıng Program Assocıate Degree Dıploma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | KOCAELI HEALTH AND TECHNOLOGY UNIVERSITY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Basiskele Central Campus Telephone: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-mail : info@kocaelisaglik.edu.tr Phone2: 0850 450 28 28 E-mail2 : kostu@hs03.kep.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Software and applications development and analysis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The aim is to equip graduates with theoretical knowledge and practical skills in the field of information and communication technologies, enabling them to take their place as effective and responsible individuals in professional life. By imparting the knowledge, skills, and competencies outlined in the TYYÇ (Turkish Higher Education Qualifications Framework), it is targeted to prepare individuals for both the industry and academic studies. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Theoretical Education:
Practical Education:
Digital Platforms:
Internship: Mandatory internship programs are implemented in line with the TYYÇ's qualifications for gaining practical knowledge and skills. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | May have the following competencies at an advanced level:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Evaluation of Success: a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS). b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together. c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%. d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade. e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take. f) The student must take the failed course with priority. g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.
Success grade: Grades and coefficients are evaluated as indicated below. a) Grades are given out of 100. b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful. c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs. d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs. e) B and K grades are not included in grade point average calculations.
Grade Point Average: The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Before the medical imaging techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students must complete a minimum of 120 ECTS for associate degree programs, provided that they have completed the theoretical and practical studies of the diploma program they are enrolled in. In order to graduate from the associate degree program, the grade point average must be at least 2.00. If a student has passed all the courses specified in the curriculum of the Department / Program in which he / she is enrolled, but his / her GPA is below 2.00, he / she must raise his / her GPA to 2.00 and above by raising at least one of the courses with (DD) and (DC) grades. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from this program can apply to undergraduate education programs. With the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, they can continue their education in departments such as Computer Engineering, Computer Technology and Information Systems, Computer and Information Systems, Computer and Instructional Technology Teaching, Computer and Software Engineering, Computer Informatics, Information Systems Engineering, Information Systems and Technologies, Information Technologies, Physics, Statistics, Statistics and Computer Science, Control Engineering, Control and Automation Engineering, Mathematics Engineering, Mathematics and Computer Science, Mathematics-Computer, Meteorological Engineering, Aerospace Engineering and Software Engineering. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is permanently valid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030222838
ISCO:08
ISCO:08
The aim is to equip graduates with theoretical knowledge and practical skills in the field of information and communication technologies, enabling them to take their place as effective and responsible individuals in professional life. By imparting the knowledge, skills, and competencies outlined in the TYYÇ (Turkish Higher Education Qualifications Framework), it is targeted to prepare individuals for both the industry and academic studies.
Theoretical Education:
- Fundamental and advanced topics in computer sciences are covered in classroom lessons.
- The courses are designed with an approach that supports interdisciplinary learning as outlined in the TYYÇ (Turkish Higher Education Qualifications Framework).
Practical Education:
- Laboratory Work: Practical applications are carried out on topics such as programming, database management, and network security.
- Projects: Problem-solving-oriented studies are conducted using real-world examples.
Digital Platforms:
- Independent learning skills of students are supported through online learning tools.
Internship:
Mandatory internship programs are implemented in line with the TYYÇ's qualifications for gaining practical knowledge and skills.
- Can establish mathematical models of computer systems and simulate them on a computer.
- Understands algorithm design and can perform analysis techniques.
- Knows how to develop algorithms and can create data structures suitable for algorithms.
- Is familiar with and can use software development platforms.
- Gains the ability to work independently and take responsibility.
- Develops the ability to learn how to learn and manage learning processes.
- Knows at least one web programming language.
- Is familiar with and can use web programming software development platforms.
- Can independently identify a new computer-related problem.
- Understands computer hardware components and can use them.
- Knows the fundamental elements of computers and microprocessors and can make component selections.
- Identifies the skills required for problem-solving and develops appropriate methods.
- Proposes innovative solutions in line with the current state of basic sciences and technology.
May have the following competencies at an advanced level:
- Uses digital tools and software development platforms effectively.
- Can take an active role in technical documentation, presentation and teamwork.
- Algorithmic thinking and innovative solutions to problems.
Evaluation of Success:
a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS).
b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together.
c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%.
d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade.
e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take.
f) The student must take the failed course with priority.
g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.
Success grade:
Grades and coefficients are evaluated as indicated below.
a) Grades are given out of 100.
b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful.
c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs.
d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs.
e) B and K grades are not included in grade point average calculations.
Başarı Notu |
Katsayı |
Harfli Başarı Notu |
|
90-100 |
4 |
AA |
Successful |
85-89 |
3,5 |
BA |
Successful |
75-84 |
3 |
BB |
Successful |
65-74 |
2,5 |
CB |
Successful |
60-64 |
2 |
CC |
Successful |
50-59 |
1,5 |
DC |
Conditional pass(Associate Degree) |
45-49 |
1 |
DD |
Conditional pass(Undergraduate) |
0-44 |
FF |
Failed |
|
DZ |
Absentee |
||
YZ |
Inadequate |
||
B |
Successful for non-credit courses |
||
K |
Failed for non-credit courses |
||
DE |
Work in progress |
||
DÇ |
Withdrawal from the course |
Grade Point Average:
The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO).
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.
Before the medical imaging techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM.
Students who graduate from this program can apply to undergraduate education programs. With the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, they can continue their education in departments such as Computer Engineering, Computer Technology and Information Systems, Computer and Information Systems, Computer and Instructional Technology Teaching, Computer and Software Engineering, Computer Informatics, Information Systems Engineering, Information Systems and Technologies, Information Technologies, Physics, Statistics, Statistics and Computer Science, Control Engineering, Control and Automation Engineering, Mathematics Engineering, Mathematics and Computer Science, Mathematics-Computer, Meteorological Engineering, Aerospace Engineering and Software Engineering.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is permanently valid.