Yeterlilik Kodu

TR0030003064

Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAlanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKestel Mahallesi Konya Çimento Caddesi No:80 Alanya Antalya/TÜRKİYE
Sorumlu Kurum URLhttps://www.alanya.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Spor
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgilere sahiptir.
  • Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alnının ulusal ve uluslararası farklı kültürlerdeki durumu ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili şekilde kullanır.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşma, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahiptir.
  • Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir.
  • Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, spor becerileri, etkin katılım ve sağlıklı yaşamla ilgili bilgi beceri ve tutumlara sahiptir.
  • Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özellikleri, bireysel farklılıkları, hazır bulunuşlukları, öğrenme güçlülükleri, çevre olanakları ve öğretim programlarını dikkate alarak öğretme-öğrenme sürecini planlar, eğitim ortamlarını düzenler, uygun materyaller geliştirir, öğrenme-öğretme model, strateji, yöntem ve teknikleri, bilişim ve iletişim teknolojilerini kuramsal temellerine uygun bir şekilde kullanır, çoklu değerlendirme araçları kullanarak öğrenci kazanımlarını değerlendirir.
  • Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlar, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Görev yaptığı okulun içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrede bir öğretmen olarak kabul görür ve örnek olur, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygular.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincine sahip olur ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
  • En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
  • Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisini kazanır.
  • Okullarda karşılaştığı öğrencilerden özel durumu olanlar (değişik engel grupları, farklı öğrenme düzeyleri, farklı hazır bulunuşluk düzeyleri) ile herhangi bir engeli olmadığı halde eğilimli olanları fark edebilme ve bunlar için önleyici, iyileştirici, koruyucu önlemler alır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir.

Başarma ŞartlarıBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans derecesini elde etmek için 240 AKTSyi tamamlamak ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programından mezun olabilmek için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı mezunları Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız üniversitelerin akademik kadrolarında, kamu ve özel kuruluşlarda da görev alabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030003064


Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kestel Mahallesi Konya Çimento Caddesi No:80 Alanya Antalya/TÜRKİYE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgilere sahiptir.
  • Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alnının ulusal ve uluslararası farklı kültürlerdeki durumu ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili şekilde kullanır.
  • Beden eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşma, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahiptir.
  • Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapar, tanımlar, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplar, analiz eder, yorumlar, çözüm önerileri geliştirir.
  • Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, spor becerileri, etkin katılım ve sağlıklı yaşamla ilgili bilgi beceri ve tutumlara sahiptir.
  • Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özellikleri, bireysel farklılıkları, hazır bulunuşlukları, öğrenme güçlülükleri, çevre olanakları ve öğretim programlarını dikkate alarak öğretme-öğrenme sürecini planlar, eğitim ortamlarını düzenler, uygun materyaller geliştirir, öğrenme-öğretme model, strateji, yöntem ve teknikleri, bilişim ve iletişim teknolojilerini kuramsal temellerine uygun bir şekilde kullanır, çoklu değerlendirme araçları kullanarak öğrenci kazanımlarını değerlendirir.
  • Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslararası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlar, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Görev yaptığı okulun içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrede bir öğretmen olarak kabul görür ve örnek olur, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygular.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincine sahip olur ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
  • En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
  • Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisini kazanır.
  • Okullarda karşılaştığı öğrencilerden özel durumu olanlar (değişik engel grupları, farklı öğrenme düzeyleri, farklı hazır bulunuşluk düzeyleri) ile herhangi bir engeli olmadığı halde eğilimli olanları fark edebilme ve bunlar için önleyici, iyileştirici, koruyucu önlemler alır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir.


Başarma Şartları
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans derecesini elde etmek için 240 AKTSyi tamamlamak ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programından mezun olabilmek için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı mezunları Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız üniversitelerin akademik kadrolarında, kamu ve özel kuruluşlarda da görev alabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030003064

Qualification Title
Physical Education Teacher Undergraduate Diploma
Awarding BodyAlanya Alaaddin Keykubat University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://www.alanya.edu.tr/
Orientation-
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSports
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

The person with this qualification;

  • The student has theoretical knowledge about concepts and principles in the field of physical education teacher.
  • The student has knowledge about learning outcomes, course contents, teaching processes, teaching techniques, methods, models and tools as well as measurement and evaluation of pre-school, elementary, middle and high school curriculum.
  • The student has knowledge about characteristics of pre-school, elementary, middle and high school students regarding developmental, learning and learning difficulties.
  • The student has knowledge about the current situation of physical education teacher education programs within national and international cultures.
  • The student is able to use and transfer and efficiently the concepts, principles and theoretical knowledge about the field of physical education teacher.
  • The student has knowledge about the ways of accessing scientific knowledge and reports, as well as following, interpreting, evaluating and applying that knowledge in the field of physical education teacher.
  • The student defines a problem as a research topic faced in process of class and school to develop solutions after analyzing and interpreting the results by using appropriate research design, method, techniques and data collection.
  • The student has knowledge, skills, and attitudes about fundamental movement skills, specific movement skills, sport skills, active participation and healthy lifestyle.
  • The student is able to plan learning process, use appropriate materials, teaching-learning models, strategies, methods, techniques and evaluate learning outcomes using multiple intelligence tools by considering preschool, elementary, middle and high school students  developmental characteristics, individual differences and learning environments.
  • The student is able to maintain constantly professional development and evaluate critically previously acquired knowledge and skills by participating in professional development programs national and international level organized by universities, other schools or organizations as well as in-service teacher education activities.
  • The student is accepted as a teacher at schools located in different socio-cultural environment and serves as a model, also plans and implements social responsibility projects and activities in order to improve social and cultural life.
  • The students has conscious about universality of social rights, social justice and protection of cultural values.
  • The student is able to use the language (Turkish) correctly and effectively.
  • She/he needs to know at least one foreign language in order to communicate with her/his colleagues and get information in the field and behaves in accordance with ethical values related to the scientific and professional field.
  • She/He knows the Turkish National Education system, teaching profession and educational sciences in all its aspects.
  • She/He gains the ability to benefit from scientific research methods and techniques in applications for professional development.
  • She/He is able to recognize and respond to preventive, curative, and preventive measures for those students with special circumstances (different disability groups, different levels of learning, different readiness levels) and those who are prone to being unhindered.
Key Competencies-
Further Info

There is at least one midterm exam for each course. Students are assessed whether they are successful in the courses they have taken or not in two stages, one midterm and one final exam. Other than midterm exams, quizzes, projects and other activities that the instructor deems suitable can be done. The contribution of these activities to the number and grade of achievement is indicated in the course plan by the teaching staff. When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective. All exams are evaluated over 100 points. Success grade is converted to letter grade by applying the relative evaluation system. The relevant articles of Alanya Alaaddin Keykubat University Associate Degree, Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations shall be applied for examinations and course grades. In order to obtain a undergraduate degree in Physical Education and Sport Teaching, it is necessary to complete 240 ECTS and to obtain at least 2.00 overall academic average according to the quatrain system.

Quality Assurance-
Access Requirements

The admission, examination and evaluation procedures of the students are made according to the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Higher Education Council based on this law. A two-stage examination system is applied in transition from high school to tertiary education. The exams are conducted by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Detailed information about exams can be found at http: www.osym.gov.tr.

The first stage of the examination system is a joint and a single examination called Higher Education Transition Examination (YGS). Higher Education Transition Examination is an exam that successfully completes high school education and measures the adequacy of higher education for those who want to attend higher education. The second stage of the examination system is the Special Ability Examination . The conditions for admission to the special talent exam are determined by OSYM and the department and the examination entrance guide is announced at https://spor.alanya.edu.tr. According to the results of the special aptitude test are admitted to study in the program.

Conditions for SuccessIn order to obtain a undergraduate degree in Physical Education and Sport Teaching, it is necessary to complete 240 ECTS and to obtain at least 2.00 overall academic average according to the quatrain system. In order to graduate from the Physical Education and Sport Teacher Training Program, the student must have completed all the courses in the program and no FF, DZ or YZ grades. In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and it must be at least 2.00 out of 4.00 of the grade point average. It may be reorganized in line with the decisions taken by the Senate or about the course and discipline.
Progression Paths (Relationship Type)

Physical Education and Sports Teacher Program graduates are assigned as Physical Education and Sport Teacher with the title and Physical Education and Sport Teacher as official and private education institutions affiliated to the Ministry of National Education. In addition, our graduates can also employed in the academic staff of universities, public and private institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030003064


Qualification Title
Physical Education Teacher Undergraduate Diploma

Awarding Body
Alanya Alaaddin Keykubat University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

The person with this qualification;

  • The student has theoretical knowledge about concepts and principles in the field of physical education teacher.
  • The student has knowledge about learning outcomes, course contents, teaching processes, teaching techniques, methods, models and tools as well as measurement and evaluation of pre-school, elementary, middle and high school curriculum.
  • The student has knowledge about characteristics of pre-school, elementary, middle and high school students regarding developmental, learning and learning difficulties.
  • The student has knowledge about the current situation of physical education teacher education programs within national and international cultures.
  • The student is able to use and transfer and efficiently the concepts, principles and theoretical knowledge about the field of physical education teacher.
  • The student has knowledge about the ways of accessing scientific knowledge and reports, as well as following, interpreting, evaluating and applying that knowledge in the field of physical education teacher.
  • The student defines a problem as a research topic faced in process of class and school to develop solutions after analyzing and interpreting the results by using appropriate research design, method, techniques and data collection.
  • The student has knowledge, skills, and attitudes about fundamental movement skills, specific movement skills, sport skills, active participation and healthy lifestyle.
  • The student is able to plan learning process, use appropriate materials, teaching-learning models, strategies, methods, techniques and evaluate learning outcomes using multiple intelligence tools by considering preschool, elementary, middle and high school students  developmental characteristics, individual differences and learning environments.
  • The student is able to maintain constantly professional development and evaluate critically previously acquired knowledge and skills by participating in professional development programs national and international level organized by universities, other schools or organizations as well as in-service teacher education activities.
  • The student is accepted as a teacher at schools located in different socio-cultural environment and serves as a model, also plans and implements social responsibility projects and activities in order to improve social and cultural life.
  • The students has conscious about universality of social rights, social justice and protection of cultural values.
  • The student is able to use the language (Turkish) correctly and effectively.
  • She/he needs to know at least one foreign language in order to communicate with her/his colleagues and get information in the field and behaves in accordance with ethical values related to the scientific and professional field.
  • She/He knows the Turkish National Education system, teaching profession and educational sciences in all its aspects.
  • She/He gains the ability to benefit from scientific research methods and techniques in applications for professional development.
  • She/He is able to recognize and respond to preventive, curative, and preventive measures for those students with special circumstances (different disability groups, different levels of learning, different readiness levels) and those who are prone to being unhindered.

Key Competencies
-

Further Info

There is at least one midterm exam for each course. Students are assessed whether they are successful in the courses they have taken or not in two stages, one midterm and one final exam. Other than midterm exams, quizzes, projects and other activities that the instructor deems suitable can be done. The contribution of these activities to the number and grade of achievement is indicated in the course plan by the teaching staff. When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective. All exams are evaluated over 100 points. Success grade is converted to letter grade by applying the relative evaluation system. The relevant articles of Alanya Alaaddin Keykubat University Associate Degree, Undergraduate Education-Examination and Examination Regulations shall be applied for examinations and course grades. In order to obtain a undergraduate degree in Physical Education and Sport Teaching, it is necessary to complete 240 ECTS and to obtain at least 2.00 overall academic average according to the quatrain system.


Quality Assurance
-

Access Requirements

The admission, examination and evaluation procedures of the students are made according to the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Higher Education Council based on this law. A two-stage examination system is applied in transition from high school to tertiary education. The exams are conducted by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Detailed information about exams can be found at http: www.osym.gov.tr.

The first stage of the examination system is a joint and a single examination called Higher Education Transition Examination (YGS). Higher Education Transition Examination is an exam that successfully completes high school education and measures the adequacy of higher education for those who want to attend higher education. The second stage of the examination system is the Special Ability Examination . The conditions for admission to the special talent exam are determined by OSYM and the department and the examination entrance guide is announced at https://spor.alanya.edu.tr. According to the results of the special aptitude test are admitted to study in the program.


Conditions for Success
In order to obtain a undergraduate degree in Physical Education and Sport Teaching, it is necessary to complete 240 ECTS and to obtain at least 2.00 overall academic average according to the quatrain system. In order to graduate from the Physical Education and Sport Teacher Training Program, the student must have completed all the courses in the program and no FF, DZ or YZ grades. In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and it must be at least 2.00 out of 4.00 of the grade point average. It may be reorganized in line with the decisions taken by the Senate or about the course and discipline.

Progression Paths (Relationship Type)

Physical Education and Sports Teacher Program graduates are assigned as Physical Education and Sport Teacher with the title and Physical Education and Sport Teacher as official and private education institutions affiliated to the Ministry of National Education. In addition, our graduates can also employed in the academic staff of universities, public and private institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address