Yeterlilik Kodu | TR0030012035 | |
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankaya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.cankaya.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | BİLGİ
BECERİLER
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Öğrenme Yetkinliği
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Alana Özgü Yetkinlik
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Program dahilinde her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri dersi yürüten kişi tarafından hazırlanan “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmaktadır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans programında mezun olabilmek için öğrenciler en az 2 çekirdek ders almak zorundadır. Bilgisayar Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans programında toplamda 7 ders almak zorunda olup bu derslerden en fazla 3 tanesini sınırlı seçmeli derslerden seçebileceklerdir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans mezunlarımızın Türkiye'de çalışma alanları; Savunma sanayi firmaları (Aselsan, Havelsan, TAI, vb.), Teknokentler (ODTÜ, Hacettepe, Bilkent, vb.), Üniversiteler, Kamu kurumları, Araştırma merkezleri ve laboratuvarları, Özel sektörde bulunan diğer sektörel firmalar (sanayi, ticaret, sağlık, eğitim, vb.) Yüksek Lisans programı mezunları doktora programlarına başvurabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012035
ISCO 08
ISCO 08
BİLGİ
- Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
- Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
BECERİLER
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
- Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
- Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
- Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
- Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
Öğrenme Yetkinliği
- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
- Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
- Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
- Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
- Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
Alana Özgü Yetkinlik
- Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
- Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
- Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
Program dahilinde her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri dersi yürüten kişi tarafından hazırlanan “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmaktadır.
Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans mezunlarımızın Türkiye'de çalışma alanları; Savunma sanayi firmaları (Aselsan, Havelsan, TAI, vb.), Teknokentler (ODTÜ, Hacettepe, Bilkent, vb.), Üniversiteler, Kamu kurumları, Araştırma merkezleri ve laboratuvarları, Özel sektörde bulunan diğer sektörel firmalar (sanayi, ticaret, sağlık, eğitim, vb.)
Yüksek Lisans programı mezunları doktora programlarına başvurabilirler.
Qualification Code | TR0030012035 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Computer Engineering (With Thesis) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Çankaya University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | After spending over forty years in the field of education, next to Arı Primary School and Arı High School, an investment in higher education and research as well became inevitable. This endeavour was realized through the collaboration and genuine contribution of all the teaching and administrative staff as well as the thousands of young people who have attended these schools and also their parents. In fact, this was the source of the motivation that led to the establishment of Çankaya University, the last link in our educational project. On 9 July 1997, Sıtkı Alp Education Foundation was ratified through the Turkish National Assembly decree number 4282 which was published in the Official News Paper number 23050, dated 15 July 1997. The official establishment of Çankaya University was finalised through the Higher Education Council decision number 16641, dated 27 August 1997, and the university commenced its functions in the autumn of the same year. In an age of competition when civilisation and technology have reached their zenith, borders between nations have diminished and now are almost invisible. Each nation is trying to be a centre of excellence. Education, reliable and efficient education, is undoubtedly the basis for such excellence. With this goal in mind, a community of educators trained at academic institutions of high reputation all over the world have been set up. This goal is to train, the students of Çankaya University in the best way possible through well-developed curricula in various fields. This academic institution w ill also provide its graduates with a solidly founded future, where employment opportunities at large will be open. As the founders of the University, it is our sincere hope and desire to interact with all academic and administrative members as well as with the students as members of the same family, that is, Çankaya University. We wish you all great success in your academic pursuits. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.cankaya.edu.tr/index_en.php | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Software and applications development and analysis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORK FOR HIGHER EDUCATION IN TURKEY (NQF-HETR) 7. Level (Associate's) Qualifications KNOWLEDGE -Theoretical -Conceptual
SKILLS -Cognitive -Practical
COMPETENCES Competence to Work Independently and Take Responsibility
Learning Competence
Communication and Social Competence
Field Specific Competence
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Profile of the Programme: About the Graduate ProgramsThe graduate program in computer engineering is designed to meet the demands of students preparing for the career as computer engineers, scientists or academicians. Motivated students from other backgrounds are also welcome to have an advanced education in Computer Engineering. The students may specialize in subjects such as operating systems, networking, image processing, information retrieval, software engineering, geographic information systems, information security and gamification at advanced levels.
MS With ThesisStudents must take at least 2 core courses in order to complete the program. Students must take a total 7 courses; at most 3 of them must be restricted electives. Program lasts a minimum of 4 semesters. A sample program is given below: First Semester
Second Semester
Third Semester
Fourth Semester
Rules for examinations, assessment and grading are applied according to the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies
Face to Face
Rules for Recognition of Prior Learning are applied according to the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies
Graduates of the program can apply for a Ph.D. programs in Computer Engineering/Sciences or related fields.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Applicants must have a Bachelor of Science degree in Computer Engineering or a related fields. Scientific Preparation Program will be prepared for the applicat If the she/he has a degree from a department other than Computer Engineering, Rules governing details of these maters are applied in accordance with the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies. More information about graduate admission requirements availabale at the website of Graduate School of Natural and Applied Sciences. Specific admission requirements are defined in Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students must take at least 2 core courses in order to complete the program. Students must take a total 7 courses; at most 3 of them must be restricted electives. Program lasts a minimum of 4 semesters. More information and sample program is available at the web site of Computer Engineering Department. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of MS in Computer Engineering (with Thesis) are employed in;
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030012035
After spending over forty years in the field of education, next to Arı Primary School and Arı High School, an investment in higher education and research as well became inevitable. This endeavour was realized through the collaboration and genuine contribution of all the teaching and administrative staff as well as the thousands of young people who have attended these schools and also their parents. In fact, this was the source of the motivation that led to the establishment of Çankaya University, the last link in our educational project.
On 9 July 1997, Sıtkı Alp Education Foundation was ratified through the Turkish National Assembly decree number 4282 which was published in the Official News Paper number 23050, dated 15 July 1997. The official establishment of Çankaya University was finalised through the Higher Education Council decision number 16641, dated 27 August 1997, and the university commenced its functions in the autumn of the same year.
In an age of competition when civilisation and technology have reached their zenith, borders between nations have diminished and now are almost invisible. Each nation is trying to be a centre of excellence. Education, reliable and efficient education, is undoubtedly the basis for such excellence. With this goal in mind, a community of educators trained at academic institutions of high reputation all over the world have been set up. This goal is to train, the students of Çankaya University in the best way possible through well-developed curricula in various fields. This academic institution w ill also provide its graduates with a solidly founded future, where employment opportunities at large will be open. As the founders of the University, it is our sincere hope and desire to interact with all academic and administrative members as well as with the students as members of the same family, that is, Çankaya University. We wish you all great success in your academic pursuits.
ISCO 08
ISCO 08
NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORK FOR HIGHER EDUCATION IN TURKEY (NQF-HETR) 7. Level (Associate's) Qualifications
KNOWLEDGE -Theoretical -Conceptual
- Develop and deepen knowledge in the same or in a different field to the proficiency level based on Bachelor level qualifications.
- Conceive the interdisciplinary interaction which the field is related with.
SKILLS -Cognitive -Practical
- se of theoretical and practical knowledge within the field at a proficiency level.
- -Interpret the knowledge about the field by integrating the information gathered from different disciplines and formulate new knowledge. -Solve the problem faced related to the field by using research methods.
COMPETENCES
Competence to Work Independently and Take Responsibility
- Independently conduct studies that require proficiency in the field.
- Take responsibility and develop new strategic solutions as a team member in order to solve unexpected complex problems faced within the applications in the field.
- Demonstrate leadership in contexts that require solving problems related to the field.
Learning Competence
- Evaluate knowledge and skills acquired at proficiency level in the field with a critical approach and direct the learning.
Communication and Social Competence
- Communicate current developments and studies within the field to both professional and non-professional groups systematically using written, oral and visual techniques by supporting with quantitative and qualitative data.
- Investigate, improve social connections and their conducting norms with a critical view and act to change them when necessary.
- Communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B2 General Level.
- Use advanced informatics and communication technology skills with software knowledge required by the field.
Field Specific Competence
- Audit the data gathering, interpretation, implementation and announcement stages by taking into consideration the cultural, scientific, and ethic values and teach these values.
- Develop strategy, policy and implementation plans on the issues related to the field and assess the findings within the frame of quality processes.
- Use the knowledge, problem solving and/or implementation skills in interdisciplinary studies.
Profile of the Programme:
About the Graduate Programs
The graduate program in computer engineering is designed to meet the demands of students preparing for the career as computer engineers, scientists or academicians. Motivated students from other backgrounds are also welcome to have an advanced education in Computer Engineering.
The students may specialize in subjects such as operating systems, networking, image processing, information retrieval, software engineering, geographic information systems, information security and gamification at advanced levels.
MS With Thesis
Students must take at least 2 core courses in order to complete the program. Students must take a total 7 courses; at most 3 of them must be restricted electives. Program lasts a minimum of 4 semesters. A sample program is given below:
Course Code | Course Name | Credits | ECTS |
CENG 5xx | Core (1) | 3 0 3 | 7.5 |
CENG 5xx | Core (2) | 3 0 3 | 7.5 |
CENG 5xx | Elective (1) | 3 0 3 | 7.5 |
CENG 5xx | Elective (2) | 3 0 3 | 7.5 |
Course Code | Course Name | Credits | ECTS |
CENG 599 | Elective (3) / Restricted Elective (1) | 3 0 3 | 7.5 |
CENG 590 | Elective (4) / Restricted Elective (2) | 3 0 3 | 7.5 |
CENG 5xx | Elective (5) / Restricted Elective (3) | 3 0 3 | 7.5 |
RME 500 | Research Methods and Ethics | 3 0 3 | 7.5 |
Course Code | Course Name | Credits | ECTS |
CENG 599 | Ms Thesis | 0 0 0 | 0 |
CENG 590 | Graduate Seminar | 0 0 0 | 7.5 |
Course Code | Course Name | Credits | ECTS |
CENG 599 | Graduate Seminar |
Assessment and Grading:
Rules for examinations, assessment and grading are applied according to the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies
Mode of Study:
Face to Face
Recognition of Prior Learning:
Rules for Recognition of Prior Learning are applied according to the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies
Access to Further Studies:
Graduates of the program can apply for a Ph.D. programs in Computer Engineering/Sciences or related fields.
Applicants must have a Bachelor of Science degree in Computer Engineering or a related fields.
Scientific Preparation Program will be prepared for the applicat If the she/he has a degree from a department other than Computer Engineering, Rules governing details of these maters are applied in accordance with the Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies. More information about graduate admission requirements availabale at the website of Graduate School of Natural and Applied Sciences.
Specific admission requirements are defined in Çankaya University Rules and Regulations Governing Graduate Studies.
Graduates of MS in Computer Engineering (with Thesis) are employed in;
- Defense Industry (Aselsan, Havelsan, TAI, vb.),
- Technopark(ODTÜ, Hacettepe, Bilkent, vb.),
- Universities,
- Governments
- Research Institutes and laboratories.
- Private sectors(sanayi, ticaret, sağlık, eğitim, vb.)