Yeterlilik Kodu

TR0030217230

Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde, sayıları ve çeşitleri gittikçe artan spor branşlarında ihtiyaç duyulan ileri kademede antrenörler ile mentor, kondisyoner ve masör gibi elemanlar yetiştirilmektedir.
Antrenörlük Eğitimi Bölümü ülkemizin spor alanında büyük ihtiyacı olan spor eğitimcileri yetiştirmektedir. Bölüm mezunları, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatlarında, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda antrenör ve yardımcı antrenör olarak çalışırlar. Ayrıca özel spor salonlarında ve turizm sektörü gibi sportif aktivitelerin öğretilmesi ve organizasyonlarda görev alabilirler. Bu programda hareket ve antrenman bilimleri, spor sağlık bilimleri ve sporda psiko-sosyal alanlar anabilim dalları ile ilgili teorik derslere ve uygulamalara yer verilir.
Ayrıca bölümde verilen eğitim ile; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan uzmanlar yetiştirilmektedir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Antrenman ve antrenörlük alanında her yaş grubuna ve cinsiyete ait gerekli güncel bilgilere sahiptir.
  • Araştırma yapar, mevcut bilgiyi geliştirir ve derinleştirir.
  • Spor Bilimleri ve antrenörlük alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgiyi alana katkı sağlamak amacıyla kullanır.
  • Antrenörlük alanının gerektirdiği düzeyde teknik ekipmanlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
  • Antrenman ve müsabakaları analiz etmek amacıyla kullanılan yöntemlere hakimdir.
  • Spor Bilimleri ve antrenörlük alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
  • Antrenörlük alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle harmanlar ve yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar.
  • Antrenman programları hazırlar ve uygular.
  • Antrenörlük alanının gerektirdiği düzeyde, alanla ilgili teknik ve teknolojik ekipmanları belirli bir düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
  • Yetenek Seçimi yaparak sporcuların ilgili branşlara yönlendirmesini sağlar ve gelişimlerini takip eder.
  • Alanla ilgili uzmanlaştığı branşın müsabaka kurallarını, kullanılan tüm materyalleri ve özelliklerini bilir, teknik ve taktiksel uygulamalarını yaptırır, sporcuları müsabakalara hazırlar.
  • Spor Bilimleri ve Antrenörlük alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir, daha iyi sonuçlar için yeni yöntemler kurgular.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili konularda karşılaşılan problemlere çözüm önerileri sunar ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili ekip çalışmaları yürütür.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Spor Bilimleri alanında ilgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen ulusal ve uluslararası hizmet içi eğitim, kurs, çalıştay, seminer, toplantı ve kongrelere katılarak mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme bilincindedir.
  • Mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında örnek oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanabilir, antrenörlük alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak tartışır ve paylaşır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri gözlemler ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyerek eksiklerini tamamlar.
  • Uzmanlık alanı (branşı) ile ilgili konularda strateji geliştirme ve uygulama planlarını yorumlar , elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, güncel gelişmeleri takip eder.
  • Antrenörlüğün etik ilkelerini ve etik kurullarını bilir, önemser, etik davranır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO?sunun en az 2,00 olması gerekir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ve altı notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • "Hareket ve Antrenman Bilimleri", "Beden Eğitimi ve Spor", "Spor Sağlık Bilimleri" programlarında yüksek lisans, doktora ve/veya sanatta yeterlilik programlarına başvurabilirler.Bununla birlikte "Antrenörlük Eğitimi" ile ilgili diğer alanlarda da yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217230


Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde, sayıları ve çeşitleri gittikçe artan spor branşlarında ihtiyaç duyulan ileri kademede antrenörler ile mentor, kondisyoner ve masör gibi elemanlar yetiştirilmektedir.
Antrenörlük Eğitimi Bölümü ülkemizin spor alanında büyük ihtiyacı olan spor eğitimcileri yetiştirmektedir. Bölüm mezunları, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatlarında, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda antrenör ve yardımcı antrenör olarak çalışırlar. Ayrıca özel spor salonlarında ve turizm sektörü gibi sportif aktivitelerin öğretilmesi ve organizasyonlarda görev alabilirler. Bu programda hareket ve antrenman bilimleri, spor sağlık bilimleri ve sporda psiko-sosyal alanlar anabilim dalları ile ilgili teorik derslere ve uygulamalara yer verilir.
Ayrıca bölümde verilen eğitim ile; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan uzmanlar yetiştirilmektedir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Antrenman ve antrenörlük alanında her yaş grubuna ve cinsiyete ait gerekli güncel bilgilere sahiptir.
  • Araştırma yapar, mevcut bilgiyi geliştirir ve derinleştirir.
  • Spor Bilimleri ve antrenörlük alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgiyi alana katkı sağlamak amacıyla kullanır.
  • Antrenörlük alanının gerektirdiği düzeyde teknik ekipmanlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
  • Antrenman ve müsabakaları analiz etmek amacıyla kullanılan yöntemlere hakimdir.
  • Spor Bilimleri ve antrenörlük alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
  • Antrenörlük alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle harmanlar ve yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar.
  • Antrenman programları hazırlar ve uygular.
  • Antrenörlük alanının gerektirdiği düzeyde, alanla ilgili teknik ve teknolojik ekipmanları belirli bir düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
  • Yetenek Seçimi yaparak sporcuların ilgili branşlara yönlendirmesini sağlar ve gelişimlerini takip eder.
  • Alanla ilgili uzmanlaştığı branşın müsabaka kurallarını, kullanılan tüm materyalleri ve özelliklerini bilir, teknik ve taktiksel uygulamalarını yaptırır, sporcuları müsabakalara hazırlar.
  • Spor Bilimleri ve Antrenörlük alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir, daha iyi sonuçlar için yeni yöntemler kurgular.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili konularda karşılaşılan problemlere çözüm önerileri sunar ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili ekip çalışmaları yürütür.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Spor Bilimleri alanında ilgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen ulusal ve uluslararası hizmet içi eğitim, kurs, çalıştay, seminer, toplantı ve kongrelere katılarak mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme bilincindedir.
  • Mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında örnek oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanabilir, antrenörlük alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak tartışır ve paylaşır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri gözlemler ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyerek eksiklerini tamamlar.
  • Uzmanlık alanı (branşı) ile ilgili konularda strateji geliştirme ve uygulama planlarını yorumlar , elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, güncel gelişmeleri takip eder.
  • Antrenörlüğün etik ilkelerini ve etik kurullarını bilir, önemser, etik davranır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
  • VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO?sunun en az 2,00 olması gerekir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ve altı notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • "Hareket ve Antrenman Bilimleri", "Beden Eğitimi ve Spor", "Spor Sağlık Bilimleri" programlarında yüksek lisans, doktora ve/veya sanatta yeterlilik programlarına başvurabilirler.Bununla birlikte "Antrenörlük Eğitimi" ile ilgili diğer alanlarda da yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217230

Qualification Title
Trainer Education
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

In the Coaching Training Department, advanced coaches and mentors, conditioners and masseurs are trained in sports branches that are increasing in number and variety.
The Coaching Training Department trains sports trainers who are in great need of our country in the field of sports. Department graduates work as trainers and assistant coaches in amateur and professional sports clubs, central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, and schools affiliated with the Ministry of National Education. In addition, they can take part in teaching sports activities and organizations such as private sports halls and tourism sector. In this program, theoretical lessons and applications related to movement and training sciences, sports health sciences and psycho-social fields in sports are included.
In addition, with the training given in the department; Practices in line with the development of sports techniques and tactics for the selection and guidance of athletes who are qualified, researcher, productive, who are looking for solutions by knowing the problems of sports and athletes at all levels, to work in amateur and professional sports clubs and national teams in all branches of sports and human movements. experts who make use of the scientific theoretical foundations of sports in their application areas are trained.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Has the necessary up-to-date information about each age group and gender in the field of training and coaching.
  • It conducts research, improves and deepens existing knowledge.
  • Knows about different disciplines related to Sport Sciences and coaching field and uses this knowledge to contribute to the field.
  • Has knowledge about the technical equipment required by the coaching field and the devices and tools specific to the field.
  • Has a command of the methods used to analyze training and competitions.
  • Uses the theoretical and practical knowledge acquired in the field of Sport Sciences and coaching.
  • He/She blends his/her knowledge in the field of coaching with knowledge from different disciplines and interprets them to create new knowledge.
  • Prepare and apply training programs.
  • At the level required by the coaching field, using the technical and technological equipment related to the field at a certain level, makes the necessary examination and solves the problems and problems.
  • By making Talent Selection, it ensures that the athletes are directed to the relevant branches and follows their development. He / she knows the competition rules, all materials and features of the branch he / she specializes in the field, makes technical and tactical applications done, prepares the athletes for the competitions.
  • Proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained, constructs new methods for better results in the field of Sports Sciences and Coaching.
  • Offers solutions to problems encountered in the field of coaching and produces solutions by taking responsibility
  • Carries out teamwork related to the field of coaching.
  • Critically evaluates the information about the field of coaching and directs his/her learning.
  • It is conscious of continuously improving its professional knowledge and skills by participating in national and international in-service training, courses, workshops, seminars, meetings and congresses organized by relevant institutions and organizations in the field of Sport Sciences.
  • Makes research on professional practices that will set an example in his/her field.
  • Can use a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, discuss and share their knowledge, current developments and their own studies in the field of coaching in written, oral and visual forms with groups in or outside the same field.
  • Observes the social relations in professional and professional environment and completes the deficiencies by examining the norms that guide these relationships.
  • He / she interprets strategy development and implementation plans on subjects related to his / her field of specialization (branch), evaluates the results in a scientific and ethical framework.
  • Develops strategy and implementation plans in the field of coaching and follows up-to-date developments. Knows the ethical principles and ethical committees of the coaching, cares and acts ethically.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered.
(2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course.
(3) In the assessment of the letter grade of success, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate.
(4) The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score.
(5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared by the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF).
(6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows:

Coefficient Notes
4.00. AA
3:50 BA
3:00 BB
2:50 CB
2:00 CC
1:50 DC
1:00 DD
0:50 FD
0:00 FF

b)
1) D: Absent,
2) G: Not entered,
3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the semester/year-end exam success letter grades, is converted into(FF).)
4) VZ: Withdrawal.
(7) A student who gets one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the student's AGNO must be at least 2.00.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.

Conditions for Success The student must have passed all the courses in the program and must not have an FF or less. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits and the GPA must be at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

The main employment area of the Coach Training Department is the sports federations affiliated to the Ministry of Youth and Sports, General Directorate of Sports. In addition to these, autonomous sports federations, sports clubs and sports centers constitute the main working areas.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217230


Qualification Title
Trainer Education

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

In the Coaching Training Department, advanced coaches and mentors, conditioners and masseurs are trained in sports branches that are increasing in number and variety.
The Coaching Training Department trains sports trainers who are in great need of our country in the field of sports. Department graduates work as trainers and assistant coaches in amateur and professional sports clubs, central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, and schools affiliated with the Ministry of National Education. In addition, they can take part in teaching sports activities and organizations such as private sports halls and tourism sector. In this program, theoretical lessons and applications related to movement and training sciences, sports health sciences and psycho-social fields in sports are included.
In addition, with the training given in the department; Practices in line with the development of sports techniques and tactics for the selection and guidance of athletes who are qualified, researcher, productive, who are looking for solutions by knowing the problems of sports and athletes at all levels, to work in amateur and professional sports clubs and national teams in all branches of sports and human movements. experts who make use of the scientific theoretical foundations of sports in their application areas are trained.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • Has the necessary up-to-date information about each age group and gender in the field of training and coaching.
  • It conducts research, improves and deepens existing knowledge.
  • Knows about different disciplines related to Sport Sciences and coaching field and uses this knowledge to contribute to the field.
  • Has knowledge about the technical equipment required by the coaching field and the devices and tools specific to the field.
  • Has a command of the methods used to analyze training and competitions.
  • Uses the theoretical and practical knowledge acquired in the field of Sport Sciences and coaching.
  • He/She blends his/her knowledge in the field of coaching with knowledge from different disciplines and interprets them to create new knowledge.
  • Prepare and apply training programs.
  • At the level required by the coaching field, using the technical and technological equipment related to the field at a certain level, makes the necessary examination and solves the problems and problems.
  • By making Talent Selection, it ensures that the athletes are directed to the relevant branches and follows their development. He / she knows the competition rules, all materials and features of the branch he / she specializes in the field, makes technical and tactical applications done, prepares the athletes for the competitions.
  • Proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained, constructs new methods for better results in the field of Sports Sciences and Coaching.
  • Offers solutions to problems encountered in the field of coaching and produces solutions by taking responsibility
  • Carries out teamwork related to the field of coaching.
  • Critically evaluates the information about the field of coaching and directs his/her learning.
  • It is conscious of continuously improving its professional knowledge and skills by participating in national and international in-service training, courses, workshops, seminars, meetings and congresses organized by relevant institutions and organizations in the field of Sport Sciences.
  • Makes research on professional practices that will set an example in his/her field.
  • Can use a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, discuss and share their knowledge, current developments and their own studies in the field of coaching in written, oral and visual forms with groups in or outside the same field.
  • Observes the social relations in professional and professional environment and completes the deficiencies by examining the norms that guide these relationships.
  • He / she interprets strategy development and implementation plans on subjects related to his / her field of specialization (branch), evaluates the results in a scientific and ethical framework.
  • Develops strategy and implementation plans in the field of coaching and follows up-to-date developments. Knows the ethical principles and ethical committees of the coaching, cares and acts ethically.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered.
(2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course.
(3) In the assessment of the letter grade of success, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate.
(4) The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score.
(5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared by the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF).
(6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows:

Coefficient Notes
4.00. AA
3:50 BA
3:00 BB
2:50 CB
2:00 CC
1:50 DC
1:00 DD
0:50 FD
0:00 FF

b)
1) D: Absent,
2) G: Not entered,
3) E: Incomplete, (The (E) grade, which is not corrected within three weeks following the finalization of the semester/year-end exam success letter grades, is converted into(FF).)
4) VZ: Withdrawal.
(7) A student who gets one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the student's AGNO must be at least 2.00.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.


Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.


Conditions for Success
 The student must have passed all the courses in the program and must not have an FF or less. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits and the GPA must be at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

The main employment area of the Coach Training Department is the sports federations affiliated to the Ministry of Youth and Sports, General Directorate of Sports. In addition to these, autonomous sports federations, sports clubs and sports centers constitute the main working areas.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address