Yeterlilik Kodu

TR0030004670

Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumHaliç Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHaliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.halic.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Bilgisayar kullanımı
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Bilgisayar Mühendislik alanlarında kullanabilme becerisi.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisiKarmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
  • Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
  • Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip olma.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Haliç Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “Haliç Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim – Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.
  • Bu hükümlere göre;(1)Başarı notu; tek ders, not yükseltme ve muafiyet sınavları dışında, öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikler ile yarıyıl/yılsonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder.
  • (2) Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır.
  • Hangi değerlendirme sisteminin kullanılacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce ilgili yönetim kurulu karar verir.
  • 4’lük ve 100’lük not sistemleri arasındaki dönüşüm için YÖK tarafından hazırlanan dönüşüm tablosu kullanılır.
  • (3) Bir dersteki başarının ölçülmesinde; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, ek sınavlar, arazi ve işyeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları; ders değerlendirme notunun %40’ını oluşturur. Yarıyıl içi çalışmaların türleri, bunların ve yarıyıl sonu sınavı notunun ders başarı notuna katkısı, dersi veren öğretim elemanı tarafından her yarıyıl derslerinin başlangıcında öğrencilere duyurulur. Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının notları ilân edilir.
  • (4) Mutlak değerlendirme sisteminde başarı notu, ham başarı notları için bu Yönetmelikte öngörülen mutlak aralıklara göre belirlenir. Bağıl değerlendirme sisteminde ise başarı notu, ham başarı notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.
  • (5) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşul ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar Senato tarafından belirlenir ve Üniversitenin internet sitesinde yayımlanır.
  • (6) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersin final veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavlardan 100 üzerinden en az 40 alamayan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
  • (7) Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir: Başarı Notu Harf Notu Anlamı Not Aralığı 4,00 AA Mükemmel 90-100 3,50 BA Çok İyi 80-89 3,00 BB İyi 70-79 2,50 CB Orta 65-69 2,00 CC Yeterli 60-64 1,50 DC Koşullu Başarılı 55-59 1,00 DD Koşullu Başarılı 50-54 0,00 FF Başarısız 0-49 0,00 NA Devamsız 0
  • (8) Yedinci fıkrada belirtilen başarı notları harflerinin dışında, öğrencilerin bir dersteki durumları sayısal değeri olmayan harflerden aşağıdaki gibi belirlenir:
  • a) NA (Devamsız): Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan dersler için verilir ve ortalama hesaplarında kredili dersler için FF, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.
  • b) I (Eksik): Öğrencilerin derste başarılı oldukları halde, özürleri nedeni ile ders için gerekli olan staj, proje, ödev, laboratuvar deneyleri ve benzeri çalışmaları tamamlayamamaları durumunda verilir. Bu harfin verildiği öğrencilere, sınav döneminin bitiminden sonra en çok on beş gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not verilmesi zorunludur. Aksi halde, I harfi FF notuna dönüşür.
  • c) S (Yeterli): Staj ve kredisiz derslerde başarılı olanlara verilir.
  • ç) T (Transfer/muaf): Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce alınan ve denkliği ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilerek muaf sayılan dersler için verilir.
  • d) W (Çekilmiş): Öğrencilerin çekildikleri dersler için verilir.
  • e) P (Devam eden): Birden fazla döneme yayılan kredisiz derslerin devam ettiği durumlarda verilir.
  • (9) Öğrencilerin intibakları sırasında veya bir başka eğitim kurumunda aldıkları sayısal notlarının değerlendirilmesinde, bu maddede belirtilen harf notları ve kat sayıları esas alınır.
  • Bilgisayar Mühendisliği okuyan öğrencilerimizin mezuniyet koşulunu sağlaması gerekmektedir.
  • 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlayan öğrenciler mezuniyet koşulunu sağlamaktadır.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Üniversitemizin lisans eğitim-öğretim programına öğrenci kabulü Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonuçlarından MF-4 puanına göre veya YÖK Kararlarına göre yapılmaktadır.

Başarma ŞartlarıBilgisayar Mühendisliği okuyan öğrencilerimizin mezuniyet koşulunu sağlaması gerekmektedir. 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlayan öğrenciler mezuniyet koşulunu sağlamaktadır.Bilgisayar Mühendisliği bölümü zorunlu dersleri ve seçmeli derslerinden başarılı olan öğrencilerin en az 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlamaları durumunda mezuniyet koşulunu sağlamaktadırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölüm mezunları, yönetim, eğitim, endüstri, ticaret ve hizmet alanlarında faaliyet gösteren çeşitli kamu kuruluşları ile özel kuruluşlarda, bankalarda, üniversitelerde, bilgisayar donanım ve yazılımı üreten ve pazarlayan firmalarda çalışmaktadır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030004670


Yeterlilik Adı
Bilgisayar Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Haliç Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Haliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Bilgisayar Mühendislik alanlarında kullanabilme becerisi.
  • Karmaşık Bilgisayar Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisiKarmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
  • Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
  • Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip olma.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Haliç Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “Haliç Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim – Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.
  • Bu hükümlere göre;(1)Başarı notu; tek ders, not yükseltme ve muafiyet sınavları dışında, öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikler ile yarıyıl/yılsonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder.
  • (2) Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır.
  • Hangi değerlendirme sisteminin kullanılacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce ilgili yönetim kurulu karar verir.
  • 4’lük ve 100’lük not sistemleri arasındaki dönüşüm için YÖK tarafından hazırlanan dönüşüm tablosu kullanılır.
  • (3) Bir dersteki başarının ölçülmesinde; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, ek sınavlar, arazi ve işyeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları; ders değerlendirme notunun %40’ını oluşturur. Yarıyıl içi çalışmaların türleri, bunların ve yarıyıl sonu sınavı notunun ders başarı notuna katkısı, dersi veren öğretim elemanı tarafından her yarıyıl derslerinin başlangıcında öğrencilere duyurulur. Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının notları ilân edilir.
  • (4) Mutlak değerlendirme sisteminde başarı notu, ham başarı notları için bu Yönetmelikte öngörülen mutlak aralıklara göre belirlenir. Bağıl değerlendirme sisteminde ise başarı notu, ham başarı notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.
  • (5) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşul ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar Senato tarafından belirlenir ve Üniversitenin internet sitesinde yayımlanır.
  • (6) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersin final veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavlardan 100 üzerinden en az 40 alamayan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
  • (7) Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir: Başarı Notu Harf Notu Anlamı Not Aralığı 4,00 AA Mükemmel 90-100 3,50 BA Çok İyi 80-89 3,00 BB İyi 70-79 2,50 CB Orta 65-69 2,00 CC Yeterli 60-64 1,50 DC Koşullu Başarılı 55-59 1,00 DD Koşullu Başarılı 50-54 0,00 FF Başarısız 0-49 0,00 NA Devamsız 0
  • (8) Yedinci fıkrada belirtilen başarı notları harflerinin dışında, öğrencilerin bir dersteki durumları sayısal değeri olmayan harflerden aşağıdaki gibi belirlenir:
  • a) NA (Devamsız): Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan dersler için verilir ve ortalama hesaplarında kredili dersler için FF, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.
  • b) I (Eksik): Öğrencilerin derste başarılı oldukları halde, özürleri nedeni ile ders için gerekli olan staj, proje, ödev, laboratuvar deneyleri ve benzeri çalışmaları tamamlayamamaları durumunda verilir. Bu harfin verildiği öğrencilere, sınav döneminin bitiminden sonra en çok on beş gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not verilmesi zorunludur. Aksi halde, I harfi FF notuna dönüşür.
  • c) S (Yeterli): Staj ve kredisiz derslerde başarılı olanlara verilir.
  • ç) T (Transfer/muaf): Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce alınan ve denkliği ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilerek muaf sayılan dersler için verilir.
  • d) W (Çekilmiş): Öğrencilerin çekildikleri dersler için verilir.
  • e) P (Devam eden): Birden fazla döneme yayılan kredisiz derslerin devam ettiği durumlarda verilir.
  • (9) Öğrencilerin intibakları sırasında veya bir başka eğitim kurumunda aldıkları sayısal notlarının değerlendirilmesinde, bu maddede belirtilen harf notları ve kat sayıları esas alınır.
  • Bilgisayar Mühendisliği okuyan öğrencilerimizin mezuniyet koşulunu sağlaması gerekmektedir.
  • 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlayan öğrenciler mezuniyet koşulunu sağlamaktadır.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Üniversitemizin lisans eğitim-öğretim programına öğrenci kabulü Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonuçlarından MF-4 puanına göre veya YÖK Kararlarına göre yapılmaktadır.


Başarma Şartları
Bilgisayar Mühendisliği okuyan öğrencilerimizin mezuniyet koşulunu sağlaması gerekmektedir. 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlayan öğrenciler mezuniyet koşulunu sağlamaktadır.Bilgisayar Mühendisliği bölümü zorunlu dersleri ve seçmeli derslerinden başarılı olan öğrencilerin en az 240 AKTS ile 2.00 Genel Not Ortalamasını sağlamaları durumunda mezuniyet koşulunu sağlamaktadırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölüm mezunları, yönetim, eğitim, endüstri, ticaret ve hizmet alanlarında faaliyet gösteren çeşitli kamu kuruluşları ile özel kuruluşlarda, bankalarda, üniversitelerde, bilgisayar donanım ve yazılımı üreten ve pazarlayan firmalarda çalışmaktadır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030004670

Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Computer Engineering
Awarding BodyHalic University
Awarding Body ContactHaliç University
Awarding Body Urlhttp://www.halic.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasComputer use
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments

To successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA. Computer Engineering provides graduation requirement in case of students who are successful in compulsory courses and elective courses, if they achieve a minimum grade point average of 240 ECTS and 2.00 GPA.

Description

Building up a body of knowledge in Mathematics, science and concerned engineering field. Having ability to use those theoretical and practical information on complex Computer Engineering problems. Having ability to determine, identify, formulization and solve complex computer engineering problems for this purpose, having ability selecting proper analyzing and modelling methods. Having ability to design a complex system, process under realistic conditions and constraints, for his purpose having ability to implementing modern design methods.Having ability to improving, selecting and using of modern and technic tools for analyzing and solving of complex problems which can be seen on engineering field. Having ability to using Information Technologies efficiently. Having ability of designing tests, making test, data collection and analyzing results of concerned test for examining engineering problems. Obtaining knowledge about managing, controlling, development and security/reliability of Information Technologies. Having ability to working In Interdisciplinary and Interdisciplinary teams and individually efficiently. Having ability to communicate in Turkish and English efficiently. Learning at least one foreign language. Having ability by using those languages writing reports and understanding them efficiently, understanding written reports, preparing designing and producing reports, presenting efficient reports, giving clear and understandable instructions. Having knowledge about importance of learning through whole life and having ability to following developments on science and technology. Obtaining knowledge on occupational and ethical responsibilities and behaving according to them. Having information on standards which are used on engineering field.

Key Competencies-
Further Info

The success status of the students of Haliç University, Department of Computer Engineering is determined according to the provisions of “the Regulations of Haliç University on Associate Degree and Undergraduate Education”. According to these provisions; (1) Final grade refers to the equivalent of raw final grade in 4.00 grading system specified by reckoning students’ studies in a half year/year and their mid-term/final exam grades based on the prevenient weights; apart from single course, grade-increase and exemption exams. (2)Relative or absolute evaluation systems are used to calculate students’ final grades. The type of evaluation system is designated by the concerned Board of Directors before the beginning of an academic year. The Equivalence Table issued by the Council of Higher Education is utilized for the equivalence between 4.00 and 100 grading systems. (3) On the purpose of success evalution in a course; mid-term exams, additional exams, trainings in fields and working places, applications, assignments, projects, workshops, seminars, class attendance, laboratory and other relevant studies in a mid-term comprise 40% of the course evalution score. The instructor of the relevant course announces mid-term study types and the contributions of these studies and final exam grades to the final grade in the course and proclaims all the mid-term studies and final exam grades to the students. (4) In absolute evalution system, academic ranking is determined for raw academic rankings according to the absolute ranges laid down in this Directive. However, in relative evalution system, academic ranking is ascertained based upon average raw academic rankings and their statistical distribution. (5) Assessment and evaluation principles of relative and absolute evaluation systems, provisions and limitations of final grade calculations in the relative evaluation system and academic success levels are defined by the Senate and published on the website of University. (6) In both evaluation systems, the students, who do not take a final or re-sit examination of a course and who has not received 40 points out of 100 in the aforesaid examinations; fails the course. (7) The point and letter equivalences of academic ranking levels in the absolute evaluation system is given below: Final Grade Letter Grade Meaning Grade Range 4.00 AA Excellent 90-100 3.50 BA Very Good 80-89 3.00 BB Good 70-79 2.50 CB Fair 65-69 2.00 Acceptable 60-64 1.50 DC Partially Acceptable 55-59 1.00 DD Partially Acceptable 50-54 0.00 FF Fail 0-49 0.00 NA Not Attended 0 (8) Apart from the final grades in Article 7, students’ academic success level in a course is determined by use of nonnumeric expressions as shown below: a) NA (Not Attended): It is given for the courses which students have failed due to absence and treated as FF grade for credit courses and U grade for non-credit courses. b) I (Incomplete): It is given when students are not able to complete necessary course studies such as internship, project, assignment, laboratory experiments etc., even though they pass the course. It is mandatory to give a grade to those students who have received I grade, when they make up their incomplete studies in 15 days after the exam period. Otherwise, this grade turns into FF grade. c) S (Satisfactory): It is given to the students who have successfully completed their internships and credit courses. ç) T ( Transfer/Exempt): It is given for the courses which had been taken in another higher education institution and accepted as exempt when its accreditation was approved by the concerned board of directors. d) W (Withdrawal): It is given for the courses from which students have withdrawn. e) P (Passing): It is given when students still attend non-credit courses which expand more than one semester. (9) The letter grades and coefficients mentioned in this Article applies for students’ course accreditation or evaluation of numeric grades taken in another higher education institution. (10) A student who receives one of AA, BA, BB, CB and CC is regarded as successful in the relevant course. To successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA.

Quality Assurance-
Access Requirements

Admission of students to the undergraduate education program of the University is made according to the score of MF-4 or the decisions of the Council of Higher Education (YÖK) from the results of examinations made by the Assessment Selection and Placement Center (ÖSYM).

Conditions for SuccessTo successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA. Computer Engineering provides graduation requirement in case of students who are successful in compulsory courses and elective courses, if they achieve a minimum grade point average of 240 ECTS and 2.00 GPA.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduates department of computer engineering, employed by companies that produce and market computer hardware and software in various public and private institutions, banks, universities, operating in the fields of management, education, industry, trade and service.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030004670


Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Computer Engineering

Awarding Body
Halic University

Awarding Body Contact
Haliç University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments

To successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA. Computer Engineering provides graduation requirement in case of students who are successful in compulsory courses and elective courses, if they achieve a minimum grade point average of 240 ECTS and 2.00 GPA.


Description

Building up a body of knowledge in Mathematics, science and concerned engineering field. Having ability to use those theoretical and practical information on complex Computer Engineering problems. Having ability to determine, identify, formulization and solve complex computer engineering problems for this purpose, having ability selecting proper analyzing and modelling methods. Having ability to design a complex system, process under realistic conditions and constraints, for his purpose having ability to implementing modern design methods.Having ability to improving, selecting and using of modern and technic tools for analyzing and solving of complex problems which can be seen on engineering field. Having ability to using Information Technologies efficiently. Having ability of designing tests, making test, data collection and analyzing results of concerned test for examining engineering problems. Obtaining knowledge about managing, controlling, development and security/reliability of Information Technologies. Having ability to working In Interdisciplinary and Interdisciplinary teams and individually efficiently. Having ability to communicate in Turkish and English efficiently. Learning at least one foreign language. Having ability by using those languages writing reports and understanding them efficiently, understanding written reports, preparing designing and producing reports, presenting efficient reports, giving clear and understandable instructions. Having knowledge about importance of learning through whole life and having ability to following developments on science and technology. Obtaining knowledge on occupational and ethical responsibilities and behaving according to them. Having information on standards which are used on engineering field.


Key Competencies
-

Further Info

The success status of the students of Haliç University, Department of Computer Engineering is determined according to the provisions of “the Regulations of Haliç University on Associate Degree and Undergraduate Education”. According to these provisions; (1) Final grade refers to the equivalent of raw final grade in 4.00 grading system specified by reckoning students’ studies in a half year/year and their mid-term/final exam grades based on the prevenient weights; apart from single course, grade-increase and exemption exams. (2)Relative or absolute evaluation systems are used to calculate students’ final grades. The type of evaluation system is designated by the concerned Board of Directors before the beginning of an academic year. The Equivalence Table issued by the Council of Higher Education is utilized for the equivalence between 4.00 and 100 grading systems. (3) On the purpose of success evalution in a course; mid-term exams, additional exams, trainings in fields and working places, applications, assignments, projects, workshops, seminars, class attendance, laboratory and other relevant studies in a mid-term comprise 40% of the course evalution score. The instructor of the relevant course announces mid-term study types and the contributions of these studies and final exam grades to the final grade in the course and proclaims all the mid-term studies and final exam grades to the students. (4) In absolute evalution system, academic ranking is determined for raw academic rankings according to the absolute ranges laid down in this Directive. However, in relative evalution system, academic ranking is ascertained based upon average raw academic rankings and their statistical distribution. (5) Assessment and evaluation principles of relative and absolute evaluation systems, provisions and limitations of final grade calculations in the relative evaluation system and academic success levels are defined by the Senate and published on the website of University. (6) In both evaluation systems, the students, who do not take a final or re-sit examination of a course and who has not received 40 points out of 100 in the aforesaid examinations; fails the course. (7) The point and letter equivalences of academic ranking levels in the absolute evaluation system is given below: Final Grade Letter Grade Meaning Grade Range 4.00 AA Excellent 90-100 3.50 BA Very Good 80-89 3.00 BB Good 70-79 2.50 CB Fair 65-69 2.00 Acceptable 60-64 1.50 DC Partially Acceptable 55-59 1.00 DD Partially Acceptable 50-54 0.00 FF Fail 0-49 0.00 NA Not Attended 0 (8) Apart from the final grades in Article 7, students’ academic success level in a course is determined by use of nonnumeric expressions as shown below: a) NA (Not Attended): It is given for the courses which students have failed due to absence and treated as FF grade for credit courses and U grade for non-credit courses. b) I (Incomplete): It is given when students are not able to complete necessary course studies such as internship, project, assignment, laboratory experiments etc., even though they pass the course. It is mandatory to give a grade to those students who have received I grade, when they make up their incomplete studies in 15 days after the exam period. Otherwise, this grade turns into FF grade. c) S (Satisfactory): It is given to the students who have successfully completed their internships and credit courses. ç) T ( Transfer/Exempt): It is given for the courses which had been taken in another higher education institution and accepted as exempt when its accreditation was approved by the concerned board of directors. d) W (Withdrawal): It is given for the courses from which students have withdrawn. e) P (Passing): It is given when students still attend non-credit courses which expand more than one semester. (9) The letter grades and coefficients mentioned in this Article applies for students’ course accreditation or evaluation of numeric grades taken in another higher education institution. (10) A student who receives one of AA, BA, BB, CB and CC is regarded as successful in the relevant course. To successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Admission of students to the undergraduate education program of the University is made according to the score of MF-4 or the decisions of the Council of Higher Education (YÖK) from the results of examinations made by the Assessment Selection and Placement Center (ÖSYM).


Conditions for Success
To successfully complete all the necessary requirements of their education program: To complete 240 ECTS for four-year undergraduate programs, to pass all the compulsory and elective courses required by the program, to acquire at least 2.00 CGPA. Computer Engineering provides graduation requirement in case of students who are successful in compulsory courses and elective courses, if they achieve a minimum grade point average of 240 ECTS and 2.00 GPA.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduates department of computer engineering, employed by companies that produce and market computer hardware and software in various public and private institutions, banks, universities, operating in the fields of management, education, industry, trade and service.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address