Yeterlilik Kodu

TR0030219725

Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBarbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale
Sorumlu Kurum URLhttps://www.comu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, bilimsel bir disiplin olarak felsefi temellerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle ilişkisini bilmek.,
  • Psikolojinin, davranışsal ve zihinsel süreçleri nasıl ele aldığını ve onları hangi yöntemlerle incelediğini kavramak.
  • Psikoloji alanındaki temel kuramsal yaklaşımların varsayımlarını öğrenmek, bu kuramlar arasında karşılaştırma yapabilmek, çeşitli konulara bu kuramların nasıl açıklamalar getirebileceği konusunda çıkarımlarda bulunabilmek, kuramsal çerçevelerin alana yönelik katkılarını ve sahip oldukları sınırlılıkları aktarabilmek,
  • Psikoloji disiplini içindeki alt alanları, her bir alt alanın çalışma konusu ile amacını ve bu alanların kullandığı bilimsel yöntemleri tanımak.
  • Psikoloji biliminde kullanılan değerlendirmelerin temel ilke ve yöntemlerini bilmek, değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak, alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin genel bilgiye sahip olmak.
  • Psikoloji ile ilgili farklı konularda orijinal ve ikna edici argümanlar üretebilmek için, bilimsel bilginin yer aldığı kaynaklara etkin bir biçimde ulaşabilmek ve bu bilgileri değerlendirebilmek,
  • Psikoloji bilimi kapsamında ele alınabilecek konuları bilimsel bir yaklaşım, yaratıcı ve eleştirel bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve/veya denence haline getirebilmek; bunların cevaplanabilmesi ya da sınanabilmesi için uygun araştırma deseni ve yöntemine karar verebilmek.
  • Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak veriyi analiz etme, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak.
  • Alan bilgisini, araştırma aşamasında kullanılan yöntemi ve araştırma bulgularını, etkin bir dil kullanarak sözel ve yazılı olarak ifade edebilmek.
  • Psikolojinin özellikle uygulamalı alt alanları için temel görüşme tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Psikoloji alanındaki güncel araştırmalar, uygulamalar, gelişmeler ve sorunlar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak.
  • Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilmek; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya dökebilmek.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliğ
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

07.05.2014 tarihinde resmi gazetede yayımlanan, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki 7.bölüme 26. maddede yer alan usul ve esaslar geçerlidir. Bu madde aşağıda aktarılmıştır.

(1) 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, uygulama, staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. “Başarı Notu Değerlendirme Tablosu”na göre Harf Notu ve AKTS notu verilir.

(2) Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, bu puanı alamayan öğrencilerin başarı notu 40’ın altında ise FF, 40 ve üzerinde ise FD harf notu olarak takdir edilir.

(3) 2547 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

(4) Öğrencilere, aşağıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez. Başarı notu değerlendirmesinde tabloda belirtilen notlara karşılık gelen harf/AKTS notlarından daha yüksek bir harf/AKTS notu da verilemez.

(5) Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
f) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.
 

Başarı Notu Değerlendirme Tablosu

Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90-100 AA 4.00 A
85-89 BA 3.50 B
80-84 BB 3.00 B
70-79 CB 2.50 C
60-69 CC 2.00 C
55-59 DC 1.50 D
50-54 DD 1.00 E
40-49 FD 0.50 F
0-39 FF 0.00 FX
Yeterli YE - S
Yetersiz YS - U
Devamsız DS 0.00(Kredili dersler için) NA
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (TYT ve AYT) yeterli puanı almış olması gerekir.

Başarma ŞartlarıProgramı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Psikoloji lisans mezunları pek çok devlet kurumunda görev alabilmektedir. Örneğin, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında, Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde ve bakanlığın il müdürlüklerinde, Adalet Bakanlığına bağlı adliyelerde, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı çocuk evleri, yetiştirme yurtları, huzurevleri, kadın sığınma evleri gibi farklı kurumlarda, İç İşleri Bakanlığı’na bağlı Emniyet Genel Müdürlüklerinde görev alabilmektedir. Ayrıca belediyelerde, kadın danışma merkezlerinde, psikoteknik değerlendirme merkezlerinde görev alabilirler.

Ek olarak, psikoloji lisans mezunlarının görev alabildiği pek çok özel kurum da mevcuttur. Örneğin, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, özel bakım merkezleri, özel danışmanlık merkezleri, psikoteknik değerlendirme merkezleri, çeşitli kurumların insan kaynakları birimleri, konuşma terapisi merkezleri, özel okullar, ulusal veya uluslararası fonlu projeler psikoloji mezunlarına istihdam imkanı tanımaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçelidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219725


Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Barbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, bilimsel bir disiplin olarak felsefi temellerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle ilişkisini bilmek.,
  • Psikolojinin, davranışsal ve zihinsel süreçleri nasıl ele aldığını ve onları hangi yöntemlerle incelediğini kavramak.
  • Psikoloji alanındaki temel kuramsal yaklaşımların varsayımlarını öğrenmek, bu kuramlar arasında karşılaştırma yapabilmek, çeşitli konulara bu kuramların nasıl açıklamalar getirebileceği konusunda çıkarımlarda bulunabilmek, kuramsal çerçevelerin alana yönelik katkılarını ve sahip oldukları sınırlılıkları aktarabilmek,
  • Psikoloji disiplini içindeki alt alanları, her bir alt alanın çalışma konusu ile amacını ve bu alanların kullandığı bilimsel yöntemleri tanımak.
  • Psikoloji biliminde kullanılan değerlendirmelerin temel ilke ve yöntemlerini bilmek, değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak, alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin genel bilgiye sahip olmak.
  • Psikoloji ile ilgili farklı konularda orijinal ve ikna edici argümanlar üretebilmek için, bilimsel bilginin yer aldığı kaynaklara etkin bir biçimde ulaşabilmek ve bu bilgileri değerlendirebilmek,
  • Psikoloji bilimi kapsamında ele alınabilecek konuları bilimsel bir yaklaşım, yaratıcı ve eleştirel bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve/veya denence haline getirebilmek; bunların cevaplanabilmesi ya da sınanabilmesi için uygun araştırma deseni ve yöntemine karar verebilmek.
  • Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak veriyi analiz etme, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak.
  • Alan bilgisini, araştırma aşamasında kullanılan yöntemi ve araştırma bulgularını, etkin bir dil kullanarak sözel ve yazılı olarak ifade edebilmek.
  • Psikolojinin özellikle uygulamalı alt alanları için temel görüşme tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Psikoloji alanındaki güncel araştırmalar, uygulamalar, gelişmeler ve sorunlar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak.
  • Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilmek; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya dökebilmek.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliğ
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

07.05.2014 tarihinde resmi gazetede yayımlanan, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki 7.bölüme 26. maddede yer alan usul ve esaslar geçerlidir. Bu madde aşağıda aktarılmıştır.

(1) 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, uygulama, staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. “Başarı Notu Değerlendirme Tablosu”na göre Harf Notu ve AKTS notu verilir.

(2) Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, bu puanı alamayan öğrencilerin başarı notu 40’ın altında ise FF, 40 ve üzerinde ise FD harf notu olarak takdir edilir.

(3) 2547 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

(4) Öğrencilere, aşağıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez. Başarı notu değerlendirmesinde tabloda belirtilen notlara karşılık gelen harf/AKTS notlarından daha yüksek bir harf/AKTS notu da verilemez.

(5) Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
f) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.
 

Başarı Notu Değerlendirme Tablosu

Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90-100 AA 4.00 A
85-89 BA 3.50 B
80-84 BB 3.00 B
70-79 CB 2.50 C
60-69 CC 2.00 C
55-59 DC 1.50 D
50-54 DD 1.00 E
40-49 FD 0.50 F
0-39 FF 0.00 FX
Yeterli YE - S
Yetersiz YS - U
Devamsız DS 0.00(Kredili dersler için) NA

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (TYT ve AYT) yeterli puanı almış olması gerekir.


Başarma Şartları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Psikoloji lisans mezunları pek çok devlet kurumunda görev alabilmektedir. Örneğin, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında, Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde ve bakanlığın il müdürlüklerinde, Adalet Bakanlığına bağlı adliyelerde, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı çocuk evleri, yetiştirme yurtları, huzurevleri, kadın sığınma evleri gibi farklı kurumlarda, İç İşleri Bakanlığı’na bağlı Emniyet Genel Müdürlüklerinde görev alabilmektedir. Ayrıca belediyelerde, kadın danışma merkezlerinde, psikoteknik değerlendirme merkezlerinde görev alabilirler.

Ek olarak, psikoloji lisans mezunlarının görev alabildiği pek çok özel kurum da mevcuttur. Örneğin, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, özel bakım merkezleri, özel danışmanlık merkezleri, psikoteknik değerlendirme merkezleri, çeşitli kurumların insan kaynakları birimleri, konuşma terapisi merkezleri, özel okullar, ulusal veya uluslararası fonlu projeler psikoloji mezunlarına istihdam imkanı tanımaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik süresi geçelidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219725

Qualification Title
Psikoloji Bölümü/Lisans - Normal Öğretim (İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi)
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, bilimsel bir disiplin olarak felsefi temellerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle ilişkisini bilmek., Psikolojinin, davranışsal ve zihinsel süreçleri nasıl ele aldığını ve onları hangi yöntemlerle incelediğini kavramak., Psikoloji alanındaki temel kuramsal yaklaşımların varsayımlarını öğrenmek, bu kuramlar arasında karşılaştırma yapabilmek, çeşitli konulara bu kuramların nasıl açıklamalar getirebileceği konusunda çıkarımlarda bulunabilmek, kuramsal çerçevelerin alana yönelik katkılarını ve sahip oldukları sınırlılıkları aktarabilmek., Psikoloji disiplini içindeki alt alanları, her bir alt alanın çalışma konusu ile amacını ve bu alanların kullandığı bilimsel yöntemleri tanımak., Psikoloji biliminde kullanılan değerlendirmelerin temel ilke ve yöntemlerini bilmek, değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak, alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin genel bilgiye sahip olmak., Psikoloji ile ilgili farklı konularda orijinal ve ikna edici argümanlar üretebilmek için, bilimsel bilginin yer aldığı kaynaklara etkin bir biçimde ulaşabilmek ve bu bilgileri değerlendirebilmek., Psikoloji bilimi kapsamında ele alınabilecek konuları bilimsel bir yaklaşım, yaratıcı ve eleştirel bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve/veya denence haline getirebilmek; bunların cevaplanabilmesi ya da sınanabilmesi için uygun araştırma deseni ve yöntemine karar verebilmek., Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak veriyi analiz etme, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak., Alan bilgisini, araştırma aşamasında kullanılan yöntemi ve araştırma bulgularını, etkin bir dil kullanarak sözel ve yazılı olarak ifade edebilmek., Psikolojinin özellikle uygulamalı alt alanları için temel görüşme tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek., Psikoloji alanındaki güncel araştırmalar, uygulamalar, gelişmeler ve sorunlar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak., Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilmek; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya dökebilmek.

Key Competencies-
Further Info

07.05.2014 tarihinde resmi gazetede yayımlanan, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki 7.bölüme 26. maddede yer alan usul ve esaslar geçerlidir. Bu madde aşağıda aktarılmıştır.

(1) 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, uygulama, staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. “Başarı Notu Değerlendirme Tablosu”na göre Harf Notu ve AKTS notu verilir.

(2) Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, bu puanı alamayan öğrencilerin başarı notu 40’ın altında ise FF, 40 ve üzerinde ise FD harf notu olarak takdir edilir.

(3) 2547 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

(4) Öğrencilere, aşağıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez. Başarı notu değerlendirmesinde tabloda belirtilen notlara karşılık gelen harf/AKTS notlarından daha yüksek bir harf/AKTS notu da verilemez.

(5) Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
f) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.
 

Başarı Notu Değerlendirme Tablosu

Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90-100 AA 4.00 A
85-89 BA 3.50 B
80-84 BB 3.00 B
70-79 CB 2.50 C
60-69 CC 2.00 C
55-59 DC 1.50 D
50-54 DD 1.00 E
40-49 FD 0.50 F
0-39 FF 0.00 FX
Yeterli YE - S
Yetersiz YS - U
Devamsız DS 0.00(Kredili dersler için) NA
Quality Assurance-
Access Requirements

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (TYT ve AYT) yeterli puanı almış olması gerekir.

Conditions for SuccessProgramı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
Progression Paths (Relationship Type)

Psikoloji lisans mezunları pek çok devlet kurumunda görev alabilmektedir. Örneğin, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında, Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde ve bakanlığın il müdürlüklerinde, Adalet Bakanlığına bağlı adliyelerde, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı çocuk evleri, yetiştirme yurtları, huzurevleri, kadın sığınma evleri gibi farklı kurumlarda, İç İşleri Bakanlığı’na bağlı Emniyet Genel Müdürlüklerinde görev alabilmektedir. Ayrıca belediyelerde, kadın danışma merkezlerinde, psikoteknik değerlendirme merkezlerinde görev alabilirler.

Ek olarak, psikoloji lisans mezunlarının görev alabildiği pek çok özel kurum da mevcuttur. Örneğin, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, özel bakım merkezleri, özel danışmanlık merkezleri, psikoteknik değerlendirme merkezleri, çeşitli kurumların insan kaynakları birimleri, konuşma terapisi merkezleri, özel okullar, ulusal veya uluslararası fonlu projeler psikoloji mezunlarına istihdam imkanı tanımaktadır.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

-

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219725


Qualification Title
Psikoloji Bölümü/Lisans - Normal Öğretim (İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi)

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Psikoloji biliminin amacını ve kapsamını, bilimsel bir disiplin olarak felsefi temellerini, tarihsel gelişimini ve diğer disiplinlerle ilişkisini bilmek., Psikolojinin, davranışsal ve zihinsel süreçleri nasıl ele aldığını ve onları hangi yöntemlerle incelediğini kavramak., Psikoloji alanındaki temel kuramsal yaklaşımların varsayımlarını öğrenmek, bu kuramlar arasında karşılaştırma yapabilmek, çeşitli konulara bu kuramların nasıl açıklamalar getirebileceği konusunda çıkarımlarda bulunabilmek, kuramsal çerçevelerin alana yönelik katkılarını ve sahip oldukları sınırlılıkları aktarabilmek., Psikoloji disiplini içindeki alt alanları, her bir alt alanın çalışma konusu ile amacını ve bu alanların kullandığı bilimsel yöntemleri tanımak., Psikoloji biliminde kullanılan değerlendirmelerin temel ilke ve yöntemlerini bilmek, değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak, alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin genel bilgiye sahip olmak., Psikoloji ile ilgili farklı konularda orijinal ve ikna edici argümanlar üretebilmek için, bilimsel bilginin yer aldığı kaynaklara etkin bir biçimde ulaşabilmek ve bu bilgileri değerlendirebilmek., Psikoloji bilimi kapsamında ele alınabilecek konuları bilimsel bir yaklaşım, yaratıcı ve eleştirel bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve/veya denence haline getirebilmek; bunların cevaplanabilmesi ya da sınanabilmesi için uygun araştırma deseni ve yöntemine karar verebilmek., Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak veriyi analiz etme, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak., Alan bilgisini, araştırma aşamasında kullanılan yöntemi ve araştırma bulgularını, etkin bir dil kullanarak sözel ve yazılı olarak ifade edebilmek., Psikolojinin özellikle uygulamalı alt alanları için temel görüşme tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek., Psikoloji alanındaki güncel araştırmalar, uygulamalar, gelişmeler ve sorunlar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak., Psikoloji disiplininin etik ilke ve değerlerini bilmek; kararlarını bu ilke ve değerler doğrultusunda uygulamaya dökebilmek.


Key Competencies
-

Further Info

07.05.2014 tarihinde resmi gazetede yayımlanan, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki 7.bölüme 26. maddede yer alan usul ve esaslar geçerlidir. Bu madde aşağıda aktarılmıştır.

(1) 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, uygulama, staj, seminer, proje, ödev, laboratuvar vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. “Başarı Notu Değerlendirme Tablosu”na göre Harf Notu ve AKTS notu verilir.

(2) Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir, bu puanı alamayan öğrencilerin başarı notu 40’ın altında ise FF, 40 ve üzerinde ise FD harf notu olarak takdir edilir.

(3) 2547 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen ortak zorunlu derslerden alınan (YE) ve (YS) notları ile kredisiz dersler için (DS) notları ağırlıklı not ortalamasının hesabında dikkate alınmazlar; ancak kredili derslerde (DS)’nin karşılığı 0.00 sayılır.

(4) Öğrencilere, aşağıdaki tabloda görülen puanlara karşılık gelen başarı notundan daha aşağıda başarı notu verilmez. Başarı notu değerlendirmesinde tabloda belirtilen notlara karşılık gelen harf/AKTS notlarından daha yüksek bir harf/AKTS notu da verilemez.

(5) Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;

a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
f) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not iptal edilir.
 

Başarı Notu Değerlendirme Tablosu

Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90-100 AA 4.00 A
85-89 BA 3.50 B
80-84 BB 3.00 B
70-79 CB 2.50 C
60-69 CC 2.00 C
55-59 DC 1.50 D
50-54 DD 1.00 E
40-49 FD 0.50 F
0-39 FF 0.00 FX
Yeterli YE - S
Yetersiz YS - U
Devamsız DS 0.00(Kredili dersler için) NA

Quality Assurance
-

Access Requirements

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (TYT ve AYT) yeterli puanı almış olması gerekir.


Conditions for Success
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

Progression Paths (Relationship Type)

Psikoloji lisans mezunları pek çok devlet kurumunda görev alabilmektedir. Örneğin, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında, Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde ve bakanlığın il müdürlüklerinde, Adalet Bakanlığına bağlı adliyelerde, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı çocuk evleri, yetiştirme yurtları, huzurevleri, kadın sığınma evleri gibi farklı kurumlarda, İç İşleri Bakanlığı’na bağlı Emniyet Genel Müdürlüklerinde görev alabilmektedir. Ayrıca belediyelerde, kadın danışma merkezlerinde, psikoteknik değerlendirme merkezlerinde görev alabilirler.

Ek olarak, psikoloji lisans mezunlarının görev alabildiği pek çok özel kurum da mevcuttur. Örneğin, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, özel bakım merkezleri, özel danışmanlık merkezleri, psikoteknik değerlendirme merkezleri, çeşitli kurumların insan kaynakları birimleri, konuşma terapisi merkezleri, özel okullar, ulusal veya uluslararası fonlu projeler psikoloji mezunlarına istihdam imkanı tanımaktadır.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

-


Url
Open Address