Yeterlilik Kodu

TR0030217244

Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Spor
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir .
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır .
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır .
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıBİLGİ Kuramsal, Olgusal Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık düzeyinde bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Vücut sistemlerinin doğal, değişken ve zorlayıcı şartlarda egzersize verdiği yanıt hakkında ayrıntılı bilgi BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık düzeyinde bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi - Sağlık ve esenliğin korunması ile geliştirilmesinde egzersiz ve sporu kullanma yetkinliği Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında gerçekleştirilen uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Sağlık ve esenliğin korunması ile geliştirilmesinde egzersiz ve sporu kullanma yetkinliği Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği Öğrenme Yetkinliği Vücut sistemlerinin doğal, değişken ve zorlayıcı şartlarda egzersize verdiği yanıt hakkında ayrıntılı bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında gerçekleştirilen uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Alana Özgü Yetkinlik Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği Tez sınavında başarılı olmak ve Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmenliğinde belirlenen diğer koşulları da sağlamaktır. Yüksek lisans programının tamamlama süresi 4 yarıyıldır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bölümümüz mezunları giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde öncelikli olarak beden eğitimi ve spor bölümü veya yüksekokullarında, spor teknolojisi alanında eğitim veren üniversitelerde öğretim elemanı olarak görev alabilirler.
  • Ayrıca çeşitli kurum ve kuruluşlarda, sporcu araştırma merkezlerinde, spor kulüplerinde, spor federasyonlarında, belediyelerde, spor ve rekreasyon birimlerinde, kulüp statüsü dışında kalan cimnastik, aerobik, step, doğa sporları, savunma sporları vs gibi hizmet sunan salonlarda, danışman ve spor uzmanı olarak görev alabilirler.
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217244


Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir .
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır .
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır .
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
BİLGİ Kuramsal, Olgusal Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık düzeyinde bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Vücut sistemlerinin doğal, değişken ve zorlayıcı şartlarda egzersize verdiği yanıt hakkında ayrıntılı bilgi BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık düzeyinde bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi - Sağlık ve esenliğin korunması ile geliştirilmesinde egzersiz ve sporu kullanma yetkinliği Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında gerçekleştirilen uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Sağlık ve esenliğin korunması ile geliştirilmesinde egzersiz ve sporu kullanma yetkinliği Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği Öğrenme Yetkinliği Vücut sistemlerinin doğal, değişken ve zorlayıcı şartlarda egzersize verdiği yanıt hakkında ayrıntılı bilgi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Beden Eğitimi ve Spor alanında farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi Beden Eğitimi ve Spor alanında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Beden Eğitimi ve Spor alanında gerçekleştirilen uygulamalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği Alana Özgü Yetkinlik Beden Eğitimi ve Spor alanında uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi Bireysel egzersiz programları düzenleyebilme ve sağlık riskini değerlendirebilme yetkinliği Tez sınavında başarılı olmak ve Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmenliğinde belirlenen diğer koşulları da sağlamaktır. Yüksek lisans programının tamamlama süresi 4 yarıyıldır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bölümümüz mezunları giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde öncelikli olarak beden eğitimi ve spor bölümü veya yüksekokullarında, spor teknolojisi alanında eğitim veren üniversitelerde öğretim elemanı olarak görev alabilirler.
  • Ayrıca çeşitli kurum ve kuruluşlarda, sporcu araştırma merkezlerinde, spor kulüplerinde, spor federasyonlarında, belediyelerde, spor ve rekreasyon birimlerinde, kulüp statüsü dışında kalan cimnastik, aerobik, step, doğa sporları, savunma sporları vs gibi hizmet sunan salonlarda, danışman ve spor uzmanı olarak görev alabilirler.

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217244

Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR(YL) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasSports
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods To ability carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies

Key Competencies-
Further Info

Quantification and consideration (1) In addition to midterm exams and / or semester studies, students are taken to the final exam and / or end-of-term project work evaluation. The exam schedule is announced on the web page by the head of the relevant department. (2) The success of the student is evaluated with the evaluation method and success criteria specified in the course description form announced at the beginning of the relevant course. (3) The student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed and choose another course instead. (4) Midterm exams and / or semester studies, final exam and / or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points. Success letter grade over 100 raw points is appreciated for seminar, thesis study, term project courses and proficiency exam. In order for the student to be successful in the relevant course, the letter grade for the masters degree must be at least CC In doctoral and postgraduate doctoral programs, the letter grade must be at least CB (5) A student with a raw success score below 25.00 is considered unsuccessful in that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are given below, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) Notes other than those in subparagraph (a) are as follows: 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the final exam success letter grades, is converted into (FF).) (7) AGNO is calculated by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades of all courses during the students education by the total credits of the courses taken. The AGNO obtained is shown as two digits after the comma. (8) The grades given from (AA) to (FF) are taken as basis in the calculation of both the weighted semester and the AGNO. (G) and (D) grades are treated as (FF) grades. (9) All grades are recorded in the students grade tracking document. (10) AGNOs for graduation; It must be at least 2.50 / 4.00 in masters programs with / without thesis, and at least 3.00 / 4.00 in doctoral programs with masters / undergraduate degree. Students who have completed their total credits but could not meet the graduation requirement meet this requirement by taking new courses / courses. (11) Students who fail to obtain the right to take the final exam because they do not fulfill the attendance requirements or the requirements for course practices are considered absent (D). INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions SKILLS Cognitive, Applied - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to critically evaluate information in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk Learning Competence - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports Communication and Social Competence - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports Field-Specific Competence - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.

Conditions for SuccessINFORMATION Theoretical, Phenomenal - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions SKILLS Cognitive, Applied - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to critically evaluate information in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk Learning Competence - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports Communication and Social Competence - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports Field-Specific Competence - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk To be successful in the thesis exam and to meet the other conditions specified in the Gazi University Postgraduate Education and Training Directorate. The completion period of the masters program is 4 semesters.
Progression Paths (Relationship Type)

If the graduates of our department are successful in the entrance exams, they can be employed as a lecturer in physical education and sports departments or colleges, and universities that provide education in the field of sports technology. In addition, he worked as a consultant and sports specialist in various institutions and organizations, athlete research centers, sports clubs, sports federations, municipalities, sports and recreation units, gymnastics, aerobics, step, outdoor sports, defense sports etc. they can get.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217244


Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR(YL) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods To ability carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies


Key Competencies
-

Further Info

Quantification and consideration (1) In addition to midterm exams and / or semester studies, students are taken to the final exam and / or end-of-term project work evaluation. The exam schedule is announced on the web page by the head of the relevant department. (2) The success of the student is evaluated with the evaluation method and success criteria specified in the course description form announced at the beginning of the relevant course. (3) The student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed and choose another course instead. (4) Midterm exams and / or semester studies, final exam and / or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points. Success letter grade over 100 raw points is appreciated for seminar, thesis study, term project courses and proficiency exam. In order for the student to be successful in the relevant course, the letter grade for the masters degree must be at least CC In doctoral and postgraduate doctoral programs, the letter grade must be at least CB (5) A student with a raw success score below 25.00 is considered unsuccessful in that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are given below, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) Notes other than those in subparagraph (a) are as follows: 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the final exam success letter grades, is converted into (FF).) (7) AGNO is calculated by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades of all courses during the students education by the total credits of the courses taken. The AGNO obtained is shown as two digits after the comma. (8) The grades given from (AA) to (FF) are taken as basis in the calculation of both the weighted semester and the AGNO. (G) and (D) grades are treated as (FF) grades. (9) All grades are recorded in the students grade tracking document. (10) AGNOs for graduation; It must be at least 2.50 / 4.00 in masters programs with / without thesis, and at least 3.00 / 4.00 in doctoral programs with masters / undergraduate degree. Students who have completed their total credits but could not meet the graduation requirement meet this requirement by taking new courses / courses. (11) Students who fail to obtain the right to take the final exam because they do not fulfill the attendance requirements or the requirements for course practices are considered absent (D). INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions SKILLS Cognitive, Applied - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to critically evaluate information in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk Learning Competence - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports Communication and Social Competence - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports Field-Specific Competence - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.


Conditions for Success
INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions SKILLS Cognitive, Applied - Expert level knowledge in the field of Physical Education and Sports - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to critically evaluate information in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports - Competence to use exercise and sports in the protection and development of health and well-being - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk Learning Competence - Detailed information about the response of body systems to exercise in natural, variable and challenging conditions - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports Communication and Social Competence - Ability to integrate information from different disciplines in the field of Physical Education and Sports - Ability to use information and communication technologies together with computer software and hardware knowledge in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in the stages of collecting, interpreting and announcing data in the field of Physical Education and Sports - Competence to observe social, scientific and ethical values ??in practices in the field of Physical Education and Sports Field-Specific Competence - The ability to solve problems that require expertise in the field of Physical Education and Sports using scientific research methods - Competence to organize individual exercise programs and assess health risk To be successful in the thesis exam and to meet the other conditions specified in the Gazi University Postgraduate Education and Training Directorate. The completion period of the masters program is 4 semesters.

Progression Paths (Relationship Type)

If the graduates of our department are successful in the entrance exams, they can be employed as a lecturer in physical education and sports departments or colleges, and universities that provide education in the field of sports technology. In addition, he worked as a consultant and sports specialist in various institutions and organizations, athlete research centers, sports clubs, sports federations, municipalities, sports and recreation units, gymnastics, aerobics, step, outdoor sports, defense sports etc. they can get.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address