Yeterlilik Kodu

TR0030034646

Yeterlilik Adı
Arapça Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://izu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Arapça Öğretmenliği lisans programından mezun olan öğrencilerin, çağdaş eğitimin ilke ve esaslarına bağlı; bilimsel ve eleştirel düşünme yeteneğine sahip; teknolojik değişimlere ayak uydurabilen ve alanlarıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanabilen; tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olabilen öğretmenler olarak yetiştirilebilmeleri hedeflenmektedir.
  • Arapça Öğretmenliği lisans programının amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki seçmeli Arapça dersleri, İmam-Hatip Liselerindeki zorunlu Arapça derslerini yürütebilecek öğretmen yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesinde milli eğitime bağlı okullarda staj eğitimi yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil eğitimi ve kültür arasındaki ilişkileri tanır.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemler tespit eder.
  • Arapça Dili Eğitimi alanı derslerindeki temel kavramlar ile uygulama arasındaki ilişkiyi yorumlar.
  • Arap Dili Eğitimi alanı ve öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları ilişkilendirir.
  • Arap diline ve genel dil öğretimine özgü kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri değerlendirir.
  • Alanıyla ilgili analiz ve sentez yapma becerisini edinir.
  • Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olmaya değer verir.
  • Arapça öğrenmeye karşı pozitif tutum geliştirmek için sınıf yönetimi becerilerini ve teknolojileri kullanır.
  • Arap Dili Eğitimi alanında, en uygun öğretim stratejilerini, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Arapça dil öğretimi ile ilgili konularda düşünce, görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak sunar.
  • Arapçanın günlük yaşamda kullanılmasını geliştirmeye yönelik özgün etkinlikler tasarlar.
  • Alanıyla ilgili karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip çalışmaları tasarlar.
  • Dil öğrenme sürecinin yaşam boyu geliştirilmesinin ayırdında olarak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Arap Dili Eğitimi alanında edinmiş olduğu ve edineceği bilgi ve becerilerini kontrol ederek, eksiklerini tamamlar.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere ve saha çalışmalarına aktif bir şekilde katılır.
  • Bildiği yabancı dili kullanarak alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
  • Öğrencilerine ve topluma örnek olmak için gerekli uyarlamaları yapar.
  • Öğrencilerin dil öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmeleri için gereken işlemleri yapar.
  • Arapça öğretmenliği alanında beceri ve yeteneğini geliştirmek ve mesleğinde örnek olmak için gerekli işlemi yapar.
  • Arapça öğretimiyle ilgili yazılım ve teknolojik kaynaklar kullanarak materyal ve kaynaklar geliştirir.
  • Yabancı dil testleri ve ölçme değerlendirme araçları geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma konuşma ve dinleme becerileri yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital araçları kullanma yetkinliği
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Güncel dil anlama ve öğrenme teknikleri yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerin üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlaması ve gerekli dil sınavlarını başarmış olması gerekmektedir. 
  • Yurtiçi veya yurt dışında eşdeğer bir programda öğrenime başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir.
  • Her bir öğrencinin taşıdığı şartlar ve başvuru yaptığı derece dönem başlamadan dikkatle incelenir ve değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha detaylı bilgi, Kurum Tanıtım Kataloğu`nda mevcuttur.
Başarma Şartları Kayıtlı olduğu lisans programının öğretim planındaki zorunlu ve seçmeli dersleri başarı ile tamamlayan ve AGNO’su 4.00 üzerinden en az 2.00 olan ve diğer yükümlülüklerini yerine getiren öğrencilere, kayıtlı oldukları programın lisans diploması ile akademik ve mesleki yeterliliklerin uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan diploma eki verilir. Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030034646


Yeterlilik Adı
Arapça Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Arapça Öğretmenliği lisans programından mezun olan öğrencilerin, çağdaş eğitimin ilke ve esaslarına bağlı; bilimsel ve eleştirel düşünme yeteneğine sahip; teknolojik değişimlere ayak uydurabilen ve alanlarıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanabilen; tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olabilen öğretmenler olarak yetiştirilebilmeleri hedeflenmektedir.
  • Arapça Öğretmenliği lisans programının amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki seçmeli Arapça dersleri, İmam-Hatip Liselerindeki zorunlu Arapça derslerini yürütebilecek öğretmen yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesinde milli eğitime bağlı okullarda staj eğitimi yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil eğitimi ve kültür arasındaki ilişkileri tanır.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemler tespit eder.
  • Arapça Dili Eğitimi alanı derslerindeki temel kavramlar ile uygulama arasındaki ilişkiyi yorumlar.
  • Arap Dili Eğitimi alanı ve öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları ilişkilendirir.
  • Arap diline ve genel dil öğretimine özgü kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri değerlendirir.
  • Alanıyla ilgili analiz ve sentez yapma becerisini edinir.
  • Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olmaya değer verir.
  • Arapça öğrenmeye karşı pozitif tutum geliştirmek için sınıf yönetimi becerilerini ve teknolojileri kullanır.
  • Arap Dili Eğitimi alanında, en uygun öğretim stratejilerini, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Arapça dil öğretimi ile ilgili konularda düşünce, görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak sunar.
  • Arapçanın günlük yaşamda kullanılmasını geliştirmeye yönelik özgün etkinlikler tasarlar.
  • Alanıyla ilgili karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip çalışmaları tasarlar.
  • Dil öğrenme sürecinin yaşam boyu geliştirilmesinin ayırdında olarak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Arap Dili Eğitimi alanında edinmiş olduğu ve edineceği bilgi ve becerilerini kontrol ederek, eksiklerini tamamlar.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere ve saha çalışmalarına aktif bir şekilde katılır.
  • Bildiği yabancı dili kullanarak alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
  • Öğrencilerine ve topluma örnek olmak için gerekli uyarlamaları yapar.
  • Öğrencilerin dil öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmeleri için gereken işlemleri yapar.
  • Arapça öğretmenliği alanında beceri ve yeteneğini geliştirmek ve mesleğinde örnek olmak için gerekli işlemi yapar.
  • Arapça öğretimiyle ilgili yazılım ve teknolojik kaynaklar kullanarak materyal ve kaynaklar geliştirir.
  • Yabancı dil testleri ve ölçme değerlendirme araçları geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma konuşma ve dinleme becerileri yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital araçları kullanma yetkinliği
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Güncel dil anlama ve öğrenme teknikleri yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerin üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlaması ve gerekli dil sınavlarını başarmış olması gerekmektedir. 
  • Yurtiçi veya yurt dışında eşdeğer bir programda öğrenime başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir.
  • Her bir öğrencinin taşıdığı şartlar ve başvuru yaptığı derece dönem başlamadan dikkatle incelenir ve değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha detaylı bilgi, Kurum Tanıtım Kataloğu`nda mevcuttur.

Başarma Şartları
Kayıtlı olduğu lisans programının öğretim planındaki zorunlu ve seçmeli dersleri başarı ile tamamlayan ve AGNO’su 4.00 üzerinden en az 2.00 olan ve diğer yükümlülüklerini yerine getiren öğrencilere, kayıtlı oldukları programın lisans diploması ile akademik ve mesleki yeterliliklerin uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan diploma eki verilir. Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034646

Qualification Title
Arabic Language Teaching Bachelor's Degree
Awarding BodyIstanbul Sabahattin Zaim University
Awarding Body ContactIstanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul
Awarding Body Urlhttps://izu.edu.tr/en/home-page
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • It is aimed to train students who graduate from the Arabic Language Teaching undergraduate program as teachers who are committed to the principles and principles of contemporary education; who have the ability to think scientifically and critically; who can keep up with technological changes and use advanced information sources related to their fields; who can be an example to the society with their attitudes, attitudes and behaviors.
  • The aim of the Arabic Language Teaching undergraduate program is to train teachers who can conduct elective Arabic courses in primary, secondary and high schools and compulsory Arabic courses in Imam-Hatip High Schools.
Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, internship training is carried out in schools affiliated to national education within higher education institutions.
Description
  • Recognizes the relationship between language education and culture.
  • Identifies methods related to the production of scientific knowledge.
  • Interprets the relationship between the basic concepts and practice in the field of Arabic Language Teaching.
  • Relates the concepts related to the field of Arabic Language Teaching and the teaching profession.
  • Evaluates the concepts specific to Arabic language and general language teaching and the relationships between concepts.
  • Acquires the ability to analyze and synthesize in the field.
  • Values having the knowledge to understand and analyze the concepts and processes related to language teaching.
  • Uses classroom management skills and technologies to develop a positive attitude towards learning Arabic.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques in the field of Arabic Language Teaching.
  • presents his/her thoughts, opinions and suggestions on issues related to Arabic language teaching in written and oral form.
  • Designs original activities to improve the use of Arabic in daily life.
  • Designs individual or team studies to solve the problems encountered in the field.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning by being aware of the lifelong development of the language learning process.
  • Completes his/her deficiencies by checking his/her knowledge and skills that he/she has acquired and will acquire in the field of Arabic Language Teaching.
  • Actively participates in artistic and cultural activities and field studies.
  • Follows national and international developments in the field by using a foreign language.
  • Makes the necessary adaptations to set an example for students and society.
  • Takes the necessary actions for students to develop a positive attitude towards language learning.
  • Takes the necessary actions to improve his/her skills and abilities in the field of Arabic language teaching and to be an example in his/her profession.
  • Develops materials and resources by using software and technological resources related to Arabic language teaching.
  • Develops foreign language tests and assessment and evaluation tools.
Key Competencies
  • Competence in reading, writing, speaking and listening skills
  • Multilingual competence
  • Competence to use digital tools
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Competence in current language comprehension and learning techniques
  • Cultural awareness and expressive competence
Further Info
  • Exam (Written Exam / Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test)
  • Oral Examination
  • Homework
  • Project / Design
  • Portfolio
  • Performance Task (Practice / Laboratory / Workshop / Field Study / Seminar / Presentation / Graduation Study / Thesis)
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the necessary language exams.
  • A student who has started studying in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer.
  • The requirements of each student and the degree applied for are carefully examined and evaluated before the start of the semester. More detailed information about admission to the University is available in the Introductory Catalog of the Institution.
Conditions for Success Students who successfully complete the compulsory and elective courses in the curriculum of the undergraduate program in which they are enrolled and who have an AGNO of at least 2.00 out of 4.00 and fulfill their other obligations are awarded the undergraduate diploma of the program they are enrolled in and a diploma supplement that helps to recognize academic and professional qualifications at the international level. To achieve a minimum of 240 ECTS course credits and to fulfill other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those with a bachelor's degree can continue their studies in master's degree programs and, if they meet the relevant requirements, in doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034646


Qualification Title
Arabic Language Teaching Bachelor's Degree

Awarding Body
Istanbul Sabahattin Zaim University

Awarding Body Contact
Istanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul


Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • It is aimed to train students who graduate from the Arabic Language Teaching undergraduate program as teachers who are committed to the principles and principles of contemporary education; who have the ability to think scientifically and critically; who can keep up with technological changes and use advanced information sources related to their fields; who can be an example to the society with their attitudes, attitudes and behaviors.
  • The aim of the Arabic Language Teaching undergraduate program is to train teachers who can conduct elective Arabic courses in primary, secondary and high schools and compulsory Arabic courses in Imam-Hatip High Schools.

Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, internship training is carried out in schools affiliated to national education within higher education institutions.

Description
  • Recognizes the relationship between language education and culture.
  • Identifies methods related to the production of scientific knowledge.
  • Interprets the relationship between the basic concepts and practice in the field of Arabic Language Teaching.
  • Relates the concepts related to the field of Arabic Language Teaching and the teaching profession.
  • Evaluates the concepts specific to Arabic language and general language teaching and the relationships between concepts.
  • Acquires the ability to analyze and synthesize in the field.
  • Values having the knowledge to understand and analyze the concepts and processes related to language teaching.
  • Uses classroom management skills and technologies to develop a positive attitude towards learning Arabic.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques in the field of Arabic Language Teaching.
  • presents his/her thoughts, opinions and suggestions on issues related to Arabic language teaching in written and oral form.
  • Designs original activities to improve the use of Arabic in daily life.
  • Designs individual or team studies to solve the problems encountered in the field.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning by being aware of the lifelong development of the language learning process.
  • Completes his/her deficiencies by checking his/her knowledge and skills that he/she has acquired and will acquire in the field of Arabic Language Teaching.
  • Actively participates in artistic and cultural activities and field studies.
  • Follows national and international developments in the field by using a foreign language.
  • Makes the necessary adaptations to set an example for students and society.
  • Takes the necessary actions for students to develop a positive attitude towards language learning.
  • Takes the necessary actions to improve his/her skills and abilities in the field of Arabic language teaching and to be an example in his/her profession.
  • Develops materials and resources by using software and technological resources related to Arabic language teaching.
  • Develops foreign language tests and assessment and evaluation tools.

Key Competencies
  • Competence in reading, writing, speaking and listening skills
  • Multilingual competence
  • Competence to use digital tools
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Competence in current language comprehension and learning techniques
  • Cultural awareness and expressive competence

Further Info
  • Exam (Written Exam / Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test)
  • Oral Examination
  • Homework
  • Project / Design
  • Portfolio
  • Performance Task (Practice / Laboratory / Workshop / Field Study / Seminar / Presentation / Graduation Study / Thesis)

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the necessary language exams.
  • A student who has started studying in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer.
  • The requirements of each student and the degree applied for are carefully examined and evaluated before the start of the semester. More detailed information about admission to the University is available in the Introductory Catalog of the Institution.

Conditions for Success
Students who successfully complete the compulsory and elective courses in the curriculum of the undergraduate program in which they are enrolled and who have an AGNO of at least 2.00 out of 4.00 and fulfill their other obligations are awarded the undergraduate diploma of the program they are enrolled in and a diploma supplement that helps to recognize academic and professional qualifications at the international level. To achieve a minimum of 240 ECTS course credits and to fulfill other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those with a bachelor's degree can continue their studies in master's degree programs and, if they meet the relevant requirements, in doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode