Yeterlilik Kodu

TR0030003580

Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAksaray Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray
Sorumlu Kurum URLhttp://www.aksaray.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünün hedefi, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullara nitelikli Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni yetiştirmektir. Bu amaçla öğretmen adayları; genel kültür, kuramsal ve uygulamalı alan bilgisi ve öğretmenlik meslek bilgisine yönelik dersler alırlar. Program kapsamında aldıkları derslerden edindikleri bilgi ve becerileri uygulamaya aktarmak ve kullanmak için okullarda gözlem yaparlar, derslere katılırlar ve öğretmenlik uygulaması yaparlar. Dört yıl sonunda; ders planı yapma, öğretme-öğrenme sürecini gerçekleştirme, ölçme ve değerlendirme, öğrenciyi tanıma, işbirliği yapma, mesleki gelişim, sınıf yönetimi, iletişim ve spor kültürü kazandırma konularında uzmanlaşırlar.

Öğrenme Ortamları

Derslikler, Seminer odası, Kütüphane, Bilgisayar Laboratuvarı, Performans Laboratuvarı, Psiko-Sosyal Alanlar Laboratuvarı, Çok Amaçlı Spor Salonları, Fitness Salonu, Yüzme Havuzu, Futbol Sahası ve Tırmanış Duvarı

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendiren düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
  • Alanında edindiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek, değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilme ve analiz eder.
  • Uygulamada karşılaşılan ve ön görülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Öğrencilerin Yaşamlarında kullanabilecekleri, temel, özelleşmiş spora özgü hareket becerilerini geliştirir.
  • Duygusal ve toplumsal özellikleri kazanmaları ve sağlığı geliştirici fiziksel etkinliklere yaşam boyu etkin katılımları sağlar.
  • Çeşitli fiziksel etkinliklere katılabilmek için hareket örüntüleri ve devinişsel becerilerde yeterlilik gösterir.
  • Öğrenenleri kendilerine özgün bilgi yapıları, kendilerinin oluşturacakları yaşantılar şeklinde düzenlemek ve bu yaşantılar yolu ile öğrenme sorumluluğu öğrenenlere bırakır.
  • Fiziksel etkinliklere özgü bilgileri geliştirir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslek taşları ile iletişim kurar.
  • Alanının gerektirdiğin bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Beden eğitimi öğretmen adaylarının spor alanındaki bilgi teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yakından takip etmek ve bu gelişmeler ışığında bu bilgileri eğitim öğretim alanında uygular.
  • Öğrenenlerin kendilerine özgü bilgi yapıları, kendilerinin oluşturacakları yaşantılar şeklinde düzenlemek ve bu yaşantılar yoluyla öğrenme sorumluluğunu öğrenenlere bırakır.
  • Anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmek üzere özgün öğrenme görevleri tasarımlamak ve gerçek yaşamın karmaşıklığını yansıtacak öğrenme ortamı oluşturur.
  • Programın temel felsefesi doğrultusundaki kazanımlar dersin işlenişi ve değerlendirme öğeleri arasındaki ilişki dikkatlice kurabilme ve standartla ulaşmada basamak olan kazanımların gerçekleştirilmesini sağlar.
  • Beden eğitimi dersi programının kazanımları ile diğer derslerin kazanımları arasında bağ kurar.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı müfredatında yer alan her bir ders ünitesinin öngörülen öğrenme çıktılarını elde etmede ne kadar başarılı oldukları, dönem içi etkinliklerle ve her dönem sonunda yapılan final sınavlarıyla ölçülmektedir.
  • Dönem içi faaliyetlerin değerlendirilmesi, yönetmelikle belirlenen lisans programlarındaki bütün dersler için zorunlu değerlendirme yöntemleri olarak en az sayıda ara sınav (%40) ve dönem sonu sınavı (%60) içerir.
  • Programlar, eğitim amaç ve hedeflerini sağlamak amacıyla program ve ders düzeyinde sonuçların başarısını ölçmedeki ihtiyaca bağlı olarak dönem içi faaliyetlerde daha fazla değerlendirme yönteminin tanımlanması için teşvik edilmektedir. Her ders için kullanılan değerlendirme yöntemlerinin niteliği ve sayısı, dönem sonu notuna olan katkıları ile birlikte ders açıklamaları bölümlerinde "Ölçme ve Değerlendirme" başlığı altında verilmiştir. Bu düzenlemeler her dönem başında, önceden ilan edilir ve web sitesinde ders tanımları bölümleri yayınlanır.
  • Ara sınav ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu notları, ara sınav, ödev değerlendirmesi, kısa sınavlar, final sınavı ve varsa diğer değerlendirme sonuçlarına dayanarak öğrencilerin devam şartını sağlamasını da dikkate alınarak öğretim elemanları tarafından verilir.
  • Dönem sonu notunun belirlenmesinde dönem içi faaliyetlerinin katkısı en fazla% 40 olabilir ve final sınavının katkısı Yönetmelikle belirlenen tüm lisans programlarındaki tüm dersler için % 60 olur.
  • Bir ara sınav, ödev, kısa sınav ve / veya final sınavı gerektirmeyen işe yerleştirme gibi dersler, ilgili bölümlerin yönetimleri tarafından belirlenir ve bu dersler için belirli değerlendirme ve not verme yöntemleri yukarıda anlatılan kanallar yoluyla duyurulur. Bu tür faaliyetlerin değerlendirilmesi Senato tarafından belirlenen ilkeler doğrultusunda yapılır.
  • Başarın değerlendirilmesi bağıl değerlendirme yöntemi ile yapılır. Başarı puanlaması harf notu aşağıdaki gibidir:

 

  • 39 ve aşağısı FF
  • 40-49             FD
  • 50-54             DD
  • 55-59             DC
  • 60-69             CC
  • 70-79             CB
  • 80-84             BB
  • 85-89             BA
  • 90-100           AA
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

* YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

* YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

* YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliğ Programı, Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu (SPORAK) tarafından 29.04.2025-29.04.2027 tarihleri arasında 2 (iki) yıl akredite olmuştur.

Giriş Şartı

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü her yıl düzenlenen özel yetenek sınavları ile öğrenci almaktadır. Adayların Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)ye girmeleri zorunludur. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünü tercih edecek olan öğrencilerin programa özel yetenek sınavı ile öğrenci alındığından, iyi bir fiziksel uygunluk düzeyine, yeterli atletik yapı ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir.

Başarma ŞartlarıBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği eğitim-öğretim planındaki 240 AKTS’ ye karşılık gelen çalışmaların tümünde başarı sağlayan öğrencilere “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni” unvanı ile Lisans Diploması verilir. Lisans diplomasını almak için beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programında yer alan Okul deneyimi-1 (Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında haftada 4 saat, 14 hafta) ve Öğretmenlik uygulaması (Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında haftada 6 saat, 14 hafta) dersleri kapsamında staj çalışmalarını başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Beden Eğitimi Öğretmeni, Spor Eğitimi Uzmanı, 1.Kademe antrenör vb. yerlerde istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14’üncü ve 44’üncü maddeleri)

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030003580


Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Aksaray Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünün hedefi, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullara nitelikli Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni yetiştirmektir. Bu amaçla öğretmen adayları; genel kültür, kuramsal ve uygulamalı alan bilgisi ve öğretmenlik meslek bilgisine yönelik dersler alırlar. Program kapsamında aldıkları derslerden edindikleri bilgi ve becerileri uygulamaya aktarmak ve kullanmak için okullarda gözlem yaparlar, derslere katılırlar ve öğretmenlik uygulaması yaparlar. Dört yıl sonunda; ders planı yapma, öğretme-öğrenme sürecini gerçekleştirme, ölçme ve değerlendirme, öğrenciyi tanıma, işbirliği yapma, mesleki gelişim, sınıf yönetimi, iletişim ve spor kültürü kazandırma konularında uzmanlaşırlar.


Öğrenme Ortamları

Derslikler, Seminer odası, Kütüphane, Bilgisayar Laboratuvarı, Performans Laboratuvarı, Psiko-Sosyal Alanlar Laboratuvarı, Çok Amaçlı Spor Salonları, Fitness Salonu, Yüzme Havuzu, Futbol Sahası ve Tırmanış Duvarı


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendiren düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
  • Alanında edindiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek, değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilme ve analiz eder.
  • Uygulamada karşılaşılan ve ön görülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Öğrencilerin Yaşamlarında kullanabilecekleri, temel, özelleşmiş spora özgü hareket becerilerini geliştirir.
  • Duygusal ve toplumsal özellikleri kazanmaları ve sağlığı geliştirici fiziksel etkinliklere yaşam boyu etkin katılımları sağlar.
  • Çeşitli fiziksel etkinliklere katılabilmek için hareket örüntüleri ve devinişsel becerilerde yeterlilik gösterir.
  • Öğrenenleri kendilerine özgün bilgi yapıları, kendilerinin oluşturacakları yaşantılar şeklinde düzenlemek ve bu yaşantılar yolu ile öğrenme sorumluluğu öğrenenlere bırakır.
  • Fiziksel etkinliklere özgü bilgileri geliştirir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslek taşları ile iletişim kurar.
  • Alanının gerektirdiğin bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Beden eğitimi öğretmen adaylarının spor alanındaki bilgi teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yakından takip etmek ve bu gelişmeler ışığında bu bilgileri eğitim öğretim alanında uygular.
  • Öğrenenlerin kendilerine özgü bilgi yapıları, kendilerinin oluşturacakları yaşantılar şeklinde düzenlemek ve bu yaşantılar yoluyla öğrenme sorumluluğunu öğrenenlere bırakır.
  • Anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmek üzere özgün öğrenme görevleri tasarımlamak ve gerçek yaşamın karmaşıklığını yansıtacak öğrenme ortamı oluşturur.
  • Programın temel felsefesi doğrultusundaki kazanımlar dersin işlenişi ve değerlendirme öğeleri arasındaki ilişki dikkatlice kurabilme ve standartla ulaşmada basamak olan kazanımların gerçekleştirilmesini sağlar.
  • Beden eğitimi dersi programının kazanımları ile diğer derslerin kazanımları arasında bağ kurar.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı müfredatında yer alan her bir ders ünitesinin öngörülen öğrenme çıktılarını elde etmede ne kadar başarılı oldukları, dönem içi etkinliklerle ve her dönem sonunda yapılan final sınavlarıyla ölçülmektedir.
  • Dönem içi faaliyetlerin değerlendirilmesi, yönetmelikle belirlenen lisans programlarındaki bütün dersler için zorunlu değerlendirme yöntemleri olarak en az sayıda ara sınav (%40) ve dönem sonu sınavı (%60) içerir.
  • Programlar, eğitim amaç ve hedeflerini sağlamak amacıyla program ve ders düzeyinde sonuçların başarısını ölçmedeki ihtiyaca bağlı olarak dönem içi faaliyetlerde daha fazla değerlendirme yönteminin tanımlanması için teşvik edilmektedir. Her ders için kullanılan değerlendirme yöntemlerinin niteliği ve sayısı, dönem sonu notuna olan katkıları ile birlikte ders açıklamaları bölümlerinde "Ölçme ve Değerlendirme" başlığı altında verilmiştir. Bu düzenlemeler her dönem başında, önceden ilan edilir ve web sitesinde ders tanımları bölümleri yayınlanır.
  • Ara sınav ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu notları, ara sınav, ödev değerlendirmesi, kısa sınavlar, final sınavı ve varsa diğer değerlendirme sonuçlarına dayanarak öğrencilerin devam şartını sağlamasını da dikkate alınarak öğretim elemanları tarafından verilir.
  • Dönem sonu notunun belirlenmesinde dönem içi faaliyetlerinin katkısı en fazla% 40 olabilir ve final sınavının katkısı Yönetmelikle belirlenen tüm lisans programlarındaki tüm dersler için % 60 olur.
  • Bir ara sınav, ödev, kısa sınav ve / veya final sınavı gerektirmeyen işe yerleştirme gibi dersler, ilgili bölümlerin yönetimleri tarafından belirlenir ve bu dersler için belirli değerlendirme ve not verme yöntemleri yukarıda anlatılan kanallar yoluyla duyurulur. Bu tür faaliyetlerin değerlendirilmesi Senato tarafından belirlenen ilkeler doğrultusunda yapılır.
  • Başarın değerlendirilmesi bağıl değerlendirme yöntemi ile yapılır. Başarı puanlaması harf notu aşağıdaki gibidir:

 

  • 39 ve aşağısı FF
  • 40-49             FD
  • 50-54             DD
  • 55-59             DC
  • 60-69             CC
  • 70-79             CB
  • 80-84             BB
  • 85-89             BA
  • 90-100           AA

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

* YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

* YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

* YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliğ Programı, Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu (SPORAK) tarafından 29.04.2025-29.04.2027 tarihleri arasında 2 (iki) yıl akredite olmuştur.


Giriş Şartı

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü her yıl düzenlenen özel yetenek sınavları ile öğrenci almaktadır. Adayların Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)ye girmeleri zorunludur. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünü tercih edecek olan öğrencilerin programa özel yetenek sınavı ile öğrenci alındığından, iyi bir fiziksel uygunluk düzeyine, yeterli atletik yapı ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir.


Başarma Şartları
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği eğitim-öğretim planındaki 240 AKTS’ ye karşılık gelen çalışmaların tümünde başarı sağlayan öğrencilere “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni” unvanı ile Lisans Diploması verilir. Lisans diplomasını almak için beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programında yer alan Okul deneyimi-1 (Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında haftada 4 saat, 14 hafta) ve Öğretmenlik uygulaması (Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında haftada 6 saat, 14 hafta) dersleri kapsamında staj çalışmalarını başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Beden Eğitimi Öğretmeni, Spor Eğitimi Uzmanı, 1.Kademe antrenör vb. yerlerde istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14’üncü ve 44’üncü maddeleri)

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030003580

Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ License
Awarding BodyAksaray University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.aksaray.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The goal of the Department of Physical Education and Sports Teaching is to train qualified Physical Education and Sports teachers for schools affiliated with the Ministry of National Education. To this end, prospective teachers take courses focused on general knowledge, theoretical and applied field knowledge, and teaching professional knowledge. To apply the knowledge and skills they acquire in the program, they observe schools, participate in classes, and engage in teaching practice. At the end of the four-year program, they specialize in lesson planning, implementing the teaching-learning process, measurement and evaluation, getting to know students, collaboration, professional development, classroom management, communication, and instilling a sports culture.

Learning Environments

Classrooms, Seminar Room, Library, Computer Laboratory, Performance Laboratory, Psycho-Social Areas Laboratory, Multi-Purpose Sports Halls, Fitness Center, Swimming Pool, Football Field and Climbing Wall

Description

* Able to convey, both verbally and in writing, their thoughts and proposed solutions to problems that inform relevant individuals and institutions on matters related to their field.
* Able to utilize advanced institutional and practical knowledge acquired in their field.
* Able to examine concepts and ideas in their field using scientific methods, interpret and evaluate data, identify and analyze problems.
* Able to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice.
* Develops fundamental, specialized sport-specific movement skills that students can use in their lives.
* Enables them to acquire emotional and social skills and to actively participate in health-enhancing physical activities throughout their lives.
* Demonstrates proficiency in movement patterns and kinesthetic skills to participate in a variety of physical activities.
* Able to organize learners into unique knowledge structures, create their own experiences, and empower learners to learn through these experiences.
* Able to develop knowledge specific to physical activities.
* Able to follow information in their field using a foreign language and communicate with colleagues.
* Able to use information and communication technologies along with the computer software required in their field. Physical education teacher candidates should closely monitor developments in information technologies in sports and, in light of these developments, apply this knowledge to the field of education and training.
* Learners' unique knowledge structures can be organized into experiences they create and the responsibility for learning through these experiences can be delegated to them.
* Authentic learning tasks can be designed to facilitate meaningful learning and a learning environment that reflects the complexities of real life can be created.
* Careful connection between the objectives, course delivery, and assessment elements in line with the fundamental philosophy of the program can ensure the achievement of the objectives that are steps toward achieving the standards.
* Physical education curriculum objectives can be linked to the objectives of other courses.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at a pre-advanced level:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology, and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social, and learning-to-learn competencies

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expressio

Further Info

Students' success in achieving the anticipated learning outcomes of each course unit in the Physical Education and Sports Teaching program curriculum is measured through midterm activities and final exams administered at the end of each semester.
The evaluation of midterm activities includes a minimum number of midterm exams (40%) and final exams (60%) as mandatory assessment methods for all undergraduate programs, as determined by regulations.
Programs are encouraged to define more assessment methods in their midterm activities, depending on the need to measure the success of program and course-level outcomes to achieve educational goals and objectives. The nature and number of assessment methods used for each course, along with their contribution to the final grade, are provided under the heading "Assessment and Evaluation" in the course descriptions. These regulations are announced in advance at the beginning of each semester and published in the course descriptions on the website.
Midterm and final exams are held at dates, locations, and times determined and announced by the university. Students' final grades are determined by their instructors based on the results of midterm exams, homework assignments, quizzes, final exams, and other assessments, taking into account student attendance requirements.

In-term activities can contribute a maximum of 40% to the final grade, and the final exam contributes 60% for all undergraduate programs.

Courses that do not require a midterm exam, homework assignments, quizzes, and/or final exam, such as work placements, are determined by the administration of the relevant departments, and the specific evaluation and grading methods for these courses are announced through the channels described above. Evaluation of such activities is carried out in accordance with the principles established by the Senate.

Performance is evaluated using the relative evaluation method. The letter grades for success are as follows:

39 and below FF
40-49             FD
50-54             DD
55-59             DC
60-69             CC
70-79             CB
80-84             BB
85-89             BA
90-100           AA

 

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs,

* The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions.

* The Council of Higher Education (YÖK) publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are also shared with the public by the Council of Higher Education.

* The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

1.3. The curricula of the National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment/External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK prepares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions and shares it with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for the program's qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its legislation.

The Physical Education and Sports Teaching Program was accredited by the Sports Sciences Education Programs Evaluation and Accreditation Board (SPORAK) for two years, from April 29, 2025, to April 29, 2027.

Access Requirements

The Department of Physical Education and Sports Teaching accepts students through special talent exams administered annually. Applicants are required to take the Higher Education Institutions Exam (YKS). Because admission to the program is based on a special talent exam, students who choose the Physical Education and Sports Teaching program must possess a good level of physical fitness and sufficient athleticism and skills.

Conditions for SuccessPhysical Education and sport that will successfully promote the educational plan for students in all studies, Physical Education Teacher, with the title and also the Graduate Diploma in Special Education and Teaching of Physical Education and Sports High School section specifies that a document which is given.Physical Education and Sports Teacher education plan 240 ECTS credits corresponding to the students that success in all studies, Physical Education and Sports Teacher program will be awarded with the title of Master. Bachelor’s degree in physical education and sports teacher education program for school experience in-1 (primary and secondary education institutions under the Ministry of National Education, 4 hours per week, 14 weeks) and teaching practice (primary and secondary education institutions under the Ministry of National Education, 6 hours per week , 14 weeks) under the courses required to complete an internship to work successfully.
Progression Paths (Relationship Type)

Physical Education TeacherSports Training Specialist 1. Stage coach

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education (Articles 14 and 44 of the Higher
Education Law No. 2547 dated 4/11/1981)
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and
Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit
Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and
Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education
Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030003580


Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ License

Awarding Body
Aksaray University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The goal of the Department of Physical Education and Sports Teaching is to train qualified Physical Education and Sports teachers for schools affiliated with the Ministry of National Education. To this end, prospective teachers take courses focused on general knowledge, theoretical and applied field knowledge, and teaching professional knowledge. To apply the knowledge and skills they acquire in the program, they observe schools, participate in classes, and engage in teaching practice. At the end of the four-year program, they specialize in lesson planning, implementing the teaching-learning process, measurement and evaluation, getting to know students, collaboration, professional development, classroom management, communication, and instilling a sports culture.


Learning Environments

Classrooms, Seminar Room, Library, Computer Laboratory, Performance Laboratory, Psycho-Social Areas Laboratory, Multi-Purpose Sports Halls, Fitness Center, Swimming Pool, Football Field and Climbing Wall


Description

* Able to convey, both verbally and in writing, their thoughts and proposed solutions to problems that inform relevant individuals and institutions on matters related to their field.
* Able to utilize advanced institutional and practical knowledge acquired in their field.
* Able to examine concepts and ideas in their field using scientific methods, interpret and evaluate data, identify and analyze problems.
* Able to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice.
* Develops fundamental, specialized sport-specific movement skills that students can use in their lives.
* Enables them to acquire emotional and social skills and to actively participate in health-enhancing physical activities throughout their lives.
* Demonstrates proficiency in movement patterns and kinesthetic skills to participate in a variety of physical activities.
* Able to organize learners into unique knowledge structures, create their own experiences, and empower learners to learn through these experiences.
* Able to develop knowledge specific to physical activities.
* Able to follow information in their field using a foreign language and communicate with colleagues.
* Able to use information and communication technologies along with the computer software required in their field. Physical education teacher candidates should closely monitor developments in information technologies in sports and, in light of these developments, apply this knowledge to the field of education and training.
* Learners' unique knowledge structures can be organized into experiences they create and the responsibility for learning through these experiences can be delegated to them.
* Authentic learning tasks can be designed to facilitate meaningful learning and a learning environment that reflects the complexities of real life can be created.
* Careful connection between the objectives, course delivery, and assessment elements in line with the fundamental philosophy of the program can ensure the achievement of the objectives that are steps toward achieving the standards.
* Physical education curriculum objectives can be linked to the objectives of other courses.


Key Competencies

Possesses the following key competencies at a pre-advanced level:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology, and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social, and learning-to-learn competencies

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expressio


Further Info

Students' success in achieving the anticipated learning outcomes of each course unit in the Physical Education and Sports Teaching program curriculum is measured through midterm activities and final exams administered at the end of each semester.
The evaluation of midterm activities includes a minimum number of midterm exams (40%) and final exams (60%) as mandatory assessment methods for all undergraduate programs, as determined by regulations.
Programs are encouraged to define more assessment methods in their midterm activities, depending on the need to measure the success of program and course-level outcomes to achieve educational goals and objectives. The nature and number of assessment methods used for each course, along with their contribution to the final grade, are provided under the heading "Assessment and Evaluation" in the course descriptions. These regulations are announced in advance at the beginning of each semester and published in the course descriptions on the website.
Midterm and final exams are held at dates, locations, and times determined and announced by the university. Students' final grades are determined by their instructors based on the results of midterm exams, homework assignments, quizzes, final exams, and other assessments, taking into account student attendance requirements.

In-term activities can contribute a maximum of 40% to the final grade, and the final exam contributes 60% for all undergraduate programs.

Courses that do not require a midterm exam, homework assignments, quizzes, and/or final exam, such as work placements, are determined by the administration of the relevant departments, and the specific evaluation and grading methods for these courses are announced through the channels described above. Evaluation of such activities is carried out in accordance with the principles established by the Senate.

Performance is evaluated using the relative evaluation method. The letter grades for success are as follows:

39 and below FF
40-49             FD
50-54             DD
55-59             DC
60-69             CC
70-79             CB
80-84             BB
85-89             BA
90-100           AA

 


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs,

* The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions.

* The Council of Higher Education (YÖK) publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are also shared with the public by the Council of Higher Education.

* The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

1.3. The curricula of the National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment/External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK prepares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions and shares it with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for the program's qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its legislation.

The Physical Education and Sports Teaching Program was accredited by the Sports Sciences Education Programs Evaluation and Accreditation Board (SPORAK) for two years, from April 29, 2025, to April 29, 2027.


Access Requirements

The Department of Physical Education and Sports Teaching accepts students through special talent exams administered annually. Applicants are required to take the Higher Education Institutions Exam (YKS). Because admission to the program is based on a special talent exam, students who choose the Physical Education and Sports Teaching program must possess a good level of physical fitness and sufficient athleticism and skills.


Conditions for Success
Physical Education and sport that will successfully promote the educational plan for students in all studies, Physical Education Teacher, with the title and also the Graduate Diploma in Special Education and Teaching of Physical Education and Sports High School section specifies that a document which is given.Physical Education and Sports Teacher education plan 240 ECTS credits corresponding to the students that success in all studies, Physical Education and Sports Teacher program will be awarded with the title of Master. Bachelor’s degree in physical education and sports teacher education program for school experience in-1 (primary and secondary education institutions under the Ministry of National Education, 4 hours per week, 14 weeks) and teaching practice (primary and secondary education institutions under the Ministry of National Education, 6 hours per week , 14 weeks) under the courses required to complete an internship to work successfully.

Progression Paths (Relationship Type)

Physical Education TeacherSports Training Specialist 1. Stage coach


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education (Articles 14 and 44 of the Higher
Education Law No. 2547 dated 4/11/1981)
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and
Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit
Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and
Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education
Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address