Yeterlilik Kodu | TR0030030926 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Mekatronik Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Eskişehir Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eskişehir Teknik Üniversitesi 2 Eylül Kampüsü, 26555 Tepebaşı/Eskişehir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Mekatronik Programı, makina, elektronik, kontrol ve bilişim teknolojilerini bütünleşik bir şekilde kullanabilen, endüstriyel sistemlerin bakım, onarım ve işletilmesinde görev alabilecek teknik elemanlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program kapsamında; elektrik-elektronik, mekanik, hidrolik-pnömatik, programlanabilir denetleyiciler (PLC), robotik sistemler ve bilgisayar destekli tasarım gibi alanlarda uygulamalı eğitim verilir. Mezunlar; üretim ve bakım sektörlerinde, otomasyon ve makine imalat firmalarında, Ar-Ge ve servis hizmetlerinde tekniker unvanı ile görev alabilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Örgün eğitim kapsamında sınıf içi derslerin yanında laboratuvar çalışmaları, teknik atölye uygulamaları ve işletmelerde gerçekleştirilen staj faaliyetleri yer almaktadır. Ayrıca İşletmede Mesleki Eğitim (İME) modeli sayesinde, mülakatlarda başarılı olan öğrenciler belirli dönemlerde doğrudan sektörde görev alarak uygulamalı mesleki deneyim kazanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular. Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar. Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar. Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mutlak değerlendirmede, Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları esas alınır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir. Tablo 1. Mekatronik programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Akreditasyon Kurumu: Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) Akreditasyon Süresi: 01.01.2025-31.12.2026 Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) aracılığıyla belirli lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. İlgili lisans programlarındaki dikey geçiş kontenjanları, YÖK tarafından belirlenmekte olup mevcut kontenjanın %10’unu aşmamaktadır. Ayrıca mesleki önlisans öğrencileri, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına başvurarak eş zamanlı olarak ikinci bir önlisans programında da eğitim alma olanağına sahiptir. Çift anadal programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, iki ayrı önlisans diploması elde edebilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Süresizdir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030030926
ISCO:08
ISCO:08
Mekatronik Programı, makina, elektronik, kontrol ve bilişim teknolojilerini bütünleşik bir şekilde kullanabilen, endüstriyel sistemlerin bakım, onarım ve işletilmesinde görev alabilecek teknik elemanlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program kapsamında; elektrik-elektronik, mekanik, hidrolik-pnömatik, programlanabilir denetleyiciler (PLC), robotik sistemler ve bilgisayar destekli tasarım gibi alanlarda uygulamalı eğitim verilir. Mezunlar; üretim ve bakım sektörlerinde, otomasyon ve makine imalat firmalarında, Ar-Ge ve servis hizmetlerinde tekniker unvanı ile görev alabilmektedir.
Örgün eğitim kapsamında sınıf içi derslerin yanında laboratuvar çalışmaları, teknik atölye uygulamaları ve işletmelerde gerçekleştirilen staj faaliyetleri yer almaktadır. Ayrıca İşletmede Mesleki Eğitim (İME) modeli sayesinde, mülakatlarda başarılı olan öğrenciler belirli dönemlerde doğrudan sektörde görev alarak uygulamalı mesleki deneyim kazanmaktadır.
Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular.
Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar.
Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar.
Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mutlak değerlendirmede, Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları esas alınır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir.
Tablo 1. Mekatronik programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
Puan Aralığı |
Harf Notu Karşılıkları |
Kredili Sistemde Katsayısı |
84-100 |
AA |
4,00 |
77-83 |
AB |
3,70 |
71-76 |
BA |
3,30 |
66-70 |
BB |
3,00 |
61-65 |
BC |
2,70 |
56-60 |
CB |
2,30 |
50-55 |
CC |
2,00 |
46-49 |
CD |
1,70 |
40-45 |
DC |
1,30 |
33-39 |
DD |
1,00 |
0-32 |
FF |
0,00 |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Akreditasyon Kurumu: Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)
Akreditasyon Süresi: 01.01.2025-31.12.2026
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) aracılığıyla belirli lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. İlgili lisans programlarındaki dikey geçiş kontenjanları, YÖK tarafından belirlenmekte olup mevcut kontenjanın %10’unu aşmamaktadır. Ayrıca mesleki önlisans öğrencileri, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına başvurarak eş zamanlı olarak ikinci bir önlisans programında da eğitim alma olanağına sahiptir. Çift anadal programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, iki ayrı önlisans diploması elde edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar.
Süresizdir
Qualification Code | TR0030030926 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree in Mechatronics | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Eskişehir Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Gazipaşa Mahallesi, Eskişehir Teknik Üniversitesi İki Eylül Kampüsü 26555, Tepebaşı/ESKİŞEHİR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The Mechatronics Program aims to train technical staff capable of integrating mechanical, electronic, control, and information technologies, and qualified to take part in the maintenance, repair, and operation of industrial systems. The program provides applied education in areas such as electrical-electronics, mechanics, hydraulics-pneumatics, programmable logic controllers (PLCs), robotic systems, and computer-aided design. Graduates can be employed as technicians in production and maintenance sectors, automation and machinery manufacturing companies, R&D units, and service industries. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Within the scope of formal education, in addition to classroom courses, laboratory studies, technical workshop practices, and internship activities carried out in enterprises are included. In addition, thanks to the Workplace Training (İME) model, students who are successful in interviews work directly in the sector during certain periods and gain professional experience. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | Possesses fundamental, up-to-date, and practical knowledge related to the profession. Has knowledge of occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes. Follows current developments and practices in the profession and applies them effectively. Uses information technologies related to the profession (software, programs, animations, etc.) effectively. Has the ability to analyze and evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach, and to propose solutions. Can effectively present thoughts at the level of knowledge and skills through written and oral communication, and express them clearly. Takes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in professional practice. Has awareness of career management and lifelong learning. Adheres to social, scientific, cultural, and ethical values in the stages of collecting, applying, and disseminating data related to the field. Uses a foreign language to follow information in the field and to communicate with colleagues. Defines and applies the basic concepts of mechatronics. Identifies and programs automation system components. Recognizes machine elements, performs mathematical calculations, and designs mechanical systems. Explains hydraulic and pneumatic system components and designs systems. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Assessment and evaluation methods, including types of exams and their contribution to course grades, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are employed in the assessment process. Student performance is evaluated using letter and/or numeric grading systems.
Table 1. Score Ranges and Corresponding Letter Grades of the Absolute Grading System for the Mechatronics Program
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs; The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities carried out in higher education institutions. Within the framework of the criteria set by the Council of Higher Education (YÖK), 'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK also shares additional reports with the public that include both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions. Each year, the Council of Higher Education (YÖK) publishes the 'Foundation Higher Education Institutions Report,' which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities. These reports, which contain both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. In higher education, the quality assurance of associate degree programs is ensured in accordance with the 'Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs'. 1. Development and Approval of Academic Programs" 1.1. The Council of Higher Education (YÖK) sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs and the intended learning outcomes for each diploma program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education (YÖK). 2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions. 4. Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their 'Institutional Self-Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares based on external evaluations of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK indicate that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities regarding the qualifications defined in its regulations. Accreditation Agency: Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) Accreditation Period: January 1, 2025 - December 31, 2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | To have graduated from a secondary education institution or from a foreign secondary school recognized as equivalent by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements of associate degree programs at higher education institutions. To be placed in the relevant associate degree program of a higher education institution through the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK). To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM) and to have passed the special talent exam for programs that admit students through talent-based selection, in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To have completed a minimum of 120 ECTS credits and fulfilled any other requirements set by the relevant higher education institution, if applicable. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer to certain undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. The vertical transfer quotas for the relevant undergraduate programs are determined by the Council of Higher Education (YÖK) and do not exceed 10% of the existing quota. In addition, vocational associate degree students have the opportunity to enroll in double major programs offered by their higher education institutions, allowing them to study a second associate degree program simultaneously. Students who successfully complete a double major program can obtain two separate associate degrees. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council (*) According to Article 44(c) of Law No. 2547, students must complete their associate degree programs, which normally last two years, within a maximum of four years—excluding the one-year foreign language preparatory class—starting from the first semester of the program, regardless of whether they register for each semester. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Indefinite | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030030926
ISCO 08
ISCO 08
The Mechatronics Program aims to train technical staff capable of integrating mechanical, electronic, control, and information technologies, and qualified to take part in the maintenance, repair, and operation of industrial systems. The program provides applied education in areas such as electrical-electronics, mechanics, hydraulics-pneumatics, programmable logic controllers (PLCs), robotic systems, and computer-aided design. Graduates can be employed as technicians in production and maintenance sectors, automation and machinery manufacturing companies, R&D units, and service industries.
Within the scope of formal education, in addition to classroom courses, laboratory studies, technical workshop practices, and internship activities carried out in enterprises are included. In addition, thanks to the Workplace Training (İME) model, students who are successful in interviews work directly in the sector during certain periods and gain professional experience.
Possesses fundamental, up-to-date, and practical knowledge related to the profession.
Has knowledge of occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.
Follows current developments and practices in the profession and applies them effectively.
Uses information technologies related to the profession (software, programs, animations, etc.) effectively.
Has the ability to analyze and evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach, and to propose solutions.
Can effectively present thoughts at the level of knowledge and skills through written and oral communication, and express them clearly.
Takes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in professional practice.
Has awareness of career management and lifelong learning.
Adheres to social, scientific, cultural, and ethical values in the stages of collecting, applying, and disseminating data related to the field.
Uses a foreign language to follow information in the field and to communicate with colleagues.
Defines and applies the basic concepts of mechatronics.
Identifies and programs automation system components.
Recognizes machine elements, performs mathematical calculations, and designs mechanical systems.
Explains hydraulic and pneumatic system components and designs systems.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Assessment and evaluation methods, including types of exams and their contribution to course grades, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are employed in the assessment process.
Student performance is evaluated using letter and/or numeric grading systems.
- Relative and absolute evaluation methods are used in the assessment processes. For absolute evaluation, the letter grades and their equivalents determined by the University Senate are used. The score ranges and corresponding letter grades used in the evaluation are provided in Table 1.
Table 1. Score Ranges and Corresponding Letter Grades of the Absolute Grading System for the Mechatronics Program
Score Range |
Corresponding Letter Grades |
Coefficient in the Credit System |
84-100 |
AA |
4,00 |
77-83 |
AB |
3,70 |
71-76 |
BA |
3,30 |
66-70 |
BB |
3,00 |
61-65 |
BC |
2,70 |
56-60 |
CB |
2,30 |
50-55 |
CC |
2,00 |
46-49 |
CD |
1,70 |
40-45 |
DC |
1,30 |
33-39 |
DD |
1,00 |
0-32 |
FF |
0,00 |
To ensure the quality of higher education programs;
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
Within the framework of the criteria set by the Council of Higher Education (YÖK), 'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK also shares additional reports with the public that include both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions.
Each year, the Council of Higher Education (YÖK) publishes the 'Foundation Higher Education Institutions Report,' which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities. These reports, which contain both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
In higher education, the quality assurance of associate degree programs is ensured in accordance with the 'Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs'.
1. Development and Approval of Academic Programs"
1.1. The Council of Higher Education (YÖK) sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs and the intended learning outcomes for each diploma program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education (YÖK).
2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions.
4. Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their 'Institutional Self-Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares based on external evaluations of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK indicate that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities regarding the qualifications defined in its regulations.
Accreditation Agency: Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)
Accreditation Period: January 1, 2025 - December 31, 2026
To have graduated from a secondary education institution or from a foreign secondary school recognized as equivalent by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements of associate degree programs at higher education institutions.
To be placed in the relevant associate degree program of a higher education institution through the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM) and to have passed the special talent exam for programs that admit students through talent-based selection, in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer to certain undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. The vertical transfer quotas for the relevant undergraduate programs are determined by the Council of Higher Education (YÖK) and do not exceed 10% of the existing quota. In addition, vocational associate degree students have the opportunity to enroll in double major programs offered by their higher education institutions, allowing them to study a second associate degree program simultaneously. Students who successfully complete a double major program can obtain two separate associate degrees.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
(*) According to Article 44(c) of Law No. 2547, students must complete their associate degree programs, which normally last two years, within a maximum of four years—excluding the one-year foreign language preparatory class—starting from the first semester of the program, regardless of whether they register for each semester.
Indefinite