Yeterlilik Kodu

TR0030217237

Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Spor
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir .
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız, G: Girmedi,  E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

BİLGİ

Kuramsal, Olgusal

  • Beden Eğitimi ve Spor alanında  Yöntem ve teknikleri uygulayabilme, verileri analiz edip değerlendirebilme becerisi
  • Ulusal ve uluslararası ilgili literatürü takip edebilme ve bu bilgileri kendi çalışmasına aktarabilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Temel mesleki bilgiler
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Disiplinler arası alanlarda çalışma becerisi
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme becerisi
  • Yeni durumlara uyarlanabilme yeteneği
  • Temel bilgisayar becerisi
  • Etik ilkelere uyma becerisi
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi
  • Sözlü ve yazılı sunum yapma yeteneği

BECERİLER

Bilişsel, Uygulamalı

  • Beden Eğitimi ve Spor alanında
  • Yöntem ve teknikleri uygulayabilme, verileri analiz edip değerlendirebilme becerisi
  • Ulusal ve uluslararası ilgili literatürü takip edebilme ve bu bilgileri kendi çalışmasına aktarabilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Temel mesleki bilgiler
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Disiplinler arası alanlarda çalışma becerisi
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme becerisi
  • Yeni durumlara uyarlanabilme yeteneği
  • Temel bilgisayar becerisi
  • Etik ilkelere uyma becerisi
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi
  • Sözlü ve yazılı sunum yapma yeteneği

 

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıDoktora: Tez sınavında başarılı olmak ve Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmenliğinde belirlenen diğer koşulları da sağlamak şartıyla; doktora tezinin ciltlenmiş beş kopyasını jüri üyelerine verilmek üzere anabilim dalı başkanlığına, tez çalışmasının ciltlenmiş iki kopyasını, tez çalışması pdf formatında kayıtlı iki adet elektronik kopyayı ve mezuniyet evraklarını da ilgili enstitüye sınava giriş tarihinden itibaren bir ay içinde teslim eden öğrenci, doktora diploması almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bu programdan mezun olanlar; beden eğitimi ve spor bölümü veya yüksek okullarında, spor bilimleri ve teknolojisi alanında eğitim veren üniversitelerde öğretim elemanı olarak ve Gençlik ve Spor Bakanlığı?nda görev alabilirler.
  • Ayrıca, okul öncesi ve öğrenim düzeyindeki çocukların gelişimleri sırasında okul-kulüp ve kulüp spor ilişkilerinde uzman olarak yardımcı olabilirler.
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217237


Yeterlilik Adı
Beden Eğitimi ve Spor Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir .
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız, G: Girmedi,  E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

BİLGİ

Kuramsal, Olgusal

  • Beden Eğitimi ve Spor alanında  Yöntem ve teknikleri uygulayabilme, verileri analiz edip değerlendirebilme becerisi
  • Ulusal ve uluslararası ilgili literatürü takip edebilme ve bu bilgileri kendi çalışmasına aktarabilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Temel mesleki bilgiler
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Disiplinler arası alanlarda çalışma becerisi
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme becerisi
  • Yeni durumlara uyarlanabilme yeteneği
  • Temel bilgisayar becerisi
  • Etik ilkelere uyma becerisi
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi
  • Sözlü ve yazılı sunum yapma yeteneği

BECERİLER

Bilişsel, Uygulamalı

  • Beden Eğitimi ve Spor alanında
  • Yöntem ve teknikleri uygulayabilme, verileri analiz edip değerlendirebilme becerisi
  • Ulusal ve uluslararası ilgili literatürü takip edebilme ve bu bilgileri kendi çalışmasına aktarabilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Eksiklere yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisi
  • Temel mesleki bilgiler
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Disiplinler arası alanlarda çalışma becerisi
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme becerisi
  • Yeni durumlara uyarlanabilme yeteneği
  • Temel bilgisayar becerisi
  • Etik ilkelere uyma becerisi
  • Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisi
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi
  • Sözlü ve yazılı sunum yapma yeteneği

 


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Doktora: Tez sınavında başarılı olmak ve Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmenliğinde belirlenen diğer koşulları da sağlamak şartıyla; doktora tezinin ciltlenmiş beş kopyasını jüri üyelerine verilmek üzere anabilim dalı başkanlığına, tez çalışmasının ciltlenmiş iki kopyasını, tez çalışması pdf formatında kayıtlı iki adet elektronik kopyayı ve mezuniyet evraklarını da ilgili enstitüye sınava giriş tarihinden itibaren bir ay içinde teslim eden öğrenci, doktora diploması almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bu programdan mezun olanlar; beden eğitimi ve spor bölümü veya yüksek okullarında, spor bilimleri ve teknolojisi alanında eğitim veren üniversitelerde öğretim elemanı olarak ve Gençlik ve Spor Bakanlığı?nda görev alabilirler.
  • Ayrıca, okul öncesi ve öğrenim düzeyindeki çocukların gelişimleri sırasında okul-kulüp ve kulüp spor ilişkilerinde uzman olarak yardımcı olabilirler.

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217237

Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasSports
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues You use advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values

Key Competencies-
Further Info

Quantification and consideration (1) In addition to midterm exams and / or semester studies, students are taken to the final exam and / or end-of-term project work evaluation. The exam schedule is announced on the web page by the head of the relevant department. (2) The success of the student is evaluated with the evaluation method and success criteria specified in the course description form announced at the beginning of the relevant course. (3) The student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed and choose another course instead. (4) Midterm exams and / or semester studies, final exam and / or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points. Success letter grade over 100 raw points is appreciated for seminar, thesis study, term project courses and proficiency exam. In order for the student to be successful in the relevant course, the letter grade for the masters degree must be at least CC In doctoral and postgraduate doctoral programs, the letter grade must be at least CB (5) A student with a raw success score below 25.00 is considered unsuccessful in that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are given below, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) Notes other than those in subparagraph (a) are as follows: 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the final exam success letter grades, is converted into (FF).) (7) AGNO is calculated by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades of all courses during the students education by the total credits of the courses taken. The AGNO obtained is shown as two digits after the comma. (8) The grades given from (AA) to (FF) are taken as basis in the calculation of both the weighted semester and the AGNO. (G) and (D) grades are treated as (FF) grades. (9) All grades are recorded in the students grade tracking document. (10) AGNOs for graduation; It must be at least 2.50 / 4.00 in masters programs with / without thesis, and at least 3.00 / 4.00 in doctoral programs with masters / undergraduate degree. Students who have completed their total credits but could not meet the graduation requirement meet this requirement by taking new courses / courses. (11) Students who fail to obtain the right to take the final exam because they do not fulfill the attendance requirements or the requirements for course practices are considered absent (D). INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations SKILLS Cognitive, Applied - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Learning Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Communication and Social Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Field-Specific Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - The ability to produce solutions for deficiencies - The ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.

Conditions for SuccessINFORMATION Theoretical, Phenomenal - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations SKILLS Cognitive, Applied - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Learning Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Communication and Social Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Field-Specific Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - The ability to produce solutions for deficiencies - The ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Doctorate: On the condition of being successful in the thesis exam and meeting the other conditions specified in the Gazi University Graduate Education and Training Directorate; The student who submits five bound copies of his doctorate thesis to the head of the department to be given to the jury members, two bound copies of the thesis, two electronic copies of the thesis study registered in pdf format, and graduation documents to the relevant institute within one month from the date of taking the exam, is entitled to receive a doctoral diploma. .
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program; They can work in physical education and sports departments or colleges, universities that provide education in sports sciences and technology, and in the Ministry of Youth and Sports. In addition, they can assist in the development of preschool and educational children as experts in school-club and club sports relations.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217237


Qualification Title
BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues You use advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values


Key Competencies
-

Further Info

Quantification and consideration (1) In addition to midterm exams and / or semester studies, students are taken to the final exam and / or end-of-term project work evaluation. The exam schedule is announced on the web page by the head of the relevant department. (2) The success of the student is evaluated with the evaluation method and success criteria specified in the course description form announced at the beginning of the relevant course. (3) The student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed and choose another course instead. (4) Midterm exams and / or semester studies, final exam and / or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points. Success letter grade over 100 raw points is appreciated for seminar, thesis study, term project courses and proficiency exam. In order for the student to be successful in the relevant course, the letter grade for the masters degree must be at least CC In doctoral and postgraduate doctoral programs, the letter grade must be at least CB (5) A student with a raw success score below 25.00 is considered unsuccessful in that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are given below, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF). (6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows: 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) Notes other than those in subparagraph (a) are as follows: 1) D: Absent, 2) G: Not entered, 3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the final exam success letter grades, is converted into (FF).) (7) AGNO is calculated by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades of all courses during the students education by the total credits of the courses taken. The AGNO obtained is shown as two digits after the comma. (8) The grades given from (AA) to (FF) are taken as basis in the calculation of both the weighted semester and the AGNO. (G) and (D) grades are treated as (FF) grades. (9) All grades are recorded in the students grade tracking document. (10) AGNOs for graduation; It must be at least 2.50 / 4.00 in masters programs with / without thesis, and at least 3.00 / 4.00 in doctoral programs with masters / undergraduate degree. Students who have completed their total credits but could not meet the graduation requirement meet this requirement by taking new courses / courses. (11) Students who fail to obtain the right to take the final exam because they do not fulfill the attendance requirements or the requirements for course practices are considered absent (D). INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations SKILLS Cognitive, Applied - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Learning Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Communication and Social Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Field-Specific Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - The ability to produce solutions for deficiencies - The ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.


Conditions for Success
INFORMATION Theoretical, Phenomenal - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations SKILLS Cognitive, Applied - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations COMPETENCES Competence to Work Independently and to Take Responsibility - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Learning Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Communication and Social Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - Ability to produce solutions for deficiencies - Ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Field-Specific Competence - Physical Education and Sports - Ability to apply methods and techniques, analyze and evaluate data - The ability to follow national and international relevant literature and transfer this information to ones own work - The ability to produce solutions for deficiencies - The ability to produce solutions for deficiencies Basic professional knowledge - The ability to criticize and self-criticize - Ability to work in interdisciplinary fields - Ability to use knowledge in practice - Ability to adapt to new situations Basic computer skills - The ability to comply with ethical principles - The ability to criticize and self-criticize - The ability to follow the information in the field using a foreign language - the ability to make oral and written presentations Doctorate: On the condition of being successful in the thesis exam and meeting the other conditions specified in the Gazi University Graduate Education and Training Directorate; The student who submits five bound copies of his doctorate thesis to the head of the department to be given to the jury members, two bound copies of the thesis, two electronic copies of the thesis study registered in pdf format, and graduation documents to the relevant institute within one month from the date of taking the exam, is entitled to receive a doctoral diploma. .

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program; They can work in physical education and sports departments or colleges, universities that provide education in sports sciences and technology, and in the Ministry of Youth and Sports. In addition, they can assist in the development of preschool and educational children as experts in school-club and club sports relations.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address