Yeterlilik Kodu

TR0030219461

Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumMardin Artuklu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin
Sorumlu Kurum URLhttp://www.artuklu.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması,
  • Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması,
  • İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi,
  • Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi,
  • Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi,
  • Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması,
  • Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması,
  • Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması,
  • Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması,
  • Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi,
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması,
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

                    

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve değerlendirmeler Mardin Artuklu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Sınav Yönetmeliğine göre yapılmaktadır. Sınav gerektiren derslerde en az bir ara sınavı yapılmaktadır. Bir öğrenciye verilecek dönem sonu ders notu; dönem içi ve dönem sonu sınav sonuçları ile dönem içi çalışmaları, ödevleri, derse devam durumu göz önünde tutularak öğretim elemanınca takdir edilir.

  • İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması
  • Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması
  • İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi
  • Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi
  • Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi
  • Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması
  • Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması
  • Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
  • Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması
  • Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) düzenlenen Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavlardan aldıkları puanlara göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin kabulunde, aşağıdaki kurallar uygulanmaktadır: Öğrencinin lise mezuniyet diploması ve transkripti Bu kurum ve belgelerinin tanındığına dair MEB yazısı Öğrencinin başvurduğu programa temel teşkil eden derslerdeki başarı durumu Başvuru yapılan bölümün öğrenci ile yapacağı mülakatın sonucu Dil yeterliliği

Başarma Şartları  İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması Bu programdaki öğrencinin mezuniyeti için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olması ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden başarılı olması gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken en az AKTS kredisi 240’dır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Psikoloji bölümü mezunlarının çalışma alanları son derece geniş ve çeşitlidir. Mezunlarımız, hastane, klinik, rehberlik merkezleri, araştırma merkezleri, reklamcılık, halkla ilişkiler, insan kaynakları, özel eğitim merkezleri, çocuk yuvaları, üniversiteler, lise ve dengi okullarda çalışabilirler. Pedagojik formasyona sahip mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığı tarafından rehber öğretmen ve meslek bilgisi dersleri öğretmeni olarak atanabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219461


Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Mardin Artuklu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması,
  • Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması,
  • İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi,
  • Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi,
  • Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi,
  • Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması,
  • Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması,
  • Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması,
  • Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması,
  • Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi,
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması,

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

                    


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve değerlendirmeler Mardin Artuklu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Sınav Yönetmeliğine göre yapılmaktadır. Sınav gerektiren derslerde en az bir ara sınavı yapılmaktadır. Bir öğrenciye verilecek dönem sonu ders notu; dönem içi ve dönem sonu sınav sonuçları ile dönem içi çalışmaları, ödevleri, derse devam durumu göz önünde tutularak öğretim elemanınca takdir edilir.

  • İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması
  • Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması
  • İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi
  • Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi
  • Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi
  • Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması
  • Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması
  • Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
  • Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması
  • Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) düzenlenen Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavlardan aldıkları puanlara göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin kabulunde, aşağıdaki kurallar uygulanmaktadır: Öğrencinin lise mezuniyet diploması ve transkripti Bu kurum ve belgelerinin tanındığına dair MEB yazısı Öğrencinin başvurduğu programa temel teşkil eden derslerdeki başarı durumu Başvuru yapılan bölümün öğrenci ile yapacağı mülakatın sonucu Dil yeterliliği


Başarma Şartları
 İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayış sahibi olması Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olması İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinmesi Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinmesi Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinmesi Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olması Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olması Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olması Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinmesi Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması Bu programdaki öğrencinin mezuniyeti için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olması ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden başarılı olması gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken en az AKTS kredisi 240’dır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Psikoloji bölümü mezunlarının çalışma alanları son derece geniş ve çeşitlidir. Mezunlarımız, hastane, klinik, rehberlik merkezleri, araştırma merkezleri, reklamcılık, halkla ilişkiler, insan kaynakları, özel eğitim merkezleri, çocuk yuvaları, üniversiteler, lise ve dengi okullarda çalışabilirler. Pedagojik formasyona sahip mezunlarımız Milli Eğitim Bakanlığı tarafından rehber öğretmen ve meslek bilgisi dersleri öğretmeni olarak atanabilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219461

Qualification Title
Psikoloji License
Awarding BodyMardin Artuklu University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlwww.artuklu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology To have skills in accessing knowledge and using resources To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness

Key Competencies-
Further Info

Exams and assessment is done in accordance with Mardin Artuklu University Associate and Undergraduate Education Exam Regulations. In the courses which require examinations, at least one mid-term examination should be held. The assessment of the course is at the discretion of the instructor based on the students performance in the mid-semester work, mid-term examinations, final examination and attendance. 1 To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline 2 To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology 3 To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings 4 To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena 5 To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology 6 To have skills in accessing knowledge and using resources 7 To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data 8 To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems 9 To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English 10 To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning 11 To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness

Quality Assurance-
Access Requirements

Within the rules and regulations provided by the Higher Education Council (YÖK), the students are accepted to this program through the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by Student Selection and Placement Center (ÖSYM). After the students submit their preferences on the programs they want to study, based on their scores the students are placed in one of their choices by the Student Selection and Placement Center. The following rules and regulations are applied for the acceptance of foreign students: High School diploma and transcript Approval of documents in Item 1 by the Ministry of National Education Performance of the student in the related subjects. Result of the interview English proficiency

Conditions for Success1 To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline 2 To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology 3 To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings 4 To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena 5 To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology 6 To have skills in accessing knowledge and using resources 7 To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data 8 To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems 9 To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English 10 To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning 11 To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness To graduate from the program, the student has to achieve a minimum of 2.00 out of 4.00 Grade Point Average and has to pass all of the courses in the curriculum. A minimum of 240 ECTS credits have to be earned for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

The working scope of psychology graduates are very broad and various. Our graduates can work in hospitals, clinics, guidance, special education and research centers, advertising, public relations, human resources, of various institutions, kindergartens, university and high school counselling centers.Psychology graduates can work at schools as guidance and counselling teachers if they receive a teaching certificate.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219461


Qualification Title
Psikoloji License

Awarding Body
Mardin Artuklu University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology To have skills in accessing knowledge and using resources To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness


Key Competencies
-

Further Info

Exams and assessment is done in accordance with Mardin Artuklu University Associate and Undergraduate Education Exam Regulations. In the courses which require examinations, at least one mid-term examination should be held. The assessment of the course is at the discretion of the instructor based on the students performance in the mid-semester work, mid-term examinations, final examination and attendance. 1 To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline 2 To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology 3 To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings 4 To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena 5 To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology 6 To have skills in accessing knowledge and using resources 7 To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data 8 To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems 9 To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English 10 To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning 11 To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness


Quality Assurance
-

Access Requirements

Within the rules and regulations provided by the Higher Education Council (YÖK), the students are accepted to this program through the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by Student Selection and Placement Center (ÖSYM). After the students submit their preferences on the programs they want to study, based on their scores the students are placed in one of their choices by the Student Selection and Placement Center. The following rules and regulations are applied for the acceptance of foreign students: High School diploma and transcript Approval of documents in Item 1 by the Ministry of National Education Performance of the student in the related subjects. Result of the interview English proficiency


Conditions for Success
1 To have a comprehensive understanding of basic psychological perspectives and to examine the mental, affective, and behavioral processes of human beings within a scientific discipline 2 To have a knowledge about the historical and philosophical developments, basic concepts, applications and schools of science of psychology as well as the subfields of psychology such as clinical, experimental, social, developmental, industrial, health, traffic and educational psychology 3 To gain skills in identifying, describing, formulating, and solving the problems related to basic mental, emotional, and behavioral problems of human beings 4 To develop new ideas through analytical, critical, and creative point of view by using abstract concepts and to gain skills in evaluating different psychological phenomena 5 To gain knowledge and skills in transforming his/her theoretical knowledge into practice in different fields of psychology 6 To have skills in accessing knowledge and using resources 7 To have knowledge about basic principles of psychological assessment along with various quantitative, qualitative, and experimental research methods, to have skills in designing and conducting research by using these methods, and analyzing, reporting, and presenting research data 8 To have awareness of interpersonal sensitivity, societal processes and problems 9 To have efficient written and oral communication skills in Turkish and English 10 To gain skills in following the developments in the field of expertise and renewing himself/herself with an awareness of life-span learning 11 To have professional and ethical responsibility, knowledge, and awareness To graduate from the program, the student has to achieve a minimum of 2.00 out of 4.00 Grade Point Average and has to pass all of the courses in the curriculum. A minimum of 240 ECTS credits have to be earned for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

The working scope of psychology graduates are very broad and various. Our graduates can work in hospitals, clinics, guidance, special education and research centers, advertising, public relations, human resources, of various institutions, kindergartens, university and high school counselling centers.Psychology graduates can work at schools as guidance and counselling teachers if they receive a teaching certificate.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address