Yeterlilik Kodu

TR0030004630

Yeterlilik Adı
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumHaliç Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHaliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.halic.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edebiyat, özellikle Amerikan Edebiyatı ve Kültürü alanındaki kuramlar ve yaklaşımlar hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma.
  • Edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çeşitli yazarlar, sanatsal akımlar ve yapıtlar hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olma.
  • Temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlama.
  • Edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamlar hakkında bilgi sahibi olma.Edebi, eleştirel, tarihsel ve dilbilimsel yaklaşımları metin çözümlemede kullanabilme becerisine sahip olma.
  • Dilin sistematik yapısı, işleyişi ve dönüşümleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olma.
  • Dil, edebiyat ve kültüre ilişkin temel terim ve kavramları açıklayabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisine sahip olma.
  • Bilgi ve materyal toplamak, incelemek, düzenlemek ve sunmak için araştırma becerilerini kullanabilme.
  • Alanındaki yenilik ve gelişmeleri izleyebilme ve destek verebilme becerisine sahip olabilme.
  • Sosyal ve kültürel değerlerle ilgili bilinç sahibi olabilme.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Haliç Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “Haliç Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.

  • Başarı notu; tek ders, not yükseltme ve muafiyet sınavları dışında, öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikler ile yarıyıl/yılsonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder.
  • Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Hangi değerlendirme sisteminin kullanılacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce ilgili yönetim kurulu karar verir. 4’lük ve 100’lük not sistemleri arasındaki dönüşüm için YÖK tarafından hazırlanan dönüşüm tablosu kullanılır.
  • Bir dersteki başarının ölçülmesinde; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, ek sınavlar, arazi ve iş yeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları; ders değerlendirme notunun %40’ını oluşturur. Yarıyıl içi çalışmaların türleri, bunların ve yarıyıl sonu sınavı notunun ders başarı notuna katkısı, dersi veren öğretim elemanı tarafından her yarıyıl derslerinin başlangıcında öğrencilere duyurulur. Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının notları ilân edilir.
  • Mutlak değerlendirme sisteminde başarı notu, ham başarı notları için bu Yönetmelikte öngörülen mutlak aralıklara göre belirlenir. Bağıl değerlendirme sisteminde ise başarı notu, ham başarı notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.
  • Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşul ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar Senato tarafından belirlenir ve Üniversitenin internet sitesinde yayımlanır.
  • Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersin final veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavlardan 100 üzerinden en az 40 alamayan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
  • Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:
  • Başarı Notu / Harf Notu / Anlamı/ Not Aralığı

4,00 AA Mükemmel

90-100 3,50 BA Çok İyi

80-89 3,00 BB İyi

70-79 2,50 CB Orta

65-69 2,00 CC Yeterli

60-64 1,50 DC Koşullu Başarılı

55-59 1,00 DD Koşullu Başarılı

50-54 0,00 FF Başarısız

0-49 0,00 NA Devamsız

0. 

  • Yedinci fıkrada belirtilen başarı notları harflerinin dışında, öğrencilerin bir dersteki durumları sayısal değeri olmayan harflerden aşağıdaki gibi belirlenir:

a) NA (Devamsız): Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan dersler için verilir ve ortalama hesaplarında kredili dersler için FF, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.

b) I (Eksik): Öğrencilerin derste başarılı oldukları halde, özürleri nedeni ile ders için gerekli olan staj, proje, ödev, laboratuvar deneyleri ve benzeri çalışmaları tamamlayamamaları durumunda verilir. Bu harfin verildiği öğrencilere, sınav döneminin bitiminden sonra en çok on beş gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not verilmesi zorunludur. Aksi halde, I harfi FF notuna dönüşür.

c) S (Yeterli): Staj ve kredisiz derslerde başarılı olanlara verilir.

ç) T (Transfer/muaf): Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce alınan ve denkliği ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilerek muaf sayılan dersler için verilir.

d) W (Çekilmiş): Öğrencilerin çekildikleri dersler için verilir.

e) P (Devam eden): Birden fazla döneme yayılan kredisiz derslerin devam ettiği durumlarda verilir.

  • Öğrencilerin intibakları sırasında veya bir başka eğitim kurumunda aldıkları sayısal notlarının değerlendirilmesinde, bu maddede belirtilen harf notları ve kat sayıları esas alınır.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
  • Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ya da I notunun olmaması gerekir.
  • Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Giriş Şartı

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü’ne kayıt olmak isteyen adayların ÖSYM’nin düzenlediği merkezi yerleştirme sınavını kazanmaları ve herhangi bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları şartı aranmaktadır. ÖSYM’nin düzenlediği sınavda DİL-1 puanları ve tercih sıralarına göre yerleşmeye hak kazanan adayların ÖSYM’nin ve Üniversitenin belirlediği kayıt tarihleri arasında, kayıt kılavuzunda ve Üniversite tarafından istenen belgeler ile bizzat veya belirledikleri vekilleri aracılığıyla Üniversitenin ilgili birimine başvurarak kesin kayıtlarını yaptırırlar. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Üniversitenin ön lisans ve lisans eğitim-öğretim programlarına öğrenci kabulü; Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonuçlarına veya YÖK kararlarına göre yapılır.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ya da I notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Kayıtlı oldukları eğitim ve öğretim programının öngördüğü yükümlülükleri başarı ile tamamlamış olmak. İki yıllık ön lisans programları için 120, dört yıllık lisans programları için 240, lisans ve yüksek lisans derecelerini birlikte veren beş yıllık programlar için 300, altı yıllık programlar için 360 AKTS kredisini tamamlamak. Eğitim ve öğretim programının gerektirdiği tüm zorunlu ve seçmeli derslerden başarılı olmak. En az 2,00 AGNO sağlamış olmak. Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüz öğrencileri mezun olduktan sonra İngilizce Öğretmenliği Sertifikası alarak İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmekte, çevirmenlik yapabilmekte, çokuluslu şirketler, reklam ve halkla ilişkiler, turizm, medya, basın-yayım ve diplomasi alanlarında çalışma olanağı bulabilmektedir. Akademik uğraşlarını sürdürmek isteyen öğrencilerimiz ise yüksek lisans eğitimlerine yurt içi ve yurt dışında bulunan çeşitli üniversitelerde devam edebilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030004630


Yeterlilik Adı
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Haliç Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Haliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edebiyat, özellikle Amerikan Edebiyatı ve Kültürü alanındaki kuramlar ve yaklaşımlar hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma.
  • Edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çeşitli yazarlar, sanatsal akımlar ve yapıtlar hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olma.
  • Temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlama.
  • Edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamlar hakkında bilgi sahibi olma.Edebi, eleştirel, tarihsel ve dilbilimsel yaklaşımları metin çözümlemede kullanabilme becerisine sahip olma.
  • Dilin sistematik yapısı, işleyişi ve dönüşümleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olma.
  • Dil, edebiyat ve kültüre ilişkin temel terim ve kavramları açıklayabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisine sahip olma.
  • Bilgi ve materyal toplamak, incelemek, düzenlemek ve sunmak için araştırma becerilerini kullanabilme.
  • Alanındaki yenilik ve gelişmeleri izleyebilme ve destek verebilme becerisine sahip olabilme.
  • Sosyal ve kültürel değerlerle ilgili bilinç sahibi olabilme.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Haliç Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “Haliç Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.

  • Başarı notu; tek ders, not yükseltme ve muafiyet sınavları dışında, öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikler ile yarıyıl/yılsonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder.
  • Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Hangi değerlendirme sisteminin kullanılacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce ilgili yönetim kurulu karar verir. 4’lük ve 100’lük not sistemleri arasındaki dönüşüm için YÖK tarafından hazırlanan dönüşüm tablosu kullanılır.
  • Bir dersteki başarının ölçülmesinde; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, ek sınavlar, arazi ve iş yeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları; ders değerlendirme notunun %40’ını oluşturur. Yarıyıl içi çalışmaların türleri, bunların ve yarıyıl sonu sınavı notunun ders başarı notuna katkısı, dersi veren öğretim elemanı tarafından her yarıyıl derslerinin başlangıcında öğrencilere duyurulur. Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının notları ilân edilir.
  • Mutlak değerlendirme sisteminde başarı notu, ham başarı notları için bu Yönetmelikte öngörülen mutlak aralıklara göre belirlenir. Bağıl değerlendirme sisteminde ise başarı notu, ham başarı notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.
  • Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşul ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar Senato tarafından belirlenir ve Üniversitenin internet sitesinde yayımlanır.
  • Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersin final veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavlardan 100 üzerinden en az 40 alamayan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
  • Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:
  • Başarı Notu / Harf Notu / Anlamı/ Not Aralığı

4,00 AA Mükemmel

90-100 3,50 BA Çok İyi

80-89 3,00 BB İyi

70-79 2,50 CB Orta

65-69 2,00 CC Yeterli

60-64 1,50 DC Koşullu Başarılı

55-59 1,00 DD Koşullu Başarılı

50-54 0,00 FF Başarısız

0-49 0,00 NA Devamsız

0. 

  • Yedinci fıkrada belirtilen başarı notları harflerinin dışında, öğrencilerin bir dersteki durumları sayısal değeri olmayan harflerden aşağıdaki gibi belirlenir:

a) NA (Devamsız): Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan dersler için verilir ve ortalama hesaplarında kredili dersler için FF, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.

b) I (Eksik): Öğrencilerin derste başarılı oldukları halde, özürleri nedeni ile ders için gerekli olan staj, proje, ödev, laboratuvar deneyleri ve benzeri çalışmaları tamamlayamamaları durumunda verilir. Bu harfin verildiği öğrencilere, sınav döneminin bitiminden sonra en çok on beş gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not verilmesi zorunludur. Aksi halde, I harfi FF notuna dönüşür.

c) S (Yeterli): Staj ve kredisiz derslerde başarılı olanlara verilir.

ç) T (Transfer/muaf): Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce alınan ve denkliği ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilerek muaf sayılan dersler için verilir.

d) W (Çekilmiş): Öğrencilerin çekildikleri dersler için verilir.

e) P (Devam eden): Birden fazla döneme yayılan kredisiz derslerin devam ettiği durumlarda verilir.

  • Öğrencilerin intibakları sırasında veya bir başka eğitim kurumunda aldıkları sayısal notlarının değerlendirilmesinde, bu maddede belirtilen harf notları ve kat sayıları esas alınır.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
  • Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ya da I notunun olmaması gerekir.
  • Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)


Giriş Şartı

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü’ne kayıt olmak isteyen adayların ÖSYM’nin düzenlediği merkezi yerleştirme sınavını kazanmaları ve herhangi bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları şartı aranmaktadır. ÖSYM’nin düzenlediği sınavda DİL-1 puanları ve tercih sıralarına göre yerleşmeye hak kazanan adayların ÖSYM’nin ve Üniversitenin belirlediği kayıt tarihleri arasında, kayıt kılavuzunda ve Üniversite tarafından istenen belgeler ile bizzat veya belirledikleri vekilleri aracılığıyla Üniversitenin ilgili birimine başvurarak kesin kayıtlarını yaptırırlar. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Üniversitenin ön lisans ve lisans eğitim-öğretim programlarına öğrenci kabulü; Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonuçlarına veya YÖK kararlarına göre yapılır.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ya da I notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Kayıtlı oldukları eğitim ve öğretim programının öngördüğü yükümlülükleri başarı ile tamamlamış olmak. İki yıllık ön lisans programları için 120, dört yıllık lisans programları için 240, lisans ve yüksek lisans derecelerini birlikte veren beş yıllık programlar için 300, altı yıllık programlar için 360 AKTS kredisini tamamlamak. Eğitim ve öğretim programının gerektirdiği tüm zorunlu ve seçmeli derslerden başarılı olmak. En az 2,00 AGNO sağlamış olmak. Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüz öğrencileri mezun olduktan sonra İngilizce Öğretmenliği Sertifikası alarak İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmekte, çevirmenlik yapabilmekte, çokuluslu şirketler, reklam ve halkla ilişkiler, turizm, medya, basın-yayım ve diplomasi alanlarında çalışma olanağı bulabilmektedir. Akademik uğraşlarını sürdürmek isteyen öğrencilerimiz ise yüksek lisans eğitimlerine yurt içi ve yurt dışında bulunan çeşitli üniversitelerde devam edebilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030004630

Qualification Title
Bachelor’s Diploma in American Culture and Literature
Awarding BodyHalic University
Awarding Body ContactHaliç University
Awarding Body Urlhttp://www.halic.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that is based on secondary education qualifications, covers an eight-semester program and provides training for a specific learning field or profession.

Learning Environments

Learning is done in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

This program is also offered with a full scholarship.

Description
  • In-depth knowledge of theories and approaches in literature, especially American literature and culture.
  • Detailed knowledge of various writers, artistic movements and works from different periods of literary history.
  • Identify the defining characteristics of basic literary genres.
  • Information about the intellectual, social, cultural and historical contexts of the periods in which literary works were written and read. Ability to use literary, critical, historical and linguistic approaches in text analysis.
  • Theoretical and applied knowledge about the systematic structure, functioning and transformations of language.
  • Ability to explain basic terms and concepts related to language, literature and culture.
  • Ability to evaluate advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
  • Ability to use research skills to collect, examine, organize and present information and materials.
  • Ability to follow and support innovations and developments in the field.
  • Ability to be aware of social and cultural values.
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

The success status of students of the Department of American Culture and Literature, Faculty of Arts and Sciences, Haliç University is determined according to the provisions of the “Haliç University Associate and Undergraduate Education and Teaching Regulations”.

Success grade; It refers to the equivalent of the raw success grade determined by taking into account the grades students receive from mid-term/annual activities and mid-term/end-of-year exams according to the predicted weights, except for single courses, grade increase and exemption exams, in the 4-point grading system.
A relative or absolute evaluation system is used in calculating students’ success grades. The relevant board of directors decides which evaluation system will be used before the beginning of the academic year. The conversion table prepared by YÖK is used for the conversion between the 4-point and 100-point grading systems.
In measuring success in a course; mid-term exams, additional exams, field and workplace studies, applications, homework, projects, workshops, seminars, continuation, laboratory and similar mid-term studies related to that course constitute 40% of the course evaluation grade. The types of mid-term studies, their contribution to the course success grade and the final exam grade are announced to students by the instructor teaching the course at the beginning of each semester. The grades of all mid-term studies and final exams related to the courses are announced.
In the absolute evaluation system, the success grade is determined according to the absolute ranges stipulated in this Regulation for raw success grades. In the relative evaluation system, the success grade is determined based on the average and statistical distribution of raw success grades.
The measurement and evaluation principles regarding relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the calculation of success grades in the relative evaluation system and the principles regarding success degrees are determined by the Senate and published on the University's website.
In both evaluation systems, students who do not take the final or make-up exam of any course and who cannot get at least 40 out of 100 from these exams are considered to have failed that course.
The points and letter equivalents of the success grade levels and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:
Success Grade / Letter Grade / Meaning / Grade Range
4.00 AA Excellent

90-100 3.50 BA Very Good

80-89 3.00 BB Good

70-79 2.50 CB Average

65-69 2.00 CC Sufficient

60-64 1.50 DC Conditionally Passed

55-59 1.00 DD Conditionally Passed

50-54 0.00 FF Failed

0-49 0.00 NA Absentee

0.

Apart from the success grade letters specified in the seventh paragraph, the status of students in a course is determined from letters that do not have a numerical value as follows:
a) NA (Absentee): It is given for courses that are failed due to absence and in average calculations, FF is given for credit courses and FF for non-credit courses. It is treated like a U grade.

b) I (Incomplete): It is given when students are successful in the course but cannot complete the internship, project, homework, laboratory experiments and similar studies required for the course due to their excuses. Students who are given this letter are required to complete their deficiencies within a maximum of fifteen days after the end of the exam period and be given a grade. Otherwise, the I letter becomes an FF grade.

c) S (Sufficient): It is given to those who are successful in internships and non-credit courses.

ç) T (Transfer/exempt): It is given for courses previously taken from another higher education institution and whose equivalence is accepted by the relevant board of directors and considered exempt.

d) W (Withdrawn): It is given for courses that students have withdrawn from.

e) P (Continuing): It is given in cases where non-credit courses that span more than one semester continue.

In the evaluation of the numerical grades that students receive during their adaptation or at another educational institution, the letter grades and coefficients specified in this article are taken as basis.
A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, or CC from a course is considered to have passed that course.

The student must have passed all courses in the program and must not have a grade of FF or I.
In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)

Access Requirements

Applicant students for the Department of American Culture and Literature are required to pass central placement exam held by OSYM and to not be registered in any higher education institution. The candidates entitled to be placed with their DİL-1 scores and order of choice can make their final registration by applying the concerned department of University in person or through the medium of their proxies between the registration dates assigned by OSYM and the University. Original documents or copies certified by the University are accepted for registration. Associate and undergraduate degree programs accept students according to the exam held by the Center for Evaluation, Selection And Placement (OSYM) or the decisions of the Council Of Higher Education (YOK).

Conditions for SuccessThe student must have passed all courses in the program and must not have an FF or I grade. In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00. To have successfully completed the obligations stipulated by the education and training program they are registered in. To have completed 120 ECTS credits for two-year associate degree programs, 240 for four-year undergraduate programs, 300 for five-year programs that grant bachelor's and master's degrees together, and 360 for six-year programs. To have passed all compulsory and elective courses required by the education and training program. To have achieved a minimum CGPA of 2.00. To have not been dismissed from the university.
Progression Paths (Relationship Type)

After graduation, the students of our department can work as translators or become English teachers by obtaining the Certificate of English Language Teaching; furthermore, they can also work in other fields including multinational corporations, advertising and public relations, tourism, media, printing and publishing and diplomacy. Students who wish to have an academic pursuit can continue their graduate studies in various universities both in Turkey and abroad.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification holds perpetual validity.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030004630


Qualification Title
Bachelor’s Diploma in American Culture and Literature

Awarding Body
Halic University

Awarding Body Contact
Haliç University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that is based on secondary education qualifications, covers an eight-semester program and provides training for a specific learning field or profession.


Learning Environments

Learning is done in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

This program is also offered with a full scholarship.


Description
  • In-depth knowledge of theories and approaches in literature, especially American literature and culture.
  • Detailed knowledge of various writers, artistic movements and works from different periods of literary history.
  • Identify the defining characteristics of basic literary genres.
  • Information about the intellectual, social, cultural and historical contexts of the periods in which literary works were written and read. Ability to use literary, critical, historical and linguistic approaches in text analysis.
  • Theoretical and applied knowledge about the systematic structure, functioning and transformations of language.
  • Ability to explain basic terms and concepts related to language, literature and culture.
  • Ability to evaluate advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
  • Ability to use research skills to collect, examine, organize and present information and materials.
  • Ability to follow and support innovations and developments in the field.
  • Ability to be aware of social and cultural values.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

The success status of students of the Department of American Culture and Literature, Faculty of Arts and Sciences, Haliç University is determined according to the provisions of the “Haliç University Associate and Undergraduate Education and Teaching Regulations”.

Success grade; It refers to the equivalent of the raw success grade determined by taking into account the grades students receive from mid-term/annual activities and mid-term/end-of-year exams according to the predicted weights, except for single courses, grade increase and exemption exams, in the 4-point grading system.
A relative or absolute evaluation system is used in calculating students’ success grades. The relevant board of directors decides which evaluation system will be used before the beginning of the academic year. The conversion table prepared by YÖK is used for the conversion between the 4-point and 100-point grading systems.
In measuring success in a course; mid-term exams, additional exams, field and workplace studies, applications, homework, projects, workshops, seminars, continuation, laboratory and similar mid-term studies related to that course constitute 40% of the course evaluation grade. The types of mid-term studies, their contribution to the course success grade and the final exam grade are announced to students by the instructor teaching the course at the beginning of each semester. The grades of all mid-term studies and final exams related to the courses are announced.
In the absolute evaluation system, the success grade is determined according to the absolute ranges stipulated in this Regulation for raw success grades. In the relative evaluation system, the success grade is determined based on the average and statistical distribution of raw success grades.
The measurement and evaluation principles regarding relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the calculation of success grades in the relative evaluation system and the principles regarding success degrees are determined by the Senate and published on the University's website.
In both evaluation systems, students who do not take the final or make-up exam of any course and who cannot get at least 40 out of 100 from these exams are considered to have failed that course.
The points and letter equivalents of the success grade levels and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:
Success Grade / Letter Grade / Meaning / Grade Range
4.00 AA Excellent

90-100 3.50 BA Very Good

80-89 3.00 BB Good

70-79 2.50 CB Average

65-69 2.00 CC Sufficient

60-64 1.50 DC Conditionally Passed

55-59 1.00 DD Conditionally Passed

50-54 0.00 FF Failed

0-49 0.00 NA Absentee

0.

Apart from the success grade letters specified in the seventh paragraph, the status of students in a course is determined from letters that do not have a numerical value as follows:
a) NA (Absentee): It is given for courses that are failed due to absence and in average calculations, FF is given for credit courses and FF for non-credit courses. It is treated like a U grade.

b) I (Incomplete): It is given when students are successful in the course but cannot complete the internship, project, homework, laboratory experiments and similar studies required for the course due to their excuses. Students who are given this letter are required to complete their deficiencies within a maximum of fifteen days after the end of the exam period and be given a grade. Otherwise, the I letter becomes an FF grade.

c) S (Sufficient): It is given to those who are successful in internships and non-credit courses.

ç) T (Transfer/exempt): It is given for courses previously taken from another higher education institution and whose equivalence is accepted by the relevant board of directors and considered exempt.

d) W (Withdrawn): It is given for courses that students have withdrawn from.

e) P (Continuing): It is given in cases where non-credit courses that span more than one semester continue.

In the evaluation of the numerical grades that students receive during their adaptation or at another educational institution, the letter grades and coefficients specified in this article are taken as basis.
A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, or CC from a course is considered to have passed that course.

The student must have passed all courses in the program and must not have a grade of FF or I.
In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)


Access Requirements

Applicant students for the Department of American Culture and Literature are required to pass central placement exam held by OSYM and to not be registered in any higher education institution. The candidates entitled to be placed with their DİL-1 scores and order of choice can make their final registration by applying the concerned department of University in person or through the medium of their proxies between the registration dates assigned by OSYM and the University. Original documents or copies certified by the University are accepted for registration. Associate and undergraduate degree programs accept students according to the exam held by the Center for Evaluation, Selection And Placement (OSYM) or the decisions of the Council Of Higher Education (YOK).


Conditions for Success
The student must have passed all courses in the program and must not have an FF or I grade. In this program, the student must have a minimum of 240 ECTS credits and a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00. To have successfully completed the obligations stipulated by the education and training program they are registered in. To have completed 120 ECTS credits for two-year associate degree programs, 240 for four-year undergraduate programs, 300 for five-year programs that grant bachelor's and master's degrees together, and 360 for six-year programs. To have passed all compulsory and elective courses required by the education and training program. To have achieved a minimum CGPA of 2.00. To have not been dismissed from the university.

Progression Paths (Relationship Type)

After graduation, the students of our department can work as translators or become English teachers by obtaining the Certificate of English Language Teaching; furthermore, they can also work in other fields including multinational corporations, advertising and public relations, tourism, media, printing and publishing and diplomacy. Students who wish to have an academic pursuit can continue their graduate studies in various universities both in Turkey and abroad.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification holds perpetual validity.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode