Yeterlilik Kodu | TR0030030923 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Programcılığı Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Eskişehir Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eskişehir Teknik Üniversitesi 2 Eylül Kampüsü, 26555 Tepebaşı/Eskişehir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bilgisayar kullanımı | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Bilişim sektöründeki gelişmelere paralel olarak iş hayatında ve güncel yaşamda bilgisayar teknolojisi kullanımı hızla artmıştır. Bilgisayar teknolojisi ve programlama; bilgisayar kullanımı, yazılım yapılması (PC, ağ ortamı ve internet için), donanım, bakım, onarımı ve bilgisayar ağlarının kurulumu ve yönetimi ile ilgili alandır. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilgisayar Programcılığı Programı, Bilgisayar Teknolojileri Bölümü bünyesinde yer almaktadır, programdan Bilgisayar Teknikeri olarak mezun olan öğrenciler gerek teorik açıdan gerek uygulama açısından uzmanlaşmak üzere eğitilir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Öğrenciler, Yüksekokulumuzda bulunan dersliklerde yürütülen derslerde teorik bilgiler edinmekte; bilgisayar laboratuvarlarında uygulamalı çalışmalar yaparak, teorik bilgilerini pratikte uygulama fırsatı bulmakta ve bu sayede öğrenme sürecine aktif olarak katılabilmektedir. Programda 20 iş günü staj yapılması zorunlu olup öğrenciler, işletmelerde de deneyim kazanma fırsatı bulmaktadır. Bilgisayar Programcılığı Programı öğrencilerimiz, Eskişehir Teknik Üniversitesi ve çeşitli firmalar arasında imzalanan protokoller kapsamında sunulan iş birliklerinden yararlanmaktadır. 2023-2024 öğretim yılının güz ve bahar dönemlerinde başlatılan “İME201 İşletmede Mesleki Eğitim I 5+10 15 AKTS” ve “İME202 İşletmede Mesleki Eğitim II 5+10 15 AKTS” kodlu İşletmede Mesleki Eğitim dersleri çerçevesinde belirlenen kriterleri sağlayan öğrenciler, anlaşma sağlanan firmalarda dönemlik olarak haftada üç gün mesleki eğitim alma imkânı elde etmektedir. İME programları kapsamında öğrencilerimiz, eğitim hayatları devam ederken sektörü tanıma ve potansiyellerini sergileme fırsatı bulmaktadır. Kurulan iş birlikleri sayesinde programın sosyal sermayesi gelişirken, aynı zamanda program ve işletmeler arasındaki bilgi akışı sağlanarak kaynakların daha verimli kullanılması mümkün olmaktadır. Bu staj programları, paydaşlarımız tarafından ücretlendirilmekte ve üniversitemiz tarafından sigortaları karşılanarak yürütülmektedir. Amacımız, programların yüksek oranda istihdamla sonuçlanmasını sağlamaktır. Öğrencilere kendi hızlarında ilerleyebilecekleri ve çeşitli öğrenme materyallerine ulaşabilecekleri E-Öğrenme Platformları sunulmaktadır. Öğrencilerimiz, (https://estuoys.eskisehir.edu.tr/) adresinden erişim sağlayarak, üniversitemize ait Canvas tabanlı ESTÜ Öğrenme Yönetim Sistemini kullanmakta ve kendi eğitimlerini yönetme olanağı bulmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mutlak değerlendirmede, Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları esas alınır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir. Tablo 1. Bilgisayar Programcılığı Programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon süreçleri kapsamında MEDEK’e (Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) başvuru yapılmış ve program 2 yıllık koşullu akreditasyon almaya hak kazanmıştır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak. Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve üniversitenin belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki ön lisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) aracılığıyla belirli lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. İlgili lisans programlarındaki dikey geçiş kontenjanları, YÖK tarafından belirlenmekte olup mevcut kontenjanın %10’unu aşmamaktadır. Ayrıca mesleki ön lisans öğrencileri, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına başvurarak eş zamanlı olarak ikinci bir ön lisans programında da eğitim alma olanağına sahiptir. Çift anadal programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, iki ayrı ön lisans diploması elde edebilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | . 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği (*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Süresiz | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030030923
ISCO-08
ISCO-08
Bilişim sektöründeki gelişmelere paralel olarak iş hayatında ve güncel yaşamda bilgisayar teknolojisi kullanımı hızla artmıştır. Bilgisayar teknolojisi ve programlama; bilgisayar kullanımı, yazılım yapılması (PC, ağ ortamı ve internet için), donanım, bakım, onarımı ve bilgisayar ağlarının kurulumu ve yönetimi ile ilgili alandır. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilgisayar Programcılığı Programı, Bilgisayar Teknolojileri Bölümü bünyesinde yer almaktadır, programdan Bilgisayar Teknikeri olarak mezun olan öğrenciler gerek teorik açıdan gerek uygulama açısından uzmanlaşmak üzere eğitilir.
Öğrenciler, Yüksekokulumuzda bulunan dersliklerde yürütülen derslerde teorik bilgiler edinmekte; bilgisayar laboratuvarlarında uygulamalı çalışmalar yaparak, teorik bilgilerini pratikte uygulama fırsatı bulmakta ve bu sayede öğrenme sürecine aktif olarak katılabilmektedir. Programda 20 iş günü staj yapılması zorunlu olup öğrenciler, işletmelerde de deneyim kazanma fırsatı bulmaktadır.
Bilgisayar Programcılığı Programı öğrencilerimiz, Eskişehir Teknik Üniversitesi ve çeşitli firmalar arasında imzalanan protokoller kapsamında sunulan iş birliklerinden yararlanmaktadır. 2023-2024 öğretim yılının güz ve bahar dönemlerinde başlatılan “İME201 İşletmede Mesleki Eğitim I 5+10 15 AKTS” ve “İME202 İşletmede Mesleki Eğitim II 5+10 15 AKTS” kodlu İşletmede Mesleki Eğitim dersleri çerçevesinde belirlenen kriterleri sağlayan öğrenciler, anlaşma sağlanan firmalarda dönemlik olarak haftada üç gün mesleki eğitim alma imkânı elde etmektedir.
İME programları kapsamında öğrencilerimiz, eğitim hayatları devam ederken sektörü tanıma ve potansiyellerini sergileme fırsatı bulmaktadır. Kurulan iş birlikleri sayesinde programın sosyal sermayesi gelişirken, aynı zamanda program ve işletmeler arasındaki bilgi akışı sağlanarak kaynakların daha verimli kullanılması mümkün olmaktadır. Bu staj programları, paydaşlarımız tarafından ücretlendirilmekte ve üniversitemiz tarafından sigortaları karşılanarak yürütülmektedir. Amacımız, programların yüksek oranda istihdamla sonuçlanmasını sağlamaktır.
Öğrencilere kendi hızlarında ilerleyebilecekleri ve çeşitli öğrenme materyallerine ulaşabilecekleri E-Öğrenme Platformları sunulmaktadır. Öğrencilerimiz, (https://estuoys.eskisehir.edu.tr/) adresinden erişim sağlayarak, üniversitemize ait Canvas tabanlı ESTÜ Öğrenme Yönetim Sistemini kullanmakta ve kendi eğitimlerini yönetme olanağı bulmaktadır.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar.
- Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular.
- Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir.
Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mutlak değerlendirmede, Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları esas alınır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir.
Tablo 1. Bilgisayar Programcılığı Programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
Puan Aralığı |
Harf Notu Karşılıkları |
Kredili Sistemde Katsayısı |
84-100 |
AA |
4,00 |
77-83 |
AB |
3,70 |
71-76 |
BA |
3,30 |
66-70 |
BB |
3,00 |
61-65 |
BC |
2,70 |
56-60 |
CB |
2,30 |
50-55 |
CC |
2,00 |
46-49 |
CD |
1,70 |
40-45 |
DC |
1,30 |
33-39 |
DD |
1,00 |
0-32 |
FF |
0,00 |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon süreçleri kapsamında MEDEK’e (Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) başvuru yapılmış ve program 2 yıllık koşullu akreditasyon almaya hak kazanmıştır.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mesleki ön lisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) aracılığıyla belirli lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. İlgili lisans programlarındaki dikey geçiş kontenjanları, YÖK tarafından belirlenmekte olup mevcut kontenjanın %10’unu aşmamaktadır. Ayrıca mesleki ön lisans öğrencileri, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına başvurarak eş zamanlı olarak ikinci bir ön lisans programında da eğitim alma olanağına sahiptir. Çift anadal programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, iki ayrı ön lisans diploması elde edebilirler.
. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar.
Süresiz
Qualification Code | TR0030030923 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree in Computer Programming | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Eskişehir Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Gazipaşa Mahallesi, Eskişehir Teknik Üniversitesi İki Eylül Kampüsü 26555, Tepebaşı/ESKİŞEHİR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Computer use | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO-08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | In parallel with developments in the information technologies sector, the use of computer technologies in professional and everyday life has increased rapidly. Computer technology and programming is the field concerned with computer use; software development for PCs, networked environments and the internet; hardware, maintenance and repair; and the set‑up and administration of computer networks. The Computer Programming Program of Eskişehir Technical University is housed within the Department of Computer Technologies. Students who graduate from the program as Computer Technicians are trained to specialize both theoretically and practically.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Students acquire theoretical knowledge in courses delivered in our classrooms and conduct hands‑on work in computer laboratories, enabling them to apply theory in practice and participate actively in the learning process. A compulsory internship of 20 working days is part of the program, through which students gain experience in workplaces. Our students benefit from collaborations between Eskişehir Technical University and various companies formalized through protocols. Within the scope of the courses “IME201 Workplace‑Based Vocational Training I (5+10) 15 ECTS” and “IME202 Workplace‑Based Vocational Training II (5+10) 15 ECTS,” which started in the fall and spring semesters of the 2023–2024 academic year, students who meet the specified criteria have the opportunity to receive workplace‑based training three days a week during the semester at partner companies. Within the IME programs, our students are able to get to know the sector and showcase their potential while continuing their education. Thanks to these collaborations the program’s social capital grows, and knowledge flows between the program and companies to make better use of resources. These internship programs are paid by our stakeholders, and insurance is covered by our university. Our aim is to ensure a high level of employment for our graduates. E‑learning platforms are offered where students can progress at their own pace and access various learning materials. Our students use the university’s Canvas‑based ESTÜ Learning Management System by accessing it via https://estuoys.eskisehir.edu.tr/, giving them the opportunity to manage their own learning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | Possess fundamental, up‑to‑date and applied knowledge related to the profession. Have knowledge of occupational health and safety, environmental awareness and quality processes. Follow and effectively use current developments and practices in the profession. Use information technologies related to the field (software, programs, animation, etc.) effectively. Evaluate professional problems and topics independently with an analytical and critical approach and propose solutions. Express thoughts at the level of knowledge and skills effectively in written and oral communication. Take responsibility as a member of a team to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field. Have awareness of career management and lifelong learning. Possess social, scientific, cultural and ethical values during the collection, implementation and dissemination of data related to the field. Follow information in the field and communicate with colleagues using a foreign language. Construct algorithms and data structures and perform mathematical calculations. Explain and apply web programming technologies. Carry out database design and management. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Assessment and evaluation methods—types of examinations and their contribution to the course grade—are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK). In the program, various evaluation methods such as mid‑term examinations, homework, exercises, projects, practical work and end‑of‑term examinations are implemented. Among the evaluation methods are classical exams, multiple‑choice exams, take‑home assignments, performance assessment and product evaluation. To graduate from the program, a minimum cumulative grade point average (CGPA) of 2.00 is required. Relative and absolute grading methods are used in assessment processes. In absolute grading, letter grades and their equivalents determined by the University Senate are taken as the basis. The score intervals and corresponding letter grades used in assessment are given in Table 1. Table 1. Absolute Grading System — score intervals and letter grade equivalents for the Computer Programming Program
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To safeguard the quality of higher education programs: YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. Within the framework of criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published annually. Based on these, reports containing quantitative and qualitative evaluations regarding higher education institutions are also shared with the public by YÖK. Each year YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative and financial data of foundation (non‑state) higher education institutions; YÖK shares these quantitative and qualitative evaluation reports with the public. The quality assurance of associate degree (short‑cycle) programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs,” as follows: 1. Program Development and Approval: 2. Assessment–Evaluation: The procedures for measuring and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each associate degree program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions. 4. Self‑Evaluation and External Evaluation: Within the scope of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Self‑Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares with the public the “Institutional Feedback Report” it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK indicate that the quality assurance of program qualifications has been achieved. YÖKAK carries out regular review activities regarding the defined qualifications pursuant to its legislation. Within the scope of accreditation processes, an application was made to MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education Programs), and the program was granted a two‑year conditional accreditation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | To be a graduate of secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the national central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), under the procedures and principles determined by YÖK. The general admission requirements for Turkish and international students apply for entry to the program. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To complete at least 120 ECTS course credits and to fulfill other requirements determined by the university. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of vocational associate degree programs may transfer to certain bachelor’s programs through the Vertical Transfer Examination (DGS) administered by ÖSYM. The transfer quotas in the relevant bachelor’s programs are determined by YÖK and do not exceed 10% of the existing quota. In addition, vocational associate students may apply to double‑major programs offered by their higher education institutions to study concurrently in a second associate degree program. Students who successfully complete a double‑major program can obtain two separate associate diplomas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor’s Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter‑Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council (*) Under Article 44, paragraph (c) of Law No. 2547, excluding a one‑year foreign language preparatory class, students are required to complete associate degree programs with a nominal duration of two years within a maximum of four years, starting from the semester in which the courses of the enrolled program are offered, regardless of whether they register for each semester. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Indefinite | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030030923
ISCO-08
ISCO-08
In parallel with developments in the information technologies sector, the use of computer technologies in professional and everyday life has increased rapidly. Computer technology and programming is the field concerned with computer use; software development for PCs, networked environments and the internet; hardware, maintenance and repair; and the set‑up and administration of computer networks. The Computer Programming Program of Eskişehir Technical University is housed within the Department of Computer Technologies. Students who graduate from the program as Computer Technicians are trained to specialize both theoretically and practically.
Students acquire theoretical knowledge in courses delivered in our classrooms and conduct hands‑on work in computer laboratories, enabling them to apply theory in practice and participate actively in the learning process. A compulsory internship of 20 working days is part of the program, through which students gain experience in workplaces.
Our students benefit from collaborations between Eskişehir Technical University and various companies formalized through protocols. Within the scope of the courses “IME201 Workplace‑Based Vocational Training I (5+10) 15 ECTS” and “IME202 Workplace‑Based Vocational Training II (5+10) 15 ECTS,” which started in the fall and spring semesters of the 2023–2024 academic year, students who meet the specified criteria have the opportunity to receive workplace‑based training three days a week during the semester at partner companies. Within the IME programs, our students are able to get to know the sector and showcase their potential while continuing their education. Thanks to these collaborations the program’s social capital grows, and knowledge flows between the program and companies to make better use of resources. These internship programs are paid by our stakeholders, and insurance is covered by our university. Our aim is to ensure a high level of employment for our graduates.
E‑learning platforms are offered where students can progress at their own pace and access various learning materials. Our students use the university’s Canvas‑based ESTÜ Learning Management System by accessing it via https://estuoys.eskisehir.edu.tr/, giving them the opportunity to manage their own learning.
Possess fundamental, up‑to‑date and applied knowledge related to the profession.
Have knowledge of occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
Follow and effectively use current developments and practices in the profession.
Use information technologies related to the field (software, programs, animation, etc.) effectively.
Evaluate professional problems and topics independently with an analytical and critical approach and propose solutions.
Express thoughts at the level of knowledge and skills effectively in written and oral communication.
Take responsibility as a member of a team to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field.
Have awareness of career management and lifelong learning.
Possess social, scientific, cultural and ethical values during the collection, implementation and dissemination of data related to the field.
Follow information in the field and communicate with colleagues using a foreign language.
Construct algorithms and data structures and perform mathematical calculations.
Explain and apply web programming technologies.
Carry out database design and management.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
Assessment and evaluation methods—types of examinations and their contribution to the course grade—are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
In the program, various evaluation methods such as mid‑term examinations, homework, exercises, projects, practical work and end‑of‑term examinations are implemented. Among the evaluation methods are classical exams, multiple‑choice exams, take‑home assignments, performance assessment and product evaluation. To graduate from the program, a minimum cumulative grade point average (CGPA) of 2.00 is required.
Relative and absolute grading methods are used in assessment processes. In absolute grading, letter grades and their equivalents determined by the University Senate are taken as the basis. The score intervals and corresponding letter grades used in assessment are given in Table 1.
Table 1. Absolute Grading System — score intervals and letter grade equivalents for the Computer Programming Program
Score Range |
Letter Grade |
Coefficient (Credit System) |
84–100 |
AA |
4.00 |
77–83 |
AB |
3.70 |
71–76 |
BA |
3.30 |
66–70 |
BB |
3.00 |
61–65 |
BC |
2.70 |
56–60 |
CB |
2.30 |
50–55 |
CC |
2.00 |
46–49 |
CD |
1.70 |
40–45 |
DC |
1.30 |
33–39 |
DD |
1.00 |
0–32 |
FF |
0.00 |
To safeguard the quality of higher education programs: YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
Within the framework of criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published annually. Based on these, reports containing quantitative and qualitative evaluations regarding higher education institutions are also shared with the public by YÖK.
Each year YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative and financial data of foundation (non‑state) higher education institutions; YÖK shares these quantitative and qualitative evaluation reports with the public.
The quality assurance of associate degree (short‑cycle) programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs,” as follows:
1. Program Development and Approval:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes of each diploma program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
1.3. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment–Evaluation: The procedures for measuring and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each associate degree program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.
4. Self‑Evaluation and External Evaluation: Within the scope of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Self‑Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares with the public the “Institutional Feedback Report” it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK indicate that the quality assurance of program qualifications has been achieved. YÖKAK carries out regular review activities regarding the defined qualifications pursuant to its legislation.
Within the scope of accreditation processes, an application was made to MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education Programs), and the program was granted a two‑year conditional accreditation.
To be a graduate of secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the national central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), under the procedures and principles determined by YÖK.
The general admission requirements for Turkish and international students apply for entry to the program.
Graduates of vocational associate degree programs may transfer to certain bachelor’s programs through the Vertical Transfer Examination (DGS) administered by ÖSYM. The transfer quotas in the relevant bachelor’s programs are determined by YÖK and do not exceed 10% of the existing quota. In addition, vocational associate students may apply to double‑major programs offered by their higher education institutions to study concurrently in a second associate degree program. Students who successfully complete a double‑major program can obtain two separate associate diplomas.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor’s Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter‑Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
(*) Under Article 44, paragraph (c) of Law No. 2547, excluding a one‑year foreign language preparatory class, students are required to complete associate degree programs with a nominal duration of two years within a maximum of four years, starting from the semester in which the courses of the enrolled program are offered, regardless of whether they register for each semester.
Indefinite