Yeterlilik Kodu

TR0030219723

Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBarbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale
Sorumlu Kurum URLhttps://www.comu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yer bilimleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisi.
  • Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde sınırlı düzeyde kullanabilme.
  • Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilme.
  • Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilme.
  • Meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek ve alanındaki yabancı dilde yayınlanmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
  • Arkeolojik kazı ve yüzey araştırmalarında mesleki bilgi ve beceri geliştirebilme.
  • Arkeolojideki çalışma alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlama ve sentez becerileri.
  • Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme.
  • Arkeoloji ile ilgili konularda alan hakkında bilgisi olmayan kişileri bilgilendirerek toplum bilinçlenmesine katkıda bulunma ve yetkin bir arkeoloji anlayışını ifade edebilme.
  • Kazı ve yüzey araştırmaları sırasındas çalışma arkadaşlarına uyum sağlayabilmek, grup çalışmasına katılabilmek.
  • Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
  • Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak, alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilecektir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ara sınav ve dönem içi etkinliklerden (Uygulama ,staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar ve benzeri.) alınan notların ortalamasının % 40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 60 katkısı alınarak ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak başarı notu değerlendirme tablosuna uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:

Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, alamayanlar not ortalaması ne olursa olsun başarısız (FD ve altı) sayılır.
Buna göre bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.

b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ise o dersi “koşullu” başarmış sayılır.

c) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise o dersi başaramamış sayılır.

d) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.

e) Girmeye hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.

2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerinden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

Öğrencilere, yukarıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez.”

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • ÖSYM YKS’den Alınması Gereken Puan Türü: EA
  • En Düşük Puan: 202,11440 (2021-YKS)
  • Hazırlık sınıfı, 4 yıllık öğretim süresine dahil değildir.
  • 2012 Yılından itibaren Hazırlık Sınıfı isteğe bağlı olmuştur.
Başarma ŞartlarıÖğrencilerin mezun olabilmesi için TOPLAM 240 AKTS ders alması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Arkeoloji Bölümü mezunları lisans diplomalarıyla kamu kurum ve kuruluşlarında, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı müzeler, koruma kurulları, Arkeoloji ve Etnografya Müzelerinde, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nde, Bayındırlık projelerinde, özel müzelerde, çeşitli yerel yönetim birimlerinde, formasyon eğitimi alarak öğretmenlik mesleğinde ve serbest olarak özel sektöre bağlı bir çok kurumda çalışma imkanı bulabilmektedir.Bölümümüz mezunları Lisans-üstü diplomaları ile birinci kademede ifade edilen tüm sektörlerde uzman olarak veya daha fazla sorumluluk veren mesleklerde iş bulabilme şanslarını arttırabilmenin yanısıra akademisyen olarak üniversitelerimizde bilimsel kariyer yapma olanağına sahip olurlar.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219723


Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Barbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisi.
  • Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde sınırlı düzeyde kullanabilme.
  • Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilme.
  • Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilme.
  • Meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek ve alanındaki yabancı dilde yayınlanmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
  • Arkeolojik kazı ve yüzey araştırmalarında mesleki bilgi ve beceri geliştirebilme.
  • Arkeolojideki çalışma alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlama ve sentez becerileri.
  • Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme.
  • Arkeoloji ile ilgili konularda alan hakkında bilgisi olmayan kişileri bilgilendirerek toplum bilinçlenmesine katkıda bulunma ve yetkin bir arkeoloji anlayışını ifade edebilme.
  • Kazı ve yüzey araştırmaları sırasındas çalışma arkadaşlarına uyum sağlayabilmek, grup çalışmasına katılabilmek.
  • Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
  • Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak, alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilecektir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ara sınav ve dönem içi etkinliklerden (Uygulama ,staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar ve benzeri.) alınan notların ortalamasının % 40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 60 katkısı alınarak ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak başarı notu değerlendirme tablosuna uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:

Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, alamayanlar not ortalaması ne olursa olsun başarısız (FD ve altı) sayılır.
Buna göre bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.

b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ise o dersi “koşullu” başarmış sayılır.

c) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise o dersi başaramamış sayılır.

d) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.

e) Girmeye hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.

2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerinden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

Öğrencilere, yukarıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez.”


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • ÖSYM YKS’den Alınması Gereken Puan Türü: EA
  • En Düşük Puan: 202,11440 (2021-YKS)
  • Hazırlık sınıfı, 4 yıllık öğretim süresine dahil değildir.
  • 2012 Yılından itibaren Hazırlık Sınıfı isteğe bağlı olmuştur.

Başarma Şartları
Öğrencilerin mezun olabilmesi için TOPLAM 240 AKTS ders alması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Arkeoloji Bölümü mezunları lisans diplomalarıyla kamu kurum ve kuruluşlarında, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı müzeler, koruma kurulları, Arkeoloji ve Etnografya Müzelerinde, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nde, Bayındırlık projelerinde, özel müzelerde, çeşitli yerel yönetim birimlerinde, formasyon eğitimi alarak öğretmenlik mesleğinde ve serbest olarak özel sektöre bağlı bir çok kurumda çalışma imkanı bulabilmektedir.Bölümümüz mezunları Lisans-üstü diplomaları ile birinci kademede ifade edilen tüm sektörlerde uzman olarak veya daha fazla sorumluluk veren mesleklerde iş bulabilme şanslarını arttırabilmenin yanısıra akademisyen olarak üniversitelerimizde bilimsel kariyer yapma olanağına sahip olurlar.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219723

Qualification Title
Arkeoloji Bölümü/Lisans - Normal Öğretim (İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi)
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEarth sciences
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisi., Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde sınırlı düzeyde kullanabilme., Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilme., Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilme., Meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek ve alanındaki yabancı dilde yayınlanmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek., Arkeolojik kazı ve yüzey araştırmalarında mesleki bilgi ve beceri geliştirebilme., Arkeolojideki çalışma alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlama ve sentez becerileri., Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme. , Arkeoloji ile ilgili konularda alan hakkında bilgisi olmayan kişileri bilgilendirerek toplum bilinçlenmesine katkıda bulunma ve yetkin bir arkeoloji anlayışını ifade edebilme., Students will be able to informs experts or uninformed person related with archaeology discipline, expresses clearly his ideas about his findings to them., Kazı ve yüzey araştırmaları sırasındas çalışma arkadaşlarına uyum sağlayabilmek, grup çalışmasına katılabilmek.Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme., Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak, alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilecektir.

Key Competencies-
Further Info

Ara sınav ve dönem içi etkinliklerden (Uygulama ,staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar ve benzeri.) alınan notların ortalamasının % 40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 60 katkısı alınarak ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak başarı notu değerlendirme tablosuna uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:

Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, alamayanlar not ortalaması ne olursa olsun başarısız (FD ve altı) sayılır.


Buna göre bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.

b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ise o dersi “koşullu” başarmış sayılır.

c) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise o dersi başaramamış sayılır.

d) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.

e) Girmeye hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.

2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerinden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

Öğrencilere, yukarıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez.”

Quality Assurance-
Access Requirements

ÖSYM YKS’den Alınması Gereken Puan Türü: EA
En Düşük Puan: 202,11440 (2021-YKS)
Hazırlık sınıfı, 4 yıllık öğretim süresine dahil değildir.
2012 Yılından itibaren Hazırlık Sınıfı isteğe bağlı olmuştur.

Conditions for SuccessÖğrencilerin mezun olabilmesi için TOPLAM 240 AKTS ders alması gerekmektedir.
Progression Paths (Relationship Type)

Arkeoloji Bölümü mezunları lisans diplomalarıyla kamu kurum ve kuruluşlarında, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı müzeler, koruma kurulları, Arkeoloji ve Etnografya Müzelerinde, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nde, Bayındırlık projelerinde, özel müzelerde, çeşitli yerel yönetim birimlerinde, formasyon eğitimi alarak öğretmenlik mesleğinde ve serbest olarak özel sektöre bağlı bir çok kurumda çalışma imkanı bulabilmektedir.\r\n\r\nBölümümüz mezunları Lisans-üstü diplomaları ile birinci kademede ifade edilen tüm sektörlerde uzman olarak veya daha fazla sorumluluk veren mesleklerde iş bulabilme şanslarını arttırabilmenin yanısıra akademisyen olarak üniversitelerimizde bilimsel kariyer yapma olanağına sahip olurlar.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

-

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219723


Qualification Title
Arkeoloji Bölümü/Lisans - Normal Öğretim (İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi)

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisi., Arkeolojinin ileri düzeydeki kuramsal ve uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde sınırlı düzeyde kullanabilme., Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilme., Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilme., Meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek ve alanındaki yabancı dilde yayınlanmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek., Arkeolojik kazı ve yüzey araştırmalarında mesleki bilgi ve beceri geliştirebilme., Arkeolojideki çalışma alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlama ve sentez becerileri., Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme. , Arkeoloji ile ilgili konularda alan hakkında bilgisi olmayan kişileri bilgilendirerek toplum bilinçlenmesine katkıda bulunma ve yetkin bir arkeoloji anlayışını ifade edebilme., Students will be able to informs experts or uninformed person related with archaeology discipline, expresses clearly his ideas about his findings to them., Kazı ve yüzey araştırmaları sırasındas çalışma arkadaşlarına uyum sağlayabilmek, grup çalışmasına katılabilmek.Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme., Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak, alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilecektir.


Key Competencies
-

Further Info

Ara sınav ve dönem içi etkinliklerden (Uygulama ,staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar ve benzeri.) alınan notların ortalamasının % 40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun % 60 katkısı alınarak ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak başarı notu değerlendirme tablosuna uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:

Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, alamayanlar not ortalaması ne olursa olsun başarısız (FD ve altı) sayılır.


Buna göre bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.

b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ise o dersi “koşullu” başarmış sayılır.

c) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise o dersi başaramamış sayılır.

d) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.

e) Girmeye hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.

2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerinden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

Öğrencilere, yukarıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez.”


Quality Assurance
-

Access Requirements

ÖSYM YKS’den Alınması Gereken Puan Türü: EA
En Düşük Puan: 202,11440 (2021-YKS)
Hazırlık sınıfı, 4 yıllık öğretim süresine dahil değildir.
2012 Yılından itibaren Hazırlık Sınıfı isteğe bağlı olmuştur.


Conditions for Success
Öğrencilerin mezun olabilmesi için TOPLAM 240 AKTS ders alması gerekmektedir.

Progression Paths (Relationship Type)

Arkeoloji Bölümü mezunları lisans diplomalarıyla kamu kurum ve kuruluşlarında, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne bağlı müzeler, koruma kurulları, Arkeoloji ve Etnografya Müzelerinde, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nde, Bayındırlık projelerinde, özel müzelerde, çeşitli yerel yönetim birimlerinde, formasyon eğitimi alarak öğretmenlik mesleğinde ve serbest olarak özel sektöre bağlı bir çok kurumda çalışma imkanı bulabilmektedir.\r\n\r\nBölümümüz mezunları Lisans-üstü diplomaları ile birinci kademede ifade edilen tüm sektörlerde uzman olarak veya daha fazla sorumluluk veren mesleklerde iş bulabilme şanslarını arttırabilmenin yanısıra akademisyen olarak üniversitelerimizde bilimsel kariyer yapma olanağına sahip olurlar.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

-


Url
Open Address