Yeterlilik Kodu

TR0030023606

Yeterlilik Adı
Bilgi ve Belge Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kütüphane, bilgi ve arşiv çalışmaları
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgi toplumunun doğuşu, özellikleri, ilkel toplumdan bilgi toplumuna geçişte bilginin değeri, küreselleşme, bilgi merkezlerinin bilgi toplumunda üstlendikleri yeni sorumluluklar, bilgi toplumu konularını inceler ve araştırır.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Okuryazarlık, kendi kendine öğrenme, öğrenmeyi öğrenme, e-öğrenme, öğrenen toplum, açık toplum, bilgi toplumu ve bilgi kültürü kavramları arasında bağlantı kurar.
  • Bilginin üretilmesi, elde edilmesi, paylaşılması, kullanılması ve yönetilmesi aşamalarında iletişim kanallarının rolü ve ayrıca bütün örgütte bilginin kolektif ve sistematik olarak yaratılması, paylaşılması, uygulanmasında iletişim olgusu konularında uygulama becerisi kazanır.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Bilgi politikalarını inceler ve analiz eder.
  • Endüstri sektöründeki bilgi sistemleri, bilgi akış süreçleri ve bilgi yönetim süreçlerini irdeler. Bilgi gereksinimlerini tanımlar.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Bilginin elektronik formda sağlanması, depolanması, organizasyonu ve iletişim ağlarından kullanıcı dostu arayüzler ve metadatalar aracılığı ile taranması, erişimi ve sunumu konularında uygulama becerisi kazanır.
  • Bilgi merkezlerinde işbirliği ve konsorsiyum oluşumları konularını irdeler.
  • Bilgi merkezleri ve hizmetlerinin kamu yönetimi ile ilişkisini, yasal-idari düzenlemeler ve gereklilikleri ile kamu bilgisinin yönetiminde bilgi merkezlerinin konumu ve işlevlerini inceler.
  • Bilgi merkezlerinde kullanılan standartları inceler ve analiz eder.
  • Bilgi’nin toplumun ortak entelektüel ürünü olarak kurumsal yapısını disiplinlerarası gelişim çerçevesinde değerlendirir, günümüzün bilgi üretim ve paylaşım akımları bağlamında, sosyal ağlar, semantik web ve bilimsel bilginin sosyal yapıya dönüşümüne ilişkin öngörülerde bulunur.
  • Bilgi danışmanlığı konusunda uygulama becerisi kazanır.
  • Bibliyografik denetim araçları ve kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
  • Türkiye’de yayıncılık faaliyetleri hakkında analizler ve incelemeler yapar.
  • Kütüphane otomasyonunda uygulama programları ve işletim sistemleri ile ilgili uygulama becerisi kazanır.
  • Fiziksel ve elektronik bilgi kaynaklarının birbirleri ile ilişkilerinin sayısal teknikler kullanılarak tanımlandığı enformetrik yasalarını uygular.
  • Açık erişim ve kurumsal arşivlerle ilgili standartlara, uluslararası ve ulusal işlerlik çerçevesinde kurumsal ve ulusal politikaların oluşturulmasına yönelik bilgi ve deneyim kazanır.
  • Elektronik arşiv çalışmalarını değerlendirir.
  • Modern arşivcilik ilke ve yöntemlerini uygular.
  • Arşiv belgelerinin düzenlenmesi, erişim araçları ve stratejilerini tanımlama, geliştirme, bütünleştirme, uygulama adımlarını belirleme ve gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Elektronik belge yönetim sistemini tanımlama, geliştirme, bütünleştirme, uygulama adımlarını belirleme ve gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Kurumlarda bilgi ve belge yönetim sistemini tanımlama, geliştirme, uygulama adımlarını belirleyebilir ve gerçekleştirebilir.
  • Kamu kurum ve kuruluşlarda bilgi ve belge kayıtlarına yönelik metadata standartlarını uyarlayıp ilgili kuram ve yöntemlerine yönelik uygulama becerisi kazanır.
  • Kamu ve/veya özel kuruluşlarda üretilen belgelerin güvenliğinin sağlanması ve bilgi sızmaların engellenmesi için alınabilecek önlemleri belirler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerine teorik ve ampirik konularda mümkün olan en iyi mesleki bilgiyi edinebilecekleri akademik ve entelektüel ortam yaratmak.
  • Kütüphane bilimi ve bilgi yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri, araştırmaları ve çalışmaları takip etmek,
  • Türkiye'deki kütüphane, arşiv ve müzelerin hizmet kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak,
  • Bilgi ve kütüphane bilimi alanındaki sorunlara çözüm geliştirmek,
  • Bilgi uzmanlarının mesleki becerilerine katkıda bulunmak,
  • Türkiye'nin sosyal ve kültürel gelişimini desteklemek.
  • Alanında gerekli bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip profesyonellere yeteneklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
  • Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Yüksek Lisans derecesi verilir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Adayların Tezli ya da Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına kabul için aşağıdaki koşulları karşılamaları gerekir: a) Yüksek Lisans Programlarına başvuran adayların lisans diplomasına sahip olmaları ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Yabancı bir ülkedeki bir üniversiteden mezun olan Türk öğrenciler, Türkiye Yükseköğretim Kurulu (CHE) tarafından verilen lisans denklik belgesi almalıdır. b) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların ALES (Ulusal Lisansüstü Eğitim Bilimleri Sınavı) alanından veya eşdeğer uluslararası sınav puanlarından en az 55 puan almaları gerekir. c) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların en az 50 YDS (Ulusal İngilizce Yeterlik Sınavı) veya uluslararası sınavlardan (örneğin TOEFL) eşdeğer puanlara sahip olmaları, denkliği Türkiye'de Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmaktadır. Tezsiz yüksek lisans programları için dil puanı gerekmez. (Enstitü yönetim kurulu kararı nedeniyle dil puanı gerekebilir) d) Adaylar, kabul görüşmesinde 100 puan üzerinden değerlendirilir. Kabul mülakatında adaylar tavsiye mektubu ve sözlü değerlendirme ile değerlendirilir. E) Öğrencileri lisansüstü programlara kabul ederken; ALES puanının% 50'si, lisans not ortalamasının% 20'si ve kabul mülakat sonucunun% 30'u dikkate alınmakta ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenmektedir. f) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; Lisans not ortalamasının% 50'si ve kabul mülakat sonucunun% 50'si dikkate alınır ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenir. g) Güzel Sanatlar Fakültesi ve Devlet Konservatuarı lisansüstü programları için ALES puanı aranmaz.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanlar, özel ve devlet kurumlarında (üniversite, araştırma, halk, okul ve özel kütüphaneler, arşivler ve dokümantasyon merkezleri, veri tabanı tasarım, indeksleme ve öz çıkarma hizmetleri, arama motorları, yazılım firmaları, haber ajansları, yayıncılar ve araştırma & geliştirme merkezleri vb.) iş bulabilmektedirler. 

Mezunlar, kütüphaneci, bilgi profesyoneli, arşivci, akademisyen, sistem analisti, web tasarımcısı vb. gibi unvanlar alabilmektedirler. Ayrıca alanla ilgili bazı kurumlarda yönetici olarak da çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023606


Yeterlilik Adı
Bilgi ve Belge Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgi toplumunun doğuşu, özellikleri, ilkel toplumdan bilgi toplumuna geçişte bilginin değeri, küreselleşme, bilgi merkezlerinin bilgi toplumunda üstlendikleri yeni sorumluluklar, bilgi toplumu konularını inceler ve araştırır.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Okuryazarlık, kendi kendine öğrenme, öğrenmeyi öğrenme, e-öğrenme, öğrenen toplum, açık toplum, bilgi toplumu ve bilgi kültürü kavramları arasında bağlantı kurar.
  • Bilginin üretilmesi, elde edilmesi, paylaşılması, kullanılması ve yönetilmesi aşamalarında iletişim kanallarının rolü ve ayrıca bütün örgütte bilginin kolektif ve sistematik olarak yaratılması, paylaşılması, uygulanmasında iletişim olgusu konularında uygulama becerisi kazanır.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Bilgi politikalarını inceler ve analiz eder.
  • Endüstri sektöründeki bilgi sistemleri, bilgi akış süreçleri ve bilgi yönetim süreçlerini irdeler. Bilgi gereksinimlerini tanımlar.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Bilginin elektronik formda sağlanması, depolanması, organizasyonu ve iletişim ağlarından kullanıcı dostu arayüzler ve metadatalar aracılığı ile taranması, erişimi ve sunumu konularında uygulama becerisi kazanır.
  • Bilgi merkezlerinde işbirliği ve konsorsiyum oluşumları konularını irdeler.
  • Bilgi merkezleri ve hizmetlerinin kamu yönetimi ile ilişkisini, yasal-idari düzenlemeler ve gereklilikleri ile kamu bilgisinin yönetiminde bilgi merkezlerinin konumu ve işlevlerini inceler.
  • Bilgi merkezlerinde kullanılan standartları inceler ve analiz eder.
  • Bilgi’nin toplumun ortak entelektüel ürünü olarak kurumsal yapısını disiplinlerarası gelişim çerçevesinde değerlendirir, günümüzün bilgi üretim ve paylaşım akımları bağlamında, sosyal ağlar, semantik web ve bilimsel bilginin sosyal yapıya dönüşümüne ilişkin öngörülerde bulunur.
  • Bilgi danışmanlığı konusunda uygulama becerisi kazanır.
  • Bibliyografik denetim araçları ve kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
  • Türkiye’de yayıncılık faaliyetleri hakkında analizler ve incelemeler yapar.
  • Kütüphane otomasyonunda uygulama programları ve işletim sistemleri ile ilgili uygulama becerisi kazanır.
  • Fiziksel ve elektronik bilgi kaynaklarının birbirleri ile ilişkilerinin sayısal teknikler kullanılarak tanımlandığı enformetrik yasalarını uygular.
  • Açık erişim ve kurumsal arşivlerle ilgili standartlara, uluslararası ve ulusal işlerlik çerçevesinde kurumsal ve ulusal politikaların oluşturulmasına yönelik bilgi ve deneyim kazanır.
  • Elektronik arşiv çalışmalarını değerlendirir.
  • Modern arşivcilik ilke ve yöntemlerini uygular.
  • Arşiv belgelerinin düzenlenmesi, erişim araçları ve stratejilerini tanımlama, geliştirme, bütünleştirme, uygulama adımlarını belirleme ve gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Elektronik belge yönetim sistemini tanımlama, geliştirme, bütünleştirme, uygulama adımlarını belirleme ve gerçekleştirme becerisi kazanır.
  • Kurumlarda bilgi ve belge yönetim sistemini tanımlama, geliştirme, uygulama adımlarını belirleyebilir ve gerçekleştirebilir.
  • Kamu kurum ve kuruluşlarda bilgi ve belge kayıtlarına yönelik metadata standartlarını uyarlayıp ilgili kuram ve yöntemlerine yönelik uygulama becerisi kazanır.
  • Kamu ve/veya özel kuruluşlarda üretilen belgelerin güvenliğinin sağlanması ve bilgi sızmaların engellenmesi için alınabilecek önlemleri belirler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerine teorik ve ampirik konularda mümkün olan en iyi mesleki bilgiyi edinebilecekleri akademik ve entelektüel ortam yaratmak.
  • Kütüphane bilimi ve bilgi yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri, araştırmaları ve çalışmaları takip etmek,
  • Türkiye'deki kütüphane, arşiv ve müzelerin hizmet kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak,
  • Bilgi ve kütüphane bilimi alanındaki sorunlara çözüm geliştirmek,
  • Bilgi uzmanlarının mesleki becerilerine katkıda bulunmak,
  • Türkiye'nin sosyal ve kültürel gelişimini desteklemek.
  • Alanında gerekli bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip profesyonellere yeteneklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
  • Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Yüksek Lisans derecesi verilir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Adayların Tezli ya da Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına kabul için aşağıdaki koşulları karşılamaları gerekir: a) Yüksek Lisans Programlarına başvuran adayların lisans diplomasına sahip olmaları ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Yabancı bir ülkedeki bir üniversiteden mezun olan Türk öğrenciler, Türkiye Yükseköğretim Kurulu (CHE) tarafından verilen lisans denklik belgesi almalıdır. b) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların ALES (Ulusal Lisansüstü Eğitim Bilimleri Sınavı) alanından veya eşdeğer uluslararası sınav puanlarından en az 55 puan almaları gerekir. c) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların en az 50 YDS (Ulusal İngilizce Yeterlik Sınavı) veya uluslararası sınavlardan (örneğin TOEFL) eşdeğer puanlara sahip olmaları, denkliği Türkiye'de Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmaktadır. Tezsiz yüksek lisans programları için dil puanı gerekmez. (Enstitü yönetim kurulu kararı nedeniyle dil puanı gerekebilir) d) Adaylar, kabul görüşmesinde 100 puan üzerinden değerlendirilir. Kabul mülakatında adaylar tavsiye mektubu ve sözlü değerlendirme ile değerlendirilir. E) Öğrencileri lisansüstü programlara kabul ederken; ALES puanının% 50'si, lisans not ortalamasının% 20'si ve kabul mülakat sonucunun% 30'u dikkate alınmakta ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenmektedir. f) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; Lisans not ortalamasının% 50'si ve kabul mülakat sonucunun% 50'si dikkate alınır ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenir. g) Güzel Sanatlar Fakültesi ve Devlet Konservatuarı lisansüstü programları için ALES puanı aranmaz.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanlar, özel ve devlet kurumlarında (üniversite, araştırma, halk, okul ve özel kütüphaneler, arşivler ve dokümantasyon merkezleri, veri tabanı tasarım, indeksleme ve öz çıkarma hizmetleri, arama motorları, yazılım firmaları, haber ajansları, yayıncılar ve araştırma & geliştirme merkezleri vb.) iş bulabilmektedirler. 

Mezunlar, kütüphaneci, bilgi profesyoneli, arşivci, akademisyen, sistem analisti, web tasarımcısı vb. gibi unvanlar alabilmektedirler. Ayrıca alanla ilgili bazı kurumlarda yönetici olarak da çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023606

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasLibrary, information and archival studies
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030023606


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address