Yeterlilik Kodu | TR0030035412 | |
Yeterlilik Adı | İşletme Yönetimi (Kaynarca Seyfettin Selim MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.subu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı, Globalleşen dünyada değişime ayak uydurabilen, edindiği bilgiyi uygulama ile birleştirerek işletmelerin esnekleşen yapısına uyum sağlayabilecek ara eleman ihtiyacını karşılayabilecek bireyler yetiştirmektir. Mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerisini işletme ihtiyacına dönüştürmüş, İşletmelerin birçok departmanındaki ara eleman ihtiyacına cevap verebilecek donanıma sahip, Rekabetin gerektirdiği esnekliğe ve piyasa şartlarındaki yeniliklere ayak uydurabilecek yetkinlikleri mevcut olan, 3+1 uygulaması ile güncel işletme ihtiyacına daha hazır bir birikime ve deneyime sahip olan ara eleman yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Dersler Yüksekokul bünyesindeki sınıflarda; ayrıca iş yerlerinde staj ve işletmede mesleki eğitim kapsamında uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını tamamlamaları ve mesleki uygulama eğitiminden geçer bir not almaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030035412
ISCO 08
ISCO 08
Programın amacı, Globalleşen dünyada değişime ayak uydurabilen, edindiği bilgiyi uygulama ile birleştirerek işletmelerin esnekleşen yapısına uyum sağlayabilecek ara eleman ihtiyacını karşılayabilecek bireyler yetiştirmektir.
Mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerisini işletme ihtiyacına dönüştürmüş,
İşletmelerin birçok departmanındaki ara eleman ihtiyacına cevap verebilecek donanıma sahip,
Rekabetin gerektirdiği esnekliğe ve piyasa şartlarındaki yeniliklere ayak uydurabilecek yetkinlikleri mevcut olan,
3+1 uygulaması ile güncel işletme ihtiyacına daha hazır bir birikime ve deneyime sahip olan ara eleman yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Dersler Yüksekokul bünyesindeki sınıflarda; ayrıca iş yerlerinde staj ve işletmede mesleki eğitim kapsamında uygulamalı eğitimler yapılır.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Yönetime ilişkin temel kavramları, yönetimin fonksiyonlarını ve yönetim yaklaşımlarını açıklar.
- Pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, yönetim ve üretim süreçlerini açıklar.
- Alanı ile ilgili bilgilerini ekonomi, davranış bilimleri, sosyoloji, psikoloji ve hukuk disiplinleriyle ilişkilendirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
- Öğrenme Yetkinliği
- İletişim ve Sosyal Yetkinlik
- Alana Özgü Yetkinlik
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev, sözlü sınav, proje/tasarım, performans görevi (uygulama / laboratuvar / atölye/ seminer / alan çalışması) gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
- Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili programa ait derslerin ders tanıtım sayfasında (https://ebs.bys.subu.edu.tr/BolumDetay?bi=474&pi=475&ay=33&ic=) açıklanmıştır
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen ölçütler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporunu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
- Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030035412 | |
Qualification Title | Associate Degree in Business Administration | |
Awarding Body | Sakarya University of Applied Sciences | |
Awarding Body Contact | Sakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya | |
Awarding Body Url | https://www.subu.edu.tr/en | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The aim of the program is to train individuals who can keep up with change in the globalizing world, who can combine the knowledge they have acquired with practice and who can meet the need for intermediate staff to adapt to the flexible structure of businesses. To train intermediate staff who have transformed the knowledge and skills required by the profession into business needs, who are equipped to meet the need for intermediate staff in many departments of businesses, who have the competencies to keep up with the flexibility required by competition and innovations in market conditions, who have a more prepared accumulation and experience for current business needs with the 3+1 application. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal education. Courses are given in the classrooms within the School; in addition, practical training is provided within the scope of internships in workplaces and vocational training in enterprises. | |
Description | 1. Have basic, up-to-date and practical information about his/her profession. 2. Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes. 3. Follows the current developments and applications for his/her profession and uses them effectively. 4. Information technologies related to his profession (software, program, animation, etc.) uses it effectively. 5. Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and present a solution proposal. 6 At the level of knowledge and skills, he can present his thoughts effectively through written and oral communication, express them clearly. 7. Takes responsibility as a team member to solve unpredictable and complex problems encountered in applications related to the field. 8. Has an awareness of career management and lifelong learning issues. 9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to the field. 10. Follows the information in the field using a foreign language and communicates with colleagues. 11. Explains the basic concepts related to management, the functions of management and management approaches. 12. Explains marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes. 13. Relates their knowledge about their field to the disciplines of economics, behavioral sciences, sociology, psychology and law. | |
Key Competencies | Has advanced-level proficiency in the following key competencies:
| |
Further Info | Assessment and evaluation methods, including types of exams and their contribution to course success grades, are determined by the senates of higher education institutions following the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Various methods, such as mid-term exams, quizzes, assignments, oral exams, projects/designs, performance tasks (applications/laboratories/workshops/seminars/fieldwork), are used for assessment and evaluation. Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student success. Each course’s assessment and evaluation system is explained on the course description page of the relevant program in the Sakarya University of Applied Sciences Information Management System (BYS) at https://ebs.bys.subu.edu.tr/BolumDetay?bi=474&pi=475&ay=33&ic | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs: YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted in higher education institutions. Annual "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared for higher education institutions based on criteria set by YÖK are published. Reports containing quantitative and qualitative assessments of higher education institutions are also shared with the public by YÖK. The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs." Quality Assurance Components: Curriculum Development and Approval: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree programs. Higher education institutions determine the curricula and learning outcomes of associate degree programs following YÖK’s fundamental principles. National Core Curriculum frameworks are implemented with YÖK approval. Assessment and Evaluation: The assessment of learning outcomes for each associate degree program is conducted according to the principles set by YÖK through the education and examination regulations of higher education institutions. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon completing the required course credits and other obligations set by the higher education institutions. Self-Assessment and External Evaluation: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK publicly shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. Accreditation decisions granted by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK serve as indicators of the quality assurance of the programs. YÖKAK conducts periodic reviews of qualifications as required by its regulations.
| |
Access Requirements | 1.Graduating from a secondary education institution or a foreign equivalent recognized by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements of higher education associate degree programs. 2.Being placed into the relevant associate degree program through the centralized exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) following the procedures and principles set by YÖK. | |
Conditions for Success | To graduate from this program, students must have a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 in all courses specified in the curriculum, and earn 120 ECTS credits, and also Students are required to complete their internships and receive a passing grade from professional practice training. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Associate degree students have the right to enrol in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in a double major program can earn two separate associate degrees if they complete both programs successfully. Associate degree holders can continue their education in bachelor’s degree programs by passing the Vertical Transfer Exam (DGS). | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on Transfers between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions. 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs. 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is permanently valid. | |
Url | Open Address |
TR0030035412
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the program is to train individuals who can keep up with change in the globalizing world, who can combine the knowledge they have acquired with practice and who can meet the need for intermediate staff to adapt to the flexible structure of businesses.
To train intermediate staff who have transformed the knowledge and skills required by the profession into business needs,
who are equipped to meet the need for intermediate staff in many departments of businesses,
who have the competencies to keep up with the flexibility required by competition and innovations in market conditions,
who have a more prepared accumulation and experience for current business needs with the 3+1 application.
Education and training are provided in the form of formal education. Courses are given in the classrooms within the School; in addition, practical training is provided within the scope of internships in workplaces and vocational training in enterprises.
1. Have basic, up-to-date and practical information about his/her profession.
2. Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
3. Follows the current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
4. Information technologies related to his profession (software, program, animation, etc.) uses it effectively.
5. Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and present a solution proposal.
6 At the level of knowledge and skills, he can present his thoughts effectively through written and oral communication, express them clearly.
7. Takes responsibility as a team member to solve unpredictable and complex problems encountered in applications related to the field.
8. Has an awareness of career management and lifelong learning issues.
9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to the field.
10. Follows the information in the field using a foreign language and communicates with colleagues.
11. Explains the basic concepts related to management, the functions of management and management approaches.
12. Explains marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes.
13. Relates their knowledge about their field to the disciplines of economics, behavioral sciences, sociology, psychology and law.
Has advanced-level proficiency in the following key competencies:
- Ability to Work Independently and Take Responsibility
- Learning Competence
- Communication and Social Competence
- Field-Specific Competence
Assessment and evaluation methods, including types of exams and their contribution to course success grades, are determined by the senates of higher education institutions following the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
Various methods, such as mid-term exams, quizzes, assignments, oral exams, projects/designs, performance tasks (applications/laboratories/workshops/seminars/fieldwork), are used for assessment and evaluation.
Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student success.
Each course’s assessment and evaluation system is explained on the course description page of the relevant program in the Sakarya University of Applied Sciences Information Management System (BYS) at https://ebs.bys.subu.edu.tr/BolumDetay?bi=474&pi=475&ay=33&ic
To ensure the quality of higher education programs:
YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
Annual "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared for higher education institutions based on criteria set by YÖK are published. Reports containing quantitative and qualitative assessments of higher education institutions are also shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."
Quality Assurance Components:
Curriculum Development and Approval:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree programs.
Higher education institutions determine the curricula and learning outcomes of associate degree programs following YÖK’s fundamental principles.
National Core Curriculum frameworks are implemented with YÖK approval.
Assessment and Evaluation:
The assessment of learning outcomes for each associate degree program is conducted according to the principles set by YÖK through the education and examination regulations of higher education institutions.
Certification:
Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon completing the required course credits and other obligations set by the higher education institutions.
Self-Assessment and External Evaluation:
Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year.
YÖKAK publicly shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions.
Accreditation decisions granted by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK serve as indicators of the quality assurance of the programs.
YÖKAK conducts periodic reviews of qualifications as required by its regulations.
1.Graduating from a secondary education institution or a foreign equivalent recognized by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements of higher education associate degree programs.
2.Being placed into the relevant associate degree program through the centralized exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) following the procedures and principles set by YÖK.
Associate degree students have the right to enrol in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in a double major program can earn two separate associate degrees if they complete both programs successfully.
Associate degree holders can continue their education in bachelor’s degree programs by passing the Vertical Transfer Exam (DGS).
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on Transfers between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions.
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs.
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board.
The qualification is permanently valid.