Yeterlilik Kodu | TR0030217316 | |
Yeterlilik Adı | Beslenme Ve Diyetetik Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Yüksek Lisans programına kayıtlı bir öğrencinin programdan mezun olabilmesi için 11 Haziran 2019 tarih ve 30798 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan G.Ü. Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşulları sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, hastanelerde klinik diyetisyen veya yönetici diyetisyen olarak, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında yönetici diyetisyen veya toplum sağlığı diyetisyeni, besin sanayinde, bireysel diyet danışma ve eğitim merkezlerinde çalışabilmekte ve/veya akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217316
- Lisans düzeyinde edindiği alana özgü temel bilgileri uzmanlık düzeyinde mesleki ve etik kurallar çerçevesinde uygular.
- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatı ve standartları takip eder.
- Alanına özgü değişik araştırma yöntemlerini kullanarak analiz/sentez yapar ve uygun çözüm önerileri geliştirir.
- Teknolojik gelişmelere paralel olarak alanıyla ilgili araç-gereçleri kullanır.
- Alanında ve disiplinler arası etkileşim içinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir.
- Özgün bir araştırmayı bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak yürütür.
- Alana özgü bireysel ve toplumsal sağlık sorunlarına yönelik yeni yaklaşımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
- Akademik çalışmalarının çıktılarını akademik ortamlarda sunarak ve yayınlayarak literatüre katkıda bulunur.
- Alanı ile ilgili sağlık politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
- Bilimsel ve teknolojik alanların yanı sıra sosyal ve kültürel alandaki gelişmeleri takip eder.
- Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek alanında ileri düzeydeki ulusal ve uluslararası temel ve güncel bilgileri, uygulamaları takip eder.
- Çalışmalarını kalite yönetim süreçlerine uygun yürütür.
Ölçme ve Değerlendirme
- Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
- Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
- Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
- Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
- Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
- D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
- AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
- Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
- Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
- Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
- Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. Yüksek Lisans programına kayıtlı bir öğrencinin programdan mezun olabilmesi için 11 Haziran 2019 tarih ve 30798 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan G.Ü. Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşulları sağlaması gerekmektedir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlar, hastanelerde klinik diyetisyen veya yönetici diyetisyen olarak, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında yönetici diyetisyen veya toplum sağlığı diyetisyeni, besin sanayinde, bireysel diyet danışma ve eğitim merkezlerinde çalışabilmekte ve/veya akademisyen olarak istihdam edilebilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217316 | |
Qualification Title | BESLENME VE DİYETETİK ANABİLİM DALI(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Applies the basic knowledge specific to the field acquired at the undergraduate level within the framework of professional and ethical rules at the level of expertise. Follows national and international legislation and standards related to the field Makes analysis/synthesis using different research methods specific to the field and develops suitable solutions. Uses tools and equipment related to the field in parallel with technological developments. In their field and interdisciplinary takes interactions responsibility as a team member Conducts an original research using scientific research methods Develops new approaches and solutions for individual and social health problems specific to the field Contributes to the literature by presenting and publishing the output of its academic studies in academic environment. Evaluates the effects of health policies and practices related to the field on individual and community health Follows the developments in social and cultural fields, besides scientific and technological fields. Follows advanced national and international basic and current information and practices in its field, by following lifelong learning as a principle. Conducts its studies in accordance with the quality management processes. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The (E) grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to(FF)). (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are considered as absent (D). A student enrolled in the Master program in order to graduate from the program are required to provide conditions specified in the GU Graduate Education and Examination Regulation published in the Official Gazette No. 30798 in June 11, 2019. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. | |
Conditions for Success | A student enrolled in the Master program in order to graduate from the program are required to provide conditions specified in the GU Graduate Education and Examination Regulation published in the Official Gazette No. 30798 in June 11, 2019. A student enrolled in the Master program in order to graduate from the program are required to provide conditions specified in the GU Graduate Education and Examination Regulation published in the Official Gazette No. 30798 in June 11, 2019. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work as a clinical dietician or administrative dietician in hospitals, as an executive dietician or community health dietician in various public institutions and organizations, in the food industry, in individual diet consultancy and training centers and / or can be employed as academicians. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217316
Applies the basic knowledge specific to the field acquired at the undergraduate level within the framework of professional and ethical rules at the level of expertise. Follows national and international legislation and standards related to the field Makes analysis/synthesis using different research methods specific to the field and develops suitable solutions. Uses tools and equipment related to the field in parallel with technological developments. In their field and interdisciplinary takes interactions responsibility as a team member Conducts an original research using scientific research methods Develops new approaches and solutions for individual and social health problems specific to the field Contributes to the literature by presenting and publishing the output of its academic studies in academic environment. Evaluates the effects of health policies and practices related to the field on individual and community health Follows the developments in social and cultural fields, besides scientific and technological fields. Follows advanced national and international basic and current information and practices in its field, by following lifelong learning as a principle. Conducts its studies in accordance with the quality management processes.
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The (E) grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to(FF)). (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are considered as absent (D). A student enrolled in the Master program in order to graduate from the program are required to provide conditions specified in the GU Graduate Education and Examination Regulation published in the Official Gazette No. 30798 in June 11, 2019.
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.
Graduates can work as a clinical dietician or administrative dietician in hospitals, as an executive dietician or community health dietician in various public institutions and organizations, in the food industry, in individual diet consultancy and training centers and / or can be employed as academicians.
Qualification is continuous