Yeterlilik Kodu

TR0030223143

Yeterlilik Adı
Biyokimya (F.B.E.) Doktora Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyokimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programın amaçları şunlardır;

Bölümün mevcut yapısını ulusal ve uluslararası hedefleri dikkate alarak gözden geçirmek ve yeni yaklaşımları içerecek şekilde geliştirmek.

Lisansüstü düzeyde hazırlanan tez sayısını artırmak ve kalitesini iyileştirmek.

Mevcut olanakları daha fazla değerlendirmek ve yeni kaynaklar yaratmak.

Ulusal ve uluslararası iş birliğinin, kurumsal imajın ve etkinliğin geliştirilmesine katkıda bulunmak.

Bölümdeki lisansüstü eğitimin kalitesini artırmak.

Araştırmaların nitelik ve niceliğinin artırılmasını sağlamak.

Öğrenme Ortamları

Doktora derslerinin yapılabilmesi için mevcut derslikler ve bu ortamlarda yer alan dijital aktarma yöntemi ile görsel anlatım imkânı sunulmaktadır.

Doktora tez aşamasının gerçekleştirilebilmesi için deneysel ekipmanların ve cihazların bulunduğu laboratuvar ortamları sağlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyokimya alanında yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirmektir.
  • Biyokimyanın ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavramaktır.
  • Biyokimya alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmektir.
  • Biyokimya alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmektir.
  • Biyokimya alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmektir.
  • Biyokimya alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmektir.
  • Biyokimya alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek, öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmektir.
  • Biyokimya alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmektir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere hareket etmektir.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmektir.
  • Biyokimya alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmektir.
  • Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmektir.
Anahtar Yetkinlikler

Program, aşağıda listelenen temel yetkinliklerde, ileri düzeyde yeterliliğe sahiptir:

• Okuryazarlık yeterliliği

• Çok dilli yeterlilik

•Matematiksel yeterlilik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yeterlilik

• Dijital yeterlilik

• Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yeterliliği

• Vatandaşlık yeterliliği

• Girişimcilik yeterliliği

• Kültürel farkındalık ve ifade yeterliliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Tezli lisansüstü programlar için ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’nde belirtildiği şekilde esas alınmıştır.

MADDE 46 - (1) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi dört krediden ve bir 

eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az sekiz ders, seminer, tez önerisi, yeterlik sınavı ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(2) Doktora programlarında enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.

(3) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

MADDE 47 – (1) Doktora yeterlik sınavı, derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına girer.

(2) (Değişik: RG-16/5/2023-32192) Derslerini, seminerini, kredisini ve AKTS kredisini başarıyla tamamlamak şartıyla yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler en erken üçüncü, en geç beşinci yarıyılın; lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler ise en erken beşinci, en geç yedinci yarıyılın sonunda yeterlik sınavına girmek üzere başvurmak zorundadır. Başvurmayan ya da başvurmuş olmasına rağmen sınava girmeyen öğrenci, yeterlik sınav hakkını kullanmış ve başarısız olmuş sayılır.

MADDE 49 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin bir nüshasını danışmanına teslim eder. Danışmanın, tezin enstitü yazım kurallarına uygun bir şekilde tamamlandığına dair görüşü, anabilim/bilim dalı/program başkanlığı tarafından ilgili enstitüye bildirilir. Öğrenci tezin istenen sayıda nüshasını enstitüye teslim eder.

(2) Tezin sonuçlanabilmesi için başarılı olarak değerlendirilen en az üç tez izleme komitesi raporunun ilgili enstitüye sunulmuş olması gerekir. (Ek cümle: RG-16/5/2023-32192) Tez sonuçlanana kadar periyotları dâhilinde tez izleme komitesi raporlarının sunulmaya devam edilmesi gerekmektedir.

(5) Öğrenci tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru cevap bölümünden oluşan sınavın süresi, 1,5 saatten az, 3 saatten fazla olamaz. Sınav, öğretim elemanlarına ve lisansüstü öğrencilere açıktır.

(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(Değişik cümle: RG-16/5/2023-32192) Azami süreler içerisinde tez savunma sınavına girerek tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenciye tanınacak en fazla altı aylık süre, azami süreyi aşıyorsa azami süreye dâhil edilmez. Altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yapan öğrenci, tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının oluşturulması ve onaylanması, programlarda eğitim ve öğretime başlanması, eğitim ve öğretimin sürdürülmesi, program yeterliliklerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi, diplomaların belgelendirilmesine ilişkin YÖK ve YÖKAK tarafından belirlenen asgari ölçütler ile tanımlanan kalite güvencesi süreçleri gözetilmektedir. Bu kapsamda;

-YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

-YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

-YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve  

değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları       tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Tezli lisansüstü programlar için giriş şartlarına ilişkin bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 10 (1-6)’da belirtildiği şekilde esas alınmıştır.

MADDE 10 – (1) (Değişik:RG-1/6/2020-31142) Genel kontenjanlardan doktora programlarına kabul edilebilmek için adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:

a) Adayların, tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir.

b) Adayların, ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Ancak; doktora/tıpta uzmanlık/dişhekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz.

c) Genel kontenjanlardan doktora programlarına kabul edilebilmek için adaylardan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 16 ncı maddesindeki şartlar aranır.

(2) Doktora programlarına giriş notunun belirlenmesinde, ALES veya temel tıp puanının %50’si, lisans not ortalamasının %5’i, yüksek lisans not ortalamasının %5’i, mülâkat puanının %30’u ve yabancı dil puanının %10’u toplanır. Lisans derecesi ile kabul edilen programlarda ise ALES veya temel tıp puanının %50’si, lisans not ortalamasının %10’u, mülâkat puanının %30’u ve yabancı dil puanının %10’u toplanır. (Ek cümle:RG-1/6/2020-31142) Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen ALES şartı  

aranmayan adayların doktora programlarına başvurularının değerlendirme işlemleri için;

a) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir

puan belirlenir ve ilgili programın şartlarında ilan edilir.

b) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya doktora/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru yapabilir.

c) (Ek:RG-1/6/2020-31142) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.

(3) Doktora programlarına kabul edilebilmek için giriş notunun en az 75 olması gerekir.

(4) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Doktora programlarına lisans derecesiyle kabul edilebilmek için lisans mezuniyet not ortalamasının 4 tam puan üzerinden en az 3 puan olması gerekir.

(5) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. Yüksek lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması ve öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.

(6) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Adayların YÖKDİL, YDS veya eşdeğeri sınavdan 55 puan karşılığından az olmamak üzere Senatoca belirlenen yabancı dil puanını almış olmaları gerekir.

İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre; ALES veya eşdeğeri sınav notu, yabancı dil notu, yüksek lisans dersleri not ortalaması ve mülâkat sonuçları, Yönetmelikte belirtilen asgari notlardan az olmamak üzere ilgili enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senato kararıyla belirlenir.

Başarma ŞartlarıTezli lisansüstü programlar için başarma şartları ile bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 25 (1) ve (5-6) ile Madde 26 (1-5)’de belirtildiği şekilde esas alınmıştır. MADDE 25 - (1) Öğrencilerin ders başarı düzeyleri, dersin özelliğine göre yapılacak olan ara sınav, kısa sınav, kısa ödev, uzun ödev, proje gibi yarıyıl içi tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar ve yarıyıl sonu sınavları ile ölçülür. Bir dersin dönem içi değerlendirmesinde, en az bir ara sınav ve/veya o dersin izlencesinde tanımlanan ve oranları belirtilen diğer etkinlikler dikkate alınır. Yarıyıl sonu bitirme/bütünleme sınavının ders başarı notuna etki oranı %50’den az, %70’den fazla olamaz. (5) Seminer, dönem projesi, uzmanlık alan dersi, tez izleme raporları, varsa programın tamamlanması için yapılması gereken tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar başarılı veya başarısız olarak; doktora tez önerisi, kabul veya ret olarak; tezler ilk sınavda kabul, ret veya düzeltme olarak, düzeltme verilen tezler kabul veya ret  olarak değerlendirilir. (6) AGNO; öğrencinin ilk yarıyıldan itibaren aldığı tüm derslerin başarı notlarının kredileriyle çarpımları toplamının ilk yarıyıldan itibaren alınan derslerin kredileri toplamına bölünmesiyle hesaplanır. Hesaplama sonucu, virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlatılır. MADDE 26 – (1) Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir. (2) Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. (3) Bir lisansüstü dersinden başarılı olmak için o dersin yarıyıl sonu bitirme/bütünleme sınavı notunun 100 üzerinden en az 60 olması gerekir. Bu sınır ilgili enstitü kurulu kararı ile yükseltilebilir. (4) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında başarı notu, 100 puan üzerinden en az 65 puan; doktora programlarında ise 100 puan üzerinden en az 75 puandır. 100 tam puan üzerinden yapılan değerlendirmede küsuratlı notlar en yakın tam sayıya yuvarlanır. (5) Yüzlük sisteme göre hesaplanan başarı notlarının dörtlük ve harfli sisteme göre karşılıkları, aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:   100’lük Not Aralığı/ 4’lük Not /Harfli Not /Doktora 93-100                       4,00        AA             Mükemmel 87-92                         3,50        BA             Çok iyi 81-86                         3,00        BB             İyi 75-80                         2,50        CB             Orta üstü 65-74                         2,00        CC             Geçmez 56-64                         1,50        DC             Geçmez 45-55                         1,00        DD             Geçmez 00-44                         0,00        FF              Geçmez                                                  FD              Devamsız                                                  B*              Başarılı*                                                  BZ*            Başarısız*                                                  M                Muaf (*) Seminer ve tezsiz yüksek lisans dönem projesi dersi gibi nota bağlı olmayan değerlendirmelerde kullanılır. MADDE 35 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin bir nüshasını danışmanına teslim eder. Danışmanın, tezin senato tarafından belirlenmiş yazım kurallarına uygun bir şekilde tamamlandığına dair görüşü, anabilim/bilim dalı/program başkanlığı tarafından ilgili enstitüye bildirilir. Öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını enstitüye teslim eder. (4) Öğrenci, tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşan sınavın süresi 45 dakikadan az 90 dakikadan fazla olamaz. Sınav, öğretim elemanlarına ve lisansüstü öğrencilere açıktır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlaç ve gıda gibi önemli endüstriyel alanlarda istihdam edilebilir.

Yasal Dayanağı

Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin (TYÇ) oluşturulması, geliştirilmesi ve güncelliğinin korunmasına ilişkin iş ve işlemler, 5544 sayılı Meslekî Yeterlilik Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun’un 23/A Maddesi ve 19/11/2015 tarih ve 29537 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yürütülmektedir.

Yerleştirme sürecine yasal dayanak oluşturan mevzuat aşağıda listelenmektedir.

-Meslekî Yeterlilik Kurumu İle İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanununun 23/A maddesi

-Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 255 inci maddesi

-Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 12’inci maddesi

-Yeterliliklerin Türkiye Yeterlilikler Çerçevesine Dâhil Edilmesi Sürecinde Uygulanacak Usul ve Esaslar.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030223143


Yeterlilik Adı
Biyokimya (F.B.E.) Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programın amaçları şunlardır;

Bölümün mevcut yapısını ulusal ve uluslararası hedefleri dikkate alarak gözden geçirmek ve yeni yaklaşımları içerecek şekilde geliştirmek.

Lisansüstü düzeyde hazırlanan tez sayısını artırmak ve kalitesini iyileştirmek.

Mevcut olanakları daha fazla değerlendirmek ve yeni kaynaklar yaratmak.

Ulusal ve uluslararası iş birliğinin, kurumsal imajın ve etkinliğin geliştirilmesine katkıda bulunmak.

Bölümdeki lisansüstü eğitimin kalitesini artırmak.

Araştırmaların nitelik ve niceliğinin artırılmasını sağlamak.


Öğrenme Ortamları

Doktora derslerinin yapılabilmesi için mevcut derslikler ve bu ortamlarda yer alan dijital aktarma yöntemi ile görsel anlatım imkânı sunulmaktadır.

Doktora tez aşamasının gerçekleştirilebilmesi için deneysel ekipmanların ve cihazların bulunduğu laboratuvar ortamları sağlanmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Biyokimya alanında yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirmektir.
  • Biyokimyanın ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavramaktır.
  • Biyokimya alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmektir.
  • Biyokimya alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmektir.
  • Biyokimya alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmektir.
  • Biyokimya alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmektir.
  • Biyokimya alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek, öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmektir.
  • Biyokimya alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmektir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere hareket etmektir.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmektir.
  • Biyokimya alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmektir.
  • Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmektir.

Anahtar Yetkinlikler

Program, aşağıda listelenen temel yetkinliklerde, ileri düzeyde yeterliliğe sahiptir:

• Okuryazarlık yeterliliği

• Çok dilli yeterlilik

•Matematiksel yeterlilik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yeterlilik

• Dijital yeterlilik

• Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yeterliliği

• Vatandaşlık yeterliliği

• Girişimcilik yeterliliği

• Kültürel farkındalık ve ifade yeterliliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Tezli lisansüstü programlar için ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’nde belirtildiği şekilde esas alınmıştır.

MADDE 46 - (1) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi dört krediden ve bir 

eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az sekiz ders, seminer, tez önerisi, yeterlik sınavı ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(2) Doktora programlarında enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.

(3) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

MADDE 47 – (1) Doktora yeterlik sınavı, derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına girer.

(2) (Değişik: RG-16/5/2023-32192) Derslerini, seminerini, kredisini ve AKTS kredisini başarıyla tamamlamak şartıyla yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler en erken üçüncü, en geç beşinci yarıyılın; lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler ise en erken beşinci, en geç yedinci yarıyılın sonunda yeterlik sınavına girmek üzere başvurmak zorundadır. Başvurmayan ya da başvurmuş olmasına rağmen sınava girmeyen öğrenci, yeterlik sınav hakkını kullanmış ve başarısız olmuş sayılır.

MADDE 49 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin bir nüshasını danışmanına teslim eder. Danışmanın, tezin enstitü yazım kurallarına uygun bir şekilde tamamlandığına dair görüşü, anabilim/bilim dalı/program başkanlığı tarafından ilgili enstitüye bildirilir. Öğrenci tezin istenen sayıda nüshasını enstitüye teslim eder.

(2) Tezin sonuçlanabilmesi için başarılı olarak değerlendirilen en az üç tez izleme komitesi raporunun ilgili enstitüye sunulmuş olması gerekir. (Ek cümle: RG-16/5/2023-32192) Tez sonuçlanana kadar periyotları dâhilinde tez izleme komitesi raporlarının sunulmaya devam edilmesi gerekmektedir.

(5) Öğrenci tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru cevap bölümünden oluşan sınavın süresi, 1,5 saatten az, 3 saatten fazla olamaz. Sınav, öğretim elemanlarına ve lisansüstü öğrencilere açıktır.

(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(Değişik cümle: RG-16/5/2023-32192) Azami süreler içerisinde tez savunma sınavına girerek tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenciye tanınacak en fazla altı aylık süre, azami süreyi aşıyorsa azami süreye dâhil edilmez. Altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yapan öğrenci, tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının oluşturulması ve onaylanması, programlarda eğitim ve öğretime başlanması, eğitim ve öğretimin sürdürülmesi, program yeterliliklerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi, diplomaların belgelendirilmesine ilişkin YÖK ve YÖKAK tarafından belirlenen asgari ölçütler ile tanımlanan kalite güvencesi süreçleri gözetilmektedir. Bu kapsamda;

-YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

-YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

-YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve  

değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları       tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Tezli lisansüstü programlar için giriş şartlarına ilişkin bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 10 (1-6)’da belirtildiği şekilde esas alınmıştır.

MADDE 10 – (1) (Değişik:RG-1/6/2020-31142) Genel kontenjanlardan doktora programlarına kabul edilebilmek için adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:

a) Adayların, tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir.

b) Adayların, ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Ancak; doktora/tıpta uzmanlık/dişhekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz.

c) Genel kontenjanlardan doktora programlarına kabul edilebilmek için adaylardan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 16 ncı maddesindeki şartlar aranır.

(2) Doktora programlarına giriş notunun belirlenmesinde, ALES veya temel tıp puanının %50’si, lisans not ortalamasının %5’i, yüksek lisans not ortalamasının %5’i, mülâkat puanının %30’u ve yabancı dil puanının %10’u toplanır. Lisans derecesi ile kabul edilen programlarda ise ALES veya temel tıp puanının %50’si, lisans not ortalamasının %10’u, mülâkat puanının %30’u ve yabancı dil puanının %10’u toplanır. (Ek cümle:RG-1/6/2020-31142) Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen ALES şartı  

aranmayan adayların doktora programlarına başvurularının değerlendirme işlemleri için;

a) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir

puan belirlenir ve ilgili programın şartlarında ilan edilir.

b) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya doktora/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru yapabilir.

c) (Ek:RG-1/6/2020-31142) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.

(3) Doktora programlarına kabul edilebilmek için giriş notunun en az 75 olması gerekir.

(4) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Doktora programlarına lisans derecesiyle kabul edilebilmek için lisans mezuniyet not ortalamasının 4 tam puan üzerinden en az 3 puan olması gerekir.

(5) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. Yüksek lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması ve öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.

(6) (Ek:RG-1/6/2020-31142) Adayların YÖKDİL, YDS veya eşdeğeri sınavdan 55 puan karşılığından az olmamak üzere Senatoca belirlenen yabancı dil puanını almış olmaları gerekir.

İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre; ALES veya eşdeğeri sınav notu, yabancı dil notu, yüksek lisans dersleri not ortalaması ve mülâkat sonuçları, Yönetmelikte belirtilen asgari notlardan az olmamak üzere ilgili enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senato kararıyla belirlenir.


Başarma Şartları
Tezli lisansüstü programlar için başarma şartları ile bilgiler, 29.08.2018 tarihli ve 30520 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 25 (1) ve (5-6) ile Madde 26 (1-5)’de belirtildiği şekilde esas alınmıştır. MADDE 25 - (1) Öğrencilerin ders başarı düzeyleri, dersin özelliğine göre yapılacak olan ara sınav, kısa sınav, kısa ödev, uzun ödev, proje gibi yarıyıl içi tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar ve yarıyıl sonu sınavları ile ölçülür. Bir dersin dönem içi değerlendirmesinde, en az bir ara sınav ve/veya o dersin izlencesinde tanımlanan ve oranları belirtilen diğer etkinlikler dikkate alınır. Yarıyıl sonu bitirme/bütünleme sınavının ders başarı notuna etki oranı %50’den az, %70’den fazla olamaz. (5) Seminer, dönem projesi, uzmanlık alan dersi, tez izleme raporları, varsa programın tamamlanması için yapılması gereken tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar başarılı veya başarısız olarak; doktora tez önerisi, kabul veya ret olarak; tezler ilk sınavda kabul, ret veya düzeltme olarak, düzeltme verilen tezler kabul veya ret  olarak değerlendirilir. (6) AGNO; öğrencinin ilk yarıyıldan itibaren aldığı tüm derslerin başarı notlarının kredileriyle çarpımları toplamının ilk yarıyıldan itibaren alınan derslerin kredileri toplamına bölünmesiyle hesaplanır. Hesaplama sonucu, virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlatılır. MADDE 26 – (1) Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir. (2) Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. (3) Bir lisansüstü dersinden başarılı olmak için o dersin yarıyıl sonu bitirme/bütünleme sınavı notunun 100 üzerinden en az 60 olması gerekir. Bu sınır ilgili enstitü kurulu kararı ile yükseltilebilir. (4) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında başarı notu, 100 puan üzerinden en az 65 puan; doktora programlarında ise 100 puan üzerinden en az 75 puandır. 100 tam puan üzerinden yapılan değerlendirmede küsuratlı notlar en yakın tam sayıya yuvarlanır. (5) Yüzlük sisteme göre hesaplanan başarı notlarının dörtlük ve harfli sisteme göre karşılıkları, aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:   100’lük Not Aralığı/ 4’lük Not /Harfli Not /Doktora 93-100                       4,00        AA             Mükemmel 87-92                         3,50        BA             Çok iyi 81-86                         3,00        BB             İyi 75-80                         2,50        CB             Orta üstü 65-74                         2,00        CC             Geçmez 56-64                         1,50        DC             Geçmez 45-55                         1,00        DD             Geçmez 00-44                         0,00        FF              Geçmez                                                  FD              Devamsız                                                  B*              Başarılı*                                                  BZ*            Başarısız*                                                  M                Muaf (*) Seminer ve tezsiz yüksek lisans dönem projesi dersi gibi nota bağlı olmayan değerlendirmelerde kullanılır. MADDE 35 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin bir nüshasını danışmanına teslim eder. Danışmanın, tezin senato tarafından belirlenmiş yazım kurallarına uygun bir şekilde tamamlandığına dair görüşü, anabilim/bilim dalı/program başkanlığı tarafından ilgili enstitüye bildirilir. Öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını enstitüye teslim eder. (4) Öğrenci, tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşan sınavın süresi 45 dakikadan az 90 dakikadan fazla olamaz. Sınav, öğretim elemanlarına ve lisansüstü öğrencilere açıktır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlaç ve gıda gibi önemli endüstriyel alanlarda istihdam edilebilir.


Yasal Dayanağı

Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin (TYÇ) oluşturulması, geliştirilmesi ve güncelliğinin korunmasına ilişkin iş ve işlemler, 5544 sayılı Meslekî Yeterlilik Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun’un 23/A Maddesi ve 19/11/2015 tarih ve 29537 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yürütülmektedir.

Yerleştirme sürecine yasal dayanak oluşturan mevzuat aşağıda listelenmektedir.

-Meslekî Yeterlilik Kurumu İle İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanununun 23/A maddesi

-Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 255 inci maddesi

-Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 12’inci maddesi

-Yeterliliklerin Türkiye Yeterlilikler Çerçevesine Dâhil Edilmesi Sürecinde Uygulanacak Usul ve Esaslar.


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030223143

Qualification Title
Biohemistry (F.B.E.) Doctor of Philosophy Diploma
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasBiochemistry
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aims of the program are as follows;

To review the current structure of the department by taking into account national and international targets, and develop it to include new approaches.

To increase the number of theses prepared at the postgraduate level and to improve their quality.

To make more use of existing opportunities and to create new resources.

To contribute to the development of national and international cooperation, institutional image, and effectiveness.

To increase the quality of postgraduate education in the department.

To ensure that the quality and quantity of research are increased.

Learning Environments

To conduct Doctoral Program's courses, existing classrooms and the digital transfer methods are provided with opportunities for visual expression in these environments.

Laboratory environments with experimental equipment and devices are provided for the realization of the Doctoral's thesis stage.

Description

Based on the master's degree qualifications in the field of Biochemistry, to develop and deepen their knowledge in the same or a different field at an expert level, and to analyze and interpret it using statistical methods.

To comprehend the interdisciplinary interaction that Biochemistry is related to.

To use the theoretical and practical knowledge acquired at an expert level in the field of Biochemistry.

To create new knowledge by integrating the knowledge in the field of Biochemistry with the knowledge from different disciplinary fields; to solve problems that require expertise 

using scientific research methods.

To independently construct the problems encountered in Biochemistry, to develop a solution method, to solve them, to evaluate the results, and to apply them when necessary.

To develop new strategic approaches and to produce solutions by taking responsibility in unforeseen and complex situations encountered in applications related to Biochemistry.

To be able to evaluate the information related to Biochemistry with a critical eye, to direct learning, and to carry out advanced studies independently.

To be able to systematically convey current developments in the field of Biochemistry and their studies to groups in and outside the field, in written, verbal, and visual form.

To be able to develop strategies, policies, and implementation plans on issues related to Biochemistry and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes.

Has the ability to teach and supervise social, scientific, and ethical values ​​by observing these values ​​in the stages of collecting, interpreting, and announcing data related to Biochemistry.

Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the key competencies listed below:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence

Cultural awareness and expression competence

Further Info

For thesis-based postgraduate programs, the information about the measurement and evaluation methods is taken as a basis as specified in the Istanbul University-Cerrahpaşa Postgraduate Education Institute Education-Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force.

ARTICLE 46 - (1) The doctoral program consists of a total of twenty-four credits for students accepted with a thesis-based master's degree and at least eight courses, seminars, thesis proposals, proficiency exams and thesis work, with a minimum of 240 ECTS credits, provided that one academic term is not less than 60 ECTS. It also consists of fourteen courses, seminars, proficiency exams, thesis proposals, and thesis work, with a minimum of forty-two credits, for students accepted with a bachelor's degree, with a total of at least 300 ECTS credits.

(2) In doctoral programs, a maximum of two courses can be selected from courses given in other higher education institutions for students accepted with a master's degree. A maximum of four courses can be chosen by students admitted with a bachelor's degree, upon the recommendation of the 

department head and the approval of the institute's board of directors.

(3) Undergraduate courses do not count towards the course load and doctoral credits.

 

ARTICLE 47 – (1) The doctoral qualification exam is the measurement of whether the student who has completed his/her courses and seminar has the basic subjects and concepts in his/her field and the scientific research depth related to his/her doctoral study. A student may take the qualification exam at most twice a year.

(2) (Amended: RG-16/5/2023-32192) Students who are accepted with a master's degree, provided that they have successfully completed their courses, seminar, credits and ECTS credits, must apply to take the qualification exam at the earliest at the end of the third and the latest at the end of the fifth semester; students who are accepted with a bachelor's degree must apply to take the qualification exam at the earliest at the end of the fifth and the latest at the end of the seventh semester. Students who do not apply or who apply but do not take the exam are deemed to have used their right to take the qualification exam and have failed.

 

ARTICLE 49 – (1) The student who has completed his/her thesis work shall submit a copy of the thesis to his/her advisor. The advisor's opinion that the thesis has been completed under the institute's writing rules is notified to the relevant institute by the department, branch, or program head. The student delivers the requested number of copies of the thesis to the institute.

(2) For the thesis to be finalized, at least three thesis monitoring committee reports that are evaluated as successful must be submitted to the relevant institute. (Additional sentence: RG-16/5/2023-32192) Thesis monitoring committee reports must continue to be submitted within their periods until the thesis is finalized.

(5) The student defends his/her thesis orally in front of the jury. The exam, which consists of the presentation of the thesis work and the following question and answer section, cannot be less than 1.5 hours or more than 3 hours. The exam is open to faculty members and graduate students.

(6) After the thesis exam is completed, the jury decides on acceptance, rejection, or correction by a simple majority, closed to the audience. Students whose thesis is accepted are evaluated as successful. This decision is notified to the relevant institute by the department head within three days following the thesis exam. The student whose thesis is rejected as unsuccessful is dismissed from the institute. (Amended sentence: RG-16/5/2023-32192) The maximum period of six months to be granted to a student whose thesis is decided to be corrected by taking the thesis defense exam within the maximum period is not included in the maximum period if it exceeds the maximum period. The student who makes the necessary corrections within six months defends his/her thesis again before the same jury. The student who is unsuccessful in this defense is dismissed from the institute.

Quality Assurance

The quality assurance processes defined by the minimum criteria determined by YÖK and YÖKAK regarding the establishment and approval of higher education programs, the commencement of education and training in the programs, the continuation of education and training, the measurement and evaluation of program qualifications, and the certification of diplomas are taken as the basis. In this context;

 

● YÖK is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

 

● The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of criteria determined by YÖK, are published annually. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

 

● The “Foundation Higher Education Institutions Report,” containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs.”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, following the fundamental principles defined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of the National Core Education Programs with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.                                                                                                                      4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by its legislation.

Access Requirements

Information regarding the entrance requirements for thesis-based graduate programs is based on the provisions of Article 10 (1-6) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education Institute Education and Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force.

 

ARTICLE 10 – (1) (Amended: RG-1/6/2020-31142) To be accepted to doctoral programs from the general quotas, candidates are expected to meet the following conditions:

  1. Candidates must have a thesis-based master's degree.
  2. Candidates must have an ALES score determined by the Senate decision, provided that it is not less than 55 points in the score type of the program they are applying for. However, ALES is not required for applications to doctoral programs for graduates in the following fields: medicine, dentistry, veterinary science, and pharmacy.
  3. To be accepted to doctoral programs from general quotas, candidates are required to meet the conditions specified in Article 16 of the Postgraduate Education and Training Regulation.

(2) In determining the entrance score to doctoral programs, 50% of the ALES or basic medicine score, 5% of the undergraduate GPA, 5% of the master's GPA, 30% of the interview score, and 10% of the foreign language score are collected. In programs accepted with a bachelor's degree, 50% of the ALES or basic medicine score, 10% of the undergraduate GPA, 30% of the interview score, and 10% of the foreign language score are collected. (Additional sentence: RG-1/6/2020-31142) For the evaluation of the applications of candidates who do not meet the ALES condition specified in subparagraph (b) of the first paragraph;

  1. (Added: RG-1/6/2020-31142) A score of not less than 55 and not more than 75 is determined by the Senate, regardless of the type of score or specialization field at the entrance to the graduate program from which he/she graduated, and is announced in the conditions of the relevant program.  
  2. (Added: RG-1/6/2020-31142) These candidates can apply in a different field than the type of score or doctorate/specialization field they previously received.
  3. (Added: RG-1/6/2020-31142) The announced score is included in the calculations as ALES score regardless of the score type.
  4. (3) To be accepted to doctoral programs, the entrance score must be at least 75.

    (4) (Added: RG-1/6/2020-31142) To be accepted to doctoral programs with a bachelor's degree, the undergraduate graduation grade point average must be at least 3 points out of 4.

    (5) (Added: RG-1/6/2020-31142) Those who have received a ten-semester undergraduate education, excluding preparatory classes, are considered to have a master's degree. For those who apply with a master's degree, the master's degree grade point average and other issues regarding student admission are determined by the Senate.

    (6) (Added: RG-1/6/2020-31142) Candidates must have received a foreign language score determined by the Senate, not less than 55 points from YÖKDİL, YDS, or an equivalent exam.

    According to the Istanbul University - Cerrahpaşa Postgraduate Education and Training Regulation; ALES or an equivalent exam score, foreign language score, master's course grade point average and interview results are determined by the proposal of the relevant institute's board of directors and the decision of the Senate, not less than the minimum grades specified in the Regulation.

Conditions for SuccessSuccess requirements and information for thesis-based graduate programs are based on Article 25 (1) and (5-6) and Article 26 (1-5) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education Institute Education-Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force. ARTICLE 25 - (1) Students' course success levels are measured by midterm exams, quizzes, short assignments, long assignments, projects, and midterm supplementary activities/practices to be held according to the characteristics of the course, and end-of-term exams. In the mid-term evaluation of a course, at least one midterm exam and/or other activities defined in the syllabus of that course, and whose rates are specified, are taken into account. The impact of the end-of-term final/supplementary exam on the course success grade cannot be less than 50% and more than 70%. (5) Seminars, term projects, specialization courses, thesis  monitoring reports, if any, complementary activities/applications required for the completion of the program are evaluated as successful or unsuccessful; doctoral thesis proposals are reviewed as accepted or rejected; theses are evaluated as accepted, rejected or corrected in the first exam, and theses with corrections are evaluated as accepted or rejected. (6) CGPA is calculated by dividing the sum of the credits of all courses taken by the student since the first semester by the total credits of the courses taken since the first semester. The calculation result is rounded to two digits after the decimal point.   ARTICLE 26 - (1) Exams are evaluated with points out of 100. (2) An absolute evaluation system is used in calculating students' success grades. (3) To be successful in a postgraduate course, the final/supplementary exam grade of that course must be at least 60 out of 100. The decision of the relevant institute board may increase this limit. (4) In thesis and non-thesis master's programs, the success grade is at least 65 points out of 100; in doctoral programs, it is at least 75 points out of 100. In the evaluation made out of 100 full points, fractional grades are rounded to the nearest integer. (5) The equivalents of the success grades calculated according to the 100-point system, according to the 4-point and letter systems, are shown in the table below:   100-Point Grade/Range 4-Point/Grade Letter/Doctoral degree 93-100      4.00    AA    Excellent 87-92        3.50    BA    Very Good 81-86        3.00    BB    Good 75-80        2.50    CB    Above Average 65-74        2.00    CC    Fail 56-64        1.50    DC    Fail 45-55        1.00    DD    Fail 00-44        0.00    FF     Fail                             FD    Absentee                             P*     Passing*                             F*     Failing*                             E       Exempt   The sign of (*) used in evaluations for courses that are not included in the cumulative GPA calculation, such as seminars and non-thesis master's term project courses. ARTICLE 35 – (1) The student who completes the thesis work shall submit a copy of the thesis to his/her advisor. The advisor's opinion that the thesis has been completed under the writing rules determined by the senate shall be notified to the relevant institute by the department/branch/program head. The student shall submit the requested number of copies of thethesis to the institute.                                                                                                                                                                                                                                  (4) The student shall defend his/her thesis orally before the jury. The duration of the exam, which consists of the presentation of the thesis work and the following question-answer section, shall not be less than 45 minutes or more than 90 minutes. The exam is open to faculty members and graduate students.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be employed in important industrial areas such as pharmaceutical and food.

Legal Basis

The works and procedures regarding the establishment, development and keeping up-to-date of the Turkish Qualifications Framework (TQF) are carried out within the scope of Article 23/A of the Law No. 5544 on Certain Regulations Regarding the Vocational Qualifications Authority and the Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework, which was published in the Official Gazette No. 29537 dated 19/11/2015 and entered into force. The legislation that forms the legal basis for the placement process is listed below.

- Article 23/A of the Law on Certain Regulations Regarding the Vocational Qualifications Authority

- Article 255 of the Presidential Decree

- Article 12 of the Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework

- Procedures and Principles to be Applied in the Process of Including Qualifications in the Turkish Qualifications Framework.

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030223143


Qualification Title
Biohemistry (F.B.E.) Doctor of Philosophy Diploma

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aims of the program are as follows;

To review the current structure of the department by taking into account national and international targets, and develop it to include new approaches.

To increase the number of theses prepared at the postgraduate level and to improve their quality.

To make more use of existing opportunities and to create new resources.

To contribute to the development of national and international cooperation, institutional image, and effectiveness.

To increase the quality of postgraduate education in the department.

To ensure that the quality and quantity of research are increased.


Learning Environments

To conduct Doctoral Program's courses, existing classrooms and the digital transfer methods are provided with opportunities for visual expression in these environments.

Laboratory environments with experimental equipment and devices are provided for the realization of the Doctoral's thesis stage.


Description

Based on the master's degree qualifications in the field of Biochemistry, to develop and deepen their knowledge in the same or a different field at an expert level, and to analyze and interpret it using statistical methods.

To comprehend the interdisciplinary interaction that Biochemistry is related to.

To use the theoretical and practical knowledge acquired at an expert level in the field of Biochemistry.

To create new knowledge by integrating the knowledge in the field of Biochemistry with the knowledge from different disciplinary fields; to solve problems that require expertise 

using scientific research methods.

To independently construct the problems encountered in Biochemistry, to develop a solution method, to solve them, to evaluate the results, and to apply them when necessary.

To develop new strategic approaches and to produce solutions by taking responsibility in unforeseen and complex situations encountered in applications related to Biochemistry.

To be able to evaluate the information related to Biochemistry with a critical eye, to direct learning, and to carry out advanced studies independently.

To be able to systematically convey current developments in the field of Biochemistry and their studies to groups in and outside the field, in written, verbal, and visual form.

To be able to develop strategies, policies, and implementation plans on issues related to Biochemistry and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes.

Has the ability to teach and supervise social, scientific, and ethical values ​​by observing these values ​​in the stages of collecting, interpreting, and announcing data related to Biochemistry.


Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the key competencies listed below:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence

Cultural awareness and expression competence


Further Info

For thesis-based postgraduate programs, the information about the measurement and evaluation methods is taken as a basis as specified in the Istanbul University-Cerrahpaşa Postgraduate Education Institute Education-Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force.

ARTICLE 46 - (1) The doctoral program consists of a total of twenty-four credits for students accepted with a thesis-based master's degree and at least eight courses, seminars, thesis proposals, proficiency exams and thesis work, with a minimum of 240 ECTS credits, provided that one academic term is not less than 60 ECTS. It also consists of fourteen courses, seminars, proficiency exams, thesis proposals, and thesis work, with a minimum of forty-two credits, for students accepted with a bachelor's degree, with a total of at least 300 ECTS credits.

(2) In doctoral programs, a maximum of two courses can be selected from courses given in other higher education institutions for students accepted with a master's degree. A maximum of four courses can be chosen by students admitted with a bachelor's degree, upon the recommendation of the 

department head and the approval of the institute's board of directors.

(3) Undergraduate courses do not count towards the course load and doctoral credits.

 

ARTICLE 47 – (1) The doctoral qualification exam is the measurement of whether the student who has completed his/her courses and seminar has the basic subjects and concepts in his/her field and the scientific research depth related to his/her doctoral study. A student may take the qualification exam at most twice a year.

(2) (Amended: RG-16/5/2023-32192) Students who are accepted with a master's degree, provided that they have successfully completed their courses, seminar, credits and ECTS credits, must apply to take the qualification exam at the earliest at the end of the third and the latest at the end of the fifth semester; students who are accepted with a bachelor's degree must apply to take the qualification exam at the earliest at the end of the fifth and the latest at the end of the seventh semester. Students who do not apply or who apply but do not take the exam are deemed to have used their right to take the qualification exam and have failed.

 

ARTICLE 49 – (1) The student who has completed his/her thesis work shall submit a copy of the thesis to his/her advisor. The advisor's opinion that the thesis has been completed under the institute's writing rules is notified to the relevant institute by the department, branch, or program head. The student delivers the requested number of copies of the thesis to the institute.

(2) For the thesis to be finalized, at least three thesis monitoring committee reports that are evaluated as successful must be submitted to the relevant institute. (Additional sentence: RG-16/5/2023-32192) Thesis monitoring committee reports must continue to be submitted within their periods until the thesis is finalized.

(5) The student defends his/her thesis orally in front of the jury. The exam, which consists of the presentation of the thesis work and the following question and answer section, cannot be less than 1.5 hours or more than 3 hours. The exam is open to faculty members and graduate students.

(6) After the thesis exam is completed, the jury decides on acceptance, rejection, or correction by a simple majority, closed to the audience. Students whose thesis is accepted are evaluated as successful. This decision is notified to the relevant institute by the department head within three days following the thesis exam. The student whose thesis is rejected as unsuccessful is dismissed from the institute. (Amended sentence: RG-16/5/2023-32192) The maximum period of six months to be granted to a student whose thesis is decided to be corrected by taking the thesis defense exam within the maximum period is not included in the maximum period if it exceeds the maximum period. The student who makes the necessary corrections within six months defends his/her thesis again before the same jury. The student who is unsuccessful in this defense is dismissed from the institute.


Quality Assurance

The quality assurance processes defined by the minimum criteria determined by YÖK and YÖKAK regarding the establishment and approval of higher education programs, the commencement of education and training in the programs, the continuation of education and training, the measurement and evaluation of program qualifications, and the certification of diplomas are taken as the basis. In this context;

 

● YÖK is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

 

● The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of criteria determined by YÖK, are published annually. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

 

● The “Foundation Higher Education Institutions Report,” containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs.”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, following the fundamental principles defined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of the National Core Education Programs with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.                                                                                                                      4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by its legislation.


Access Requirements

Information regarding the entrance requirements for thesis-based graduate programs is based on the provisions of Article 10 (1-6) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education Institute Education and Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force.

 

ARTICLE 10 – (1) (Amended: RG-1/6/2020-31142) To be accepted to doctoral programs from the general quotas, candidates are expected to meet the following conditions:

  1. Candidates must have a thesis-based master's degree.
  2. Candidates must have an ALES score determined by the Senate decision, provided that it is not less than 55 points in the score type of the program they are applying for. However, ALES is not required for applications to doctoral programs for graduates in the following fields: medicine, dentistry, veterinary science, and pharmacy.
  3. To be accepted to doctoral programs from general quotas, candidates are required to meet the conditions specified in Article 16 of the Postgraduate Education and Training Regulation.

(2) In determining the entrance score to doctoral programs, 50% of the ALES or basic medicine score, 5% of the undergraduate GPA, 5% of the master's GPA, 30% of the interview score, and 10% of the foreign language score are collected. In programs accepted with a bachelor's degree, 50% of the ALES or basic medicine score, 10% of the undergraduate GPA, 30% of the interview score, and 10% of the foreign language score are collected. (Additional sentence: RG-1/6/2020-31142) For the evaluation of the applications of candidates who do not meet the ALES condition specified in subparagraph (b) of the first paragraph;

  1. (Added: RG-1/6/2020-31142) A score of not less than 55 and not more than 75 is determined by the Senate, regardless of the type of score or specialization field at the entrance to the graduate program from which he/she graduated, and is announced in the conditions of the relevant program.  
  2. (Added: RG-1/6/2020-31142) These candidates can apply in a different field than the type of score or doctorate/specialization field they previously received.
  3. (Added: RG-1/6/2020-31142) The announced score is included in the calculations as ALES score regardless of the score type.
  4. (3) To be accepted to doctoral programs, the entrance score must be at least 75.

    (4) (Added: RG-1/6/2020-31142) To be accepted to doctoral programs with a bachelor's degree, the undergraduate graduation grade point average must be at least 3 points out of 4.

    (5) (Added: RG-1/6/2020-31142) Those who have received a ten-semester undergraduate education, excluding preparatory classes, are considered to have a master's degree. For those who apply with a master's degree, the master's degree grade point average and other issues regarding student admission are determined by the Senate.

    (6) (Added: RG-1/6/2020-31142) Candidates must have received a foreign language score determined by the Senate, not less than 55 points from YÖKDİL, YDS, or an equivalent exam.

    According to the Istanbul University - Cerrahpaşa Postgraduate Education and Training Regulation; ALES or an equivalent exam score, foreign language score, master's course grade point average and interview results are determined by the proposal of the relevant institute's board of directors and the decision of the Senate, not less than the minimum grades specified in the Regulation.


Conditions for Success
Success requirements and information for thesis-based graduate programs are based on Article 25 (1) and (5-6) and Article 26 (1-5) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education Institute Education-Training Regulation, which was published in the Official Gazette dated 29.08.2018 and numbered 30520 and entered into force. ARTICLE 25 - (1) Students' course success levels are measured by midterm exams, quizzes, short assignments, long assignments, projects, and midterm supplementary activities/practices to be held according to the characteristics of the course, and end-of-term exams. In the mid-term evaluation of a course, at least one midterm exam and/or other activities defined in the syllabus of that course, and whose rates are specified, are taken into account. The impact of the end-of-term final/supplementary exam on the course success grade cannot be less than 50% and more than 70%. (5) Seminars, term projects, specialization courses, thesis  monitoring reports, if any, complementary activities/applications required for the completion of the program are evaluated as successful or unsuccessful; doctoral thesis proposals are reviewed as accepted or rejected; theses are evaluated as accepted, rejected or corrected in the first exam, and theses with corrections are evaluated as accepted or rejected. (6) CGPA is calculated by dividing the sum of the credits of all courses taken by the student since the first semester by the total credits of the courses taken since the first semester. The calculation result is rounded to two digits after the decimal point.   ARTICLE 26 - (1) Exams are evaluated with points out of 100. (2) An absolute evaluation system is used in calculating students' success grades. (3) To be successful in a postgraduate course, the final/supplementary exam grade of that course must be at least 60 out of 100. The decision of the relevant institute board may increase this limit. (4) In thesis and non-thesis master's programs, the success grade is at least 65 points out of 100; in doctoral programs, it is at least 75 points out of 100. In the evaluation made out of 100 full points, fractional grades are rounded to the nearest integer. (5) The equivalents of the success grades calculated according to the 100-point system, according to the 4-point and letter systems, are shown in the table below:   100-Point Grade/Range 4-Point/Grade Letter/Doctoral degree 93-100      4.00    AA    Excellent 87-92        3.50    BA    Very Good 81-86        3.00    BB    Good 75-80        2.50    CB    Above Average 65-74        2.00    CC    Fail 56-64        1.50    DC    Fail 45-55        1.00    DD    Fail 00-44        0.00    FF     Fail                             FD    Absentee                             P*     Passing*                             F*     Failing*                             E       Exempt   The sign of (*) used in evaluations for courses that are not included in the cumulative GPA calculation, such as seminars and non-thesis master's term project courses. ARTICLE 35 – (1) The student who completes the thesis work shall submit a copy of the thesis to his/her advisor. The advisor's opinion that the thesis has been completed under the writing rules determined by the senate shall be notified to the relevant institute by the department/branch/program head. The student shall submit the requested number of copies of thethesis to the institute.                                                                                                                                                                                                                                  (4) The student shall defend his/her thesis orally before the jury. The duration of the exam, which consists of the presentation of the thesis work and the following question-answer section, shall not be less than 45 minutes or more than 90 minutes. The exam is open to faculty members and graduate students.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be employed in important industrial areas such as pharmaceutical and food.


Legal Basis

The works and procedures regarding the establishment, development and keeping up-to-date of the Turkish Qualifications Framework (TQF) are carried out within the scope of Article 23/A of the Law No. 5544 on Certain Regulations Regarding the Vocational Qualifications Authority and the Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework, which was published in the Official Gazette No. 29537 dated 19/11/2015 and entered into force. The legislation that forms the legal basis for the placement process is listed below.

- Article 23/A of the Law on Certain Regulations Regarding the Vocational Qualifications Authority

- Article 255 of the Presidential Decree

- Article 12 of the Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework

- Procedures and Principles to be Applied in the Process of Including Qualifications in the Turkish Qualifications Framework.


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address