Yeterlilik Kodu

TR0030217222

Yeterlilik Adı
Anatomi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıp
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Temel tıp bilimleri hakkında genel bir nosyon ve fonksiyonel anatomi alanında bilgi kazanır.
  • Multidisipliner araştırmalarda yeterlilik sağlamak, araştırma laboratuarı malzemelerini kullanmayı öğrenmek ve gerekli tekniklerini öğrenir.
  • Bilimsel makale okuma, değerlendirme ve yazma yeterliliğini geliştirir ve Doktora programına katılabilmek için gerekli bilgi birikimini sağlar.
  • Organlarının vücuttaki yerleşimleri ve seyirleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Organların işlevleri hakkında bilgi kazanır .
  • Organların komşulukları hakkında bilgi kazanır İnsan kadavrası hakkında bilgi sahibi olur.
  • Anatomik ve tıbbi terminolojiyi öğrenir.
  • Kadavra diseksiyon teknikleri konusunda bilgi edinir.
  • Klinik durumlar ile ilgili anatomik bilgileri edinir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci, zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersi ve yeterlilik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.
  • Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
  • Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
  • Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır.
  • Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
  • Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
  • Yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
  • Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
  • Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
  • Deneysel araştırma planlar, yapar.
  • Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
  • Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.
  • Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.
  • Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar.
  • Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
  • İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları, programa başlamak için geçerlidir.

Başarma Şartları Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. Deneysel araştırma planlar, yapar. Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. Programda belirtilen zorunlu ve seçmeli derslerden en az 60 ACTS kredisini tamamlama ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarındaki Anatomi Anabilim dallarında öğretim elemanı olarak istihdam edilebilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217222


Yeterlilik Adı
Anatomi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Temel tıp bilimleri hakkında genel bir nosyon ve fonksiyonel anatomi alanında bilgi kazanır.
  • Multidisipliner araştırmalarda yeterlilik sağlamak, araştırma laboratuarı malzemelerini kullanmayı öğrenmek ve gerekli tekniklerini öğrenir.
  • Bilimsel makale okuma, değerlendirme ve yazma yeterliliğini geliştirir ve Doktora programına katılabilmek için gerekli bilgi birikimini sağlar.
  • Organlarının vücuttaki yerleşimleri ve seyirleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Organların işlevleri hakkında bilgi kazanır .
  • Organların komşulukları hakkında bilgi kazanır İnsan kadavrası hakkında bilgi sahibi olur.
  • Anatomik ve tıbbi terminolojiyi öğrenir.
  • Kadavra diseksiyon teknikleri konusunda bilgi edinir.
  • Klinik durumlar ile ilgili anatomik bilgileri edinir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci, zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersi ve yeterlilik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • D: Devamsız,
  • G: Girmedi,
  • E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.
  • Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
  • Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
  • Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır.
  • Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
  • Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
  • Yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
  • Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
  • Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
  • Deneysel araştırma planlar, yapar.
  • Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
  • Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.
  • Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.
  • Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar.
  • Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
  • İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
  • Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları, programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak sağlık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. Sağlık alanında ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. Deneysel araştırma planlar, yapar. Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar. Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar. Programda belirtilen zorunlu ve seçmeli derslerden en az 60 ACTS kredisini tamamlama ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarındaki Anatomi Anabilim dallarında öğretim elemanı olarak istihdam edilebilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217222

Qualification Title
ANATOMİ ANABİLİM DALI(YL) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasMedicine
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Gains a general notion about basic medical sciences and knowledge in the field of functional anatomy Gains proficiency in multidisciplinary research, learns to use research laboratory materials and the necessary techniques Develops the competence to read, evaluate and write scientific articles and provides the necessary knowledge to participate in the Doctorate program Gains knowledge of the location and course of the organs in the body Gains knowledge about the functions of organs Gains knowledge about the neighborhood of organs Gains knowledge about human cadavers Learns anatomical and medical terminology Learns about cadaver dissection techniques Acquires anatomical information about clinical situations

Key Competencies-
Further Info

Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Knowledge-> Knowledge 1 Has up-to-date knowledge in the field of health at the level of expertise based on undergraduate level qualifications, develops and deepens them. Knowledge-> Knowledge 2 Understands and uses the interaction between disciplines in the field of health. Knowledge-> Knowledge 3 Has knowledge about information technologies, technical equipment and devices and tools specific to the field at the level required by the field of health. Knowledge-> Knowledge 4 Has knowledge about statistics as a tool that is constantly used in studies in the field of health and uses related software effectively. Skills-> Skills 1 Uses the expert level theoretical and practical knowledge acquired in the field of health. Skills-> Skills 2 He / she interprets his / her knowledge in the field of health to create new information by integrating his / her knowledge from different disciplines, analyzes and synthesizes using different research methods and proposes solutions. Skills-> Skills 3 Writes the report of his research. Skills-> Skills 4 Performs the necessary examination and solves the problems and problems by using the other technological tools, including computers, at the level required by the field of health, and the devices and instruments specific to the field at an advanced level. Skills-> Skills 5 Effectively uses statistical software in the field, chooses statistical methods correctly, calculates correctly and interprets them correctly. Skills-> Skills 6 Plans and makes experimental research. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 1 Sets up, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary in subjects that require expertise in the field of health. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 2 In case of encountering unforeseen complex situations in the field of health, he develops solutions and produces solutions by taking responsibility. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 3 Conducts studies in the field of health independently and / or as a team. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 4 Publishes a scientific article in a national journal or presents it at a scientific meeting. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 5 Makes scientific, clinical and / or descriptive research / presentation / publication on priority issues related to the field and public health. Competencies-> Competencies (Learning) 1 Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs the learning. Competencies-> Competencies (Learning) 2 Applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health. Competencies-> Competencies (Learning) 3 In the subject of statistical analysis, he / she makes statistical analysis at a level to be able to read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts researches that will create evidence in his field about professional practices. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 1 Systematically discusses and shares their knowledge, current developments and own studies in the field of health with groups in or out of the same field in written, oral and visual forms. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 2 Examines the social relations in professional and professional environment and the norms that direct these relationships with a critical point of view and takes the necessary action to develop them.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.

Conditions for SuccessKnowledge-> Knowledge 1 Has up-to-date knowledge in the field of health at the level of expertise based on undergraduate level qualifications, develops and deepens them. Knowledge-> Knowledge 2 Understands and uses the interaction between disciplines in the field of health. Knowledge-> Knowledge 3 Has knowledge about information technologies, technical equipment and devices and tools specific to the field at the level required by the field of health. Knowledge-> Knowledge 4 Has knowledge about statistics as a tool that is constantly used in studies in the field of health and uses related software effectively. Skills-> Skills 1 Uses the expert level theoretical and practical knowledge acquired in the field of health. Skills-> Skills 2 He / she interprets his / her knowledge in the field of health to create new information by integrating his / her knowledge from different disciplines, analyzes and synthesizes using different research methods and proposes solutions. Skills-> Skills 3 Writes the report of his research. Skills-> Skills 4 Performs the necessary examination and solves the problems and problems by using the other technological tools, including computers, at the level required by the field of health, and the devices and instruments specific to the field at an advanced level. Skills-> Skills 5 Effectively uses statistical software in the field, chooses statistical methods correctly, calculates correctly and interprets them correctly. Skills-> Skills 6 Plans and makes experimental research. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 1 Sets up, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary in subjects that require expertise in the field of health. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 2 In case of encountering unforeseen complex situations in the field of health, he develops solutions and produces solutions by taking responsibility. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 3 Conducts studies in the field of health independently and / or as a team. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 4 Publishes a scientific article in a national journal or presents it at a scientific meeting. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 5 Makes scientific, clinical and / or descriptive research / presentation / publication on priority issues related to the field and public health. Competencies-> Competencies (Learning) 1 Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs the learning. Competencies-> Competencies (Learning) 2 Applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health. Competencies-> Competencies (Learning) 3 In the subject of statistical analysis, he / she makes statistical analysis at a level to be able to read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts researches that will create evidence in his field about professional practices. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 1 Systematically discusses and shares their knowledge, current developments and own studies in the field of health with groups in or out of the same field in written, oral and visual forms. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 2 Examines the social relations in professional and professional environment and the norms that direct these relationships with a critical point of view and takes the necessary action to develop them. It is required to complete at least 60 ACTS credits from the compulsory and elective courses specified in the program and successfully complete the graduation thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be employed as instructors in Anatomy departments in higher education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217222


Qualification Title
ANATOMİ ANABİLİM DALI(YL) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Gains a general notion about basic medical sciences and knowledge in the field of functional anatomy Gains proficiency in multidisciplinary research, learns to use research laboratory materials and the necessary techniques Develops the competence to read, evaluate and write scientific articles and provides the necessary knowledge to participate in the Doctorate program Gains knowledge of the location and course of the organs in the body Gains knowledge about the functions of organs Gains knowledge about the neighborhood of organs Gains knowledge about human cadavers Learns anatomical and medical terminology Learns about cadaver dissection techniques Acquires anatomical information about clinical situations


Key Competencies
-

Further Info

Examination Regulations, Assessment and Grading Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Knowledge-> Knowledge 1 Has up-to-date knowledge in the field of health at the level of expertise based on undergraduate level qualifications, develops and deepens them. Knowledge-> Knowledge 2 Understands and uses the interaction between disciplines in the field of health. Knowledge-> Knowledge 3 Has knowledge about information technologies, technical equipment and devices and tools specific to the field at the level required by the field of health. Knowledge-> Knowledge 4 Has knowledge about statistics as a tool that is constantly used in studies in the field of health and uses related software effectively. Skills-> Skills 1 Uses the expert level theoretical and practical knowledge acquired in the field of health. Skills-> Skills 2 He / she interprets his / her knowledge in the field of health to create new information by integrating his / her knowledge from different disciplines, analyzes and synthesizes using different research methods and proposes solutions. Skills-> Skills 3 Writes the report of his research. Skills-> Skills 4 Performs the necessary examination and solves the problems and problems by using the other technological tools, including computers, at the level required by the field of health, and the devices and instruments specific to the field at an advanced level. Skills-> Skills 5 Effectively uses statistical software in the field, chooses statistical methods correctly, calculates correctly and interprets them correctly. Skills-> Skills 6 Plans and makes experimental research. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 1 Sets up, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary in subjects that require expertise in the field of health. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 2 In case of encountering unforeseen complex situations in the field of health, he develops solutions and produces solutions by taking responsibility. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 3 Conducts studies in the field of health independently and / or as a team. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 4 Publishes a scientific article in a national journal or presents it at a scientific meeting. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 5 Makes scientific, clinical and / or descriptive research / presentation / publication on priority issues related to the field and public health. Competencies-> Competencies (Learning) 1 Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs the learning. Competencies-> Competencies (Learning) 2 Applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health. Competencies-> Competencies (Learning) 3 In the subject of statistical analysis, he / she makes statistical analysis at a level to be able to read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts researches that will create evidence in his field about professional practices. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 1 Systematically discusses and shares their knowledge, current developments and own studies in the field of health with groups in or out of the same field in written, oral and visual forms. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 2 Examines the social relations in professional and professional environment and the norms that direct these relationships with a critical point of view and takes the necessary action to develop them.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.


Conditions for Success
Knowledge-> Knowledge 1 Has up-to-date knowledge in the field of health at the level of expertise based on undergraduate level qualifications, develops and deepens them. Knowledge-> Knowledge 2 Understands and uses the interaction between disciplines in the field of health. Knowledge-> Knowledge 3 Has knowledge about information technologies, technical equipment and devices and tools specific to the field at the level required by the field of health. Knowledge-> Knowledge 4 Has knowledge about statistics as a tool that is constantly used in studies in the field of health and uses related software effectively. Skills-> Skills 1 Uses the expert level theoretical and practical knowledge acquired in the field of health. Skills-> Skills 2 He / she interprets his / her knowledge in the field of health to create new information by integrating his / her knowledge from different disciplines, analyzes and synthesizes using different research methods and proposes solutions. Skills-> Skills 3 Writes the report of his research. Skills-> Skills 4 Performs the necessary examination and solves the problems and problems by using the other technological tools, including computers, at the level required by the field of health, and the devices and instruments specific to the field at an advanced level. Skills-> Skills 5 Effectively uses statistical software in the field, chooses statistical methods correctly, calculates correctly and interprets them correctly. Skills-> Skills 6 Plans and makes experimental research. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 1 Sets up, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary in subjects that require expertise in the field of health. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 2 In case of encountering unforeseen complex situations in the field of health, he develops solutions and produces solutions by taking responsibility. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 3 Conducts studies in the field of health independently and / or as a team. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 4 Publishes a scientific article in a national journal or presents it at a scientific meeting. Competencies-> Competencies (Working Independently and Taking Responsibility) 5 Makes scientific, clinical and / or descriptive research / presentation / publication on priority issues related to the field and public health. Competencies-> Competencies (Learning) 1 Evaluates the information about the field of health with a critical approach and directs the learning. Competencies-> Competencies (Learning) 2 Applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health. Competencies-> Competencies (Learning) 3 In the subject of statistical analysis, he / she makes statistical analysis at a level to be able to read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts researches that will create evidence in his field about professional practices. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 1 Systematically discusses and shares their knowledge, current developments and own studies in the field of health with groups in or out of the same field in written, oral and visual forms. Competencies-> Competencies (Communication and Social) 2 Examines the social relations in professional and professional environment and the norms that direct these relationships with a critical point of view and takes the necessary action to develop them. It is required to complete at least 60 ACTS credits from the compulsory and elective courses specified in the program and successfully complete the graduation thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be employed as instructors in Anatomy departments in higher education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address