Yeterlilik Kodu

TR0030003228

Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumDoğuş Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.dogus.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Bu program İngilizce olarak sunulmaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojinin alt alanlarını bilme, psikolojinin sosyal, davranışsal, biyolojik ve teknik bilimlerle ilişkilerini kavrama, dalların temel kavramlarını kavrama, kavramsal ilişkilere hakim olma, kapsam ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olma ve bunları da kullanarak özgün tanımlara ve açıklamalara ulaşma, bilimde ilerleme için multidisipliner yaklaşımın önemini eleştirel olarak değerlendirme, bu yaklaşımı kullanarak farklı bilim dalları ile ilişki içinde olma, disiplinler-arası yorum üretme ve analiz yapma.
  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, yazılı ve görsel kayıtlar biçimindeki özgün bilgi kaynaklarına ulaşma, bunlarla desteklenerek kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlama, kavrayarak bunlardan çıkarımlar yapma, analiz etme, sentezleyerek bütünleştirme, karşılaştırma, eleştirerek değerlendirme, bütün bunların uygulamada yansımalarını tahmin etme bilgi birikim ve beceriye sahip olma.
  • Alanında edindiği ileri kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel yaklaşım ve yöntemleri, psikoloji biliminin tekniklerini kullanma, bunları kendi kelimeleriyle ifade etme, yapılmış olan araştırmaları yaklaşım, yöntem ve teknikler açısından analiz etme, bunları avantaj ve dezavantajları bakımından karşılaştırıp eleştirme, bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirme, verileri yorumlama ve değerlendirme, araştırma hatalarını öngörme ve kontrol etme, yapacağı araştırmalarda ve/veya alan çalışmalarında hangi yöntem ve teknikleri uygulayacağına karar verme, bu kararın doğurgularını analiz edip eleştirme.
  • Alanındaki araştırma, uygulama ve yayın etiğini bilme, etik ilkeler doğrultusunda davranma, etikte eleştirel yaklaşım sergileme, bu bağlamda, alanı ile ilgili araştırma verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması, sağlıklı katılımcılara ve klinik vakalara yapılan uygulamalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini mantıksal, sezgisel ve yaratıcı düşünce becerilerini kullanma, özel alan becerilerini sorunları tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirme, görevleri tamamlama, problemleri çözmede kullanmai.
  • Psikolojik, sosyal ve biyolojik koşulların davranışa etkileri konusunda bağımsız olarak araştırma projesi planlama ve hazırlama, bu konularda ileri düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme, yönetme, ileri düzeyde veri işleme analiz etme, sonuç çıkarma, bunların uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, sonuçları uygulamaya koyma.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen psikolojik, biyolojik ve sosyal nitelikteki karmaşık sorunları ve aksaklıkları çözmek için bunları, sosyal sorumluluk bilinci içinde proje ve etkinliklere dönüştürme, bu bakımdan birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme bilincine sahip olma, alanla ilgili meseleyi ekip olarak veya kendi başına bağımsız olarak çözme.
  • Alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit etme, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kişisel öğrenmesini yönlendirme, neyi nasıl öğreneceğini bilme, öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya mesleğe yönlendirme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıDers Kataloğundaki Mezuniyet Koşullarına bakınız.Kayıtlı oldukları programda 240 AKTS’lik ders yükünü başarıyla tamamlayan; GNO’su en az 2.00 olan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar (bkz. Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği)
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Akademi, Yuvadan-liseye eğitim kurumları, Çocuk bakım merkezleri, Hastaneler ve diğer sağlık kurumları, Aile ve çocuk sağlığı merkezleri, Şirketlerin insan kaynakları departmanları, Şirketlerin pazarlama ve reklam departmanları, Aile mahkemeleri, Islah tesisleri, Danışmanlık ve rehberlik merkezleri, Araştırma kurumları, Belediyeler, Özel eğitim kurumları vb.. istihdam edebilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030003228


Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Doğuş Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Bu program İngilizce olarak sunulmaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojinin alt alanlarını bilme, psikolojinin sosyal, davranışsal, biyolojik ve teknik bilimlerle ilişkilerini kavrama, dalların temel kavramlarını kavrama, kavramsal ilişkilere hakim olma, kapsam ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olma ve bunları da kullanarak özgün tanımlara ve açıklamalara ulaşma, bilimde ilerleme için multidisipliner yaklaşımın önemini eleştirel olarak değerlendirme, bu yaklaşımı kullanarak farklı bilim dalları ile ilişki içinde olma, disiplinler-arası yorum üretme ve analiz yapma.
  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, yazılı ve görsel kayıtlar biçimindeki özgün bilgi kaynaklarına ulaşma, bunlarla desteklenerek kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlama, kavrayarak bunlardan çıkarımlar yapma, analiz etme, sentezleyerek bütünleştirme, karşılaştırma, eleştirerek değerlendirme, bütün bunların uygulamada yansımalarını tahmin etme bilgi birikim ve beceriye sahip olma.
  • Alanında edindiği ileri kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel yaklaşım ve yöntemleri, psikoloji biliminin tekniklerini kullanma, bunları kendi kelimeleriyle ifade etme, yapılmış olan araştırmaları yaklaşım, yöntem ve teknikler açısından analiz etme, bunları avantaj ve dezavantajları bakımından karşılaştırıp eleştirme, bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirme, verileri yorumlama ve değerlendirme, araştırma hatalarını öngörme ve kontrol etme, yapacağı araştırmalarda ve/veya alan çalışmalarında hangi yöntem ve teknikleri uygulayacağına karar verme, bu kararın doğurgularını analiz edip eleştirme.
  • Alanındaki araştırma, uygulama ve yayın etiğini bilme, etik ilkeler doğrultusunda davranma, etikte eleştirel yaklaşım sergileme, bu bağlamda, alanı ile ilgili araştırma verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması, sağlıklı katılımcılara ve klinik vakalara yapılan uygulamalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini mantıksal, sezgisel ve yaratıcı düşünce becerilerini kullanma, özel alan becerilerini sorunları tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirme, görevleri tamamlama, problemleri çözmede kullanmai.
  • Psikolojik, sosyal ve biyolojik koşulların davranışa etkileri konusunda bağımsız olarak araştırma projesi planlama ve hazırlama, bu konularda ileri düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme, yönetme, ileri düzeyde veri işleme analiz etme, sonuç çıkarma, bunların uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, sonuçları uygulamaya koyma.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen psikolojik, biyolojik ve sosyal nitelikteki karmaşık sorunları ve aksaklıkları çözmek için bunları, sosyal sorumluluk bilinci içinde proje ve etkinliklere dönüştürme, bu bakımdan birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme bilincine sahip olma, alanla ilgili meseleyi ekip olarak veya kendi başına bağımsız olarak çözme.
  • Alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit etme, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kişisel öğrenmesini yönlendirme, neyi nasıl öğreneceğini bilme, öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya mesleğe yönlendirme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Ders Kataloğundaki Mezuniyet Koşullarına bakınız.Kayıtlı oldukları programda 240 AKTS’lik ders yükünü başarıyla tamamlayan; GNO’su en az 2.00 olan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar (bkz. Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği)

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Akademi, Yuvadan-liseye eğitim kurumları, Çocuk bakım merkezleri, Hastaneler ve diğer sağlık kurumları, Aile ve çocuk sağlığı merkezleri, Şirketlerin insan kaynakları departmanları, Şirketlerin pazarlama ve reklam departmanları, Aile mahkemeleri, Islah tesisleri, Danışmanlık ve rehberlik merkezleri, Araştırma kurumları, Belediyeler, Özel eğitim kurumları vb.. istihdam edebilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030003228

Qualification Title
Bachelor of Arts in Psychology
Awarding BodyDogus University
Awarding Body ContactEsenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://www.dogus.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Knowledge of the sub-branches of psychology; a grasp of the relations between psychology and the social, biological and technical sciences; knowledge of the basic concepts and the relations between the concepts, the content and the basic methods in these fields; and develop the ability to arrive at original definitions and explanations using the concepts and methods; the ability to critically evaluate the importance of the multidisciplinary approach for scientific progress; and the ability to undertake interpretations and analyses using the multidisciplinary approach.
  • Development of the ability to obtain original sources of information using textbooks, instruments of practice and written and visual documents; to use these in defining theoretical and applied knowledge; to understand and make inferences and compare, analyze, synthesize and critically evaluate information; and to develop the skills and knowledge required to predict the implications of these endeavors on applied work.
  • Development of the ability to use advanced theoretical and practical knowledge and scientific approaches, methods and techniques used in psychology; and to develop the ability to verbally express these, to analyze previous studies in terms of their research approach, methods and techniques, to compare and criticize studies in terms of their advantages and disadvantages, to critically evaluate information in terms of cause and effect, to discuss and evaluate data, predict and control probable research errors, decide on the best methods and techniques for prospective studies, and to analyze and criticize the consequences of these decisions.
  • Knowledge of the ethical principles of research and publication and the ethical principles in the applied areas of psychology; knowledge of appropriate behaviors in light of these ethical principles; the development of a critical approach to ethics; and knowledge of appropriate behaviors based on social, scientific, cultural and ethical values while gathering, interpreting and reporting data and during applications on healthy and clinical populations.
  • Development of the ability to use theoretical and applied knowledge, logical, intuitive and creative thinking skills, and at-large psychological skills to define and analyze problems, propose solutions based on empirical evidence, and define relevant tasks to solve problemsDevelopment of the ability to plan and prepare independent research projects pertaining to the effects of psychological, social and biological conditions on behavior; the ability to implement and direct an advanced study on these topics; and the ability to perform advanced data analyses, make inferences from the results, evaluate the practical implications of the findings and apply the findingsIn a socially responsible manner, development of the ability to plan and conduct psychological projects and activities to solve unpredicted psychological, biological and social problems in applied areas of psychology; to take responsibility as an individual and as a team member; to feel the responsibility to accomplish the tasks one has undertaken; and to solve field-related problems individually or as part of a team.
  • Development of the ability to critically evaluate the acquired knowledge and skills in psychology; to detect deficiencies with respect to psychological information and skills; to guide one’s own learning by identifying what one needs to learn; to understand how to learn what; and to canalize one’s learning to an advanced level of education or occupation.
  • Development of the ability to use one’s knowledge and skills to understand, control and critically evaluate oneself; to keep one’s motivation high; to be open to change and new experiences; to protect one’s mental health and to identify any problems in th
Key Competencies-
Further Info

(1) During a semester, students are given at least one mid-term and one final examination for each class. Evaluations may also include assignments, projects, laboratory work and other similar activities. The final examination is administered in a written form. When special circumstances arise, oral or oral-verbal examinations can be administered upon the approval of the board of directors of the relevant faculty/vocational school. The final score is based on the midterm examination, the final examination and the other activities, if there are any.(2) The weight of the final examination on the final grade cannot be under 40% or over 70%. The weights of the examinations and the other activities are announced to the students at the beginning of the semester.*For more information, see the course descriptions.See ‘Graduation Requirements’ on Course Catalogue.

Quality Assurance-
Access Requirements

Citizens of Turkish Republic: High School Diploma and the required score on the University Entrance Exam administered by the Higher Education Council of Turkey. Foreign Student Admission: High School Diploma, High School Exit Exam ratified by the Higher Education Council (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi, etc.) or the exams taken in the last two years and considered equivalent to the University Entrance Exam (SAT, EFS, etc.).

Conditions for SuccessSee ‘Graduation Requirements’ on Course Catalogue.The students who successfully complete the courses (240 ECTS) in the registered program within the regulations of this code; whose GPA is equal to or above 2.00; who complete the minimum number of required credits of the registered program have a right to get a Bachelor’s Diploma (see. Undergraduate Education-Training and Examination Regulations)
Progression Paths (Relationship Type)

Academia, Kindergarden-highschool educational institutions, Child care centers, Hospitals and other healthcare institutions, Family and child wellness centers, Human resources departments of companies, Marketing and advertisement companies, Family courts, Correctional facilities, Guidance and counseling centers, Institutions for research, Municipalities, Institutions for special education

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030003228


Qualification Title
Bachelor of Arts in Psychology

Awarding Body
Dogus University

Awarding Body Contact
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Knowledge of the sub-branches of psychology; a grasp of the relations between psychology and the social, biological and technical sciences; knowledge of the basic concepts and the relations between the concepts, the content and the basic methods in these fields; and develop the ability to arrive at original definitions and explanations using the concepts and methods; the ability to critically evaluate the importance of the multidisciplinary approach for scientific progress; and the ability to undertake interpretations and analyses using the multidisciplinary approach.
  • Development of the ability to obtain original sources of information using textbooks, instruments of practice and written and visual documents; to use these in defining theoretical and applied knowledge; to understand and make inferences and compare, analyze, synthesize and critically evaluate information; and to develop the skills and knowledge required to predict the implications of these endeavors on applied work.
  • Development of the ability to use advanced theoretical and practical knowledge and scientific approaches, methods and techniques used in psychology; and to develop the ability to verbally express these, to analyze previous studies in terms of their research approach, methods and techniques, to compare and criticize studies in terms of their advantages and disadvantages, to critically evaluate information in terms of cause and effect, to discuss and evaluate data, predict and control probable research errors, decide on the best methods and techniques for prospective studies, and to analyze and criticize the consequences of these decisions.
  • Knowledge of the ethical principles of research and publication and the ethical principles in the applied areas of psychology; knowledge of appropriate behaviors in light of these ethical principles; the development of a critical approach to ethics; and knowledge of appropriate behaviors based on social, scientific, cultural and ethical values while gathering, interpreting and reporting data and during applications on healthy and clinical populations.
  • Development of the ability to use theoretical and applied knowledge, logical, intuitive and creative thinking skills, and at-large psychological skills to define and analyze problems, propose solutions based on empirical evidence, and define relevant tasks to solve problemsDevelopment of the ability to plan and prepare independent research projects pertaining to the effects of psychological, social and biological conditions on behavior; the ability to implement and direct an advanced study on these topics; and the ability to perform advanced data analyses, make inferences from the results, evaluate the practical implications of the findings and apply the findingsIn a socially responsible manner, development of the ability to plan and conduct psychological projects and activities to solve unpredicted psychological, biological and social problems in applied areas of psychology; to take responsibility as an individual and as a team member; to feel the responsibility to accomplish the tasks one has undertaken; and to solve field-related problems individually or as part of a team.
  • Development of the ability to critically evaluate the acquired knowledge and skills in psychology; to detect deficiencies with respect to psychological information and skills; to guide one’s own learning by identifying what one needs to learn; to understand how to learn what; and to canalize one’s learning to an advanced level of education or occupation.
  • Development of the ability to use one’s knowledge and skills to understand, control and critically evaluate oneself; to keep one’s motivation high; to be open to change and new experiences; to protect one’s mental health and to identify any problems in th

Key Competencies
-

Further Info

(1) During a semester, students are given at least one mid-term and one final examination for each class. Evaluations may also include assignments, projects, laboratory work and other similar activities. The final examination is administered in a written form. When special circumstances arise, oral or oral-verbal examinations can be administered upon the approval of the board of directors of the relevant faculty/vocational school. The final score is based on the midterm examination, the final examination and the other activities, if there are any.(2) The weight of the final examination on the final grade cannot be under 40% or over 70%. The weights of the examinations and the other activities are announced to the students at the beginning of the semester.*For more information, see the course descriptions.See ‘Graduation Requirements’ on Course Catalogue.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Citizens of Turkish Republic: High School Diploma and the required score on the University Entrance Exam administered by the Higher Education Council of Turkey. Foreign Student Admission: High School Diploma, High School Exit Exam ratified by the Higher Education Council (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi, etc.) or the exams taken in the last two years and considered equivalent to the University Entrance Exam (SAT, EFS, etc.).


Conditions for Success
See ‘Graduation Requirements’ on Course Catalogue.The students who successfully complete the courses (240 ECTS) in the registered program within the regulations of this code; whose GPA is equal to or above 2.00; who complete the minimum number of required credits of the registered program have a right to get a Bachelor’s Diploma (see. Undergraduate Education-Training and Examination Regulations)

Progression Paths (Relationship Type)

Academia, Kindergarden-highschool educational institutions, Child care centers, Hospitals and other healthcare institutions, Family and child wellness centers, Human resources departments of companies, Marketing and advertisement companies, Family courts, Correctional facilities, Guidance and counseling centers, Institutions for research, Municipalities, Institutions for special education


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address