Yeterlilik Kodu

TR0030025196

Yeterlilik Adı
Antropoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumHitit Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKuzey Kampüsü, Çevre Yolu Blv., 19030 Çorum Merkez/Çorum
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hitit.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Antropoloji lisans programı, insanı biyolojik, kültürel ve tarihsel yönleriyle bütüncül bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlayan disiplinlerarası bir eğitim sunar. Program, öğrencilerin insan türünün evrimi, toplumsal yapılar, kültürel çeşitlilik, dil ve sembol sistemleri, arkeolojik miras ve biyolojik çeşitlilik gibi konularda eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. Teorik bilgi ile birlikte saha çalışmaları, laboratuvar uygulamaları ve güncel sosyal meseleler üzerine analiz yapma becerileri kazandırılır. Mezunlar, akademi, müzecilik, kültürel miras yönetimi, insan hakları, sağlık sektörü ve çeşitli araştırma kurumlarında çalışma yetkinliğine sahip bireyler olarak yetiştirilir.

Program Amaçları:

  • Biyolojik ve kültürel antropoloji alanlarında edindikleri teorik ve uygulamalı bilgileri akademik, kamusal veya özel sektör alanlarında araştırmacı, uygulayıcı ya da eğitici roller üstlenerek mesleki yaşamlarını başarıyla sürdürürler.
  • Paleoantropoloji, fiziki antropoloji, adli antropoloji ve sosyal antropoloji gibi alt alanlarda; saha, laboratuvar ve arşiv temelli çalışmalarda nitel araştırma yöntemlerini ve etik ilkeleri esas alarak bilimsel bilgi üretirler.
  • İnsan ve kültür ilişkisine etnosentrik olmayan, çok kültürlü ve eleştirel bir perspektifle objektif olarak yaklaşır; kültürel farklılıkları anlar ve yorumlar.
  • Geçmiş ve günümüz toplumlarının biyolojik ve kültürel çeşitliliğini tarihsel ve güncel bağlamda analiz eder; bu çeşitliliği anlamaya yönelik projelere katkı sunar.
  • Antropoloji kuramlarını farklı alanlarla ilişkilendirerek disiplinler arası bakış açısı geliştirir; tıp, adli bilimler, jeoloji, sosyoloji, arkeoloji gibi alanlardan faydalanarak bütüncül ve eleştirel analizler yaparlar.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder; kazılar, iskelet analizi, fosil değerlendirme ve faunal analiz gibi uygulamalarda ekip çalışmasında uyumlu biçimde görev alır.
  • Antropoloji alanındaki güncel kaynaklara erişir; akademik bilgileri en az bir yabancı dilde ulusal ve uluslararası paydaşlarla paylaşabilir.
  • Kültürel mirasın korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması konusunda bilinç geliştirir; bu amaçla ulusal ve uluslararası düzeydeki projelerde görev ve sorumluluk üstlenirler.
  • Antropolojik bilgi ve becerilerini kamu kurumları, müzeler, sivil toplum kuruluşları gibi yapılarla paylaşır; ulusal ve uluslararası düzeyde takım çalışmaları yürütürler.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle mesleki gelişimini sürdürür; bilgiye erişim araçlarından bibliyografya yazımı, arşivleme ve kataloglama becerisi kazanırlar.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, gönüllü öğrenciler ile antropolojik ve arkeolojik kazılarda saha çalışması yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Antropolojinin alt alanlarına (biyolojik, sosyal, paleo, adli vb.) ilişkin temel kavramları, kuramları ve güncel gelişmeleri açıklar.
  2. İnsan ve kültür ilişkilerini tarihsel, biyolojik ve toplumsal bağlamda çok kültürlü ve eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
  3. Antropolojik araştırma süreçlerine ilişkin saha, laboratuvar ve arşiv tekniklerine dair kuramsal bilgiye sahiptir.
  4. Nitel araştırma yöntemlerini ve antropolojik veri toplama tekniklerini kullanarak bilimsel araştırma yürütür.
  5. Kültürel miras, insan çeşitliliği ve toplum yapılarıyla ilgili projelerde analiz, yorumlama ve sentezleme becerilerini uygular.
  6. Disiplinlerarası çalışmalarda antropolojik bakış açısını kullanarak bütüncül ve eleştirel değerlendirmeler yapar.
  7. Antropolojiye ilişkin bilgileri sözlü, yazılı ve görsel yollarla farklı gruplara uygun şekilde ifade eder.
  8. Bireysel veya ekip içinde antropolojik projeleri planlar, yürütür ve değerlendirir.
  9. Ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel ve uygulamalı antropolojik çalışmalarda aktif görev alır.
  10. Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirir.
  11. Bilgiye erişim, bibliyografya yazımı, arşivleme ve kataloglama süreçlerini etkin biçimde yürütür.
  12. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle akademik ve mesleki gelişimini sürekli kılar.
  13. Antropoloji alanındaki bilgileri en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı olarak aktarır.
  14. Kültürel farklılıklara saygılı iletişim kurar, sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  15. Antropolojik çalışmalarda etik ilkelere uygun davranır.
  16. Kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve müzelerle ortak çalışmalarda görev alarak toplumsal katkı sağlar.
  17. Kültürel mirasın korunması ve aktarımı için yürütülen projelerde sorumluluk üstlenir.
  18. Alanında karşılaşılan sorunları çözmeye yönelik yaratıcı ve özgün öneriler geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir.

Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir.

Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır.

Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır:

Harf Notları     Katsayılar

AA                      4,00

BA                       3,50

BB                       3,00

CB                       2,50

CC                       2,00

DC                       1,50

DD                      1,00

FD                       0,5

FF                        0,0

 

Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır:

1) B: Kredisiz dersler için başarılı,

2) K: Kredisiz dersler için kalır,

3) D: Devamsız,

4) G: Girmedi,

5) M: Muaf,

6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

 YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

 YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesinde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Hitit Üniversitesi Antropoloji Bölümü kontenjanları bölüm kurulu tarafından belirlenir ve Rektörlük aracılığı ile ilgili kurumlara bildirilir. Antropoloji Bölümü programına öğrenci kabulü için, Merkezi Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını kazanmış olmak ve başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak şarttır. ÖSYM tarafından yapılan sınavda EA-2 puanları ve tercih sıralarına göre girişe hak kazanan öğrenciler Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), ÖSYM ile Rektörlük tarafından belirlenen ilkeler (2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunun Eğitim ve Öğretim ile İlgili Yükseköğretime Giriş Maddeleri) uyarınca istenen belgelerle her yıl belirlenen ve ilan edilen tarihlerde kayıtlarını yaptırırlar. (http://mevzuat.hitit.edu.tr/goster.asp?id=47)

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Programdan mezun olanlar, kamuda ve özel sektörde çalışma imkânı bulunmaktadır. Antropologlar; Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesindeki kurum ve kuruluşlarda (HAGEM,müzeler vb.) görev yapmaktadır. Ayrıca Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye İstatistik Kurumu, TRT gibi kuruluşların ilgili birimlerinde sosyal araştırmacı olarak görev yapabilmektedir. Son yıllarda Merkezi İstihbarat Teşkilatı’nda (MİT), Emniyet Genel Müdürlüğü’nde, Adli Tıp’ta Antropolog istihdam edilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

   1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

    1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

    2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030025196


Yeterlilik Adı
Antropoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hitit Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kuzey Kampüsü, Çevre Yolu Blv., 19030 Çorum Merkez/Çorum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Antropoloji lisans programı, insanı biyolojik, kültürel ve tarihsel yönleriyle bütüncül bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlayan disiplinlerarası bir eğitim sunar. Program, öğrencilerin insan türünün evrimi, toplumsal yapılar, kültürel çeşitlilik, dil ve sembol sistemleri, arkeolojik miras ve biyolojik çeşitlilik gibi konularda eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. Teorik bilgi ile birlikte saha çalışmaları, laboratuvar uygulamaları ve güncel sosyal meseleler üzerine analiz yapma becerileri kazandırılır. Mezunlar, akademi, müzecilik, kültürel miras yönetimi, insan hakları, sağlık sektörü ve çeşitli araştırma kurumlarında çalışma yetkinliğine sahip bireyler olarak yetiştirilir.

Program Amaçları:

  • Biyolojik ve kültürel antropoloji alanlarında edindikleri teorik ve uygulamalı bilgileri akademik, kamusal veya özel sektör alanlarında araştırmacı, uygulayıcı ya da eğitici roller üstlenerek mesleki yaşamlarını başarıyla sürdürürler.
  • Paleoantropoloji, fiziki antropoloji, adli antropoloji ve sosyal antropoloji gibi alt alanlarda; saha, laboratuvar ve arşiv temelli çalışmalarda nitel araştırma yöntemlerini ve etik ilkeleri esas alarak bilimsel bilgi üretirler.
  • İnsan ve kültür ilişkisine etnosentrik olmayan, çok kültürlü ve eleştirel bir perspektifle objektif olarak yaklaşır; kültürel farklılıkları anlar ve yorumlar.
  • Geçmiş ve günümüz toplumlarının biyolojik ve kültürel çeşitliliğini tarihsel ve güncel bağlamda analiz eder; bu çeşitliliği anlamaya yönelik projelere katkı sunar.
  • Antropoloji kuramlarını farklı alanlarla ilişkilendirerek disiplinler arası bakış açısı geliştirir; tıp, adli bilimler, jeoloji, sosyoloji, arkeoloji gibi alanlardan faydalanarak bütüncül ve eleştirel analizler yaparlar.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder; kazılar, iskelet analizi, fosil değerlendirme ve faunal analiz gibi uygulamalarda ekip çalışmasında uyumlu biçimde görev alır.
  • Antropoloji alanındaki güncel kaynaklara erişir; akademik bilgileri en az bir yabancı dilde ulusal ve uluslararası paydaşlarla paylaşabilir.
  • Kültürel mirasın korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması konusunda bilinç geliştirir; bu amaçla ulusal ve uluslararası düzeydeki projelerde görev ve sorumluluk üstlenirler.
  • Antropolojik bilgi ve becerilerini kamu kurumları, müzeler, sivil toplum kuruluşları gibi yapılarla paylaşır; ulusal ve uluslararası düzeyde takım çalışmaları yürütürler.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle mesleki gelişimini sürdürür; bilgiye erişim araçlarından bibliyografya yazımı, arşivleme ve kataloglama becerisi kazanırlar.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, gönüllü öğrenciler ile antropolojik ve arkeolojik kazılarda saha çalışması yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Antropolojinin alt alanlarına (biyolojik, sosyal, paleo, adli vb.) ilişkin temel kavramları, kuramları ve güncel gelişmeleri açıklar.
  2. İnsan ve kültür ilişkilerini tarihsel, biyolojik ve toplumsal bağlamda çok kültürlü ve eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
  3. Antropolojik araştırma süreçlerine ilişkin saha, laboratuvar ve arşiv tekniklerine dair kuramsal bilgiye sahiptir.
  4. Nitel araştırma yöntemlerini ve antropolojik veri toplama tekniklerini kullanarak bilimsel araştırma yürütür.
  5. Kültürel miras, insan çeşitliliği ve toplum yapılarıyla ilgili projelerde analiz, yorumlama ve sentezleme becerilerini uygular.
  6. Disiplinlerarası çalışmalarda antropolojik bakış açısını kullanarak bütüncül ve eleştirel değerlendirmeler yapar.
  7. Antropolojiye ilişkin bilgileri sözlü, yazılı ve görsel yollarla farklı gruplara uygun şekilde ifade eder.
  8. Bireysel veya ekip içinde antropolojik projeleri planlar, yürütür ve değerlendirir.
  9. Ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel ve uygulamalı antropolojik çalışmalarda aktif görev alır.
  10. Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirir.
  11. Bilgiye erişim, bibliyografya yazımı, arşivleme ve kataloglama süreçlerini etkin biçimde yürütür.
  12. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle akademik ve mesleki gelişimini sürekli kılar.
  13. Antropoloji alanındaki bilgileri en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı olarak aktarır.
  14. Kültürel farklılıklara saygılı iletişim kurar, sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  15. Antropolojik çalışmalarda etik ilkelere uygun davranır.
  16. Kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve müzelerle ortak çalışmalarda görev alarak toplumsal katkı sağlar.
  17. Kültürel mirasın korunması ve aktarımı için yürütülen projelerde sorumluluk üstlenir.
  18. Alanında karşılaşılan sorunları çözmeye yönelik yaratıcı ve özgün öneriler geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir.

Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir.

Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır.

Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır:

Harf Notları     Katsayılar

AA                      4,00

BA                       3,50

BB                       3,00

CB                       2,50

CC                       2,00

DC                       1,50

DD                      1,00

FD                       0,5

FF                        0,0

 

Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır:

1) B: Kredisiz dersler için başarılı,

2) K: Kredisiz dersler için kalır,

3) D: Devamsız,

4) G: Girmedi,

5) M: Muaf,

6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

 YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

 YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesinde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Hitit Üniversitesi Antropoloji Bölümü kontenjanları bölüm kurulu tarafından belirlenir ve Rektörlük aracılığı ile ilgili kurumlara bildirilir. Antropoloji Bölümü programına öğrenci kabulü için, Merkezi Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını kazanmış olmak ve başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak şarttır. ÖSYM tarafından yapılan sınavda EA-2 puanları ve tercih sıralarına göre girişe hak kazanan öğrenciler Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), ÖSYM ile Rektörlük tarafından belirlenen ilkeler (2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunun Eğitim ve Öğretim ile İlgili Yükseköğretime Giriş Maddeleri) uyarınca istenen belgelerle her yıl belirlenen ve ilan edilen tarihlerde kayıtlarını yaptırırlar. (http://mevzuat.hitit.edu.tr/goster.asp?id=47)


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Programdan mezun olanlar, kamuda ve özel sektörde çalışma imkânı bulunmaktadır. Antropologlar; Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesindeki kurum ve kuruluşlarda (HAGEM,müzeler vb.) görev yapmaktadır. Ayrıca Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye İstatistik Kurumu, TRT gibi kuruluşların ilgili birimlerinde sosyal araştırmacı olarak görev yapabilmektedir. Son yıllarda Merkezi İstihbarat Teşkilatı’nda (MİT), Emniyet Genel Müdürlüğü’nde, Adli Tıp’ta Antropolog istihdam edilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

   1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

    1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

    2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030025196

Qualification Title
Bachelor's Degree in Anthropology
Awarding BodyHitit University
Awarding Body ContactFaculty of Arts and Sciences İkbalkent Campus, Ulukavak Mah. Çiftlik Çayırı Cad. No: 45 – CORUM
Awarding Body Urlhttps://www.hitit.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Anthropology undergraduate program offers an interdisciplinary education aimed at examining the human being from a holistic perspective, encompassing biological, cultural, and historical dimensions. The program supports students in developing critical thinking skills on topics such as human evolution, social structures, cultural diversity, language and symbolic systems, archaeological heritage, and biological diversity. In addition to theoretical knowledge, students gain competencies in conducting fieldwork, laboratory practices, and analyzing current social issues. Graduates are equipped to work as qualified professionals in academia, museology, cultural heritage management, human rights, the health sector, and various research institutions.

Program Objectives:

- They successfully pursue their professional careers in academic, public, or private sectors by assuming roles as researchers, practitioners, or educators, utilizing the theoretical and practical knowledge they have gained in the fields of biological and cultural anthropology.

- They produce scientific knowledge based on qualitative research methods and ethical principles in subfields such as paleoanthropology, physical anthropology, forensic anthropology, and social anthropology through fieldwork, laboratory studies, and archival research.

- They approach the relationship between humans and culture from a non-ethnocentric, multicultural, and critical perspective; they understand and interpret cultural differences objectively.

- They analyze the biological and cultural diversity of past and present societies in historical and contemporary contexts and contribute to projects aimed at understanding this diversity.

- They develop an interdisciplinary perspective by relating anthropological theories to various fields; they conduct holistic and critical analyses by drawing from disciplines such as medicine, forensic sciences, geology, sociology, and archaeology.

- They follow scientific and technological developments and take part in team-based work related to excavations, skeletal analysis, fossil evaluation, and faunal analysis in a collaborative and harmonious manner.

- They access up-to-date resources in the field of anthropology and are able to share academic knowledge with national and international stakeholders in at least one foreign language.

- They develop an awareness of the protection and transmission of cultural heritage to future generations, and they assume duties and responsibilities in national and international projects for this purpose.

- They share their anthropological knowledge and skills with public institutions, museums, and non-governmental organizations, and participate in national and international teamwork.

- With an awareness of lifelong learning, they maintain their professional development and gain skills in information access tools, bibliography writing, archiving, and cataloging.

Learning Environments

Education and training are conducted through formal instruction. In addition, fieldwork is carried out in anthropological and archaeological excavations with the participation of volunteer students.

Description
  1. Explains the fundamental concepts, theories, and current developments related to the subfields of anthropology (biological, social, paleoanthropology, forensic, etc.).
  2. Evaluates human–culture relationships in historical, biological, and social contexts through a multicultural and critical perspective.
  3. Possesses theoretical knowledge of fieldwork, laboratory, and archival techniques used in anthropological research processes.
  4. Conducts scientific research using qualitative research methods and anthropological data collection techniques.
  5. Applies analytical, interpretive, and synthesizing skills in projects related to cultural heritage, human diversity, and social structures.
  6. Makes holistic and critical evaluations in interdisciplinary studies using the anthropological perspective.
  7. Communicates anthropological knowledge appropriately to different audiences through oral, written, and visual means.
  8. Plans, implements, and evaluates anthropological projects individually or as part of a team.
  9. Actively participates in scientific and applied anthropological studies at national and international levels.
  10. Continuously improves professional knowledge and skills by following scientific and technological developments.
  11. Effectively manages processes related to accessing information, writing bibliographies, archiving, and cataloging.
  12. Maintains academic and professional development with an awareness of lifelong learning.
  13. Communicates anthropological knowledge verbally and in writing in at least one foreign language.
  14. Establishes respectful communication toward cultural differences and acts with a sense of social responsibility.
  15. Acts in accordance with ethical principles in anthropological studies.
  16. Contributes to society by participating in joint studies with public institutions, non-governmental organizations, and museums.
  17. Assumes responsibility in projects aimed at the preservation and transmission of cultural heritage.
  18. Develops creative and original solutions to problems encountered in the field.
Key Competencies
Those who possess the keys listed below have advanced proficiency.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical solutions and science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal and social learning and learning competence

6. Civic competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural and literacy competence

 
Further Info

In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that demonstrate students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations.

A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate.

The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades.

The following table is used for letter grades and coefficients:

Letter Grades     Coefficients

AA                      4.00

BA                       3.50

BB                       3.00

CB                       2.50

CC                       2.00

DC                       1.50

DD                      1.00

FD                       0.5

FF                        0.0

The letter grades not shown in the table are as follows:

1) B: Pass for non-credit courses,

2) K: Fail for non-credit courses,

3) D: Absent,

4) G: Did not attend,

5) M: Exempt,

6) S: Continuing (two-semester) Final Project/Thesis/Seminar/Project grade given at the end of the first semester.

Quality Assurance
For the supervision of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, publication, and supervision of education, training, and other information provided during higher education.

“University Monitoring and Evaluation Reports” are published annually for higher education institutions, within the framework of deductions provided by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education programs, are prepared based on these reports and shared with the public by the Council of Higher Education.

The Council of Higher Education publishes academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions annually, including the “Foundation Higher Education Institutions Report.” These reports, which include both positive and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. The Council of Higher Education (YÖK) establishes the minimum standards required for the opening of undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with these fundamental principles of YÖK.
1.3. The curriculum of the National Core Curriculum is implemented by the Higher Education Council after the approval of the Council of Deans.
2. Measurement and Evaluation: The general measurement and evaluation of the profitability of each undergraduate model for students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations of higher education institutions.
1.4. The Council of Deans determines the freedoms of YÖK in accordance with these fundamental principles.
3. Certification: Students are awarded a bachelor's degree if they enroll in undergraduate programs and successfully complete the course credits and other requirements stipulated by higher education regulations.
4. Self-Assessment/External Evaluation: Higher education administration, in the context of continuous monitoring, enters the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System managed by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" with the public for safekeeping for external evaluation of higher education policies. Furthermore, accreditation decisions issued by authorized or registered accreditation bodies by YÖKAK also demonstrate that the program's qualifications and quality assurance are met. YÖKAK conducts regular maintenance procedures related to compliance with YÖKAK legislation.
Access Requirements

Student registration, admission, examination, and evaluation procedures are conducted in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations issued by the Council of Higher Education based on this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Directorate. Information regarding the related regulations and directives can be accessed at http://oidb.hitit.edu.tr/.

The quotas for the Anthropology Department are determined by the department board and communicated to the relevant institutions through the Rectorate. Admission to the Anthropology program requires successful completion of the Central University Entrance Examination (ÖSYS) and not being registered at any other higher education institution.

Students who qualify for admission based on their EA-2 scores and preference rankings in the exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) register within the dates announced annually with the required documents, in accordance with the principles determined by the Council of Higher Education (YÖK), ÖSYM, and the Rectorate (Articles on Entrance to Higher Education related to Education and Training within Law No. 2547 on Higher Education).(http://mevzuat.hitit.edu.tr/goster.asp?id=47)

Conditions for SuccessSuccessfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and achieving a minimum cumulative weighted GPA of 2.00 on a 4.00 scale are the required qualifications for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed their undergraduate studies are eligible to apply for second and third cycle (master’s and doctoral) programs at national and international higher education institutions, contingent upon fulfilling the specific admission requirements of the respective institutions and programs. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Graduates of the program have employment opportunities in both the public and private sectors. Anthropologists work in institutions and organizations affiliated with the Ministry of Culture and Tourism (such as HAGEM, museums, etc.). Additionally, they may serve as social researchers in relevant departments of organizations like the State Planning Organization, Turkish Statistical Institute, and Turkish Radio and Television Corporation (TRT). In recent years, anthropologists have also been employed by the National Intelligence Organization (MIT), the General Directorate of Security, and the Forensic Medicine Institute.

Legal Basis
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Regulation
Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030025196


Qualification Title
Bachelor's Degree in Anthropology

Awarding Body
Hitit University

Awarding Body Contact
Faculty of Arts and Sciences İkbalkent Campus, Ulukavak Mah. Çiftlik Çayırı Cad. No: 45 – CORUM

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Anthropology undergraduate program offers an interdisciplinary education aimed at examining the human being from a holistic perspective, encompassing biological, cultural, and historical dimensions. The program supports students in developing critical thinking skills on topics such as human evolution, social structures, cultural diversity, language and symbolic systems, archaeological heritage, and biological diversity. In addition to theoretical knowledge, students gain competencies in conducting fieldwork, laboratory practices, and analyzing current social issues. Graduates are equipped to work as qualified professionals in academia, museology, cultural heritage management, human rights, the health sector, and various research institutions.

Program Objectives:

- They successfully pursue their professional careers in academic, public, or private sectors by assuming roles as researchers, practitioners, or educators, utilizing the theoretical and practical knowledge they have gained in the fields of biological and cultural anthropology.

- They produce scientific knowledge based on qualitative research methods and ethical principles in subfields such as paleoanthropology, physical anthropology, forensic anthropology, and social anthropology through fieldwork, laboratory studies, and archival research.

- They approach the relationship between humans and culture from a non-ethnocentric, multicultural, and critical perspective; they understand and interpret cultural differences objectively.

- They analyze the biological and cultural diversity of past and present societies in historical and contemporary contexts and contribute to projects aimed at understanding this diversity.

- They develop an interdisciplinary perspective by relating anthropological theories to various fields; they conduct holistic and critical analyses by drawing from disciplines such as medicine, forensic sciences, geology, sociology, and archaeology.

- They follow scientific and technological developments and take part in team-based work related to excavations, skeletal analysis, fossil evaluation, and faunal analysis in a collaborative and harmonious manner.

- They access up-to-date resources in the field of anthropology and are able to share academic knowledge with national and international stakeholders in at least one foreign language.

- They develop an awareness of the protection and transmission of cultural heritage to future generations, and they assume duties and responsibilities in national and international projects for this purpose.

- They share their anthropological knowledge and skills with public institutions, museums, and non-governmental organizations, and participate in national and international teamwork.

- With an awareness of lifelong learning, they maintain their professional development and gain skills in information access tools, bibliography writing, archiving, and cataloging.


Learning Environments

Education and training are conducted through formal instruction. In addition, fieldwork is carried out in anthropological and archaeological excavations with the participation of volunteer students.


Description
  1. Explains the fundamental concepts, theories, and current developments related to the subfields of anthropology (biological, social, paleoanthropology, forensic, etc.).
  2. Evaluates human–culture relationships in historical, biological, and social contexts through a multicultural and critical perspective.
  3. Possesses theoretical knowledge of fieldwork, laboratory, and archival techniques used in anthropological research processes.
  4. Conducts scientific research using qualitative research methods and anthropological data collection techniques.
  5. Applies analytical, interpretive, and synthesizing skills in projects related to cultural heritage, human diversity, and social structures.
  6. Makes holistic and critical evaluations in interdisciplinary studies using the anthropological perspective.
  7. Communicates anthropological knowledge appropriately to different audiences through oral, written, and visual means.
  8. Plans, implements, and evaluates anthropological projects individually or as part of a team.
  9. Actively participates in scientific and applied anthropological studies at national and international levels.
  10. Continuously improves professional knowledge and skills by following scientific and technological developments.
  11. Effectively manages processes related to accessing information, writing bibliographies, archiving, and cataloging.
  12. Maintains academic and professional development with an awareness of lifelong learning.
  13. Communicates anthropological knowledge verbally and in writing in at least one foreign language.
  14. Establishes respectful communication toward cultural differences and acts with a sense of social responsibility.
  15. Acts in accordance with ethical principles in anthropological studies.
  16. Contributes to society by participating in joint studies with public institutions, non-governmental organizations, and museums.
  17. Assumes responsibility in projects aimed at the preservation and transmission of cultural heritage.
  18. Develops creative and original solutions to problems encountered in the field.

Key Competencies
Those who possess the keys listed below have advanced proficiency.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical solutions and science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal and social learning and learning competence

6. Civic competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural and literacy competence

 

Further Info

In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that demonstrate students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations.

A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate.

The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades.

The following table is used for letter grades and coefficients:

Letter Grades     Coefficients

AA                      4.00

BA                       3.50

BB                       3.00

CB                       2.50

CC                       2.00

DC                       1.50

DD                      1.00

FD                       0.5

FF                        0.0

The letter grades not shown in the table are as follows:

1) B: Pass for non-credit courses,

2) K: Fail for non-credit courses,

3) D: Absent,

4) G: Did not attend,

5) M: Exempt,

6) S: Continuing (two-semester) Final Project/Thesis/Seminar/Project grade given at the end of the first semester.


Quality Assurance
For the supervision of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, publication, and supervision of education, training, and other information provided during higher education.

“University Monitoring and Evaluation Reports” are published annually for higher education institutions, within the framework of deductions provided by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education programs, are prepared based on these reports and shared with the public by the Council of Higher Education.

The Council of Higher Education publishes academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions annually, including the “Foundation Higher Education Institutions Report.” These reports, which include both positive and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. The Council of Higher Education (YÖK) establishes the minimum standards required for the opening of undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with these fundamental principles of YÖK.
1.3. The curriculum of the National Core Curriculum is implemented by the Higher Education Council after the approval of the Council of Deans.
2. Measurement and Evaluation: The general measurement and evaluation of the profitability of each undergraduate model for students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations of higher education institutions.
1.4. The Council of Deans determines the freedoms of YÖK in accordance with these fundamental principles.
3. Certification: Students are awarded a bachelor's degree if they enroll in undergraduate programs and successfully complete the course credits and other requirements stipulated by higher education regulations.
4. Self-Assessment/External Evaluation: Higher education administration, in the context of continuous monitoring, enters the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System managed by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" with the public for safekeeping for external evaluation of higher education policies. Furthermore, accreditation decisions issued by authorized or registered accreditation bodies by YÖKAK also demonstrate that the program's qualifications and quality assurance are met. YÖKAK conducts regular maintenance procedures related to compliance with YÖKAK legislation.

Access Requirements

Student registration, admission, examination, and evaluation procedures are conducted in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations issued by the Council of Higher Education based on this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Directorate. Information regarding the related regulations and directives can be accessed at http://oidb.hitit.edu.tr/.

The quotas for the Anthropology Department are determined by the department board and communicated to the relevant institutions through the Rectorate. Admission to the Anthropology program requires successful completion of the Central University Entrance Examination (ÖSYS) and not being registered at any other higher education institution.

Students who qualify for admission based on their EA-2 scores and preference rankings in the exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) register within the dates announced annually with the required documents, in accordance with the principles determined by the Council of Higher Education (YÖK), ÖSYM, and the Rectorate (Articles on Entrance to Higher Education related to Education and Training within Law No. 2547 on Higher Education).(http://mevzuat.hitit.edu.tr/goster.asp?id=47)


Conditions for Success
Successfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and achieving a minimum cumulative weighted GPA of 2.00 on a 4.00 scale are the required qualifications for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed their undergraduate studies are eligible to apply for second and third cycle (master’s and doctoral) programs at national and international higher education institutions, contingent upon fulfilling the specific admission requirements of the respective institutions and programs. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Graduates of the program have employment opportunities in both the public and private sectors. Anthropologists work in institutions and organizations affiliated with the Ministry of Culture and Tourism (such as HAGEM, museums, etc.). Additionally, they may serve as social researchers in relevant departments of organizations like the State Planning Organization, Turkish Statistical Institute, and Turkish Radio and Television Corporation (TRT). In recent years, anthropologists have also been employed by the National Intelligence Organization (MIT), the General Directorate of Security, and the Forensic Medicine Institute.


Legal Basis
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address