| Yeterlilik Kodu | TR0030037013 | |
| Yeterlilik Adı | Arkeoloji Lisans Diploması | |
| Sorumlu Kurum | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi | |
| Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN | |
| Sorumlu Kurum URL | http://www.adu.edu.tr/ | |
| Yönelim | Akademik | |
| AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
| TYÇ Seviyesi | 6 | |
| Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tarih ve arkeoloji | |
| Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
| Kategori | Ana | |
| Kredi Değeri | 240 | |
| Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
| Program Profili (Amaç) | Arkeoloji Bölümü, Anadolu’da varlık gösteren Prehisrorik, Protohistorik ve Antik Çağ kültürlerini araştırarak ve arkeolojik kazı çalışmalarına katkı sağlayarak, arkeolojik yerleşimlerin ve anıtların korunması, gelecek kuşaklara aktarılması için arkeolog yetiştirmeyi amaç edinmiştir. | |
| Öğrenme Ortamları | Öğrencilerin teorik ve uygulamalı becerilerini geliştirmeye yönelik öğrenme ortamları bulunmaktadır. Bilgisayar ve projeksiyon cihazlarının bulunduğu üç adet derslik, teorik derlerin işlenmesi amacıyla kullanılmaktadır. Bölümümüze ait üç adet laboratuvar ve bir adet seminer dersliği arkeolojik çizim yöntemleri ve seminer sunumları gibi uygulamalı becerilerin geliştirilmesine yönelik kullanılmaktadır. | |
| Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Arkeoloji alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Arkeoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. Arkeoloji alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanma. Arkeoloji alanındaki kaynakları ve uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Arkeoloji alanındaki güncel yayınları, gelişmeleri ve yürütülen projeleri, takip ederek kendi çalışmalarında yorumlayarak aktarma becerisine sahip olma. Arkeoloji alanında edindiği uzmanlık bilgisini, problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. Arazi çalışmaları dışında, Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuar ortamında çalışma becerisine sahip olma. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, Arkeoloji ile ilgili çalışmaları gerçekleştirdiği yörelerde etkinlikler düzenleyip ve uygulayabilme, popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olma. | |
| Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
| Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmekte ve öğrencilerin kendini ifade etme olanakları mümkün olduğunca çeşitlendirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmenin sürekliliği çoklu sınav olanakları ve bazıları süreç odaklı (formatif) ödev, konu anlatımı vb. yöntemlerle sağlanmaktadır. Ders kazanımlarına ve eğitim türlerine (örgün, uzaktan, karma) uygun sınav yöntemleri planlamakta ve uygulanmaktadır. Sınav uygulama ve güvenliği mekanizmaları bulunmaktadır. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Yönetmeliği gereğince, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’ne bağlı Fakülte, Yüksekokul, Meslek Yüksekokuluna kayıtlı öğrencilerden; eğitim-öğretim programlarının tüm gereklerini yerine getiren, GANO’su 2,00 veya daha yüksek olmak koşulu ile dört yıllık lisans programları için en az 240 AKTS kredisine, sahip olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar. | |
| Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Arkeoloji Bölümü Lisans Programı Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akredite edilmiştir. (Başlangıç: 11.04.2025 / Bitiş: 30.09.2027) | |
| Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir. | |
| Başarma Şartları | Öğrencinin mezuniyete hak kazanılabilmesi için programda mevcut olan derslerin tümünü (asgari 240 AKTS karşılığı) geçmesi ve geçtiği derslerin mezuniyet aşamasında 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekmektedir. | |
| İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Koşulları yerine getiren mezunlar aşağıdaki alanlarda çalışma imkânı elde eder: Gerekli şartları sağlayan öğrenciler “Arkeolog” unvanıyla mezun olurlar. Arkeoloji Bölümü mezunları, arkeolojik kazı çalışmalarında ve araştırma projelerinde görev alabilir. Bölüm mezunları, KPSS puanlarına göre kamu kurum ve kuruluşlarının ilgili birimlerinde (Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı kurumlar ve müzeler, belediyeler (KUDEB, Fen İşleri), TÜBİTAK) çalışma fırsatı yakalar. Akademik kariyer hedefleyen mezunlar, ÖSYM tarafından düzenlenen ALES ve YDS sınavlarından gerekli puanları almaları durumunda lisansüstü eğitimlerine devam ederek üniversitelerin akademik kadrolarında yer alabilirler. | |
| Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu -Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik -Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) -Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
| Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
| Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
TR0030037013
ISCO:08
ISCO:08
Arkeoloji Bölümü, Anadolu’da varlık gösteren Prehisrorik, Protohistorik ve Antik Çağ kültürlerini araştırarak ve arkeolojik kazı çalışmalarına katkı sağlayarak, arkeolojik yerleşimlerin ve anıtların korunması, gelecek kuşaklara aktarılması için arkeolog yetiştirmeyi amaç edinmiştir.
Öğrencilerin teorik ve uygulamalı becerilerini geliştirmeye yönelik öğrenme ortamları bulunmaktadır. Bilgisayar ve projeksiyon cihazlarının bulunduğu üç adet derslik, teorik derlerin işlenmesi amacıyla kullanılmaktadır. Bölümümüze ait üç adet laboratuvar ve bir adet seminer dersliği arkeolojik çizim yöntemleri ve seminer sunumları gibi uygulamalı becerilerin geliştirilmesine yönelik kullanılmaktadır.
Arkeoloji alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Arkeoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Arkeoloji alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanma.
Arkeoloji alanındaki kaynakları ve uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Arkeoloji alanındaki güncel yayınları, gelişmeleri ve yürütülen projeleri, takip ederek kendi çalışmalarında yorumlayarak aktarma becerisine sahip olma.
Arkeoloji alanında edindiği uzmanlık bilgisini, problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Arazi çalışmaları dışında, Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuar ortamında çalışma becerisine sahip olma.
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup, Arkeoloji ile ilgili çalışmaları gerçekleştirdiği yörelerde etkinlikler düzenleyip ve uygulayabilme, popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olma.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmekte ve öğrencilerin kendini ifade etme olanakları mümkün olduğunca çeşitlendirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmenin sürekliliği çoklu sınav olanakları ve bazıları süreç odaklı (formatif) ödev, konu anlatımı vb. yöntemlerle sağlanmaktadır. Ders kazanımlarına ve eğitim türlerine (örgün, uzaktan, karma) uygun sınav yöntemleri planlamakta ve uygulanmaktadır. Sınav uygulama ve güvenliği mekanizmaları bulunmaktadır.
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Yönetmeliği gereğince, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’ne bağlı Fakülte, Yüksekokul, Meslek Yüksekokuluna kayıtlı öğrencilerden; eğitim-öğretim programlarının tüm gereklerini yerine getiren, GANO’su 2,00 veya daha yüksek olmak koşulu ile dört yıllık lisans programları için en az 240 AKTS kredisine, sahip olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır.
YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Arkeoloji Bölümü Lisans Programı Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akredite edilmiştir. (Başlangıç: 11.04.2025 / Bitiş: 30.09.2027)
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir.
Koşulları yerine getiren mezunlar aşağıdaki alanlarda çalışma imkânı elde eder:
Gerekli şartları sağlayan öğrenciler “Arkeolog” unvanıyla mezun olurlar.
Arkeoloji Bölümü mezunları, arkeolojik kazı çalışmalarında ve araştırma projelerinde görev alabilir.
Bölüm mezunları, KPSS puanlarına göre kamu kurum ve kuruluşlarının ilgili birimlerinde (Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı kurumlar ve müzeler, belediyeler (KUDEB, Fen İşleri), TÜBİTAK) çalışma fırsatı yakalar.
Akademik kariyer hedefleyen mezunlar, ÖSYM tarafından düzenlenen ALES ve YDS sınavlarından gerekli puanları almaları durumunda lisansüstü eğitimlerine devam ederek üniversitelerin akademik kadrolarında yer alabilirler.
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
-Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
-Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
-Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
| Qualification Code | TR0030037013 | |
| Qualification Title | ||
| Awarding Body | Aydın Adnan Menderes University | |
| Awarding Body Contact | Aydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres. | |
| Awarding Body Url | http://www.adu.edu.tr/ | |
| Orientation | Academic | |
| EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
| TQF Level | 6 | |
| Thematic Areas | History and archaeology | |
| National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
| Category | Main | |
| Credit Value | 240 | |
| Program Duration | 4 Yıl | |
| Program Profile | The Department of Archaeology aims to train archaeologists to protect archaeological settlements and monuments and to transfer them to future generations by researching Prehisroric, Protohistoric and Ancient cultures in Anatolia and contributing to archaeological excavations. | |
| Learning Environments | There are learning environments to develop students' theoretical and practical skills. Three classrooms with computers and projectors are used for theoretical courses. Three laboratories and one seminar classroom are used to develop practical skills such as archaeological drawing methods and seminar presentations. | |
| Description | Develops and deepens knowledge at the level of expertise in the same or a different field based on the qualifications acquired at the undergraduate level in archaeology Understands the interdisciplinary interaction related to archaeology and carries out joint studies with different disciplines Uses sources in the relevant field effectively based on the qualifications acquired at the undergraduate level in archaeology Uses the sources and the research methods and techniques applied in the field of archaeology and possesses both theoretical and practical knowledge Follows current publications developments and ongoing projects in the field of archaeology and has the ability to interpret and integrate them into own studies Applies the specialized knowledge problem solving and practical skills acquired in archaeology in interdisciplinary studies Has the ability to work not only in field studies but also in storage and laboratory environments where archaeological data are evaluated in written and visual form Possesses social responsibility awareness and has the competence to organize and implement activities in the regions where archaeological studies are conducted to communicate popular topics to the public and to inform society | |
| Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
| Further Info | Student-centered assessment and evaluation is carried out on the basis of competence and performance, and opportunities for students to express themselves are diversified as much as possible. The continuity of assessment and evaluation is ensured through multiple examination opportunities and some formative methods such as homework, lectures, etc. Examination methods appropriate to course outcomes and types of education (formal, distance, blended) are planned and implemented. There are mechanisms for exam administration and security. In accordance with Aydın Adnan Menderes University Associate Degree and Undergraduate Education Regulations, students enrolled in the Faculty, School, Vocational School affiliated to Aydın Adnan Menderes University; Students who fulfill all the requirements of the education and training programs, have at least 240 ECTS credits for four-year undergraduate programs, provided that their GPA is 2.00 or higher, are eligible to receive a diploma. | |
| Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually Every year YÖK also publishes the Report on Foundation Higher Education Institutions which includes academic administrative and financial data regarding foundation higher education institutions These reports which contain both quantitative and qualitative evaluations are shared with the public by YÖK The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK National Core Education Program curricula are implemented by higher education institutions following the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council Assessment and evaluation The methods of assessment and evaluation of the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out Aydın Adnan Menderes University Faculty of Humanities and Social Sciences Department of Archaeology Undergraduate Program has been accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Educational Programs in Faculties of Science Letters Science Literature Turkish Language and History Geography FEDEK Accreditation period 11/04/2025 to 30/09/2027 | |
| Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid. | |
| Conditions for Success | In order to be eligible for graduation, the student must pass all the courses available in the program (minimum 240 ECTS credits) and obtain a GPA of at least 2.0 out of 4.00 at the graduation stage of the courses passed. | |
| Progression Paths (Relationship Type) | Graduates who meet the requirements gain the opportunity to work in the following fields Students who fulfill the necessary conditions graduate with the title of Archaeologist Graduates of the Department of Archaeology can take part in archaeological excavation works and research projects Graduates of the department may find employment in relevant units of public institutions and organizations based on their KPSS scores such as the General Directorate of Foundations under the Prime Ministry institutions and museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism municipalities KUDEB and Public Works TÜBİTAK Graduates who aim for an academic career can continue their postgraduate education and take positions in the academic staff of universities provided that they obtain the required scores in the ALES and YDS exams conducted by ÖSYM | |
| Legal Basis | - | |
| Validity Period (If Any) | - | |
| Url | Open Address | |
TR0030037013
ISCO 08
ISCO 08
The Department of Archaeology aims to train archaeologists to protect archaeological settlements and monuments and to transfer them to future generations by researching Prehisroric, Protohistoric and Ancient cultures in Anatolia and contributing to archaeological excavations.
There are learning environments to develop students' theoretical and practical skills. Three classrooms with computers and projectors are used for theoretical courses. Three laboratories and one seminar classroom are used to develop practical skills such as archaeological drawing methods and seminar presentations.
Develops and deepens knowledge at the level of expertise in the same or a different field based on the qualifications acquired at the undergraduate level in archaeology
Understands the interdisciplinary interaction related to archaeology and carries out joint studies with different disciplines
Uses sources in the relevant field effectively based on the qualifications acquired at the undergraduate level in archaeology
Uses the sources and the research methods and techniques applied in the field of archaeology and possesses both theoretical and practical knowledge
Follows current publications developments and ongoing projects in the field of archaeology and has the ability to interpret and integrate them into own studies
Applies the specialized knowledge problem solving and practical skills acquired in archaeology in interdisciplinary studies
Has the ability to work not only in field studies but also in storage and laboratory environments where archaeological data are evaluated in written and visual form
Possesses social responsibility awareness and has the competence to organize and implement activities in the regions where archaeological studies are conducted to communicate popular topics to the public and to inform society
Possesses the following key competencies at an advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Student-centered assessment and evaluation is carried out on the basis of competence and performance, and opportunities for students to express themselves are diversified as much as possible. The continuity of assessment and evaluation is ensured through multiple examination opportunities and some formative methods such as homework, lectures, etc. Examination methods appropriate to course outcomes and types of education (formal, distance, blended) are planned and implemented. There are mechanisms for exam administration and security.
In accordance with Aydın Adnan Menderes University Associate Degree and Undergraduate Education Regulations, students enrolled in the Faculty, School, Vocational School affiliated to Aydın Adnan Menderes University; Students who fulfill all the requirements of the education and training programs, have at least 240 ECTS credits for four-year undergraduate programs, provided that their GPA is 2.00 or higher, are eligible to receive a diploma.
To ensure the quality of higher education programs
The Council of Higher Education YÖK is responsible for the planning regulation administration and supervision of education training and other activities carried out in higher education institutions
Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually
Every year YÖK also publishes the Report on Foundation Higher Education Institutions which includes academic administrative and financial data regarding foundation higher education institutions These reports which contain both quantitative and qualitative evaluations are shared with the public by YÖK
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs
Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK National Core Education Program curricula are implemented by higher education institutions following the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council
Assessment and evaluation The methods of assessment and evaluation of the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK
Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions
Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out
Aydın Adnan Menderes University Faculty of Humanities and Social Sciences Department of Archaeology Undergraduate Program has been accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Educational Programs in Faculties of Science Letters Science Literature Turkish Language and History Geography FEDEK Accreditation period 11/04/2025 to 30/09/2027
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid.
Graduates who meet the requirements gain the opportunity to work in the following fields
Students who fulfill the necessary conditions graduate with the title of Archaeologist
Graduates of the Department of Archaeology can take part in archaeological excavation works and research projects
Graduates of the department may find employment in relevant units of public institutions and organizations based on their KPSS scores such as the General Directorate of Foundations under the Prime Ministry institutions and museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism municipalities KUDEB and Public Works TÜBİTAK
Graduates who aim for an academic career can continue their postgraduate education and take positions in the academic staff of universities provided that they obtain the required scores in the ALES and YDS exams conducted by ÖSYM
