Yeterlilik Kodu

TR0030222037

Yeterlilik Adı
Nörogenetik (Tezli) Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Fizik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu programda eğitim alan araştırmacılar güncel genetik bilgilerini uygulayabilirler. Nörogenetik altyapısını detaylı bir şekilde öğrenecek olan öğrenci beyin ve genomun moleküler temelini anlar ve araştırır.

Program devam ederken, öğrencilerin SCI ve SCI-E kapsamındaki dergilerde orijinal makaleler ve vaka raporları yayınlamaları beklenmektedir.

Bu programın amacı, öğrencilerin ulusal ve uluslararası kongrelerde sunum

yapmalarını ve ulusal projelere katılmalarını sağlamaktır.

Öğrenme Ortamları

Nörogenetik laboratuvarı ve kurumun kütüphane alt yapısı

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Programda yetişecek olan araştırmacılar genomun yapısını hem laboratuvar süreçleriyle hem de bilgisayarlı veri analiziyle eş güdümlü olarak yürütürler.
  • Programın ana odağı nörolojik hastalıkların genetik arka planını aydınlatmak, bu grup hastalıklar için genetik biyobelirteç çalışmaları yürütmek ve gen düzenlenmesi yaklaşımlarıyla hastalıkların tedavisine alt yapı oluşturmaktır. Bu haliyle genomdan, kliniğe çevrimsel tıp kavramı eksenli çalışmalar yürütülecektir.
  • Programınız ülkemizde eksik olan dünyada ise sınırlı sayıda üniversitede bulunan, nispeten genç bir bilim alanında önemli bir eksikliği dolduracak, bu alanda daha ileri eğitim almayı hedefleyen araştırmacılar yetiştirecektir.
  • Bu araştırmacılar, güncel bilimsel yayınları takip eden, genom boyu çalışmalar hakkında bilgi sahibi olan, genomik alanındaki güncel teknikleri uygulayan, bilimsel hipotez oluşturabilen ve elde edilen deney sonuçlarını analiz edip yayına dönüştürebilen bireyler olarak topluma kazandırılacaktır.
  • Programımız ülkemizde eksik olan dünyada ise sınırlı sayıda üniversitede bulunan, nispeten genç bir bilim alanında önemli bir eksikliği dolduracak, bu alanda daha ileri eğitim almayı hedefleyen araştırmacılar yetiştirecektir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Alanı ile ilgili yeni yöntem ve fikirler geliştirebilmek.
  • Alandaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanabilmek
  • Eğitimde edindiği yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile akademik düzeyde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
  • Alanla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek
  • Nörogenetik alanları ile ilgili bilimsel bir makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek
  • Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümünde liderlik yapabilmek
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde akademik makale okumak, yazmak ve sunum yapabilmek
  • Alanı/iş yaşamındaki toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretmek.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Yazılı sınav, sözlü sınav, pratik sınavı, ödev, sunum

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Tıbbi Biyolojik Bilimler, Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Genetik Mühendisliği Biyomedikal Mühendisliği, Biyomühendislik, Tıp Fakültesi lisans mezunları, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Öğretim Yönetmeliği ve Senato tarafından kabul edilen başvuru koşulları (ALES, ÜDS veya Kabul Koşulları: Dengi sınavları, Mülakat) ile kabul edilirler.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programında ders yükü 21 krediden az 30 krediden çok olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer ve varsa tamamlayıcı faaliyetlerden /uygulamalardan oluşur. Tezli yüksek lisans programında seminer dâhil tüm derslerden 60 AKTS kredisinin sağlanması gerekir. Tez çalışmasının toplam AKTS kredisi 60’dır. Tezli yüksek lisans programı için belirlenen bütün koşulları başarıyla sağlayan ve ilgili enstitüce istenen diğer işlemleri yerine getiren öğrenciye üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunan tezli yüksek lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olanlar nörogenetik alanında daha etkin bir şekilde çalışabilir ve akademisyen olarak yollarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222037


Yeterlilik Adı
Nörogenetik (Tezli) Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu programda eğitim alan araştırmacılar güncel genetik bilgilerini uygulayabilirler. Nörogenetik altyapısını detaylı bir şekilde öğrenecek olan öğrenci beyin ve genomun moleküler temelini anlar ve araştırır.

Program devam ederken, öğrencilerin SCI ve SCI-E kapsamındaki dergilerde orijinal makaleler ve vaka raporları yayınlamaları beklenmektedir.

Bu programın amacı, öğrencilerin ulusal ve uluslararası kongrelerde sunum

yapmalarını ve ulusal projelere katılmalarını sağlamaktır.


Öğrenme Ortamları

Nörogenetik laboratuvarı ve kurumun kütüphane alt yapısı


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Programda yetişecek olan araştırmacılar genomun yapısını hem laboratuvar süreçleriyle hem de bilgisayarlı veri analiziyle eş güdümlü olarak yürütürler.
  • Programın ana odağı nörolojik hastalıkların genetik arka planını aydınlatmak, bu grup hastalıklar için genetik biyobelirteç çalışmaları yürütmek ve gen düzenlenmesi yaklaşımlarıyla hastalıkların tedavisine alt yapı oluşturmaktır. Bu haliyle genomdan, kliniğe çevrimsel tıp kavramı eksenli çalışmalar yürütülecektir.
  • Programınız ülkemizde eksik olan dünyada ise sınırlı sayıda üniversitede bulunan, nispeten genç bir bilim alanında önemli bir eksikliği dolduracak, bu alanda daha ileri eğitim almayı hedefleyen araştırmacılar yetiştirecektir.
  • Bu araştırmacılar, güncel bilimsel yayınları takip eden, genom boyu çalışmalar hakkında bilgi sahibi olan, genomik alanındaki güncel teknikleri uygulayan, bilimsel hipotez oluşturabilen ve elde edilen deney sonuçlarını analiz edip yayına dönüştürebilen bireyler olarak topluma kazandırılacaktır.
  • Programımız ülkemizde eksik olan dünyada ise sınırlı sayıda üniversitede bulunan, nispeten genç bir bilim alanında önemli bir eksikliği dolduracak, bu alanda daha ileri eğitim almayı hedefleyen araştırmacılar yetiştirecektir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Alanı ile ilgili yeni yöntem ve fikirler geliştirebilmek.
  • Alandaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanabilmek
  • Eğitimde edindiği yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile akademik düzeyde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
  • Alanla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek
  • Nörogenetik alanları ile ilgili bilimsel bir makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek
  • Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümünde liderlik yapabilmek
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde akademik makale okumak, yazmak ve sunum yapabilmek
  • Alanı/iş yaşamındaki toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretmek.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Yazılı sınav, sözlü sınav, pratik sınavı, ödev, sunum


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Tıbbi Biyolojik Bilimler, Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Genetik Mühendisliği Biyomedikal Mühendisliği, Biyomühendislik, Tıp Fakültesi lisans mezunları, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Öğretim Yönetmeliği ve Senato tarafından kabul edilen başvuru koşulları (ALES, ÜDS veya Kabul Koşulları: Dengi sınavları, Mülakat) ile kabul edilirler.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programında ders yükü 21 krediden az 30 krediden çok olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer ve varsa tamamlayıcı faaliyetlerden /uygulamalardan oluşur. Tezli yüksek lisans programında seminer dâhil tüm derslerden 60 AKTS kredisinin sağlanması gerekir. Tez çalışmasının toplam AKTS kredisi 60’dır. Tezli yüksek lisans programı için belirlenen bütün koşulları başarıyla sağlayan ve ilgili enstitüce istenen diğer işlemleri yerine getiren öğrenciye üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunan tezli yüksek lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olanlar nörogenetik alanında daha etkin bir şekilde çalışabilir ve akademisyen olarak yollarına devam edebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222037

Qualification Title
Neurogenetics master program
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasPhysics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

Researchers trained in this program can perform up-to-date genetics informations. By learning in detail the neurogenetics infrastructure, the student understands and investigates the molecular basis of the brain and genome as a whole.

While the program continues, students are expected to have published original articles and case reports in journals within the scope of SCI and SCI-E.

This program aims students to present at national and international

congresses and participate in national projects.

Learning Environments

Neurogenetics laboratory and the institution's library infrastructure

Description

The researchers trained in the program concurrently investigate the structure of the genome through both laboratory processes and computerized data analysis. Themain focus of the program is to elucidate the genetic background of neurological diseases, conduct genetic biomarker studies for this group of diseases, and establish a foundation for the treatment of diseases through gene regulation approaches.

In this way, studies oriented around the concept of translational medicine, from the genome to the clinic, will be conducted. Our program will fill an important gap in a relatively young field, which is currently lacking in our country and is found in only a limited number of universities worldwide. It will train researchers who aim to pursue further education in this field.

These researchers will be introduced to society as individuals who keep up with current scientific publications, possess knowledge about genome-wide studies, apply contemporary techniques in genomics, formulate scientific hypotheses, and analyze and publish experimental results.

Our program will fill an important gap in a relatively young field of science, which is lacking in our country and in a limited number of universities in the world, and will train researchers who aim to receive further education in this field.

Key Competencies
  • To be able to develop new methods and ideas related to the field.
  • To approach new information in the field systematically and gain high-level skills in field-related research methods.
  • To develop and deepen current and advanced knowledge in the field at an academic level with original thought and research based on the competencies acquired in education and to reach original definitions that will bring innovation to science.
  • To understand the interaction between various disciplines related to the field; To reach original results using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing, and evaluating new and complex ideas.
  • To develop a new scientific method that innovates science or to apply a technique to a different field, one must research, comprehend, design, adapt, and use an original subject.
  • Ability to communicate effectively, demonstrating competence in defending original views within a community of experts
  • To expand the boundaries of knowledge in the field by publishing a scientific article related to neurogenetics in national and/or international peer-reviewed journals.
  • To be able to lead in solving unique and interdisciplinary problems
  • Ability to read, write, and present academic articles at an advanced level in at least one foreign language
  • To produce solutions to social, scientific, and ethical issues in the field/business life.
Further Info

Written exam, oral exam, practical exam, assignment, presentation

Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

  1. is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  2. prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  1. "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

  1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open thesis graduate programs in higher education institutions.

1.1. In higher education institutions, the curriculum of thesis graduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each thesis graduate program will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations

3. Certification: Students enrolled in thesis graduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a thesis graduate diploma.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements

In the field of Medical Biological Sciences, Biology, Molecular Biology and Genetics, Genetic Engineering, Biomedical Engineering, and Bioengineering, graduates of the Faculty of Medicine are accepted in accordance with the application conditions accepted by Istanbul University-Cerrahpaşa Education and Training Regulation and Senate (ALES, Foreign Language Proficiency Exam, or Acceptance Conditions: Equivalent exams, Interview).

Conditions for SuccessIn the master's program with a thesis, the course load consists of at least seven courses, not less than 21 credits, and not more than 30 credits, a seminar, and, if any, complementary activities/applications. In the master's program with a thesis, 60 ECTS credits must be provided from all courses, including the seminar. The total ECTS credits of the thesis work is 60. The student who successfully fulfills all the conditions determined for the master's program with thesis and fulfills the other procedures required by the relevant institute is awarded a master's degree with thesis, bearing the approved name of the program in the department in which the student is registered.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work more effectively in the field of neurogenetics and continue their careers as academics.

Legal Basis

Law no. 2547 on Higher Education

Postgraduate Education and Training Regulation

Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222037


Qualification Title
Neurogenetics master program

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

Researchers trained in this program can perform up-to-date genetics informations. By learning in detail the neurogenetics infrastructure, the student understands and investigates the molecular basis of the brain and genome as a whole.

While the program continues, students are expected to have published original articles and case reports in journals within the scope of SCI and SCI-E.

This program aims students to present at national and international

congresses and participate in national projects.


Learning Environments

Neurogenetics laboratory and the institution's library infrastructure


Description

The researchers trained in the program concurrently investigate the structure of the genome through both laboratory processes and computerized data analysis. Themain focus of the program is to elucidate the genetic background of neurological diseases, conduct genetic biomarker studies for this group of diseases, and establish a foundation for the treatment of diseases through gene regulation approaches.

In this way, studies oriented around the concept of translational medicine, from the genome to the clinic, will be conducted. Our program will fill an important gap in a relatively young field, which is currently lacking in our country and is found in only a limited number of universities worldwide. It will train researchers who aim to pursue further education in this field.

These researchers will be introduced to society as individuals who keep up with current scientific publications, possess knowledge about genome-wide studies, apply contemporary techniques in genomics, formulate scientific hypotheses, and analyze and publish experimental results.

Our program will fill an important gap in a relatively young field of science, which is lacking in our country and in a limited number of universities in the world, and will train researchers who aim to receive further education in this field.


Key Competencies
  • To be able to develop new methods and ideas related to the field.
  • To approach new information in the field systematically and gain high-level skills in field-related research methods.
  • To develop and deepen current and advanced knowledge in the field at an academic level with original thought and research based on the competencies acquired in education and to reach original definitions that will bring innovation to science.
  • To understand the interaction between various disciplines related to the field; To reach original results using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing, and evaluating new and complex ideas.
  • To develop a new scientific method that innovates science or to apply a technique to a different field, one must research, comprehend, design, adapt, and use an original subject.
  • Ability to communicate effectively, demonstrating competence in defending original views within a community of experts
  • To expand the boundaries of knowledge in the field by publishing a scientific article related to neurogenetics in national and/or international peer-reviewed journals.
  • To be able to lead in solving unique and interdisciplinary problems
  • Ability to read, write, and present academic articles at an advanced level in at least one foreign language
  • To produce solutions to social, scientific, and ethical issues in the field/business life.

Further Info

Written exam, oral exam, practical exam, assignment, presentation


Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

  1. is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  2. prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  1. "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

  1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open thesis graduate programs in higher education institutions.

1.1. In higher education institutions, the curriculum of thesis graduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each thesis graduate program will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations

3. Certification: Students enrolled in thesis graduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a thesis graduate diploma.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements

In the field of Medical Biological Sciences, Biology, Molecular Biology and Genetics, Genetic Engineering, Biomedical Engineering, and Bioengineering, graduates of the Faculty of Medicine are accepted in accordance with the application conditions accepted by Istanbul University-Cerrahpaşa Education and Training Regulation and Senate (ALES, Foreign Language Proficiency Exam, or Acceptance Conditions: Equivalent exams, Interview).


Conditions for Success
In the master's program with a thesis, the course load consists of at least seven courses, not less than 21 credits, and not more than 30 credits, a seminar, and, if any, complementary activities/applications. In the master's program with a thesis, 60 ECTS credits must be provided from all courses, including the seminar. The total ECTS credits of the thesis work is 60. The student who successfully fulfills all the conditions determined for the master's program with thesis and fulfills the other procedures required by the relevant institute is awarded a master's degree with thesis, bearing the approved name of the program in the department in which the student is registered.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work more effectively in the field of neurogenetics and continue their careers as academics.


Legal Basis

Law no. 2547 on Higher Education

Postgraduate Education and Training Regulation

Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address